Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere ble vel advart om det fordi det er langt vanlige bivirkninger /komplikasjoner etter sterilisering. 

Anonymkode: 4b5b4...ebb

Mener advokaten vår fant ut at det er mere vanlig å få post vasektomi smertesyndrom enn betennelse. Så nei, var ikke derfor vi ble advart om kun det. Men det er fordi de har sinnsykt gamle papirer "begjæring om sterilisering " som burde vært oppdatert mye mere. Å hva leger sier muntlig til pasienten varierer fra lege til lege og kanskje fra dag til dag. Han hadde en ung fastlege som ikke visste om dette, men som jeg mener burde lest seg mere opp på hva sterilisering innebærer før han henviser til sterilisering. Man skal jo ha tillitt til leger, men den tilliten har både jeg og min mann misten veldig. Han har mistet den helt og jeg veldig. Trygge Norge føler ikke jeg er trygt lengre innen helsevesenet. 

Anonymkode: 90bb6...949

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener advokaten vår fant ut at det er mere vanlig å få post vasektomi smertesyndrom enn betennelse. 

Du tror advokaten fant ut det? Med andre ord du vet ikke det sikkert hvor vanlig det er? Og nå skal du skremme hele kg fordi dere opplevde dette? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Info på Norsk Helseinformatikk om komplikasjoner ved sterilisering:

"Livstruende infeksjoner er svært sjeldne. Men cirka 15 prosent av menn som steriliseres med vasektomi, opplever nyoppstått ubehag/smerte i pungen i tiden etter inngrepet. Rundt 8 prosent rammes av vedvarende eller stadig tilbakevendende smerte i bitestikkel, uten at det kan påvises infeksjon som årsak (post-vasektomi smertesyndrom, PVPS). 

ForrigeNeste

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-mann

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en skremselspropaganda om den der steriliseringen, da! Det er yderst få som får varige smerter, og det er risiko ved alle slags inngrep. Kan vi please drite i å skremme alle som ønsker dette inngrepet? De har en lege de kan snakke med, som er pliktig å informere om det som er viktig å tenke på. Folk på KG skal i hvert fall ikke komme med pekefingeren, det blir for dumt.

Anonymkode: e04cd...c14

AnonymBruker
Skrevet

Fasinerende at så mange av svaren i tråden omtaler evt utroskap. 

Ts spør om kvinner er redd for å bli forlatt av mannen. Det er vel en vesentlig forskjellige i å bli forlatt og å oppleve utroskap?

Anonymkode: b70f7...186

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 15.22):

2 av de mest notoriske utro mennene jeg kjenner er begge sterilisert. De bruker det som argument for å ligge med andre kvinner enn kone/samboer. "Jeg er jo helt trygg - jeg kan jo ikke gjøre det gravid".

Kjenner også flere steriliserte menn som har fått ereksjonsproblemer etter steriliseringen. Ikke  helt bra å ha et dødt sexliv i etterkant og ikke kunne gjennomføre et samleie.

Anonymkode: 81ea0...7a8

De fleste kvinner er fornøyd så lenge klitoris blir stimulert. Vaginalt samleie alene gir de færreste orgasme. Pappaen til ei venninne steriliserte seg etter fjerde barnet. Vet jo ikke, men tviler på at han har vært utro grunnet fundamentalistisk kristen tro. Han og kona feiret nylig gullbryllup også

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om at noen har slitt etter sterilisering. Og jeg kjenner en del som har tatt det. Dem er så fornøyd med at dem gjorde det. Og synd for deg at du var maks uheldig. Men den risken er det verdt. Isteden for at dama skal streve så mye med kroppen med hormoner.  

Anonymkode: 5a4b0...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En vanlig person kan ikke se for seg at hvis man tar en sterilisering så kan han miste ereksjon, få kroniske smerter som påvirker både sexlivet, all fysisk aktivitet og den pappaen/ektemannen/sønnen/ kollegaen/vennen han en gang var, få vonde utløsninger resten av livet eller bli deprimert og få ptsd. Vi kunne i alle fall ikke sett for oss at det kunne skje, betennelse klarte vi å skjønne ja, utvendig betennelse. Å alle de vi har advart hadde heller ikke sett for seg at det kunne skje. Så da mener jeg at det er veldig fint at jeg deler ut vår erfaring med å opplyse om hvordan det kan bli etter en sterilisering. Å om man er hos privat klinikk eller offentlig klinikk, så kan man uansett få pvps, kroniske smerter. 

At 8 % får smerter etter sterilisering ligger ute som offentlig informasjon fra NHI. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 23.02):

Det vil jeg ikke si nei. Vi kvinner kan stoppe på prevensjon og finne en ny type. Eller rett og slett at mannen kan bruke kondom. Mannen min vil aldri få tilbake gleden ved orgame mere....  Jeg har ikke vært borti noen prevensjon som gjør at man får kroniske smerter. Vet du om noen?  Å de menn som mister ereksjon, hva kan du sammenligne det med, i forbindelse med kvinner og hormoner? At man kan bli mindre kåt av prevensjon syns jeg ikke er sammenlignbart. Du skal være glad du ikke vet hvor jævlig sterilisering er!! 

Jeg opplevde dyp depresjon og 15 kg vektøkning de fem årene mellom 2006 og 2011 jeg brukte p-piller. Ble i tillegg ei skikkelig ustabil og hissig bitch av hormonene. Hvorfor er det mye mer synd på en mann som må bruke kondom ved samleie? Sterilisering av kvinner er også ett større og dyrere medisinsk inngrep. Staten Norge tvangsteriliserte romani/ sigøynere fra 1920-1975. Mange vet ikke hvor mange brudd på menneskerettighetene våre politikere gjør..

Anonymkode: 3183b...023

• Nyttig 2
Skrevet

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8255399/

En omfattende oversikt vedrørende risiko ved mannlig sterilisering. Inngrepet er sikkert, men kan gi noen typer av ubehag. Når det gjelder seksualfunksjon så er det ikke støtte for at den skulle bli svekket.

"Most studies have thus far shown that vasectomy does not affect sexual function or can even improve it." 

Når det gjelder smerter i bitestikkelen etter sterilisering, så er dem som rammes i hovedsak rammet av lette smerter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg opplevde dyp depresjon og 15 kg vektøkning de fem årene mellom 2006 og 2011 jeg brukte p-piller. Ble i tillegg ei skikkelig ustabil og hissig bitch av hormonene. Hvorfor er det mye mer synd på en mann som må bruke kondom ved samleie? Sterilisering av kvinner er også ett større og dyrere medisinsk inngrep. Staten Norge tvangsteriliserte romani/ sigøynere fra 1920-1975. Mange vet ikke hvor mange brudd på menneskerettighetene våre politikere gjør..

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har jeg sagt at det er mere synd på menn som må bruke kondom enn kvinner som bruker hormonell prevensjon? Nei, det har jeg ikke. Jeg skrev at han aldri kommer til å få glede av orgasme mere, det er fordi han har pvps, ikke fordi han må må bruke kondom.

Jeg vil bare informere folk om hvor jævlig en sterilisering kan være,å at folk skal vite om at man kan få kroniske smerter etc. For det er ikke mange leger som advarer. Jeg er en kvinne som er skeptisk til både prevensjon og sterilisering (av menn og kvinner), men har ingen erfaring selv med kvinnelig). Så mannen min bruker kondom nå, fordi jeg tørr ikke å bruke p-piller akkurat nå. Men jeg personlig vet ikke om noen som har fått kroniske smerter av hormonell prevensjon. Jeg vet om ei som måtte operere ut en hormonspiral, men hun er ikke noe plaget i ettertid. Dermed tørr jeg ikke å bruke hormonspiral mere. Men heller at jeg måtte opererere ut en hormonspiral enn at mannen min tok sterilisering for flere år siden som ble til pvps, ptsd, selvhat og depresjon. Eller heller at jeg går opp 15 kg og er deprimert og sint etc, enn han med sine kroniske plager. De 15 kg kunne jeg prøvd å enten gått ned litt med tiden eller levd med. Å deprejonen vil jeg tro kan gå over om jeg slutter med p-piller, men har ikke erfaring med det. Han kan ikke bare prøve å fjerne smertene sine, han må finne en måte å leve med dem. Den ene måten er å ha utløsning alene, så når vi har sex så stopper vi når jeg ikke vil mere. Så runker han for seg selv en annen gang når han må tømme seg for å få mindre smerter. Trist, men sånn er det blitt.

Vi kvinner prater mere om våre plager vi får av prevensjon og blir mere informert om plagene (ikke nok informert eller fulgt opp). Menn holder som regel sine plager for seg selv. Så jeg vil bare at folk skal vite, så er det opp til hver enkelt person/forhold hva folk gjør. 

Håper du ikke er deprimert mere etter at du sluttet på p-piller.

Jeg tror mannen min er kronisk deprimert. Å jeg tørr ikke å gå på p-piller i frykt for å bli deprimert siden det er mye å stå i som pårørende og total forandret liv og mannen min ikke er seg selv lengre. Barna våre fortjener å ha en forelder som ikke er deprimert.

Å forresten er jeg i mot at de tvangsteriliserte folk før, siden du skrev om det. 

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (19 minutter siden):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8255399/

En omfattende oversikt vedrørende risiko ved mannlig sterilisering. Inngrepet er sikkert, men kan gi noen typer av ubehag. Når det gjelder seksualfunksjon så er det ikke støtte for at den skulle bli svekket.

"Most studies have thus far shown that vasectomy does not affect sexual function or can even improve it." 

Når det gjelder smerter i bitestikkelen etter sterilisering, så er dem som rammes i hovedsak rammet av lette smerter. 

https://patients.uroweb.org/library/vasectomy/ dessverre virker det som det kun kan lastes ned en hel del info, og ikke bare trykke enkelt på en lenke, så ikke sikkert du orker å gå inn der. Tok skjermbilde, men får ikke til å legge det inn her.

Men det står at opptil 15% kan være plaget med smerter.  Det kan være alvorlig nok til å påvirke dagliglivet til opptil 5% Jeg personlig tror enda flere er plaget, men at mange ikke tørr å innrømme det til noen. Vet om noen som ikke tørr å fortelle legen sin eller partneren sin, å selvfølgelig venner og familie. Det er veldig mange som tar sterilisering, dermed er det veldig mange som er plaget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At 8 % får smerter etter sterilisering ligger ute som offentlig informasjon fra NHI. 

All denne informasjonen stod ikke på nhi da mannen min tok sterilisering. Det var minimalt med informasjon der da. Å det stod til og med på nhi at de skjærte i lysken, noe også legen sa, men de skjærte i pungen. Den feilinformasjonen inne på nhi om at det ble skjært i lysken er rettet opp takket være oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en skremselspropaganda om den der steriliseringen, da! Det er yderst få som får varige smerter, og det er risiko ved alle slags inngrep. Kan vi please drite i å skremme alle som ønsker dette inngrepet? De har en lege de kan snakke med, som er pliktig å informere om det som er viktig å tenke på. Folk på KG skal i hvert fall ikke komme med pekefingeren, det blir for dumt.

Så når jeg sier at verken fastlegen eller legen som utførte steriliseringa på mannen min ikke informerte noe om kroniske smerter (pvps), ptsd eller depresjon, så tror du ikke på meg da eller ? Å alle de andre jeg har pratet med der legen ikke har gitt den informasjon. Skal jeg da bare håpe på at resten av mannfolk får god nok informasjon?  Jeg mener at hver eneste mann som vurderer sterilisering har rett til å vite om at de kan få kroniske smerter, vond utløsning etc. Før de da tar et valg om de vil risikere å ødelegge sexlivet, humøret og all annen aktivitet i livet. Så siden mannen min ikke fikk informasjon, å nå ikke kan løpe, hoppe på trampolinen med barna og ellers annen aktivitet er redusert. Så mener du jeg bare skal holde kjeft å advare andre? For enn hvis noen blir skremt av meg. Jeg synes ikke 5% er lite, eller 15% det er mange menn som blir sterilisert uten å vite risikoen. Heldigvis takker enkelte meg for at jeg advarer. Skulle gjerne blitt advart av han vi nå kjenner til med kroniske smerter, men han var for flau over å advare, forståelig nok. Men hadde vært så godt å sluppet den jævlige smerten/det nye livet mannen min nå har. Det nye livet jeg har, barna har fått en pappa som kan være mindre aktiv med dem.  Det påvirker så sykt mange. Nei, folk trenger å vite! Så får de da ta et valg selv. At leger har en plikt å informere vil ikke si at de gjør det, eller at de får noen som helst straff/informasjon fra noen om at det var feil de gjorde. Vi har fått en beklagelse fra noen kontor folk, men det hjelper ikke oss eller andre at leger fortsetter uten å vite at de gjør feil.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

https://patients.uroweb.org/library/vasectomy/ dessverre virker det som det kun kan lastes ned en hel del info, og ikke bare trykke enkelt på en lenke, så ikke sikkert du orker å gå inn der. Tok skjermbilde, men får ikke til å legge det inn her.

Men det står at opptil 15% kan være plaget med smerter.  Det kan være alvorlig nok til å påvirke dagliglivet til opptil 5% Jeg personlig tror enda flere er plaget, men at mange ikke tørr å innrømme det til noen. Vet om noen som ikke tørr å fortelle legen sin eller partneren sin, å selvfølgelig venner og familie. Det er veldig mange som tar sterilisering, dermed er det veldig mange som er plaget. 

Hvis du ser i den review artikkelen som jeg linket til så var det opp til 14 % som fikk smerter etterpå. Er ikke sånn at det talet kommer fra dem som velger å ta det opp, men det er etterspurt i de inkluderte studiene. Er sånn vi gjør når vi designer studier vedrørende kirurgisk behandling.

Så ja, det bør informeres om at man kan få smerter, og at for noen kan dette bli et stort problem, men for de fleste vil det ikke bli det. Akkurat som vi informerer om at man kan få blodpropp ved P-piller, og så videre. Men ser man på det totale bildet, så er mannlig sterilisering en enkel, billig, effektiv prevensjonsmetode med relativ liten risiko. Om man ønsker å akseptere den risiko må bli en totalvurdering. Kvinnelig sterilisering er et vesentlig større kirurgisk inngrep, kondom er en relativ usikker prevensjonsmetode, "naturlige" metoder er meget usikre metoder, hormonprevensjon har høy effektivitet med kommer med enn rekke bivirkninger og så videre. 

Det kommer nå en ny metode for mannlig sterilisering som baseres på at det lages en plugg i sædlederen ved at man injisere et stoff, som kan fjernes. Kanskje det blir fremtidens foretrukne prevensjonsmetode? Men per nå er mannlig sterilisering ved vesectomi en sikker og effektiv metode sett opp mot andre alternativer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg vil bare informere folk om hvor jævlig en sterilisering kan være,å at folk skal vite om at man kan få kroniske smerter etc. For det er ikke mange leger som advarer. 

Hvorfor skulle leger spesifikt advare om effekter som ikke er vanlige? 

Skrevet

Merkelig kvinnesyn du har.

AnonymBruker
Skrevet

All denne informasjonen stod ikke på nhi da mannen min tok sterilisering. Det var minimalt med informasjon der da. Å det stod til og med på nhi at de skjærte i lysken, noe også legen sa, men de skjærte i pungen. Den feilinformasjonen inne på nhi om at det ble skjært i lysken er rettet opp takket være oss. 

Da er det ihvertfall blitt som du ønsket; det er offentlig tilgjengelig informasjon om hvor denne operasjonen utføres og at den medfører en risiko for smerter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så når jeg sier at verken fastlegen eller legen som utførte steriliseringa på mannen min ikke informerte noe om kroniske smerter (pvps), ptsd eller depresjon, så tror du ikke på meg da eller ? Å alle de andre jeg har pratet med der legen ikke har gitt den informasjon. Skal jeg da bare håpe på at resten av mannfolk får god nok informasjon?  Jeg mener at hver eneste mann som vurderer sterilisering har rett til å vite om at de kan få kroniske smerter, vond utløsning etc. Før de da tar et valg om de vil risikere å ødelegge sexlivet, humøret og all annen aktivitet i livet. Så siden mannen min ikke fikk informasjon, å nå ikke kan løpe, hoppe på trampolinen med barna og ellers annen aktivitet er redusert. Så mener du jeg bare skal holde kjeft å advare andre? For enn hvis noen blir skremt av meg. Jeg synes ikke 5% er lite, eller 15% det er mange menn som blir sterilisert uten å vite risikoen. Heldigvis takker enkelte meg for at jeg advarer. Skulle gjerne blitt advart av han vi nå kjenner til med kroniske smerter, men han var for flau over å advare, forståelig nok. Men hadde vært så godt å sluppet den jævlige smerten/det nye livet mannen min nå har. Det nye livet jeg har, barna har fått en pappa som kan være mindre aktiv med dem.  Det påvirker så sykt mange. Nei, folk trenger å vite! Så får de da ta et valg selv. At leger har en plikt å informere vil ikke si at de gjør det, eller at de får noen som helst straff/informasjon fra noen om at det var feil de gjorde. Vi har fått en beklagelse fra noen kontor folk, men det hjelper ikke oss eller andre at leger fortsetter uten å vite at de gjør feil.... 

Men du høres jo hysterisk ut. Det er det ingen grunn til å være. Det samme med hormonspiral. Du har hørt om én som måtte operere ut, nå tør du ikke bruke det selv. Det er selvsagt ditt valg, men ikke alle har behov for å krisemaksimere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er det ihvertfall blitt som du ønsket; det er offentlig tilgjengelig informasjon om hvor denne operasjonen utføres og at den medfører en risiko for smerter. 

Nei, det er ikke blitt slik jeg vil det skal bli. 

Jeg vil det skal stå i skjemaet "begjæring om sterilisering " at man kan få kroniske smerter, post vasektomi smertesyndrom (pvps) og gjerne hvor mange prosent sjanse det er. Å vil det skal stå at man kan miste ereksjon, at man kan få smerter ved utløsning og ved all fysisk aktivitet. At man kan få ptsd (tror det er 1% sjanse å få) og at dette kan medføre depresjon. I pakningsvedlegget på blandt annet p-piller står det om masse, f.eks depresjon og blodpropp. Så er feil at det skal være så liten informasjon om sterilisering. 

Så vil jeg at alle leger, både de som henviser til sterilisering og de som skal utføre steriliseringen gir muntlig beskjed om dette. Å at det står all den gode informasjonen om det på alle nettsider av de som utfører sterilisering, private og offentlige klinikker/sykehus. Så gjerne et slags pakningsvedlegg som man får ved en p-pille etc. 

Da først føler jeg det er god nok informasjon til andre menn og evnt partneren deres om de vil ha informasjon. Så kan de deretter ta sterilisering de som tar sjansen på det. 

For når 2 (egentlig 4) leger/sykepleiere har sviktet mannen min + et skjema han skrev under, så føler jeg ikke det er godt nok. Så min tillitt til at alle leger skal klare å gi god nok informasjon til en pasient, den er ikke der. Spesielt ikke når jeg vet om veldig mange som ikke får den informasjon før en sterilisering! Hadde det stått skriftlig, så kunne han lest det selv på "begjær om sterilisering". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...