AnonymBruker Skrevet 1. mars #61 Del Skrevet 1. mars 14 hours ago, AnonymBruker said: Men hvorfor oppdateres ikke utstyret? Jeg har jo jobbet 16 år i yrke knyttet til Norges største maskinparker. Det er lenge siden alt av våre kjøretøy ble byttet til automat. I dag måtte vi kjøpt maskiner på bruktmarkedet for å i det hele tatt finne noe med manuell girkasse. Anonymkode: ca30e...118 Samboeren min er elektriker. Firmaet må ha en viss andel elbiler i bilbeholdningen sin. Det er visst et krav for alle andre lignende bedrifter også. Han kjører diesel, men den har automat. Jobben har noen få manuellbiler, men det er eldre biler som skal byttes ut etterhvert og bare brukes til utlån osv. Han sier at han uansett syns det er mer behagelig å kjøre med automat da det blir mye kjøring hver dag. Har sett MANGE ID buzz med firmalogo på i det siste. Anonymkode: 4c945...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #62 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 10.48): Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge. Anonymkode: ec4e8...5db Gammel bil har vi ikke men vi har biler med manuell ja. Men bilen er bare 4 år. Så ja flere bedrifter som har det. jeg har sagt det til begge mine at bare vis at dere kjører manuell. Og dem er 21 og 19. største var veldig fornøyd når hun kom i militæret og dem fant ut at hun kjørte manuell. Hun fikk mange kule oppgaver sa hun. Kontra dem som ikke kunne kjøre dem bilene. Anonymkode: bdcd0...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #63 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gammel bil har vi ikke men vi har biler med manuell ja. Men bilen er bare 4 år. Så ja flere bedrifter som har det. jeg har sagt det til begge mine at bare vis at dere kjører manuell. Og dem er 21 og 19. største var veldig fornøyd når hun kom i militæret og dem fant ut at hun kjørte manuell. Hun fikk mange kule oppgaver sa hun. Kontra dem som ikke kunne kjøre dem bilene. Anonymkode: bdcd0...eaa Så bra, da kan jo de som har lyst på "kule oppgaver" ta lappen for manuell. På samme måte som at de som har lyst til å kjøre truck må ta truckførerbevis. Men det gir jo ingen mening at "alle" skal gå rundt med en masse ulike sertifikater de aldri får bruk for. Anonymkode: ec4e8...5db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #64 Del Skrevet 2. mars 5 hours ago, AnonymBruker said: Så bra, da kan jo de som har lyst på "kule oppgaver" ta lappen for manuell. På samme måte som at de som har lyst til å kjøre truck må ta truckførerbevis. Men det gir jo ingen mening at "alle" skal gå rundt med en masse ulike sertifikater de aldri får bruk for. Anonymkode: ec4e8...5db Enig. Jeg er ikke så glad i å kjøre bil uansett, så automatlappen funker for meg. Jeg kjører til jobb nå, men skal sykle til våren og utover sommeren og høsten. Samboer elsker biler og har en veteranbil. Så for han er det viktig å ha lappen på manuell. Jeg har ikke vært i militæret, men personlig syns ikke jeg det er noe spennende å håndtere "kule kjøretøy". Så jeg hadde ikke brydd meg noe om det. Og det er flere som meg her i verden. De som ønsker å kjøre rundt med tøffe og kule biler får gjøre det. Jeg liker å brodere og lage mat og sykle og ta buss. Anonymkode: 4c945...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 3. mars #65 Del Skrevet 3. mars On 2/28/2024 at 1:48 PM, AnonymBruker said: Forsvaret sliter stort med vernepliktige som kun kan har handicap lappen. (Automat het det tidligere) . De færreste kan kjøre MB240 feltvogn. Ikke kan de få lappen på lastebil og brukes til scania sjåfører. De kan kun brukes til å kjøre enkelte leasede administrasjonsbiler. Og BV206 som faktisk er automat. Når man stiller opp 10 vernepliktige og kun 2 kan bruke clutch må de finne annen tjeneste til de som blir sittende i baksetet. Så må voksne offiserer og befal være sjåfører for tenåringen på øvelser. Sånn har det blitt. Anonymkode: 43fce...63a Da henger jo Forsvaret etter utviklingen i samfunnet og må tilpasse seg. Har hørt om folk som har tatt lastebillappen gjennom Forsvaret, så systemet for å gi folk kompetansen Forsvaret trenger når det kommer til kjøretøy, finnes jo allerede. Det hjelper i alle fall lite på situasjonen å klage på at offiserer "blir sjåfører" for ungdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #66 Del Skrevet 3. mars Gramma skrev (31 minutter siden): Da henger jo Forsvaret etter utviklingen i samfunnet og må tilpasse seg. Har hørt om folk som har tatt lastebillappen gjennom Forsvaret, så systemet for å gi folk kompetansen Forsvaret trenger når det kommer til kjøretøy, finnes jo allerede. Det hjelper i alle fall lite på situasjonen å klage på at offiserer "blir sjåfører" for ungdommen. Forsvaret har sin egne føringer for når kjøretøy skal fornyes. De kjøper ikke på lik linje med sivile som kan bytte bil anna hver mnd, eller enda oftere. Det er steinalder på mange av de, og de skal henge med i lang tid. Bare Scania lastebilene de har, har de støvsugd vetden for reservedeler. Anonymkode: 51b1e...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #67 Del Skrevet 3. mars Men er det ikke så greit at man får velge da? Noen vil ha automat og noen vil ha manuell. Er ikke verre enn det. Vil dere ha automat så gå for det da. Vi har begge deler på jobb. Jeg foretrekke å kjøre manuell og vi har en ansatt som foretrekke automat. Så det ordner seg. Tenker ikke noe mer med det. Er jo ikke slik at vi tvinger han til det. Anonymkode: bdcd0...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #68 Del Skrevet 3. mars Spørsmålet er vel heller hvorfor unge skal bruke mer tid (og penger) på å ta manuell når et begrenset antall av jobber krever det, og biler som produseres nå til dags er automat. Hvor mange mennesker vil jobbe i posten, eller kjøre lastebil? Så finnes det vel flust av andre sommerjobber som ikke krever at man kjører bil, verken manuell eller automat. Snål problemstilling. Anonymkode: 01636...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #69 Del Skrevet 3. mars Men det er jo bare å øve litt på en manuellbil og ta en ny oppkjøring, det gjorde jeg da jeg kom hjem fra utlandet med førerkort på automat og trengte førerkort på manuell for en del år tilbake. Har aldri kjørt manuell etter den sommerjobben, da, det finnes ikke mange manuellbiler i min «omgangskrets». Det er rimeligere å ta automatlappen, for så heller ta en en ekstra oppkjøring ved behov for manuell, enn å ta manuellappen i første omgang. De fleste trenger færre kjøretimer før de kjører opp med automat, og når man først er en god sjåfør på automat trenger de færreste flere kjøretimer før en ny oppkjøring på manuell. På kjøreskolene i byene på østlandet er nesten alle bilene automat nå. Sjekket cv-ene i basen jeg gikk gjennom til forrige stilling hos oss, av alle som hadde skrevet at de hadde førerkort hadde ingen spesifisert om det var manuell eller automat. Vil anta at de fleste over en viss alder har manuell, men som sagt hadde ingen spesifisert det. Så med mindre det står i utlysningsteksten at det er fordel med manuellappen, vil man ikke se av cv-en til de fleste hvilket førerkort de har.. Anonymkode: 8b04a...b4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #70 Del Skrevet 3. mars Merkelig. Jeg driver nettopp og tar førerkort og jeg kjører manuell. I tidligere innlegg på Kvinneguiden har jeg sett kommentarfelt flomme over av hvor dumt det er å bare ta på automat, og at manuell gir en helt annen frihet. Men nå ser jeg jo her hvor mange som er positive til å bare ta automat og at det på mange måter er "bedre". Begynner selv nå å lure på om det bare er bortkasta for meg å ta på manuell 🤨 Anonymkode: cca80...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #71 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig. Jeg driver nettopp og tar førerkort og jeg kjører manuell. I tidligere innlegg på Kvinneguiden har jeg sett kommentarfelt flomme over av hvor dumt det er å bare ta på automat, og at manuell gir en helt annen frihet. Men nå ser jeg jo her hvor mange som er positive til å bare ta automat og at det på mange måter er "bedre". Begynner selv nå å lure på om det bare er bortkasta for meg å ta på manuell 🤨 Anonymkode: cca80...0dd Nei det er det ikke. Du kan kjøre automat uten noe mer om og men, når du kjører opp med manuell. Det kan du ikke med automat stempel i førerkortet. Anonymkode: 51b1e...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #72 Del Skrevet 8. mars Jobben min skrotet nettopp sin siste manuelle arbeidsbil. Goooood bye!! Den blir ikke savnet for å si det mildt Anonymkode: aee3f...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #73 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 11.48): Merkelig. Jeg driver nettopp og tar førerkort og jeg kjører manuell. I tidligere innlegg på Kvinneguiden har jeg sett kommentarfelt flomme over av hvor dumt det er å bare ta på automat, og at manuell gir en helt annen frihet. Men nå ser jeg jo her hvor mange som er positive til å bare ta automat og at det på mange måter er "bedre". Begynner selv nå å lure på om det bare er bortkasta for meg å ta på manuell 🤨 Anonymkode: cca80...0dd Ingen kunnskap eller erfaring er bortkastet eller tunge å bære. Det er litt som med en leather mann multitool Har du det i lomma kommer det til nytte hele tiden . Hvis man ikke veit hva det er så ser man ikke behovet. Automat lappen er en begrensning man lærer seg å leve med og det går fint. Man unngår bevisst eller ubevisst situasjoner hvor behovet kan oppstå. Sønn skal flytte på hybel. Onkel har en Mercedes sprinter varebil stående dere kan låne. Men den har manuell. Da blir løsningen leie tilhenger på CK. Det løste seg, man valgt en annen løsning. Unngår situasjoner hvor man kommer til kort pga egne begrensninger . Det gjør folk hele tiden. Spørsmålet er hvor mange begrensninger man vil leve med. Min datter er 21 og kjører VW golf fra 2008 og manuell. Og hadde hun funnet seg et kjæreste med kun automat så hun måtte kjøre selv hele tiden eller bytte bil fordi kjæresten manglet førerkort. Det går bra. Men som mann hadde jeg syntes det var litt kleint. Men så unødvendig å og andre må hele tiden ta hensyn til egne mangler. Men det er jo bare å finne en kjæreste med automat bil🙂 Anonymkode: 43fce...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #74 Del Skrevet 9. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Ingen kunnskap eller erfaring er bortkastet eller tunge å bære. Det er litt som med en leather mann multitool Har du det i lomma kommer det til nytte hele tiden . Hvis man ikke veit hva det er så ser man ikke behovet. Automat lappen er en begrensning man lærer seg å leve med og det går fint. Man unngår bevisst eller ubevisst situasjoner hvor behovet kan oppstå. Sønn skal flytte på hybel. Onkel har en Mercedes sprinter varebil stående dere kan låne. Men den har manuell. Da blir løsningen leie tilhenger på CK. Det løste seg, man valgt en annen løsning. Unngår situasjoner hvor man kommer til kort pga egne begrensninger . Det gjør folk hele tiden. Spørsmålet er hvor mange begrensninger man vil leve med. Min datter er 21 og kjører VW golf fra 2008 og manuell. Og hadde hun funnet seg et kjæreste med kun automat så hun måtte kjøre selv hele tiden eller bytte bil fordi kjæresten manglet førerkort. Det går bra. Men som mann hadde jeg syntes det var litt kleint. Men så unødvendig å og andre må hele tiden ta hensyn til egne mangler. Men det er jo bare å finne en kjæreste med automat bil🙂 Anonymkode: 43fce...63a Hvis bilen er viktigere enn kjæresten, så er det vel like greit å finne en annen kjæreste ja 😅 Jeg har automat, samboer har manuell. Vi har kjøpt elbil. Jeg er glad han ikke dumpa meg pga førerkortet. Anonymkode: 4c945...f93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #75 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis bilen er viktigere enn kjæresten, så er det vel like greit å finne en annen kjæreste ja 😅 Jeg har automat, samboer har manuell. Vi har kjøpt elbil. Jeg er glad han ikke dumpa meg pga førerkortet. Anonymkode: 4c945...f93 Er vel heller noe lite mandig han ikke evner å kjøre bilen til besteforeldrene. Bestemor må være sjåfør på Forden i garasjen 🙂 Kvinner forventes ikke å være "handy" på samme måte. Hjelpeløs er mer kledelig. Anonymkode: 43fce...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #76 Del Skrevet 10. mars Folk som gnåler om at automatlappen er HC og "lite mandig", samtidig som de selv kjører lekebil (el) 😅 Hysterisk morsomt. På tide å se seg i speilet, kanskje. Anonymkode: ec4e8...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #77 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk som gnåler om at automatlappen er HC og "lite mandig", samtidig som de selv kjører lekebil (el) 😅 Hysterisk morsomt. På tide å se seg i speilet, kanskje. Anonymkode: ec4e8...5db Når jeg var 18 på 80 tallet var det to typer mennesker som hadde automatlappen. Det var tante Gudrun på 55 som aldri hadde kjørt bil før og gav opp etter 75 kjøretimer, hun fikk et alternativ. Så var det mennesker med et reelt handicap. CP, lammelser mm Om noen hadde spurt ei jente på 18 år hun skulle ta lappen på automat ville hun seriøst ikke forstått spørsmålet. Hun hadde lurt på hva du mente med det. Virket hun kanskje handicappet eller tilbakestående??? Det er først de siste 10 årene at unge mennesker har fått store problemer med å kjøre biler som bestemor håndterer uten utfordringer. Det er ikke måte på problematisering og unnskyldninger. Så enten har faktisk yngre mennesker fått utfordringer med koordinasjon eller så er det oppfunnet imaginære problemer som brukes som unnskyldning for minst mulig motstand. En mann med handicap førerkort er og en mann. Meeeen litt evenukk når bestemor må kjøre sin egen bil fordi barnebarnet ikke evner. Anonymkode: 43fce...63a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #78 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis bilen er viktigere enn kjæresten, så er det vel like greit å finne en annen kjæreste ja 😅 Jeg har automat, samboer har manuell. Vi har kjøpt elbil. Jeg er glad han ikke dumpa meg pga førerkortet. Anonymkode: 4c945...f93 Det var det som ble konklusjonen du valgte ja. Det stilles forskjellige krav til kjønn, om man vil eller ikke. Ei dame kommer unna med å være litt hjelpeløs. Det er jo bare søtt. Men om dama må bytte ut bilen sin fordi hennes nye mann ikke evner å kjøre den pga av begrensinger i førerkortet. Det er søtt på samme måte. Hjelpeløshet er ikke tiltrekkende hos menn. Anonymkode: 43fce...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #79 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 8.45): Spørsmålet er vel heller hvorfor unge skal bruke mer tid (og penger) på å ta manuell når et begrenset antall av jobber krever det, og biler som produseres nå til dags er automat. Hvor mange mennesker vil jobbe i posten, eller kjøre lastebil? Så finnes det vel flust av andre sommerjobber som ikke krever at man kjører bil, verken manuell eller automat. Snål problemstilling. Anonymkode: 01636...937 Ikke snålt i det hele tatt. Jeg velger det som er lettest for meg. Samfunnet og fremtidige arbeidsgivere må legge til rette for mine valg. Jeg ønsker, mitt behov. Andre må legge til rette for meg. Slike prinsesse nykker er nå mainstream. Har ikke arbeidsgiver biler tilpasset meg må de kjøpe nye. Hvis ikke er de dumme og fortjener ikke min tid. Anonymkode: 43fce...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 10. mars #80 Del Skrevet 10. mars On 2/28/2024 at 11:25 AM, AnonymBruker said: Skulle jeg hatt bil igjen så hadde jeg villet ha manuell, for jeg er mer bevisst, våken og aktiv i min kjøring i stedet for å nesten sovne i en bil som fikser kjøringen selv. Har testet automat og holdt på å sovne på langkjøring. Å bare holde i et ratt er ikke nok for meg. Hilsen kvinnfolk som liker å kjøre langt og ofte, under alle forhold. Anonymkode: 196f5...c37 O_o Eh? Har elbil og er litt mer bevisst, våken og aktiv med den enn jeg er med en bil med manuell (har begge). Siden det er en elbil så er det derfor mer viktig å være tilstede tenker jeg. Har aldri nestensovnet i en elbil på langtur. Min kjørelærer i sin tid sa at for hvert 10 sekund burde jeg sjekke sidespeilene og bakspeilet, for ting kan komme ut av det blå, og så burde jeg ikke ha øynene bare klistret fremover, mye som kan skje i sidesynet. Så, mer enn å bare holde i et ratt med andre ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå