AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #1 Skrevet 26. februar 2024 Jeg går første året på universitetet, og fikk idag svar på at jeg kom inn på utveksling i Spania. Jeg hadde ikke egentlig forventet å komme inn, pga veldig få plasser. Jeg er også usikker på om jeg skal takke ja. Jeg er veldig familiekjær, samtidig elsker jeg å reise. En av de største grunne til at jeg vurderer å ikke dra er at jeg er ganske innadvendt og syntes det er vanskelig å få nye venner, og er redd det blir mer vanskelig i utlandet. Samtidig er jeg redd for å angre. Hvis jeg takker ja må jeg også si opp 3 jobber jeg nettopp har fått meg, noe jeg heller ikke har så lyst til. Noen som har vært i samme båt som meg? Anonymkode: a7e3e...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #2 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg går første året på universitetet, og fikk idag svar på at jeg kom inn på utveksling i Spania. Jeg hadde ikke egentlig forventet å komme inn, pga veldig få plasser. Jeg er også usikker på om jeg skal takke ja. Jeg er veldig familiekjær, samtidig elsker jeg å reise. En av de største grunne til at jeg vurderer å ikke dra er at jeg er ganske innadvendt og syntes det er vanskelig å få nye venner, og er redd det blir mer vanskelig i utlandet. Samtidig er jeg redd for å angre. Hvis jeg takker ja må jeg også si opp 3 jobber jeg nettopp har fått meg, noe jeg heller ikke har så lyst til. Noen som har vært i samme båt som meg? Anonymkode: a7e3e...7e4 hvor lenge er det for? 1 år? Anonymkode: 906d2...a3c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #3 Skrevet 26. februar 2024 Hopp i det. Det er en av de fineste opplevelsene man kan få, selv om det føles litt skummelt der og da. Alle er kontaktsøkende, så det er veldig lett å få venner. Familie og venner ønsker som regel å komme på besøk. Og man får opplevd en kultur på en helt annen måte. Skulle så gjerne hatt flere opphold. Men en dag sitter man der med mann, jobb, barn, hus, hage, forpliktelser. Anonymkode: 0d0cc...4b9 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): hvor lenge er det for? 1 år? Anonymkode: 906d2...a3c Bare et halvt år. Anonymkode: a7e3e...7e4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bare et halvt år. Anonymkode: a7e3e...7e4 Jeg ville gjort endel forarbeid her, undersøk hvorvidt du har jobbene (ihvertfall 1/2) av dem når du kommer tilbake. Å skaffe seg jobber i dag kan være vanskelig. Får du til det så syns jeg det ser lysere ut. Studerer du språk eller noe lignende, historie eller noe slikt, der halvåret kan være nyttig i jobbsøk etter endt utdanning? Anonymkode: 906d2...a3c 1
Perl Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Gjør det. Å dra på utveksling er et av de beste valgene i mitt liv! Det var ett av de gøyeste årene i mitt liv. Jeg og skulle egentlig bare være ett semester, men har endt opp med å bosette meg i utvekslingslandet. Var også av den litt redde og hjemmekjære typen, men jeg opplevde så mye mestring og personlig vekst jeg ikke kunne vært foruten. Spania er dessuten mye nærmere enn der jeg dro, så dette har jeg stor tro på at du klarer! 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville gjort endel forarbeid her, undersøk hvorvidt du har jobbene (ihvertfall 1/2) av dem når du kommer tilbake. Å skaffe seg jobber i dag kan være vanskelig. Får du til det så syns jeg det ser lysere ut. Studerer du språk eller noe lignende, historie eller noe slikt, der halvåret kan være nyttig i jobbsøk etter endt utdanning? Anonymkode: 906d2...a3c Det handler ikke nødvendigvis om faglig påfyll, eller språk. Men erfaringer og inntrykk man får med seg resten av livet. Utveksling, og senere utenlandsopphold med jobb, er noe av det mest utviklende jeg har gjort i mitt liv. Anonymkode: 0d0cc...4b9 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler ikke nødvendigvis om faglig påfyll, eller språk. Men erfaringer og inntrykk man får med seg resten av livet. Utveksling, og senere utenlandsopphold med jobb, er noe av det mest utviklende jeg har gjort i mitt liv. Anonymkode: 0d0cc...4b9 Jada, jeg vet det. Jeg tror likevel det er ok å stagge entusiasmen noe og skaffe seg et grundig overblikk. Anonymkode: 906d2...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jada, jeg vet det. Jeg tror likevel det er ok å stagge entusiasmen noe og skaffe seg et grundig overblikk. Anonymkode: 906d2...a3c Over hva? Har du i det hele tatt reist selv? Har konkrete erfaringer? Utveksling er ikke så komplisert. Man er ung, fri, skolene har fast program, man blir kastet inn i et miljø der alle er kontaktsøkende. Det er en grunn til at det er en søknadsprosess, det er et fast opplegg rundt det hele. Anonymkode: 0d0cc...4b9 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Over hva? Har du i det hele tatt reist selv? Har konkrete erfaringer? Utveksling er ikke så komplisert. Man er ung, fri, skolene har fast program, man blir kastet inn i et miljø der alle er kontaktsøkende. Det er en grunn til at det er en søknadsprosess, det er et fast opplegg rundt det hele. Anonymkode: 0d0cc...4b9 Ja, men ikke Spania. Mine erfaringer er også grunnen til at jeg mener det er viktig å skaffe seg overblikk (slik som jeg nevnte ang jobber og hvorvidt man må skaffe seg helt nye studentjobber når man kommer tilbake). Jeg er også introvert og skjønner godt trådstarters bekymring rundt det i sosiale situasjoner. Kanskje du leser meg som at jeg er negativ til å reise ut, det er jeg overhodet ikke. Jeg mener bare det er viktig å gjøre et grundig forarbeid, fremfor den kanskje mer typiske "alt er så kjempe flott i utlandet, minner for livet osv osv". Anonymkode: 906d2...a3c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg går første året på universitetet, og fikk idag svar på at jeg kom inn på utveksling i Spania. Jeg hadde ikke egentlig forventet å komme inn, pga veldig få plasser. Jeg er også usikker på om jeg skal takke ja. Jeg er veldig familiekjær, samtidig elsker jeg å reise. En av de største grunne til at jeg vurderer å ikke dra er at jeg er ganske innadvendt og syntes det er vanskelig å få nye venner, og er redd det blir mer vanskelig i utlandet. Samtidig er jeg redd for å angre. Hvis jeg takker ja må jeg også si opp 3 jobber jeg nettopp har fått meg, noe jeg heller ikke har så lyst til. Noen som har vært i samme båt som meg? Anonymkode: a7e3e...7e4 Høyrest ut som om du leiter etter grunnar til å ikkje reise? Anonymkode: 0b7b1...a3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 Jeg anbefaler det på det varmeste. Jeg var selv i Tyskland i et halvår. Jeg kjenner igjen den lille engstelsen og usikkerheten som hører med. Alle kjenner litt på det. Men det går fort over når man kommer ned og begynner å bli kjent med de andre En av mine beste venninner kom inn på utveksling i Australia med skolepenger dekket. Hun hadde bestemt seg for å ikke reise hvis hun ikke kom med på kvote for å få dekt skolepengene. Hun ble rett og slett skuffa da hun kom inn på denne kvota, og kom opp med veldig mange unnskyldninger for hvorfor hun ikke kunne reise. Vi venninnegjengen snakket mye med henne om dette (uten å presse alt for mye), og det hele kokte jo ned til at hun var redd. Til slutt tok hun mot til seg og reiste, og fikk sitt livs semester i Australia. Nå er det sikkert 15 år siden, men hun er fortsatt veldig takknemlig for at vi venninnene stod på for å få henne til å gripe muligheten. Av og til må man bare trekke pusten dypt og hoppe i det Anonymkode: fcc2e...77b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men ikke Spania. Mine erfaringer er også grunnen til at jeg mener det er viktig å skaffe seg overblikk (slik som jeg nevnte ang jobber og hvorvidt man må skaffe seg helt nye studentjobber når man kommer tilbake). Jeg er også introvert og skjønner godt trådstarters bekymring rundt det i sosiale situasjoner. Kanskje du leser meg som at jeg er negativ til å reise ut, det er jeg overhodet ikke. Jeg mener bare det er viktig å gjøre et grundig forarbeid, fremfor den kanskje mer typiske "alt er så kjempe flott i utlandet, minner for livet osv osv". Anonymkode: 906d2...a3c Jeg har faktisk ikke hørt om noen som beskriver det som noe de angrer på, med mindre de har reist via shady programmer. Her snakker vi universitetet, Spania, og søknadsbasert. Hun har tre jobber. Hun har nok både en god CV, og fin fremtoning på intervju. Så den delen vil ordne seg når hun kommer tilbake. Sannsynligvis står minst en av disse med åpne armer når hun er tilbake, gode arbeidstakere er det få av. Ikke skrem ei som er usikker på dette fra det som vil bli hennes livs opplevelse. Anonymkode: 0d0cc...4b9 1
Gjest Luksusbia Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 Gjør det☺️ Hadde ett år i USA mellom vgs og universitet. Angrer ikke ett sekund(Du lærer språk effektivt og får venner for livet)
Hareena Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 Er du interessert i personlig utvikling? Hvis ja, grip sjansen! Vær forberedt på å føle deg litt lost i starten, men hold motet oppe, det blir bedre etter hvert. Gi beskjed på disse jobbene at i den perioden blir du borte pga utenlandsopphold, men tar kontakt etterpå i fall de fortsatt har bruk for deg. Du kan alltids få en bijobb, men utvekslingsplass er virkelig ikke alle forunt. Et halvt år er en veldig kort periode i et livsløp, det er overkommelig for hjemmekjære uansett Du var en av de få utvalgte! Du passerte nåløyet! Du er dyktig, for en lykke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har faktisk ikke hørt om noen som beskriver det som noe de angrer på, med mindre de har reist via shady programmer. Her snakker vi universitetet, Spania, og søknadsbasert. Hun har tre jobber. Hun har nok både en god CV, og fin fremtoning på intervju. Så den delen vil ordne seg når hun kommer tilbake. Sannsynligvis står minst en av disse med åpne armer når hun er tilbake, gode arbeidstakere er det få av. Ikke skrem ei som er usikker på dette fra det som vil bli hennes livs opplevelse. Anonymkode: 0d0cc...4b9 Poenget er heller ikke å skremme, det er ganske trist syn om man oppfattes som "å skremme" kun ved å ikke være overentusiastisk Mange har flotte opplevelser, andre har ikke det. