Gå til innhold

Hva kjennetegner dårlige foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om vi ser vekk i fra det aller mest fæle og skadelige, slik som verbal, fysisk eller seksuell mishandling. 

Hva er typiske «hverdagslige» kjennetegn ved dårlige foreldre? 

Anonymkode: d6926...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Manglende oppfølging av klær, renslighet og skoleoppfølging. Foreldre som ikke følger med på ukeplaner/utstyr/lekser. Og de finnes det mange av. Hilsen en som jobber i skoleverket.

Anonymkode: 0f099...eb9

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Manglende oppfølging av klær, utstyr, lekser

sitte utenfor bhg/skole å vente til det er 5 min igjen til stengetid 

foreldre som klager på at barna har leselrkser og foreldrene må høre på 

Anonymkode: 22af8...00f

• Liker 7
Skrevet

Foreldre som ikke følger med, bryr seg, gidder å bli kjent med barnas venner, lage ordentlig mat, sørge for at klær og utstyr er i orden. Lese mailer og følge med  på hva som skjer.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

De som bruker skjerm som barnevakt

Anonymkode: 7fd01...30b

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som ikke følger opp utstyr barnet trenger, fri oppdragelse, ikke følger med på hva ungen driver med på mobil/internett og lar de laste ned og ha fri tilgang til ting langt over deres aldersgrense bare fordi «alle andre» har det, ikke følger opp i matveien slik at ungen/ungene bare eter naugatti, nuggets, pasta osv, ikke følger opp dårlig oppførsel eller frekke kommentarer eller vanlig folkeskikk. Listen er lang. 

Anonymkode: da74b...790

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

- Bruker barna som "terapeut" dvs. forteller barna i detalj om vanskelige "voksenting" som problemer i forhold, problemer med økonomi, problemer på arbeidsplassen, etc. Ting som voksne egentlig ikke bør dele barn og gi de bekymringer om, men ting som man heller deler med en samboer, venner, voksne familiemedlemmer, etc. 

- Glemmer å hente barnet til riktig tid fra skole fordi de holder på med andre ting, vet ikke barnets bursdag, vet ikke hva barnet interesserer seg for (høres sikkert rart ut for noen men selv vokste jeg opp med en far som aldri husket at han skulle hente meg så jeg ble sittende igjen alene på skolen i 2 timer etter skolen var ferdig. Han husket heller ikke når jeg hadde bursdag, ble bedre når jeg ble gammel nok til facebook så han fikk se det der.... Og han hadde aldri peiling på hva jeg interesserte meg for eller ville bli )

- Kommer med skremmende "falske trusler" istedenfor å sette tydelige grenser med konsekvenser ved oppførsel hos barnet som de ikke liker. Vokste selv opp med masse falske trusler om at de skulle f.eks. ta vekk mobilen min i x antall måneder, ta vekk døra på rommet mitt, flytte meg til et annet hjem, kutte kontakt med meg når jeg ble voksen, etc. etc. Jeg høres sikkert ut som den pøbelen nå, men jeg lover at det var jeg ikke. Var en super engstelig og sjenert jente som dessverre hadde det mye vanskelig på skolen og slet med mye selvskading. Og det fikk jeg mye kjeft for når det ble oppdaget at jeg hadde skadet meg selv. Da fikk jeg sånne trusler at "hvis du ikke slutter med det så.." Eller " neste gang skjer ..."

- Følger ikke opp det barnet trenger av utstyr, klær, etc. 

- Følger ikke med på / følger ikke opp hvordan barnet gjør det på skolen og hva de evt. strever med.

- Forteller historier og "vitser" om barnet til andre voksne som da såklart går på barnets bekostning

Anonymkode: 84cb8...8a1

• Liker 12
  • Hjerte 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som aldri gidder å være til stede vede for eksempel avslutninger på skolen før jul og til sommerferien. Eller være med på foreldre-samtaler, eller andre opplegg. 

De vil heller sitte hjemme og se på TV eller gjøre ting som de selv har lyst til..     

Anonymkode: 4034e...250

• Liker 3
Skrevet

Folk som får barn over evne. Altså de får barn de ikke har råd til og må tigge etter julegaver, klær og annet på finn og oppretter spleis for å sende barna på leirskole. Å får barn uten å være økonomisk klar for det syntes jeg vitner om dårlig vurderingsevne.
Det er ikke en menneskerett å få barn og ingen kan leve på luft og kjærlighet.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker foreldre som henter barn med bil, i stedet for at de må gå distansen selv, feks 1-3 kilometer. Barn klarer dette fra de er 7-8 år, og veien er trygg.

Foreldre som lar barn vokse opp uten særlig fysisk aktivitet. Ikke driver de med idrett, ikke er de fysisk aktive på annet vis på fritiden. 

De ødelegger mye for barna, når disse blir voksne. 

Foreldre som lar barna drikke energidrikk, kjøpe boller og sjokolademelk i lunsjen på skolen. 

Serverer barn energibarer, kjeks, etc i matboksen. 

Foreldre som ikke følger opp lekseplan. 

Foreldre som snakker ned sitt barn, og stakkarsliggjør det,  " mitt barn trenger ekstra pause" " mitt barn er for sliten til leker ". Barnet deres skal ikke følge felles opplegg, eller felles regler på skolen. De skal ha spesialtilpasning. De skjønner ikke at det er deres barn det til syvende og sist går ut over. Når barnet blir eldre, kanskje skal ha sommerjobb etc, så fungerer det ikke slik. Da har de skapt ett barn som ikke fungerer. 

En i familien har ungdom innom om sommeren, og det er mange som ikke klarer å verken følge reglene eller ta til seg noe. De tror at de kan få andre regler. Det sier seg selv at disse fyker raskt ut igjen. Det er dog noen som er helt på andre siden av skalaen, og disse er velfungerende. 

Anonymkode: fec37...795

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som tror barn fra 9/10 års alderen bare kan slippes løs på TikTok, Snapchat osv. Null kontroll og sjekk av hva de faktisk ser på og holder på med. Eller snakk om nettvett med barna. Foreldre som tenker at endelig er barna store nok til å klare seg selv, så da er det bare å la vær å følge de opp noe særlig mer. I den alderen og tenårene er de årene de trenger som mest at foreldrene er påskrudd og oppmerksomme. Utallige av barn som har det slik, og det går sjeldent så veldig bra.

Anonymkode: fb834...ece

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Foreldre som ikke klarer å vise barna kjærlighet.

Foreldre som involverer barna i voksen-problemer (bruker barna som terapeut, som en annen bruker så treffende kalte det).

Foreldre som ikke klarer å sette grenser for barna (det gjør at barna både blir uoppdragne og utrygge).

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som er mer opptatt av å være kompis/venninne enn faktisk være en forelder. 

Anonymkode: 44f29...98f

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Foreldre som bruker barna som venninne/kamerat, samtaleterapeut, psykolog og deler private detaljer om kjærlighetsliv og sexliv fra tidlig alder. 

Foreldre som bruker barna som et middel for å presse den andre forelderen, tvinge barn til å velge side eller fortelle løgner for å sette seg selv i et bedre lys. 

Foreldre som ikke gidder å lage mat til barna og konstant serverer søppelmat - typ nå skal vi kose oss med McDonalds en gang i uka fordi vi fortjener det i tillegg til alt annet. 

Foreldre som er følsesmessige fraværende og ikke følger med på hva som skjer i livet til barnet, eller bryr seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye bra nevnt, men mange foreldre Synes jeg nå feiler som foreldre ved å være altfor tilretteleggende. Lærer rett og slett ikke barna nødvendige kunnskaper for å stå på egne ben etterhvert. Setter ikke krav eller grenser. Lærer dem ikke ansvar, orden, økonomi og at det vil stilles krav til dem sosialt og praktisk i livet. Behandler dem som småbarn selv når de er store, og snart skal ut i verden på egenhånd. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Curling-foreldere. 

Som ikke lar barna prøve seg selv og dermed oppleve hvordan takle utfordringer, og oppleve mestring ved å klare noe.

Som ringer rektor når barna har fått IV (ikke vurdering) fordi poden har brukt AI på skriveøkta, som forsøker å bestemme hvem eleven skal ha som lærer eller hvem barnet skal sitte samme ned i klasserommet, som lar barnet være hjemme fra skolen når det møter litt motgang, og som utelukkende tar barnet sitt parti dersom det har vært konflikter med andre. Og som ikke er interessert i å gå i dialog rundt sine avgjørelser overfor barnet, men totalt kjører eget løp. Og gjerne klager til alle instanser som klages kan om man ikke får viljen sin (gjerne ressurssterke foreldre som man ikke skulle tro holder på slik). 

Som forelder og lærer selv blir jeg svært frustrert over slike foreldre, som det stadig blir flere av - mest fordi jeg ser at det er skadelig for barnet/ungdommen, med også fordi de er med å å undergrave skolen som institusjon og som skolen/lærere må bruke store ressurser på. 

Anonymkode: 2f3ed...b12

• Liker 12
Skrevet

- Foreldre som gjør slik at barna ikke vil snakke om følelser med dem, enten det gjelder invalidering, kjefting, latterliggjøring eller deling av privatlivet deres. Disse foreldrene skader barnas evne til å håndtere egne følelser, samtidig som at de ikke engang blir ordentlig kjent med barna sine. Hvor synd er ikke det? Å ikke vite sine egne barns genuine følelser og tanker, fordi de føler at de på gjemme de for deg?

- Foreldre som drikker mye, og dermed normaliserer de alkoholvanene sine overfor barnet sitt. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om foreldre som er fullstendige alkoholikere (selv om de åpenbart er verst), men heller foreldre som deltar i denne store "vindunkkulturen", som jeg liker å kalle det. Alltid en vindunk tilgjengelig. Alltid en øl hver kveld. Flere glass med vin per helg. Vi skal grille? Må ha kald Tuborg! Vi skal ut på tur? Må ha en Isbjørn! Vi skal på hytta? Kjøp tre vindunker på Systembolaget!

Jeg synes ikke at man skal normalisere å innta såpass mye av et klasse 1 karsinogen som i tillegg skader hele kroppen - spesielt hjernen - både på kort og lang sikt. 

Jeg har noen venner der foreldrene ikke drikker svært mye. De er selv ikke opptatt av å drikke mye og vet hvordan man kan ha det gøy uten alkohol involvert. Jeg har noen få venner som har foreldre som drikker mye. De er langt mer opptatt av å drikke alkohol til forskjellige aktiviteter.

- Foreldre som ikke tar barns helse på alvor. De lar barna spise masse godteri, potetgull og brus. Til middag er det ofte lys pasta, lyse brød, pølse, takeaway, Grandiosa og ellers masse ultraprosessert mat og minimalt med grønnsaker. De bryr seg ikke om porsjonskontroll heller. De er også slappe når det gjelder fysisk aktivitet. Kjører barna hit og dit, går ikke tur med de, barna driver ikke med noe idrett. Det er i tillegg forståelig om barna ikke vil være fysisk aktive når de er overvektige, fordi den fysiske anstrengelsen kan ofte ødelegge den artige opplevelsen turer og idrett egentlig skal ha.

• Liker 8
Skrevet

Wow. Skal ikke mye til for å bli dårlig forelder gitt. Ser mange av dere ramser opp mange ting som skjer i den gjengse familie. Ting velmenende foreldre gjør i en travel hverdag mens de forsøker å få alle kabaler til å gå opp.

Min 1,5 åring ser tv mens jeg lager middag. Jepp, tv er barnevakt den halvtimen. Det er rett og slett 100% umulig å lage god og næringsrik middag mens han sliten etter bhg surrer på kjøkkenet. Alternativet er pølser - men dårlig kosthold gjør meg også til en dårlig mor, så den kan jeg ikke vinne.

Jeg er nok også til en viss grad både helikopter og curligforelder. Fordi jeg elsker den gutten så ubeskrivelig høyt. Skulle helst pakket han inn i bobleplast og holdt han trygg og god inntil meg for alltid. Jeg vet likevel at han trenger friheten sin og jeg prøver å minne meg på at han må få prøve seg selv. Det er vel ikke ideelt å være hønemor+, men at det rett og slett gjør meg til en dårlig mor synes jeg blir for enkelt. 

Alle familier er forskjellige, har forskjellige vaner, oppdragerstiler og ønsker for seg og sine. Det må være lov å være forskjellig uten å bli stemplet som dårlig.

Dårlig forelder er de som nekter å innse at de har fått barn, som bare fortsetter å leve sitt eget liv uten å ta de hensynene og tilpasningene som trengs. De som gir blanke i barnets ve og vel.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Foreldre som ikke evner å møte barnet følelsesmessig, og trygge det i situasjoner som gjør livet skummelt. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (13 timer siden):

Folk som får barn over evne. Altså de får barn de ikke har råd til og må tigge etter julegaver, klær og annet på finn og oppretter spleis for å sende barna på leirskole. Å får barn uten å være økonomisk klar for det syntes jeg vitner om dårlig vurderingsevne.
Det er ikke en menneskerett å få barn og ingen kan leve på luft og kjærlighet.

Så vet vi jo at økonomien kan endre seg raskt, selv om man egentlig har hatt grei økonomi til vanlig.

Anonymkode: 34be6...327

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...