Pearl Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Hei. Noen som kan anbefale noen gode bøker på nynorsk eller bokmå og for den saks skyld, trenger å øve litt til eksamen og vil lese noen bøker på forhånd. Liker godt engelsk litteratur, særlig familiekrønikere eller bøker om adelen, godseiere osv. Men historiske romaner er også kjekt, noen som vet om noen gode?
Gjest gjest1 Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Selv er jeg veldig glad i Tarjei Vesaas. For eksempel Isslottet, Dei Svarte Hestane. Han skriver lavmælt og vakkert! Beskriver store følelser og tanker med små ord. Huff, dette hørtes kjempekjedelig ut nå, men han skriver så vakkert at jeg får lyst til å gråte, og får troen tilbake på menneskeheten (innimellom)...
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Vesaas er fin, ja. Men jeg er litt usikker på hva slags litteratur trådstarter liker - det er jo så mye engelsk litteratur, og litt forskjell på Dickens og kiosklitteratur, liksom:-) Ellers spørs det om det er så mye nynorsk litteratur om adel - hehe. Familiekrøniker finnes sikkert... Synes Ragnar Hovland og Olaug Nilssen er blant de relativt lettleste, men virkelig gode nynorske forfatterne. En del av Jon Fosse er også bra, men muligens i særeste laget. Link til Samlaget sin skjønnlitteraturliste: http://www.samlaget.no/section.cfm?path=18,21
Gjest LoisLane Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 Ragnhild Bruheim har skrevet en historisk bok, Trolldomskraft. Liker krimbøkene hennes også, jeg, selv om de til tider er veldig "nynorskete"
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Jeg anbefaler Carl Frode Tillers Skråninga på det sterkeste. Fantastisk godt skrevet roman. På nynorsk.
Gjest King James VI Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Olav Duuns bøker er som regel på ny norsk. Og de kan anbefales ihvertfall i min verden. Jeg er uenig i din påstand men skal til min død forsvare din rett til og si det
Pearl Skrevet 6. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2006 Jeg leser det meste som er bra, men krim leser jeg vel helst når det ikke er noe annet å lese. Både Dickens og kiosklitteratur kan slukes rått her i gården. Men jeg liker vel aller mest bøker med happy ending til slutt, slik at jeg sitter igjen med en god følelse etter en leseropplevelse. Tusen takk for gode råd (håper på enda flere), jeg skal sjekke ut de bøkene som blir anbefalt her.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 Vil anbefale Fuglane av Tarjei Vesaas og Bikubesong av Frode Grytten.
Gjest gjest1 Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Siste boka eg las på nynorsk var 'Taxfree - ein charter-roman". Av Reidar Karlsen, ein ung forfattar og eit friskt pust! Handlar om ein relativt ung trekkspelar frå ei bygd på vestlandet som finn ut at han skal ta seg ein sydentur. han er veldig glad i damer, og kjem opp i mange morsomme situasjonar, og når du les den boka kjennest det nesten ut som du er på ei evig fyllekule i syden, med alle opp- og nedturar ein charterturist kan ha. Og det er ei bok som er god på bunn Ho er ganske kort og lettlest. Men du må tåle frisk språkbruk! Anbefalest sterkt.
Gjest Wasabi Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Anbefaler sterkt "Tyl" av Finn Tokvam og Halvor Folgerø og "Slå meg på" av Olaug Nilssen. Begge bøkene kom i fjor høst, er gode, underholdende og forholdsvis lettleste. God lesing!
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 Anbefaler sterkt "Tyl" av Finn Tokvam og Halvor Folgerø og "Slå meg på" av Olaug Nilssen. Begge bøkene kom i fjor høst, er gode, underholdende og forholdsvis lettleste. God lesing! ← Få meg på for faen, heter den:-) Jeg har ikke fått lest den ennå, men har lest en del annet hun har skrevet. Både bra litteratur og god underholding etter min mening.
nostalgia Skrevet 8. februar 2006 #13 Skrevet 8. februar 2006 Jeg anbefaler veldig "Alt Som Er" av Brit Bildøen. Det er en nydelig bok som forteller historien til tre generasjoner av en familie. En av de beste norske bøkene jeg har lest på lenge...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå