Gå til innhold

Hvor ofte faste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dokumentere det? Nesten all spiseforstyrrelse starter med en diett. Av de som utvikler spiseforstyrrelse, ender de fleste opp med overspisingslidelse, mens noen utvikler bulimi og en liten prosent utvikler anoreksi. Så når jeg hører at noen skriver at de faster en hel dag for deretter og virkelig kose seg med mat når de først kan spise, så ønsker jeg å informere om en risiko som ligger der. De fleste klarer å slanke seg uten å utvikle spiseforstyrrelser, men jeg ville bare nevne det.

Anonymkode: 12c35...6ef

Fasting har ikke noe med slanking å gjøre. Dvs man kan oppleve å gå ned i vekt, men det er andre virkninger som er viktigere for majoriteten av oss som gjør det. Dermed faller argumentet ditt bort, i hvert fall for de som har et sunt forhold til spising. Det med å sette pris på at maten er svært god etter en lengre faste var bare noe jeg poengterte som en slags bonus for hele øvelsen. Jeg kan likevel gå med på at det sikkert kan være uheldig at folk med en aller annen forstyrrelse i spisemønsteret driver med fasting. For disse er sikkert regelmessighet det viktigste, uten at jeg vet noe om dette.

Anonymkode: 98877...2ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fasting har ikke noe med slanking å gjøre. Dvs man kan oppleve å gå ned i vekt, men det er andre virkninger som er viktigere for majoriteten av oss som gjør det. Dermed faller argumentet ditt bort, i hvert fall for de som har et sunt forhold til spising. Det med å sette pris på at maten er svært god etter en lengre faste var bare noe jeg poengterte som en slags bonus for hele øvelsen. Jeg kan likevel gå med på at det sikkert kan være uheldig at folk med en aller annen forstyrrelse i spisemønsteret driver med fasting. For disse er sikkert regelmessighet det viktigste, uten at jeg vet noe om dette.

Det er mange måter hjernen lurer seg selv inn i en spiseforstyrrelse. Og diett kan handle om mer enn vektnedgang. Feks helsefordeler. Veldig useriøst av deg å skrive at argumentet mitt faller bort. Det var en vennlig påminnelse om risiko. Jeg har hatt anoreksi, men hadde aldri noe overvekt jeg skulle slanke bort, men startet med å følge restriktive råd for helsefordeler. Du skriver jo at du drikker vann i løpet av dagen for å dempe sult. Når du skriver i et forum må du forvente tilbakemeldinger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er mange måter hjernen lurer seg selv inn i en spiseforstyrrelse. Og diett kan handle om mer enn vektnedgang. Feks helsefordeler. Veldig useriøst av deg å skrive at argumentet mitt faller bort. Det var en vennlig påminnelse om risiko. Jeg har hatt anoreksi, men hadde aldri noe overvekt jeg skulle slanke bort, men startet med å følge restriktive råd for helsefordeler. Du skriver jo at du drikker vann i løpet av dagen for å dempe sult. Når du skriver i et forum må du forvente tilbakemeldinger.

Selvfølgelig forventer jeg tilbakemeldinger. Det var faktisk derfor jeg laget denne tråden. ;) Jeg stusset bare da du tok opp risiko for å utvikle spiseforstyrrelser i forbindelse med avslutting av fasten. Det er en risiko for å spise for mye med en gang. Derfor bør man være bevisst inntaket av mat og ikke bare hive innpå. Derimot har jeg aldri hørt at noen har utviklet en spiseforstyrrelse etter avsluttet faste. Jeg avviser det ikke, men tror neppe det er et kjempeproblem. Jeg vil tro at de som er disponert for dette og er klar over det heller bør sørge for et jevnlig regulert inntak av mat. 

Sult kommer av seg selv. For å dempe den når man faster så er vann det beste alternativet. Vet ikke hvorfor du nevner det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig forventer jeg tilbakemeldinger. Det var faktisk derfor jeg laget denne tråden. ;) Jeg stusset bare da du tok opp risiko for å utvikle spiseforstyrrelser i forbindelse med avslutting av fasten. Det er en risiko for å spise for mye med en gang. Derfor bør man være bevisst inntaket av mat og ikke bare hive innpå. Derimot har jeg aldri hørt at noen har utviklet en spiseforstyrrelse etter avsluttet faste. Jeg avviser det ikke, men tror neppe det er et kjempeproblem. Jeg vil tro at de som er disponert for dette og er klar over det heller bør sørge for et jevnlig regulert inntak av mat. 

Sult kommer av seg selv. For å dempe den når man faster så er vann det beste alternativet. Vet ikke hvorfor du nevner det. 

Du virker veldig uvitende når det gjelder psykisk helse og mat. Det jeg uthever er en form for restriksjon. Ingenting galt med det, men nesten all spiseforstyrrelse starter med en form for restriksjon. Derfor skrev jeg dette. Husk at når folk kommenterer så er ikke svaret bare ment direkte til deg, men til alle andre som leser tråden også. Og ingen vet om man er disponert for spiseforstyrrelse før de faktisk får det, så det er helt innafor å nevne dette i en tråd hvor ts virker nyfrelst av å ha prøvd faste. Men det gjelder jo tydeligvis ikke deg da (med mindre jeg faktisk traff en nerve her mtp hvor påståelig du framstår i dine svar til meg).

(Og bare for å ha det klart, jeg mener ikke faste ift ramadan. Det handler jo mer om å snu døgnet matmessig. )

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du virker veldig uvitende når det gjelder psykisk helse og mat. Det jeg uthever er en form for restriksjon. Ingenting galt med det, men nesten all spiseforstyrrelse starter med en form for restriksjon. Derfor skrev jeg dette. Husk at når folk kommenterer så er ikke svaret bare ment direkte til deg, men til alle andre som leser tråden også. Og ingen vet om man er disponert for spiseforstyrrelse før de faktisk får det, så det er helt innafor å nevne dette i en tråd hvor ts virker nyfrelst av å ha prøvd faste. Men det gjelder jo tydeligvis ikke deg da (med mindre jeg faktisk traff en nerve her mtp hvor påståelig du framstår i dine svar til meg).

(Og bare for å ha det klart, jeg mener ikke faste ift ramadan. Det handler jo mer om å snu døgnet matmessig. )

Du virker veldig uvitende når det gjelder forumdebatt. Du bør vite at dersom du siterer noen så er det et svar til vedkommende. Om du ønsker å komme med et innspill i debatten så legger du bare inn en kommentar uten å sitere.

Sånn. Da er vi ferdige med billige hersketeknikker som å kalle den andre 'veldig uvitende'. Det bidrar ikke til debatten.

For orden skyld; jeg er ts. (Tips; sjekk anonymkode.) Jeg er ikke "nyfrelst når det gjelder faste" siden jeg har erfaring fra før. Det jeg gjerne ville ha svar på var hvor ofte er tilrådelig å gjennomføre en 2-3 dagersfaste.

Dette er storm i et vannglass og vi avslutter denne nå. Det er mulig jeg leste for mye ut av det du skrev for jeg har aldri hørt om spiseforstyrrelsesproblematikk i fastesammenheng. Men jeg har heller selvfølgelig ingen grunn til å si at det ikke forekommer og det er sannsynligvis ikke særlig smart å la en som er disponert for spiseforstyrrelser teste ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du virker veldig uvitende når det gjelder forumdebatt. Du bør vite at dersom du siterer noen så er det et svar til vedkommende. Om du ønsker å komme med et innspill i debatten så legger du bare inn en kommentar uten å sitere.

Sånn. Da er vi ferdige med billige hersketeknikker som å kalle den andre 'veldig uvitende'. Det bidrar ikke til debatten.

For orden skyld; jeg er ts. (Tips; sjekk anonymkode.) Jeg er ikke "nyfrelst når det gjelder faste" siden jeg har erfaring fra før. Det jeg gjerne ville ha svar på var hvor ofte er tilrådelig å gjennomføre en 2-3 dagersfaste.

Dette er storm i et vannglass og vi avslutter denne nå. Det er mulig jeg leste for mye ut av det du skrev for jeg har aldri hørt om spiseforstyrrelsesproblematikk i fastesammenheng. Men jeg har heller selvfølgelig ingen grunn til å si at det ikke forekommer og det er sannsynligvis ikke særlig smart å la en som er disponert for spiseforstyrrelser teste ut dette.

Det var jo du som ba meg dokumentere det. Jeg hadde kun et lite svar om å være obs på spiseforstyrrelse: Bare vær littegrann forsiktig. Mange overspisingslidelser starter med dette du driver med.

Jeg må jo også få lov til å svare når du skriver at argumentet mitt faller bort. Jeg syns det er du som drev med hersketeknikk. Og særlig på et kostholdsforum er det mange sårbare unge som leser, så absolutt innafor å minne om denne risikoen syns jeg. Selv om det åpenbart ikke var relevant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://fortune.com/well/2024/03/18/how-healthy-intermittent-fasting-heart-disease-study-91-percent-risk/

forskning viser 91% økt risk for å dø av hjertesykdom ved intermitterende fasting.

Fasting var noe mennesker gjorde ut av ren nødvendighet igjennom tidene fordi man rett og slett ikke hadde tilgang til mat. Deretter ble fasting adoptert av «religiøse årsaker». Blant annet islam.

Anonymkode: 62311...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 15.49):

Kvinner i fruktbar alder bør kun kjøre langvarig faste (2-3 døgn) én gang per syklus. 

Anonymkode: 1ad88...622

Ingen bør faste i det hele tatt. Fasting gjøres av religiøse årsaker, eller som et verktøy for å gå minimere kaloriinntak for de som ikke klarer det ved å spise normalt.

Fasting forbindes med en ekstrem økt risiko for å dø av hjertefeil. 

Samtidig ligger forventet levealder i muslimske land langt under forventet levealder i ikke-muslimske land. Til og med Quatar som et av verdens rikeste land med et fantastisk helsevesen er det muslimske landet med lengst forventet levetid. Også de ligger langt ned på listen. 
Noe av årsaken til at muslimske land jevnt over har lav forventet levealder er fordi så mange faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 8.45):

Ingen bør faste i det hele tatt. Fasting gjøres av religiøse årsaker, eller som et verktøy for å gå minimere kaloriinntak for de som ikke klarer det ved å spise normalt.

Fasting forbindes med en ekstrem økt risiko for å dø av hjertefeil. 

Samtidig ligger forventet levealder i muslimske land langt under forventet levealder i ikke-muslimske land. Til og med Quatar som et av verdens rikeste land med et fantastisk helsevesen er det muslimske landet med lengst forventet levetid. Også de ligger langt ned på listen. 
Noe av årsaken til at muslimske land jevnt over har lav forventet levealder er fordi så mange faster.

Dette er helt feil: «fasting forbindes med ekstremt økt risiko for å dø av hjertefeil».

Nå svarer jeg ut fra periodisk faste med feks 8t spisevindu og da stemmer ikke den påstanden. Bare å Google, periodisk faste er positivt på insulin, blodtrykk etc og det er igjen positivt for hjertet.

Ulempen med religiøs faste er vel at det spises fete festmåltider hver kveld/natt og det er selvfølgelig ikke sunt, men det blir som påskekos/julekos for andre og det er jo heller ikke sunt med x antall fete julemåltider. Så religiøs ramadan faste gjøres jo ikke for å slanke seg eller bedre helsen, det gjøres jo for religion/kultur-kos sammenlignet med «julekosen». 

Anonymkode: 8c47f...294

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2024 at 9:44 AM, AnonymBruker said:

I forrige uke gjennomførte jeg noen dager med vannfaste. Hvor ofte jeg jeg faste 2-3 dager på rad?

Jeg faster 1 dag i uka i 36 timer og har periodisk faste på 16-8 hver dag. Før pleide jeg å faste i 2-3 dager hver uke eller 2 faster på 36 timer i uka. Hadde også en 5 dagers vannfaste. Ble litt mindre motivert under korona, men har holdt på en faste dag i uka. Tror du må se det litt selv og også tenke på hvorfor du gjør det. For vektnedgang er det jo utrolig effektivt. Jeg har ikke opplevd negative effekter av fasting, kun positive og heller ikke hatt problemer med spiseforstyrrelser. Har fått et mye mer bevist forhold til snacking og det og kjedespise. Å faste er jo mest en mental utfordring. 

Anonymkode: 2cb79...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 9.41):

Den du siterer har faktisk et poeng, bare innrøm det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Jeg har fasta siden 90-tallet. Jeg var i tenåra og tok etter mine foreldre. Jeg vet ikke hvorfor de spiste slik for de er verken religiøse eller hippier. De døde før fasting ble ei greie så jeg får ikke spurt. 

For meg er det mitt normale spisemønster. Jeg er normalvektig og frisk. Jeg synes selvsagt at noen synes sult er plagsomt er litt rart. Men bra for meg for da slipper jeg å stresse med å finne mat akkurat når jeg kjenner følelsen sult. 

Jeg ser ikke helt hvorfor mentalt friske personer skal bli spiseforstyrret av å ikke spise 24/7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...