koldbruna Skrevet 10. november 2002 #1 Skrevet 10. november 2002 Jeg har sittet og tenkt litt og funnet ut at jeg baker jo 7 sorter til jul. Hva er mest vanlig og hva baker du?? Mine sorter er - Colakjeks - Berlinekranser - Pepperkaker - Sjakk-ruter - Kokosmakroner - kjøper Goro - sandkaker - tebrød og i år blir det hjemmelaget krumkaker, nam nam..... koldbruna
Gjest Lea Skrevet 10. november 2002 #2 Skrevet 10. november 2002 Er ikke så fryktelig glad i julekaker jeg. Det meste blir til fuglemat faktisk, så jeg tar meg ikke bryet med å bake så mye, blir mest for kosen sin skyld. Enkelte ganger baker jeg nøtteroser også, de holder seg så godt i fryseren. I stedet baker jeg sånne kjeks med sjokoladebiter, noen berlinerkranser, pepperkaker og delfiakake (ypperlig gave). Når jeg skal hjem til foreldene mine i julen er tradisjonen at vi lager noen krumkaker lille julaften.
Majken Skrevet 10. november 2002 #3 Skrevet 10. november 2002 Da vi barna var små lagde vi pepperkaker kakemenn berlinerkranser kakaobrød krumkaker sandkaker og en sort til, men hva var det.... Nå som vi bare er voksne i huset, kjøper vi bare pepperkaker. Koser oss med gløgg i stedet. Men når det kommer småttinger igjen, da skal det bakes ja! Men jeg kommer til å droppe sandkakene, for de liker jeg rett og slett ikke. Lage mosaikk-kaker (eller sjakkruter som noen kaller det) i stedet. Aahhhh, den siste sorten var riskaker (den skal jeg beholde)
*Lillian* Skrevet 10. november 2002 #4 Skrevet 10. november 2002 Jeg har ikke pleid å lage så mye julekaker, jeg, da verken jeg eller sambisen er noen store kakemonser... Dessuten har vi alltid være borte hele jula, hos familiene våre. Men en ting jeg lager hvert år er jo den "berømte" julekaka mi... :D Sånn brød med rosiner, vet dere... mmmm Den må jeg alltid lage "mange" av, for den går unna, ja! Ellers starta vi i fjor med å koke drops, men det er ikke så mye til oss selv da. Tenkte faktisk jeg skulle lage et par sorter i år, siden vi blir her noen dager... Har ikke riktig bestemt meg for hvilke enda, men jeg lurer på om jeg skal høre med svigermor på et par slag... Hun har noen som er helt himmelske som jeg ikke har oppskrift på. Ellers får vi alltid tynnkake av svigermor, mmmmmm Det er min personlige favoritt! Vi får både kaker og avskår derfra, da... mmmm....
Thea Skrevet 10. november 2002 #5 Skrevet 10. november 2002 Tror nok vi lar mamma ta seg av den saken jeg. Så knabber vi heller med oss litt "rester" når jula er omme
RoadQueen Skrevet 10. november 2002 #6 Skrevet 10. november 2002 Julekakene har en tendens til å "drukne" blant clementiner, marsipangriser og hjemmelaget konfekt, men et par sorter blir det ikke Jul uten; nøttekuler, bordstabelbakkels, smultringer og pepperkaker. Syv sorter har jeg sluttet med siden jeg en desember fant resten siste års kakebakst da jeg hentet fram juilekakeboksene....
Gjest allie Skrevet 10. november 2002 #7 Skrevet 10. november 2002 Kakene er ikke så viktig syns jeg. Men jeg lager krumkaker, kakemenner og skillingsboller. JA også kransekake.... :D
Gjest Brunhilde Skrevet 10. november 2002 #8 Skrevet 10. november 2002 Jeg sier alltid at i år skal vi ikke bake så mye... og så blir det gjerne - kokosmakroner - pepperkaker (flere ganger) - kakemenn - krumkaker - sjokoladebitkjeks - lyse kakemenn - peppernøtter - serinakaker MEN jeg baker ikke så mange av hvert salg (unntatt pepperkaker) aå de blir spist i løpet av julen... Og i år skal jeg ikke lage så mye julegodter bare.... Nei, vi får se, har lett for å ta litt av når jeg først setter i gang
Cita Skrevet 10. november 2002 #9 Skrevet 10. november 2002 Som de fleste andre her, så skal heller ikke jeg bake så mye.....men det blir som regel Berlinerkranser Havreflarn Fattigmann Goro Krumkaker Kransekake Ristopper Brune pinner Lefser Delfiakake Og blir det spist opp ??? Nope !! :oops:
Engel Skrevet 11. november 2002 #10 Skrevet 11. november 2002 Skal ikke bake kjempemye jeg heller, men litt blir det: Cola kaker Pepperkaker Sjokoladecoockies Sjakkruter Og sikkert en langpanne med skjokoladekake. Og så er det mulig samboeren forlanger delfiakake. Og så blir det hjemmebakt brød, rundstykker og kanskje horn til julefrokoster og julelunsjer! Og så blir det hjemmelaget karamell og kanskje litt konfekt!
