Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt riktig, kvinner kan være mye mer interessante enn menn, for menn, fordi de er annerledes. Om det så en eller annen gang ender med sex kan det være fordi hun faktisk er veldig hyggelig og sympatisk. Ikke fordi han henger full over en bardisk og er kun opptatt av sex.

Anonymkode: 3ecbc...248

Nope.

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-samliv-sosiale-relasjoner/umulig-a-vaere-bare-venner/674472

Anonymkode: eab6b...3f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ytringsfrihet omhandler retten til å si sin mening uten forhåndssensur. I senere tid har den blitt utvidet til at staten skal ha en plikt til å legge til rette for at folk kan bruke stemmen sin.

Jeg er usikker på relevansen i dette tilfellet. Du kan umulig ha en plikt til å høre etter når en mann sier «hei», og jeg kan ikke se for meg at jussen kan forby det å høflig si hei til en fremmed. Altså er dette etter alt å dømme et tilfelle av sosial omgang som reguleres av normer, ikke juss.

Fremmede som oppfattes som truende eller ubehagelig blir nok omfattet av juss hvis det er tilstrekkelig alvorlig, men jeg synes ikke det er så relevant i denne diskusjonen. Noen truer også personer av samme kjønn i taxi-køen, og det kan man bli dømt på.

Anonymkode: 5c827...88f

Takk for at du svarte for meg. Godt var det også!

Jeg vil legge til at lover er kodifisering av normer. Er det ikke ulovlig, så er det lovlig.

Vi bor i et område med folk fra alle verdenshjørner. Det er på mange måter berikende, men andre kulturer har en uvant sosial kontroll som jeg er veldig i mot. 

Her legges det av noen opp til normer med streng sosial kontroll på sviktende grunnlag (noen følelser) 

Det er grenser for alt: «ikke ta på meg» er en grei  og viktig norm, delvis tatt inn i straffeloven. Tafsing er forbudt. 

«Ikke se på meg» er mer problematisk, så lenge noen viser alt av kropp? « Ikke glo» er en norm med et stort grenseland. Det er ingen lover mot å se. I Sverige er det forbudt med skylapper på hester. Bare nevner det. 

«Ikke snakk til meg», er også en problematisk norm å innføre. Det er ikke straffbart ( utover straffbare ytringer, rasisme, trusler mv.). Ytringsfriheten anses så viktig at den har en helt egen beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ytringsfrihet handler om frihet til å si det man vil, men ikke til hvem man vil.

Anonymkode: 1c41a...4c9

Dette er klin feil! 
Kjernen i ytringsfriheten er vel nettopp å kunne kritisere blant annet myndigheter og politikk som man vil. Disse ber ikke om det akkurat og skulle nok ofte gjerne vært kritikken foruten. 

Ved å lese inn en slik begrensning i ytringsfriheten, vil man strengt tatt gjøre den ubrukelig. 

Endret av A new man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (1 minutt siden):

Dette er klin feil! 
Kjernen i ytringsfriheten er vel nettopp å kunne kritisere blant annet myndigheter og politikk som man vil. Disse ber ikke om det akkurat og skulle nok ofte gjerne vært kritikken foruten. 

Ved å lese inn en slik begrensning i ytringsfriheten, vil man strengt tart gjøre den ubrukelig. 

Hvilken kategori tilhører damene du møter på gata som du oppsøker? Er de politikere eller myndigheter?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (11 minutter siden):

Dette er klin feil! 

Ved å lese inn en slik begrensning i ytringsfriheten, vil man strengt tart gjøre den ubrukelig. 

Det må du gjerne gjøre, men ytringsfriheten omfatter altså ikke å kontakte randoms på gata.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (14 minutter siden):

«Ikke se på meg» er mer problematisk, så lenge noen viser alt av kropp? « Ikke glo» er en norm med et stort grenseland. Det er ingen lover mot å se.

Det minner meg litt om «lufta er for alle» som alle barn prøver seg på en stund. Det er mulig å se på et annet menneske på en ubehagelig måte. Det er vanskelig å regulere det ved lov. Det er vanskelig å høre noen beskrive det etterpå og gjøre seg opp en saklig mening om det hele.

Sitat

«Ikke snakk til meg», er også en problematisk norm å innføre. 

Jeg tenker også at det at andre mennesker sier «hei» og vil slå av en prat er noe man bare må akseptere - selv om man anser seg selv som smellvakker. Jeg aksepterer å bli kontaktet på dette viset (ikke så ofte av smellvakre kvinner, men fulle folk, utlendinger og eldre ganske ofte) og synes oftest det er helt greit.

Å krangle på det at folk sier «hei» skygger fort over en langt viktigere norm som vi kanskje alle er mer enige om: gi deg når den andre avviser deg. Ikke ta på noen mot sin vilje. Ikke vær verbalt drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tidsfordriv2023 skrev (1 time siden):

Dette er bare et problem hvis mannen er ikke kjekk.

Tull, jeg hadde blitt irritert samme hvem som forstyrret meg mens jeg hørte på lydbok eller leste eller tellet i strikketøyet mitt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var yngre opplevde jeg dette relativt ofte. Altså at menn oppsøkte meg, eller venninner, eller begge, på holdeplasser, på T-banen eller på buss/trikk. (Og mange andre steder man oppholdt seg.) 
Alt fra at en setter seg ved siden av deg mens du venter på holdeplassen, og uten annen innledning begynner å ta på deg. Til at noen setter seg rett overfor deg/dere på banen, og begynner å avbryte deres samtale med å prate.
Og selvfølgelig til det jeg beskrev tidligere, med å sette seg på det ytterste setet på bussen, for så å tvinge deg inn i en uønsket samtale. (Fordi du var dum nok til å flytte deg innover når han spurte "er det ledig her".) 

Min erfaring er at noen av oss er mer utsatt for dette enn andre. Enkelte av oss har et mer avvisende kroppsspråk, eller klarer å si tydelig ifra. Andre blir oppsøkt hvor enn de går. 

Anonymkode: 6ae16...e35

Her tror jeg du har svaret - det er ikke sånn at de pene opplever dette og de stygge ikke opplever det. Mange som anses som betraktelig mindre pene enn meg har hatt mange metoo opplevelser, men JEG opplever at disse jentene/kvinnene har utydelige grenser.

Anonymkode: 294b1...7e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette svaret er fullstendig på viddene når vi vet hvor mange kvinner som blir voldtatt, trakassert og ufrivillig tafset på. Det er en HELT REELL frykt og jeg aksepterer ikke at du kommer og forsøker å bagatellisere. Jeg som helt normal kvinne har hatt 2 stalkere, en som truet meg på livet. Ikke kom og fortell meg at man skal være «mer relaxed» og «ta ting med et smil» når det finnes et så stort antall mentalt svekkede menn i verden.

Anonymkode: 21150...18b

Nei, svaret mitt er ikke på viddene. Tipper de 2 stalkerne dine ikke fant deg tilfeldig på bussen eller i butikken. Og det er riktig usunt å gå rundt å tenke at verden er full av mentalt svekkede menn så det er livsfarlig at noen snakker til deg på gata. Seriøst. 

Anonymkode: 62b66...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvilken kategori tilhører damene du møter på gata som du oppsøker? Er de politikere eller myndigheter?

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det må du gjerne gjøre, men ytringsfriheten omfatter altså ikke å kontakte randoms på gata.

Dette må dere komme med kilder på.

Om en person brenner en koran, så kan jeg selvsagt si til personen hva jeg mener om det.

Noen her prøver seg på unntaket «offentlig trygghet» i EMK art 10 annet ledd. De henviser til personlig opplevd utrygghet, fare for at en som sier noe blir en stalker, eller at man blir voldtatt. Begge deler må antakeligvis skje på et senere tidspunkt og ikke på offentlig kommunikasjon på dagtid i alle fall (nattbuss er en jungel hvor risiko for litt av hvert er høy). 

Det er et nødvendighetvilkår som ikke vil være oppfylt. 

Endret av A new man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Generelt sett har mennesker rett til å bevege seg fritt i offentlige områder uten å bli forstyrret. Dette betyr at det å oppsøke tilfeldige mennesker på gata når de ikke ønsker dette, kan være ulovlig hvis det oppfattes som inntrenging i deres personlige rom."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Generelt sett har mennesker rett til å bevege seg fritt i offentlige områder uten å bli forstyrret. Dette betyr at det å oppsøke tilfeldige mennesker på gata når de ikke ønsker dette, kan være ulovlig hvis det oppfattes som inntrenging i deres personlige rom."

Hvor har du hentet sitatet fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«En kvinne som har hodetelefoner på, nesa i en bok, er midt i et spill på mobilen eller halvveis i et tungt knebøy på treningssenteret er opptatt.

Dersom du ikke klarer å tolke såpass enkle signaler er det nok best at du prøver å holde flørtinga di til arenaer der den mer åpenbart er passende. Ingen tar T-banen for å bli sjekket opp, man tar den for å komme seg til jobb. det er fullt av arenaer der folk faktisk oppsøker kontakt. Prøv heller å gå på byen

Anonymkode: c5175...84a

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (16 minutter siden):

Hvor har du hentet sitatet fra? 

Spiller det noen rolle? Hvorfor er du så besatt av å trakassere fremmede mennesker?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.05):

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Jøss,i all verden bor du hen?ALDRI hørt om.

Anonymkode: b9786...b62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiller det noen rolle? Hvorfor er du så besatt av å trakassere fremmede mennesker?

Jeg er ikke besatt av å trakassere fremmede mennesker.

Du krever rettigheter ut fra rene bekvemmelighetshensyn og det er ikke noe galt i det i utgangspunktet, hvem vil ikke ha det bra? Jeg er også fornøyd hvis det ikke sitter noen ved siden av meg på bussen, men steget derfra til at retten til privatliv tilsier at jeg skal ha to seter? Nei. 

Problemet oppstår når dette går ut over alle andre og samfunnet og det går på andres menneskerettigheter.

Det siste er viktigere for meg enn det første. 

Samfunnet skal ikke etter min mening innrette seg etter snowflakes med «sosial angst» og stort behov for «personlig rom». 

Hvis jeg tolker deg i beste mening, er det en henvisning til paragraf 266 om hensynsløs adferd. 

Slå opp dommen i Rt. 2014 s. 669 for å lese om hva som ikke er hensynsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen tar T-banen for å bli sjekket opp, man tar den for å komme seg til jobb. det er fullt av arenaer der folk faktisk oppsøker kontakt. Prøv heller å gå på byen

Min tid på sjekkern er heldigvis forbi, men hva med skolebussen? Ikke lov å snakke med chrushet? Studenten til medstudinen på T-banen som startet det hele? 

Anonymkode: 7a91c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spiller det noen rolle? 

Fordi leseren automatisk antar at du er en sprø internett-bruker som poster ting fra sin egen bakende hvis du nekter å oppgi kilde til sitatet ditt

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull, jeg hadde blitt irritert samme hvem som forstyrret meg mens jeg hørte på lydbok eller leste eller tellet i strikketøyet mitt.

Anonymkode: 294b1...7e0

Meget mulig. Men for kvinner generelt så er det nok slik at det som er hyggelig fra en attraktiv fremmed mann kan være creepy fra en mindre attraktiv fremmed mann.

Jeg bebreider dem ikke, det synes ganske menneskelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke besatt av å trakassere fremmede mennesker.

Du krever rettigheter ut fra rene bekvemmelighetshensyn og det er ikke noe galt i det i utgangspunktet, hvem vil ikke ha det bra? Jeg er også fornøyd hvis det ikke sitter noen ved siden av meg på bussen, men steget derfra til at retten til privatliv tilsier at jeg skal ha to seter? Nei. 

Problemet oppstår når dette går ut over alle andre og samfunnet og det går på andres menneskerettigheter.

Det siste er viktigere for meg enn det første. 

Samfunnet skal ikke etter min mening innrette seg etter snowflakes med «sosial angst» og stort behov for «personlig rom». 

Hvis jeg tolker deg i beste mening, er det en henvisning til paragraf 266 om hensynsløs adferd. 

Slå opp dommen i Rt. 2014 s. 669 for å lese om hva som ikke er hensynsløst. 

Det er ikke snowflakes å synes det er sylfrekt å oppsøke random gifte damer på gata for å sjekke dem opp. Det er frekt og uhøflig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meget mulig. Men for kvinner generelt så er det nok slik at det som er hyggelig fra en attraktiv fremmed mann kan være creepy fra en mindre attraktiv fremmed mann.

Jeg bebreider dem ikke, det synes ganske menneskelig for meg.

Jeg er gift. Uansett hvilken mann hadde forsøkt å sjekke meg opp, ville jeg ha ansett det som frekt og ubehagelig. Fordi jeg er opptatt og ikke åpen for sjekking. Jeg blir ikke smigret av menn som prøver seg på opptatte damer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...