AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Del Skrevet 7. mars Heisann! Vi er på jakt etter ny (brukt) bil, men aner virkelig ikke hvor vi skal starte. - Vi har 1 barn, men tenker langsiktig og ønsker kjøpe en bil vi kan ha ca 8-10 år fremover. Det må isåfall være plass til opptil 3 bakovervendte barnestoler. - Vi har mye småkjøring (ca. 8 km til barnehagen). Men barnehagen har en utrolig bratt og ekstremt glatt bakke på vinteren. Er flere ganger jeg ikke har klart å kjøre opp (forhjulsdrift), til tross for splitter nye piggdekk. Har vært fullstendig kaos pga bare plass til 1 bil på vinteren, så møtende biler må finne innkjøring til et bolighus for å slippe andre forbi. Er også veldig mye skolebarn som går der. Ingen andre veier en kan benytte for å komme seg frem. - Ca 2 ganger i året har vi langkjøring fra Oslo-Tromsø. Da MÅ vi ha med mye baggasje (barnevogn, hundebur og kofferter. Det må også være plass til dette med opptil 3 barn totalt. Noen som har forslag? Hva bør vi tenke på? Prøver å holde oss innenfor et budsjett på max 400.000 kr. Har volvo v70 nå, synes den er grei plassmessig. Anonymkode: 37d74...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 7. mars #2 Del Skrevet 7. mars Firehjulstrekk slik at dere faktisk kommer dit dere skal. Mye småkjøring betyr ofte batteribil eller hybrid. Langkjøring betyr plassbehov, men også komfort og sikkerhet, og veldig gjerne diesel. Langsiktighet på opptil 10 år vil i mine øyne bety et velprøvd og annerkjent merke. Men... opptil 3 stykk barnestoler i bredden? Da minker det virkelig. Alle SUVer som jeg kommer på til inntil kr 400 000 blir for små. Jeg vil ikke anbefale en gammel Mercedes GL eller Volvo XC90. Min tidligere RAV fra 2019 var egentlig en glimrende bil, men jeg tror en slik blir for smal selv om den treffer på alt annet. Jeg våger ikke anbefale en Ford Galaxy AWD, men den vil kunne passe plassbehovet. Antar du får VW Sharan med 4-motion, men den ville jeg heller ikke ein og reparert for egne penger. VW Caddy Maxi blir litt for mye traktor... Kanskje en Ford Galaxy eller S-Max AWD er det som passer best? Antar en gammel Land Cruiser ikke treffer her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Del Skrevet 8. mars Sjekk ut ford galaxy Vi har en som vi har hatt i over 10 år, superbehagelig å kjøre, masse plass og lite problemer😊 Kan være praktisk med 7 seter når ungene begynner på fritidsaktiviteter om man skal samkjøre også Anonymkode: 03fd4...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Del Skrevet 8. mars Altså den barnehagen...det må jo være hjertesone, og helt idiotisk å kjøre opp der med bil. Slik som det høres ut her, er det et mareritt for kommunal planlegging og folk må komme seg ut av bilene sine før denne bakken. Firehjulsdrift betyr i praksis bare at du lettere kommer deg opp en bakke...ned er akkurat like vanskelig. For mange uerfarne sjåfører betyr derfor firehjulsdrift en høyere ulykkesfrekvens, og med dette drar det opp forsikringspremien. Plutselig går du fra en bil som koster 3000 kr/år i fullkasko til 10000 kr/år. Det er mer enn et årsforbruk med strøm for elbil. Det er et litt smalt utvalg du får med budsjettet ditt. Tre barneseter i bredden er optimistisk, jeg er enig med @Silvia515 at en syvseter/flerbruksbil er rette veien. Og at du må holde deg milevis unna det skrapet som Volkswagen produserer. Her er et søkeutvalg med brukbare biler. Husk at pruting av minst 10% er å forvente i dagens bruktmarked, gjerne mye, mye mer. Citroën C4 i alle sine variasjoner er veldig billig og en passelig pålitelig bil og jeg tror det er deres beste alternativ sammen med Ford Galaxy. Begge biltypene er forutsigbare på vedlikeholdsfronten, men ikke stjerner. Prius+ er en knallbil men antagelig for liten for dere - det er mer en "av og til" sjuseter. Av elbiler har dere egentlig bare Maxus Euniq 5 som har dårlig hurtiglader, men er ellers en knallbra familiebil med radius på ca 300 km, og Nissan e-NV200 som er en veldig god og simpel elbil, men kun ment for kortdistanse, også med foreldet CHAdeMO hurtiglader. Så på elbilfronten er den Tromsøturen vanskelig. Anbefaler egentlig fly eller leiebil; det får dere råd til med de pengene dere sparer med elbil, selv om det vil føles kjipt å sette bilen igjen hjemme. Anonymkode: 9e7f3...d3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå