Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Thelma & Louise
.
AnonymBruker
Skrevet

Njaa, ett kompetansebevis er vel bare ett bevis på at man har bestått de fagene som står? Så skjønner arbeidsgiver jeg. 

Fagbrevet anbefaler jeg deg og alltids ha en kopi eller bilde av det. Du kan visst nå også bestille LOMMEFAGBEVIS (altså i kort-form) og du kan bestille kopi av fagbrevet ditt. 

Anonymkode: 7a5b2...f80

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev står høyere en kompetanse brev. Forstått det slik at de med kun kompetanse brev ofte ikke har alle fagene for å kunne ta fagbrevet. Så her så fikk sønnen klar beskjed karakterer i alle fag og at 1 var gull vært fra rådgiver på videregående skole. For da kunne en gå opp til fagbrev og søke om å slette en karakter i eks norsk eller matte hvis det var der en ikke fikk 2 i

Anonymkode: 65f04...6be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kompetansebevis får du når du ikke har bestått  alle de nødvendige fagene.

For å kunne være fagarbeider må du bestå alle fag og en fagprøve.

Arbeidsgiveren din har rett

Anonymkode: af5cf...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg fikk fagbrev. Men diplomet var da egentlig bare søppel. Det var vitnemålet som var det virkelige papiret man måtte vise fram. Er det slutt på slikt nå? Får man ikke lengre vitnemål ved fagbrev? 

Anonymkode: ce254...df1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det en stund siden jeg fikk fagbrev. Men diplomet var da egentlig bare søppel. Det var vitnemålet som var det virkelige papiret man måtte vise fram. Er det slutt på slikt nå? Får man ikke lengre vitnemål ved fagbrev? 

Ved fagbrev får en vitnemål. Men de som tar kompetansebevis har ofte ikke karakter i en del fellesfag som norsk, matte, naturfag ,engelsk osv. 

Anonymkode: 65f04...6be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man får både et kompetansebevis(vitnemål) og et diplom som forteller karakteren man fikk på fagprøven.

Bestill deg en kopi av diplomet eller finn frem det du har. Om du scanner det har du det alltid tilgjengelig og ja arbeidsgiver kan kreve et diplom med mindre du fikk fagbrevet som praksiskandidat.

Anonymkode: 6324e...cab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompetansebevis, og jeg startet ikke engang på læretid.

Men mine papirer ligger digitalt, i vitnemålsportalen.

Anonymkode: 5afc9...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var det jeg også trodde ... Har digitalisert alt av alle andre dokumenter jeg har i forbindelse med jobb og skole, men ikke diplomet. Trodde det var sånt man bare hengte på veggen i "gamle dager".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man får både et kompetansebevis(vitnemål) og et diplom som forteller karakteren man fikk på fagprøven.

Bestill deg en kopi av diplomet eller finn frem det du har. Om du scanner det har du det alltid tilgjengelig og ja arbeidsgiver kan kreve et diplom med mindre du fikk fagbrevet som praksiskandidat.

Diplomet jeg fikk var et a3 ark. Og som arbeidsgiver har jeg aldri spurt de som søker jobb hos meg om å få se et diplom. 

Jeg vil se vitnemålet, da det er dette som bekrefter utdannelsen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk det som praksiskandidat. Var godt voksen og hadde nok erfaring i yrket til at jeg bare kunne gå opp til fagprøven.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Thelma & Louise said:

Jeg fikk det som praksiskandidat. Var godt voksen og hadde nok erfaring i yrket til at jeg bare kunne gå opp til fagprøven.

Om du fikk det som praksiskandidat og det står på kompetansebeviset at fagprøven er bestått så skal det holde i følge reglene.

Kompetansebevis

Kompetansebevis er dokumentasjon på gjennomført videregående opplæring som ikke kvalifiserer for vitnemål eller fag-/svennebrev. Unntak er for praksiskandidater og kandidater for fagbrev på jobb.

Du kan få kompetansebevis hvis du har:

• fullført, men ikke bestått et fastsatt opplæringsløp i Kunnskapsløftet
  • fullført årstrinn, men ikke et helt opplæringsløp i Kunnskapsløftet
  • fullført ett eller flere fag eller deler av fag i videregående opplæring
  • fullført opplæringskontrakt og bestått kompetanseprøve som lærekandidat
  • fullført og bestått fagopplæring som praksiskandidat eller kandidat for fagbrev på jobb
  • avlagt eksamen i fag som privatist

• Nyttig 1
Skrevet

Altså, jeg tok fagbrevet som praksiskandidat. Fra før har jeg bestått videregående skole. På kompetansebeviset står det bl.a. at jeg har bestått fagprøven. Skulle ikke det holde?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Thelma & Louise said:

Altså, jeg tok fagbrevet som praksiskandidat. Fra før har jeg bestått videregående skole. På kompetansebeviset står det bl.a. at jeg har bestått fagprøven. Skulle ikke det holde?

Ja, siden du tok det som praksiskandidat så skal det holde.

Hadde du vært lærling (tradisjonelt løp på en skole med påfølgende læretid) ville det ikke holdt fordi kompetansebevis gis da til de som ikke har bestått fagprøven/læretiden.

Det står klart og tydelig her hva som gjelder:

https://www.rogfk.no/vare-tjenester/skole-og-utdanning/opplaring-i-bedrift/larling-og-larekandidat/dokumentasjon/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Karakteren står også på kompetansebeviset, og det står at fagprøven er bestått. Diplomet er som sagt så og si utilgjengelig.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Diplomet jeg fikk var et a3 ark. Og som arbeidsgiver har jeg aldri spurt de som søker jobb hos meg om å få se et diplom. 

Jeg vil se vitnemålet, da det er dette som bekrefter utdannelsen. 

Folk som er privatister eller praksiskanditater får ikke vitnemål, men et kompetansebevis.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thelma & Louise said:

Karakteren står også på kompetansebeviset, og det står at fagprøven er bestått. Diplomet er som sagt så og si utilgjengelig.

Om du forklarer arbeidsgiver reglene så har de nok forståelse for at kompetansebeviset ditt er et gyldig bevis på at du har fagbrev.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...