Gå til innhold

11 åring vil gjerne tjenw egne penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Husets 11 åring ønsker å tjene egne penger for å spare. Vi er en familie som ikke gir ukelønn for å hjelp til hjemme, det er et bidrag til fellesskapet.  Vi bor på gård, så det samme gjelder der, alle bidrar uten å få ekstra lønn for der. 

Forslag til hva en 11 åring kan gjøre for å tjene litt egne penger? Får penger av besteforeldre (ca 100 kr til bursdag,)  men  har et stort ønske om å bidra hos noen andre på fast basis og tjene penger.  

Anonymkode: b0e47...17e

Tjente mellom 30-50 Kr.timen på 90 og 20 tallet. 

Men jeg tjente godt på hugging og salg av tørrgran.  

Var ikke direkte fattige da jeg var 18...

Har dere ikke råd til lønn,så får ungen gå til nabogården. 

Anonymkode: 2373e...e28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pante flasker og beholde panten? 

Anonymkode: 4c83c...eb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 6.31):

Vi måtte også hjelpe til hjemme men fikk litt penger for "ekstaoppgaver". Kan det være aktuelt hos dere? Nå aner jeg ikke hva du kan forvente av en 11 åring på gård men bare for å illustrere: si at hun per dags dato mater dyrene 3 ganger i uken. Så kan hun få betalt for å gjøre det gang 4/5/6/7? Vi fikk små beløp per oppgave, ikke noe å bli rik på men grei ukelønn om man gadd å ta i ett tak. Jeg personlig syns det var en fin måte å lære litt om at ekstra innsats gir belønning.

Viss 100kr i året (?) er alle pengene hun har per nå, skjønner jeg godt at hun vil ha mer. 

Anonymkode: 5a343...670

Vi har kornproduksjon,  jobben innebærer mye store maskiner som ikke er for barn.  Gjødsel og såkorn er heller ikke noe barn skal håndtere. 

Gjøremål som hører til på gården er f .eks  steinplukking, floghavreluking, det er på lik linje som å sette pp klesvask,  rydde bort egne klær,  rydd av bordet etc. En del av familien as. 

Hun får ca 100 kr i året i gave fra besteforeldre til bursdag, til fri bruk, så hsr vel ca kr 900 igjen etter 11 år. Hun sparer til sin første mobil, ingen i klassen har mobil enda, men mange skal få i sommer. Hun ønsker seg også ny klokke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjøremål som hører til på gården er f .eks  steinplukking, floghavreluking, det er på lik linje som å sette pp klesvask,  rydde bort egne klær,  rydd av bordet etc. En del av familien as. 

Jeg tenker at dersom jobben barnet gjør ikke er betalt, men inngår i familien AS, er det vel familien AS som bør sponse telefon/klokke.

Anonymkode: ba23c...511

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det blir vanskelig når dere ikke vil lønne han/ henne. Kan får jo ikke jobb som elleveåring.

Har han/hun leker og sportsutstyr som er fravokst kan dere jo selge det på finn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at dersom jobben barnet gjør ikke er betalt, men inngår i familien AS, er det vel familien AS som bør sponse telefon/klokke.

Anonymkode: ba23c...511

100% enig. Og hallo - får ungen virkelig bare 100kr i året, og dét på bursdagen sin??? Er dette tull? 

Anonymkode: f9580...924

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

100% enig. Og hallo - får ungen virkelig bare 100kr i året, og dét på bursdagen sin??? Er dette tull? 

Anonymkode: f9580...924

Ikke tull,  besteforeldre gir penger i bursdagsgave. Hverken min mann eller jeg er oppvokst med lønn for oppgaver sommtilhører familien as. Begge er fra gård. Husker jeg hjalp bestemor med å rundvaske huset en ukes tid da jeg var 13 år. Fikk 100 kr for det pp 80 tallet,  men det var en stor jobb. Hun får fortsette å spørre eller legge lapp i postkasser. Kanskje noe trenger hjelp til noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre her sier, så bør hun få betalt for det arbeidet hun gjør på gården. Her gjør hun jo faktisk en del av deres lønnende arbeidsoppgaver.

For å snu litt på det, mannen jobber som håndverker og barna kan i teorien være med å bidra på hans arbeidsplass, slik at hans arbeidsdager ble kortere. Feks med rydding, vasking av biler og enkle håndverksoppgaver. Det ville aldri vært forventet at de skulle stilt opp på dette uten noen form for lønn, og hvis vi hadde tvunget de til det hadde det sannsynligvis blitt tatt opp på noe vis.

Selv om dere alle bor på gården, er og blir dette dere voksnes arbeidsplass. Ikke en plass barna skal drive dugnadsarbeid. 
Selvfølgelig kan de være med på noe dugnad, men det høres ut som de bidrar mye.

Anonymkode: 81285...0a2

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som flere andre her sier, så bør hun få betalt for det arbeidet hun gjør på gården. Her gjør hun jo faktisk en del av deres lønnende arbeidsoppgaver.

For å snu litt på det, mannen jobber som håndverker og barna kan i teorien være med å bidra på hans arbeidsplass, slik at hans arbeidsdager ble kortere. Feks med rydding, vasking av biler og enkle håndverksoppgaver. Det ville aldri vært forventet at de skulle stilt opp på dette uten noen form for lønn, og hvis vi hadde tvunget de til det hadde det sannsynligvis blitt tatt opp på noe vis.

Selv om dere alle bor på gården, er og blir dette dere voksnes arbeidsplass. Ikke en plass barna skal drive dugnadsarbeid. 
Selvfølgelig kan de være med på noe dugnad, men det høres ut som de bidrar mye.

Anonymkode: 81285...0a2

Vi har begge full jobb utenom gården, så den er ikke hovedinntekskilde.....så blir feil for oss og lønne barn for delta på fritid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har kornproduksjon,  jobben innebærer mye store maskiner som ikke er for barn.  Gjødsel og såkorn er heller ikke noe barn skal håndtere. 

Hun får ca 100 kr i året i gave fra besteforeldre til bursdag, til fri bruk, så hsr vel ca kr 900 igjen etter 11 år. Hun sparer til sin første mobil, ingen i klassen har mobil enda, men mange skal få i sommer. Hun ønsker seg også ny klokke. 

dette må være tull? Å slite seg ut som barn er ikke en «del av familien as».

og er det en 0 for lite i gaven? Har helt oppriktig aldri hørt om barn som får 100 kr i gave fra besteforeldre.

Anonymkode: f73c8...9db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har begge full jobb utenom gården, så den er ikke hovedinntekskilde.....så blir feil for oss og lønne barn for delta på fritid. 

Å jobbe er ikke fritid. Smak litt på ordet «fritid»

Anonymkode: f73c8...9db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke tull,  besteforeldre gir penger i bursdagsgave. Hverken min mann eller jeg er oppvokst med lønn for oppgaver sommtilhører familien as. Begge er fra gård. Husker jeg hjalp bestemor med å rundvaske huset en ukes tid da jeg var 13 år. Fikk 100 kr for det pp 80 tallet,  men det var en stor jobb. Hun får fortsette å spørre eller legge lapp i postkasser. Kanskje noe trenger hjelp til noe. 

Så du ble betalt for å gjøre jobb som du nå selv ikke vil betale for... 100 kr på 80-tallet tilsvarer omtrent 250-300 kr nå.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da bør dere kanskje finne ut hva som blir rett å gjøre med tanke på penger. Hvordan skal de lære å håndtere penger når de aldri får dette selv? 100 kr en gang i året er ikke å anse som opplæring innen personlig økonomi.

Jeg synes dere er altfor rigide (og utakknemlige).

Anonymkode: 2f686...f26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke tull,  besteforeldre gir penger i bursdagsgave. Hverken min mann eller jeg er oppvokst med lønn for oppgaver sommtilhører familien as.

Det er andre tider nå enn da du vokste opp. Husk på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre tider sikkert, men besteforeldre gir 100 kr i bursdagsgave til hvert barnebarn pr år, så det får være deres avgjørelse. 

Pleier barn i dag å få ukepenger uten å gjøre noe? ?mnd lønn? Hva gjør de de for pengene om de får noen? Jeg jsr søsken  i Oslo og Asker,  ingen av de praktiserer lønn til barna.  

AnonymBruker
Skrevet

Andre tider sikkert, men besteforeldre gir 100 kr i bursdagsgave til hvert barnebarn pr år, så det får være deres avgjørelse. 

Pleier barn i dag å få ukepenger uten å gjøre noe? ?mnd lønn? Hva gjør de de for pengene om de får noen? Jeg jsr søsken  i Oslo og Asker,  ingen av de praktiserer lønn til barna.  

Får ikke barnet gave av andre enn besteforeldre? Hva får det av dere til bursdag og jul? 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan en 11 åring kan klare seg på 100 kr i året. Er det aldri på kino, senter eller andre aktiviteter? 

Dere må jo hjelpe henne med å få seg en "jobb" Regner med dere har noe skog. Da kan hun vel hogge, kappe og selge ved. 

Ellers så må dere bruke deres nettverk for å hjelpe henne. 

Anonymkode: 35e9c...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær henne å vaske klær og gi 15kr per maskin som blir vasket og hengt opp?

Anonymkode: 4f91e...a37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

familien AS tjener ikke penger på å henge opp tøy etc, men dere tjener vel penger på kornproduksjonen? Og så lenge barnet faktisk jobber i deres firma bør hun jo få betalt deretter.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men tjener dere penger på gårdsdriften? 
Da bør hvertfall 11.åringen få en del av de pengene dere tjener der. 

Anonymkode: c35b7...9bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn får ukepenger, men har også faste oppgaver i huset. Jeg ser poenget med at man ikke skal få betalt for å bidra med huslige oppgaver, men jeg mener at lærdom om personlig økonomi trumfer det. 

Ungen min lærer økonomi og hushold, to fluer i en smekk. Jeg gir henne også innsikt i min økonomi, slik at hun ser hva det koster å bo i et hus med alt som følger med. Hun lærer også om skatt og skattemeldingen. Om inflasjon, renter osv. 

Ungen min går på ungdomsskolen. Når hun begynner på vgs, vil hun få en vesentlig økning i lommepengene, men med det følges det også ansvar. Hun vil feks få all ansvaret til å kjøpe klærne sine, kosmetikk ol. Og lommepengene vil kommer hver annen uke, i stedet for hver uke som nå. 

Når hun blir 18 år vil hun få nok en økning. Og da blir det også månedslønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes rett og slett dette er skikkelig gnient. Det må jo finnes NOE, enten på gården eller i hjemmet, som 11-åringen kan gjøre mot betaling? Eller skal ALT bare være en del av familien AS? Å klare seg med 100 kroner per år (!) som 11-åring er latterlig lite.
Altså, 3-åringen min har mer i lommeboka si nå enn din 11-åring har fått tilsammen på de 11 årene hun har levd. Jeg kjenner ingen som ikke gir barna sine litt lommepenger. Det gir jo masse læring mtp økonomi også. 
Hvis dere ikke er interessert i å gi litt penger for all jobben barna gjør i hjemmet og på gården, så burde dere i det minste sponse henne med den telefonen eller den klokka hun ønsker seg… med 100 kroner i året, vil hun ikke klare å spare nok til å kjøpe seg noen av delene før hun selv blir voksen og tjener egne penger. 

Anonymkode: a9bb0...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke barnet gave av andre enn besteforeldre? Hva får det av dere til bursdag og jul? 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan en 11 åring kan klare seg på 100 kr i året. Er det aldri på kino, senter eller andre aktiviteter? 

Dere må jo hjelpe henne med å få seg en "jobb" Regner med dere har noe skog. Da kan hun vel hogge, kappe og selge ved. 

Ellers så må dere bruke deres nettverk for å hjelpe henne. 

Anonymkode: 35e9c...f81

Hun får klær,  eller bøker, en opplevelse, eller noenhun trenger (nye sko, skolesekk, e.l) hun har vært mer venner på kino og besteforeldre,  vi selv ser på DVD her hjemme(om det finnes tid). Senter er vi sjelden på da alt vi trenger er i sentrum. 

Hogge og kappe ved innebærer bruk av større maskiner, hun er for ung til å håndtere dem. Vi har ikke nok skog til å selge, kun til eget bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...