Gå til innhold

Jeg har BMI på 51. Fått beskjed om å ikke trene for å gå ned.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kosthold tar kilo, trening tar gram.

Trening har annet bra for seg, men du går ikke ned i vekt av å trene. Jeg vet om mange som har gått ned masse i vekt uten å trene. Når man er veldig stor og utrent, så stjeler trening bare energi. Ikke som i kcal, men som i overskudd. Når man går litt ned i vekt så får man plutselig LYST til å trene. Da må man gjerne trene. :) 

Anonymkode: 1f6bf...976

:applaus:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Føler alle sier at man kan ikke «bare» spise i kcal underskudd for å gå ned man må også trene.

Jeg har av både lege og overvektsklinikken fått beskjed om å la være å trene. Jeg har aldri likt å trene. Aldri funnet en trening jeg liker og dermed så blir det kun et ork og ikke lystbetont og derfor mener de at det skaper mer stress enn det vil gi helseeffekt. Jeg føler jeg burde fordi alle forventer at endrer man livsstil så trener man. Hva gjør jeg?

Og ja jeg er et lass av fett og burde aldri blitt så stor, men ja livet. Og dette er realiteten og jeg prøver å gjøre noe med det.  

Anonymkode: 59d4a...937

Det kan være pga skader de vil at du skal starte med det du spiser. Jeg gikk ned 20 kilo uten å trene, begynte å trene etter jeg hadde gått det ned for å bygge muskler. 

Anonymkode: 3e8d5...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på legene.

Det er, som flere skriver, kostholdet som er det viktigste for å gå ned i vekt. Man kan fint gå ned uten å trene. Kanskje vil du synes det er mer gøy å trene når du er litt lettere.

I tillegg blir man stort sett mer sulten av å trene. Så hvis du sliter med apperittregulering, kan det også føre til overspising. Men vil du bevege deg litt, f eks gå tur, må jo det være bra, men spør legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan være pga skader de vil at du skal starte med det du spiser. Jeg gikk ned 20 kilo uten å trene, begynte å trene etter jeg hadde gått det ned for å bygge muskler. 

Såg ikke det at de sa det siden du ikke likte å trene før etterpå. Om du har lyst etterhvert så kan du jo gå noen turer om du vil. De tenker nok det kan bli for mye på en gang med trening og mat. Maten er jo mye av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts: Takk. Nei de har begge faktisk sagt at liker du ikke trening så skal du ikke trene. Jeg syns også det høres rart ut fordi man tenker jo at jeg må jo det. Mulig det er det sporet de vil ha meg ut av da det burde og MÅ sporet. 

Da tolker jeg det slik at legene fraråder trening FORDI det er ubehagelig for deg og  at det er dumt å risikere at en plan stopper opp pga noe ubehag som kan unngås.

Når du ikke  liker å høre pusten din, så er det en vesentlig hindring.

Jeg tror egentlig du bør bevege deg litt, blant annet for å unngå forstoppelse, men det kan kanskje gjøres på en måte som føles ok for deg?

Kan det gå bra å gå en liten tur med noe interressant i hodetelefoner? Musikk? Podcast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke trene, fokuser på kostholdet og ikke stress med trening 😊 

Jeg har alltid syntes det har vært vanskelig å gjøre begge deler. Jeg blir så forferdelig sulten av å trene, og da spiser jeg fort de kaloriene jeg har forbrent etterpå. Og da går jeg ikke ned i vekt og gir heller fort opp 🤷‍♀️

Anonymkode: e72fd...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget. Om du har fått råd fra eksperter om ikke å trene er det vel bare å høre på det🤷‍♀️ og du har tydeligvis klart å gå ned mye før, du må få hjelp for å kartlegge hvorfor du går opp igjen. Emosjonell spising? Eller er ikke turer trening, det er mer hverdagaktivitet, og med en god podcast på øret går tida fort og du slipper å høre på pusten. Men som sagt-finn it hvordan du kan unngå å gå opp igjen.

Anonymkode: dc424...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold er det viktigste nå i første omgang så ha heller fokuset ditt der. 
Ellers kan du kanskje endre litt på dette med trening og heller se på det som bevegelse, kanskje det hjelper?

istedenfor å ha et mål om x-antall minutter trening per dag, kan du heller sette deg et mål om å være i bevegelse x-antall minutter om dagen? Det kan være alt mulig av naturlige aktiviteter som at du går til og fra en avtale, eller at du gjør husarbeid f.eks. Sånne ting man uansett må gjøre :) 

Når du får av deg litt vekt så kan det hende du finner en fysisk aktivitet du trives med. Forståelig at det er utfordrende å finne noe når man har fysiske begrensinger i form av veldig høy bmi

Anonymkode: 409b6...8bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold er viktigst, og trening skal være lystbetont - så er det et slit så lar du vær, eller du finner noe du liker, feks dans eller noe annet du syns er kjekt. 

uansett så har nok du allerede ganske god muskelmasse, rett og slett fordi du er såpass tung. Sånn sett kan man si at du er knall god på styrketrening med egenvekt hver eneste dag, så da trenger jo ikke du å gjøre noe mer enn det. Så lytt til legene, og slutt å tenk på alt du burde, må, osv.

Anonymkode: d0d16...e9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger på ingen måte trene før du blir mindre. Det er nok lurest for kroppen!

Jeg har gått ned 25 kilo nesten, på et år nå. Har ikke trent, har kun gått litt mer i perioder. Det er kostholdet som er endret. Hadde BMI på 40.

Anonymkode: de056...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening virker nesten ikke for vekttap - kost utgjør 90 % av vekttapet. Og har du først oksehunger blir den enda verre av trening.  Da eter du det opp det firedobbelte av den beskjedne treningseffekten du greier å få når du er så fet. Du greier ikke løpe en time f.eks. og kan dessuten få alvorlige treningsskader i ledd og knær om du forsøker å vralte deg i vei på mølla. Men aktiv hvile kan du drive med. Det er f.eks. å gå en times tur, vaske hele huset, rydde, svømme litt osv. Det regnes ikke som trening av fysioterapeuter men aktiv hvile (dvs. at du ikke ligger på sofa men gjør hverdagsaktiviteter).  Mindre skader og mindre sjanse for oksehunger, samtidig som du slipper skader av inaktivitet. Så legene mener ikke ligg på sofa, de mener bare at du ikke skal prøve å trene.

Anonymkode: bc4bc...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kosthold er viktigst, og trening skal være lystbetont - så er det et slit så lar du vær, eller du finner noe du liker, feks dans eller noe annet du syns er kjekt. 

uansett så har nok du allerede ganske god muskelmasse, rett og slett fordi du er såpass tung. Sånn sett kan man si at du er knall god på styrketrening med egenvekt hver eneste dag, så da trenger jo ikke du å gjøre noe mer enn det. Så lytt til legene, og slutt å tenk på alt du burde, må, osv.

Lurt å måle muskelmasse på vekt som har den funksjonen hos overvektsklinikken, det er ofte en myte at fete og innaktive folk har stor muskelmasse eller tung beinbygning. "Hvis du vil beregne hvor mye fettfri masse og muskelmasse du selv maksimalt kan oppnå (ifølge forskerne bak studien), så kan du bruke disse formlene: (Din høyde i m x din høyde i m) x 34 = din maksimale fettfri masse i kg (Din høyde i m x din høyde i m) x 17 = din maksimale muskelmasse i kg"  Så mye muskelmasse kan DU bygge! (bodylab.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig nå, og om jeg blir tyngre og må gå ned så stopper jeg å trene. Det er rett og slett fordi jeg a) har en nå har jeg vært flink og fortjener noe-tankegang og b) fordi jeg fumysisk blir sulten av treninga. Det er mye lettere for meg å ha et jevnt, lavt kaloriinntak uten trening.

Anonymkode: 92217...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurt å måle muskelmasse på vekt som har den funksjonen hos overvektsklinikken, det er ofte en myte at fete og innaktive folk har stor muskelmasse eller tung beinbygning. "Hvis du vil beregne hvor mye fettfri masse og muskelmasse du selv maksimalt kan oppnå (ifølge forskerne bak studien), så kan du bruke disse formlene: (Din høyde i m x din høyde i m) x 34 = din maksimale fettfri masse i kg (Din høyde i m x din høyde i m) x 17 = din maksimale muskelmasse i kg"  Så mye muskelmasse kan DU bygge! (bodylab.no)

Men det er ingen myte at det er tyngre å forflytte 120 kg enn 50 kg, ergo vil en med høy kroppsvekt få naturlig styrketrening kun ved å bevege seg normalt mens en på 50 kg må ha vektvest på for å få samme nytte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljestyrke er litt som en muskel som blir sliten av å bli brukt mye. Bruker du opp viljestyrken din på å tvinge deg på trening kan viljestyrken være for sliten når kvelden kommer og søtsuget setter inn. Sprekken på kvelden utgjør mye mer kalorier enn det er mulig å forbrenne på trening.

Anonymkode: 32821...66c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 2:00 AM, AnonymBruker said:

Ts: Takk for fint svar. ❤️ Jeg er forresten like redd for at andre skal høre pusten som meg selv. Håpløs. 

Grunnen til overvekten er yoyo slanking i mange år og at jeg spiser stress og følelser. Ikke noe stoffskifte problemer eller diabetes. 

Du er ikke håpløs og dette er ikke følelsen av håpløshet, det er følelsen av skam. Skam er en fæl, vond følelse jeg ikke unner noen. Når jeg startet min livsstilsendring veide jeg 140kg, i dag 110. Forskjellen på disse to tallene er formidabel i forhold til å røre litt på seg for min del, fra å hate 500m til å klare gå noen kilometer. Det er ikke sikkert det er sånn for deg, men det er lov å håpe. Den største forskjellen er imidlertid at jeg nå tør ta på meg treningsklær, bli litt svett, pese litt, vise at jeg prøver gjøre noe med vekten, uten å krympe meg hver gang jeg møter noen. Skammen var ekstremt lammende for alt jeg hadde lyst til. Sakte men sikkert har det heldigvis kommet seg. 

Kosthold er kilo og trening er gram sies det her, og det stemmer. Pust med magen, ta en dag av gangen. Alt hjelper. Du kommer til å bomme masse, men det er lov det også: ikke la det definere deg som et dårlig menneske. Vekten din har ingenting med verdien din som menneske å gjøre. Ingenting.

Anonymkode: 328cd...183

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 1.36):

Føler alle sier at man kan ikke «bare» spise i kcal underskudd for å gå ned man må også trene.

Jeg har av både lege og overvektsklinikken fått beskjed om å la være å trene. Jeg har aldri likt å trene. Aldri funnet en trening jeg liker og dermed så blir det kun et ork og ikke lystbetont og derfor mener de at det skaper mer stress enn det vil gi helseeffekt. Jeg føler jeg burde fordi alle forventer at endrer man livsstil så trener man. Hva gjør jeg?

Og ja jeg er et lass av fett og burde aldri blitt så stor, men ja livet. Og dette er realiteten og jeg prøver å gjøre noe med det.  

Å trene er jo belastende for en tung kropp, ikke minst for hjertet, så jeg tipper de vil at du skal gå ned litt mer i vekt først før du begynner med trening. Men nå i disse slankesprøytetider skulle en jo trodd at du med så høy bmi ville fått resept på wegovy som litt drahjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 timer siden):

Men nå i disse slankesprøytetider skulle en jo trodd at du med så høy bmi ville fått resept på wegovy som litt drahjelp?

Det kan jo tenkes at TS ikke er så korttenkt at h*n vil utsette seg for den risikoen. Det rapporteres om ganske mange alvorlige bivirkninger...

Anonymkode: 1f6bf...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 1.36):

Hør på legene. Det viktigste er at du kommer deg ned i vekt. Trening kan komme senere. 

Anonymkode: aa8c8...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...