Gjest lilletroll Skrevet 11. november 2002 #11 Skrevet 11. november 2002 Jeg spiser ikke julekaker selv, men får jo besøk i jula, så jeg har sagt at de kan får ønske seg ETT slag hver så baker jeg det......og så får de ikke lov å dra igjen før de har spist de opp :evil:
Furstina Skrevet 11. november 2002 #12 Skrevet 11. november 2002 Er det noen som har en oppskrift på Kakemenn? Min mann har snakket om att han lagde kakemenn hjemme når han var liten. Jeg har aldrig spist Kakemenn og vil prøve å lage dem samman med mannen min.
Gjest pulverheksa Skrevet 11. november 2002 #13 Skrevet 11. november 2002 Pleier ikke å lage så mye småkaker. Kjæresten baker kransekake og jeg lager en ostekake :D :D . Og er vi i skikkelig bakehumør smeller vi sammen en krumkakerøre. Det er nammenam til multekremen. Vi feirer som oftes julen enten hos mine eller hans foreldre.
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 11. november 2002 #14 Skrevet 11. november 2002 Furstina, jeg har oppskrift på kakemenn hjemme, skal prøve å få sendt den til deg i kveld!
Blue Mist Skrevet 11. november 2002 #15 Skrevet 11. november 2002 Heime pleier vi å bake pepperkake, slutta med pepperkakehus når eg og søsta vart "voksne" dambrett sandkake sjokoladeboller kokosboller krumkake + nokre "store" kaker, som oftast ei ostekake, mmmm Men det er mamma som baker det meste, bortsett frå pepperkakene og sjokoladebollane, som er blitt mitt område i det siste.
Daisy Skrevet 12. november 2002 #16 Skrevet 12. november 2002 Engel: kan du ikke legge oppskriften på kakemenn slik at vi andre også kan få glede av den? Den oppskriften vi bruker, har en tendens til å sprekke oppå (men smaken blir god), så jeg er moden for noe nytt. De må bli myke, altså! Her i huset lager vi 3-dobbel porsjon kakemenner, - mesteparten blir spist før jul I tillegg blir det sandnøtter, cola-kaker, sjokoladekjeks, kransekake og kanskje sandkaker (hvis han jeg deler avis med gidder trykke dem ut i formene......). Får jeg låne krumkakejernet til søstra mi prøver jeg meg kanskje på krumkaker også. Og kransekake kanskje...... og på IKEA har de kjempegod pepperkakedeig så kanskje vi må ha det også....... Har heldigvis en familie som spiser mye kaker, selv syns jeg kosen rundt det å bake dem er det beste.
Engel Skrevet 12. november 2002 #17 Skrevet 12. november 2002 Hei! Kan godt legge oppskriften her, glemte hele greia i går :oops: men kommer sterkere tilbake i kveld! Mine blir forresten harde (sprø) de og, er bare myke når de er nystekte. Men hvis man kjevler dem litt mindre, sånn at de blir litt tykkere, så tror jeg de blir myke... Men lover ingenting... (Har ikke lagd kakemenn på noen år)
Engel Skrevet 13. november 2002 #18 Skrevet 13. november 2002 Endelig, her kommer oppskriften min! JULEMENN / KAKEMENN: 185 gr smør 300 gr sukker røres hvitt. Tilsett så: 4 1/2 ts hornsalt (hjortetakksalt) 1/4 l kefir hvetemel til passe deig.(ca 700 gr) Kjevl ut og stikk ut figurer med pepperkakeformer. stekes ved 185 grader i 5-10 minutter. Som jeg nevnte over så har tykkelsen på kakene litt å si på hvor sprø de blir. De er best litt tykke, sånn at de er litt myke.
Gjest pulverheksa Skrevet 14. november 2002 #19 Skrevet 14. november 2002 Engel Bakte kakemennene dine i går de ble kjempegode . De fikk bein å gå på hjemme. Kjevlet de ut til ca 1/2 cm tykkelse de hevet seg fint og ble litt myke inni. Anbefaler alle å lage kakemenn det gikk fort også, var ferdig på ca en time
Engel Skrevet 14. november 2002 #20 Skrevet 14. november 2002 Så fint, Pulverheksa! Lurer på om jeg skal bake julemenn selv også i år, sånn nå ganske snart. De er definitivt best før jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå