Gå til innhold

Ikke hørt fra venninne på 5,5 time, skulle operere.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun skulle operere overarmen etter brudd, tar det så lang tid? Kjenner jeg blir bekymret. 

Anonymkode: d4d6f...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan fort ta tid. Akutt tilfeller kan komme inn og gå foran henne, også skal hun jo våkne opp etter operasjonen. 

Anonymkode: d878a...0bd

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta ganske lang tid. Fra hun legger fra seg mobilen kan det jo ta opptil en time før operasjonen starter, så tar jo operasjonen litt tid, hun skal våkne etterpå og deretter få tilgang på sakene sine. 

Anonymkode: 5a74d...dc1

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun skulle operere overarmen etter brudd, tar det så lang tid? Kjenner jeg blir bekymret. 

Anonymkode: d4d6f...02b

Ja, selve operasjonen kan ta noen timer og det kan det mange timer før man våkner fra narkose også. Jeg har også operert brudd i armen og da var jeg ute i over 10 timer.

Anonymkode: 78445...93d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange grunner til at de kan bli forsinket.

Kanskje tok operasjonen før henne lenger tid enn planlagt.

Kanskje ble hennes operasjon mer langvarig enn de på forhånd trodde.

Kanskje lå hun og ventet på operasjon, fordi de trodde operasjonen skulle skje snart, men så har det kommet akuttoperasjon innimellom, som gjør at hun fremdeles venter.

Kanskje er hun bare en av de som reagerer mer på narkose i etterkant slik at hun ikke er i form av den grunn etter operasjonen, og derfor heller ikke har tilgang på mobil enda eller ikke er i form til å skrive melding.

Mange muligheter...

Anonymkode: d9663...396

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mannen her ble operert så hørte jeg ikke noe fra ham mellom. 09 og 17. Årsak først var det klargjøring til operasjon, så selve operasjonen, så på oppvåkning, på oppvåkning er det opp og ned hvor lenge en ligger, før en kommer på rommet. Noen trenger lenger tid en andre for å sove av seg narkosen

Anonymkode: 8a6b5...13e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min skulle inn og ta galleblæren klokken 10 en dag....altså inn på operasjonsstuen 10.00. ham kom ikke inn før 13.00. så skulle han fikses og gjøres klar..

Og så komme ut av narkose og dette tok 30-60 min. Etter dette måtte han overvåke litt...så det ble mange timer for en "liten" operasjon 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Operasjoner i narkose kan ta lang til. Så må hun våkne oppp ordentlig. Spise/ drikke osv før hun skjekker IPhone. Lurt å ha litt is i magen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (7 minutter siden):

Du kan  jo ringe avdelingen hun er på å høre hva de sier. Ikke å mase det. 

De har ikke lov til å si noe så lenge ts ikke er nærmeste pårørende 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (4 minutter siden):

Du kan  jo ringe avdelingen hun er på å høre hva de sier. Ikke å mase det. 

Så personalet kan kaste bort tiden sin på å fortelle at de har taushetsplikt og selvfølgelig ikke kan opplyse om sånt til enhver som ringer og sier de er en venninne av en pasient...?

TS, ting tar som regel mer tid enn man tror,  i alle retninger, og detcer heller ikke sikkert å sende melding er førsteprioritet i det hun våkner. Uansett er hun jo i svart trygge hender. 

Anonymkode: c022b...201

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har ikke lov til å si noe så lenge ts ikke er nærmeste pårørende 

De kan svare på om hun er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (1 minutt siden):

De kan svare på om hun er ferdig.

Nei, det er brudd på taushetsplikt. De har ikke lov å bekrefte (eller avkrefte) om en navngitt person er pasient der.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS- du trenger ikke å bekymre deg, operasjoner tar alltid mer tid enn man tenker (og forsinkelser oppstår ofte) , men er statistisk sett veldig, veldig trygt- mye tryggere enn å gå over veien for eksempel. Men man kan bli trøtt etterpå, og glemme å ringe eller sende melding til kjære som avtalt. Det ser vi mange eksempler på.  Venninnen din har det fint. 

Anonymkode: 0dc90...e77

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Satansopp skrev (1 minutt siden):

Nei, det er brudd på taushetsplikt. De har ikke lov å bekrefte (eller avkrefte) om en navngitt person er pasient der.

Da er det forskjellige rutiner fra sted til sted. Har ringt da en venninne skulle opereres og etterpå komme til meg for overnatting. Ikke problem å få svar da. Jeg var ikke oppført som pårørende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (Akkurat nå):

Da er det forskjellige rutiner fra sted til sted. Har ringt da en venninne skulle opereres og etterpå komme til meg for overnatting. Ikke problem å få svar da. Jeg var ikke oppført som pårørende.

Taushetsplikt er taushetsplikt og gjelder overalt. Da har de faktisk brutt taushetsplikten, med mindre din venninne har gitt dem beskjed om at de kan gi deg informasjon om du ringer.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overarmsoperasjoner tar 30 min som noen antyder over her. Selve inngrepet kan ta alt fra en time-halvannen, til mange timer, helt avhengig sa hvor bruddet er, hvor komplekst det er (spiralbrudd, knusning med mange fragmenter), hvor godt hold det er i beina (gammel, osteoporotisk vs ung frisk), hvilket funksjonsnivå kreves/forventes, osv. Så kan selvfølgelig ting bli forsinket, det kan være vanskeligere enn antatt, ++

Får inngrepet skal pasienten typisk møte i god tid før operasjonen (er du nr tre den dagen må du kunne tas som nr 1-2 om de før blir avlyst), du skal skifte, tisse, få i deg premedikasjon, snakke med kirurg, merkes av kirurg.

Så skal du til operasjon og få bedøvelse, ofte får overarmer både nerveblokkade (plexusbødeøvelse, slik at armen er følelsesløs i 18-24t) i tillegg til narkose. Plexus tar alt fra 5-30 min inkl oppdekking/vasking.
Så skal pasienten forberedes/legges i narkose (10-20 min). Så skal pasienten legges i korrekt posisjon, f eks i sideleie med armen hengende, dette tar fort et kvarter å få riktig.

Så skal pasienten dekkes til og vaskes for kirurgi, tar fort 15 minutt minimum. Så tar kirurgien alt fra 1-mange timer.

Så vekkes pasienten (5-15 minutt). Så kjøres pasienten til oppvåkningen og ligger der i 30 min til et par timer, avhengig av type bedøvelse, om pasienten har vondt, er kvalm, har tilleggssykdommer. Så har pasienten tilgang på telefon.

Så ja, det tar fort litt tid.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min måtte i narkose for en undersøkelse. Hun var våken og klar nok til å snakke først 6-7 timer etterpå. Noen blir dårligere enn andre av narkose.

Anonymkode: 18481...b8e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...