Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettolønn avhenger selvsagt av formue og fradrag etc., men hvis man ser for seg at man ikke har formue og ingen fradrag for renter o.l. Hvordan kan man da regne ut hva som blir nettolønna av en gitt inntekt? 

Anonymkode: 17146...8b3

Gjest Lykkedykker
Skrevet

timelønn x timer jobbet?

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

timelønn x timer jobbet?

Det er fortsatt bruttolønn. Må trekke fra skatten.

Anonymkode: 0d7df...39b

AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hvilken tabell du trekker fra. 

Anonymkode: 4a56a...2ab

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (2 minutter siden):

Det er ikke veldig vanskelig, men det er et par ting du må huske på i tillegg til at skatten skal trekkes fra. Det er greit forklart her: https://www.sparebank1.no/nb/bank/bedrift/regnskap/guide/nettolonn.html

Takk, denne var nyttig. Der opereres det med en skatteprosent på 37, hvor mye må man tjene for at denne økes? På en bruttolønn på 820 000, hva vil være skatteprosent gitt ingen spesielle fradrag?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, denne var nyttig. Der opereres det med en skatteprosent på 37, hvor mye må man tjene for at denne økes? På en bruttolønn på 820 000, hva vil være skatteprosent gitt ingen spesielle fradrag?

Sannelig om jeg vet, men det ser ut som om du må tjene en god del mer for å måtte betale så mye skatt. Her er en utregning:

https://no.talent.com/tax-calculator/Norway-820000

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

29,8% skatt på 820'000. 

Skatteberegning 2023 (smartepenger.no)

Forutsetning jeg la til grunn: ugift, ikke bosatt i Finnmark, 820k i lønn, ingen formue, ingen gjeld, ingen fagforening, ingen barn, ingen telefon av arbeidsgiver, ingen skattepliktig pensjonsinntjening, ingen fond eller aksjer. Altså null på alt. 

Ved inntekt på 1,5mill får du 37,1%. Husk at dette er for året, så trekket blir høyere siden man har null skatt i juni og halv skatt i desember. Om man justerer for trekk i 10,5 måneder blir trekket 42,4%

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (35 minutter siden):

29,8% skatt på 820'000. 

Skatteberegning 2023 (smartepenger.no)

Forutsetning jeg la til grunn: ugift, ikke bosatt i Finnmark, 820k i lønn, ingen formue, ingen gjeld, ingen fagforening, ingen barn, ingen telefon av arbeidsgiver, ingen skattepliktig pensjonsinntjening, ingen fond eller aksjer. Altså null på alt. 

Ved inntekt på 1,5mill får du 37,1%. Husk at dette er for året, så trekket blir høyere siden man har null skatt i juni og halv skatt i desember. Om man justerer for trekk i 10,5 måneder blir trekket 42,4%

Det er da vel ikke skattetrekk TS lurer på, men hvor mye man faktisk må betale i skatt og dermed hvor mye man totalt sett sitter igjen med til slutt med en viss inntekt?

Anonymkode: 4bdb1...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da vel ikke skattetrekk TS lurer på, men hvor mye man faktisk må betale i skatt og dermed hvor mye man totalt sett sitter igjen med til slutt med en viss inntekt?

Og det var jo det vedkommende svarte på.

Anonymkode: d3876...5a4

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Post #1 og #6 er av trådstarter. Jeg svarte på de nøyaktige tallene TS spurte om, samt ga en link så personen kan finne skatt på andre inntekter også. Syntes da jeg svarte rimelig detaljert på spørsmålene jeg. Jeg opplyste tilogmed om skattetrekk over året og hvordan det blir måned for måned, siden det er litt variabelt skattetrekk gjennom året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...