Gå til innhold

Burde jeg slutte å trene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker å trene, men har bmi på 34. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, uansett hvor mye jeg trener. Så jeg lurer på om jeg egentlig bør slutte å trene og kun fokusere på kostholdet, at treningen er med å øke vekten? 

Jeg spiser mye usunn mat, overspiser pga psykisk sykdom, men treningen gjør meg jo også mer sulten. I tillegg forbrenner jo tjukke folk mindre enn normalvektige folk, siden kroppen regulerer basalforbrenningen, så treningen fungerer  i liten grad for vektnedgang.

Innspill? 

Anonymkode: 4f660...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningen øker ikke vekten. Trening kan øke sultfølelse, men den kan du la være å høre på.

Fokuser på å få i deg nok proteiner. Proteiner dreper sultfølelsen, i tillegg til mye annet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hudorm1 skrev (Akkurat nå):

Treningen øker ikke vekten. Trening kan øke sultfølelse, men den kan du la være å høre på.

Fokuser på å få i deg nok proteiner. Proteiner dreper sultfølelsen, i tillegg til mye annet. 

Å trene uten å spise mer er å be om trøbbel. 

Så klart skal man lytte til sultfølelsen man får av å trene!!!! Men det betyr ikke at man skal spise hvasomhelst i enorme mengder…

Anonymkode: 5aa16...f61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan spise mye god, men ren mat. Dvs mye smak men med mindre saus osv. fokus på mye proteiner, mye grønt. Mye grønt fyller, men inneholder mindre kalorier :)

å slutte med trening høres ut som en veldig dårlig ide. Det sees på mennesker at de er lite aktive, det går utover hud, hår m.m. , og da er det sunnere for kroppen å heller ha høyere BMI.

Anonymkode: f9682...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du elsker å trene, så er det dumt å slutte med noe som gir deg glede.

Og trening vil alltid være bra, uansett. 

Er ikke treningen som er problemet og det vet du selv også. 

Anonymkode: f6073...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å trene uten å spise mer er å be om trøbbel. 

Så klart skal man lytte til sultfølelsen man får av å trene!!!! Men det betyr ikke at man skal spise hvasomhelst i enorme mengder…

Dette må jo du vurdere case by case. Her sier TS at h*n allerede spiser mye og har overvekt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette må jo du vurdere case by case. Her sier TS at h*n allerede spiser mye og har overvekt.

Ja? Og hadde det å overse økt sultfølelse fungert, hadde vel ikke TS vært i situasjonen sin? 

Tren med glede. Spis ordentlig, ren mat i passelig mengder. Lytt til sultfølelsen som kommer av trening, men ikke respondér med å spise tre sjokoladeplater…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tren med glede. Spis ordentlig, ren mat i passelig mengder. Lytt til sultfølelsen som kommer av trening, men ikke respondér med å spise tre sjokoladeplater…. 

Hvis jeg hadde klart det hadde jeg ikke vært feit. 🤷🏼‍♀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg hadde klart det hadde jeg ikke vært feit. 🤷🏼‍♀️

Da er det ikke treningen som er problemet. Ergo = fortsett å trene. 

Du sier selv du spiser pga psykisk sykdom. Da er det DEN du må behandle for å bli tynn. Du blir ikke tynn av å slutte å trene. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier selv du spiser pga psykisk sykdom. Da er det DEN du må behandle for å bli tynn. Du blir ikke tynn av å slutte å trene. 

Nei, men mindre sulten, altså kanskje lettere å jobbe med spisedelen, og så trene etterpå når den er mer under kontroll. Det blir jo bare tyngre og trene ettersom jeg blir tjukkere. Men jeg vet ikke altså, kanskje jeg tenker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få hjelp til spise-delen og psyken. Selv om du kanskje føler at treningen er den tingen du har kontroll på og kan regulere så er det ikke treningen som gjør at du får opp i vekt. Du må ta tak i rotårsaken.

Anonymkode: 7905b...0db

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men mindre sulten, altså kanskje lettere å jobbe med spisedelen, og så trene etterpå når den er mer under kontroll. Det blir jo bare tyngre og trene ettersom jeg blir tjukkere. Men jeg vet ikke altså, kanskje jeg tenker feil. 

Jeg har hørt at dette er en god ide. At det blir for vanskelig å skulle trene og styre seg med kosthold/vektnedgang samtidig. Men det er jo veldig synd hvis du elsker treningen da.

Anonymkode: a4dd5...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også vekta har stått ganske stille siden jeg begynte å trene for alvor rundt nyttår. Har tatt av noen få kilo, men kroppen har altså "krympet" en del for det merker jeg på klær.

I tillegg elsker jeg at jeg kan løpe en mil. Se progresjon i styrketreningen. Jeg føler meg så fresh og fit, selv med mine 88kg. Elsker energien, overskuddet og selvtilliten det gir.

Hvis du har funnet treningsgleden så synes jeg ikke du skal slutte. Kanskje du skal endre tidspunkt, varighet eller innhold?

Jeg kombinerer treningen med periodisk faste og det som fungerer best for meg er å trene kl 06 (fastende men med pre-workout) før jobb. Og så drikker jeg en proteinshake/yt eller lignende rett etter trening og så lunsj på jobb kl 12. Da synes jeg ikke jeg merker noe økt sult. Hvis jeg trener ettermiddag/kveld så øker sulten betraktelig. I helgene trener jeg på formiddagen før lunsj (også fastende). 

Endret av myMa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan trener du da? Gjør du noe kondisjonstrening? Intensiv trening øker sultfølelsen mest hos meg, men f.eks lange turer har ikke samme effekt.

Og så er det jo viktig å spise balansert, og unngå sukker som trigger sult.

Anonymkode: ac795...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få hjelp til spise-delen og psyken. Selv om du kanskje føler at treningen er den tingen du har kontroll på og kan regulere så er det ikke treningen som gjør at du får opp i vekt. Du må ta tak i rotårsaken.

Anonymkode: 7905b...0db

Jeg går til psykolog og jobber med problemet :) 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hørt at dette er en god ide. At det blir for vanskelig å skulle trene og styre seg med kosthold/vektnedgang samtidig. Men det er jo veldig synd hvis du elsker treningen da.

Anonymkode: a4dd5...24b

Ja, det er akkurat det! Hørt det samme. 

myMa skrev (3 minutter siden):

Hvis du har funnet treningsgleden så synes jeg ikke du skal slutte. Kanskje du skal endre tidspunkt, varighet eller innhold?

Jeg kombinerer treningen med periodisk faste og det som fungerer best for meg er å trene kl 06 (fastende men med pre-work) før jobb. Og så drikker jeg en proteinshake/yt eller lignende rett etter trening og så lunsj på jobb kl 12. Da synes jeg ikke jeg merker noe økt sult. Hvis jeg trener ettermiddag/kveld så øker sulten betraktelig. I helgene trener jeg på formiddagen før lunsj (også fastende). 

Ja, jeg virkelig elsker å trene. Jeg var veldig deprimert før jeg startet å trene, men nå er det bare små blaff. Noe av det jeg synes er helt fantastisk er å presse meg selv til å gjøre bare litt til når jeg egentlig ikke orker, feks å løpe i motbakke, spinning, styrketrening. Det gjør meg glad ♥️ Men ikke bra å være så feit. 

Kanskje jeg skal teste ut periodisk faste. Men jeg må spise frokost og vanskelig å ikke spise etter trening… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan trener du da? Gjør du noe kondisjonstrening?

Mest saltimer, spinning, dansing, step, styrke, noe egentrening styrke/kondisjon og så går jeg minst 15.000 skritt om dagen utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor må du spise frokost? Det er en vanesak. 

Anonymkode: d695b...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du spise frokost? Det er en vanesak. 

Anonymkode: d695b...35f

Frokost er mitt favorittmåltid. Jeg er alltid kjempesulten og koser meg skikkelig med frokostblandingen min. Det er et av de få måltidene jeg bare kan spise uten å crave masse sukker, dårlige karbohydrater osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest saltimer, spinning, dansing, step, styrke, noe egentrening styrke/kondisjon og så går jeg minst 15.000 skritt om dagen utenom. 

Det høres ut som du er veldig aktiv, som er bra for både hode og kropp! Jeg hadde fortsatt med treninga, hvis jeg var deg. Kanskje vekta ordner seg etterhvert? Noen ganger tar det litt tid bare. 
Tror også det er viktig å spise nok, du trenger en del energi når du trener mye. Vet det høres rart ut, men tror mange prøver for hardt å sulte seg, og dermed ender opp med å «sprekke» gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som du er veldig aktiv, som er bra for både hode og kropp! Jeg hadde fortsatt med treninga, hvis jeg var deg. Kanskje vekta ordner seg etterhvert? Noen ganger tar det litt tid bare. 
Tror også det er viktig å spise nok, du trenger en del energi når du trener mye. Vet det høres rart ut, men tror mange prøver for hardt å sulte seg, og dermed ender opp med å «sprekke» gang på gang.

Ja, merker at hodet mitt fungerer mye bedre! Tror jeg spiser feil mat, egentlig, og for mye feil mat. Men vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Prøver å ta en Fjordland isteden for en pose potetgull og en sjokoladekake, liksom, men ofte kommer det bare i tillegg 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...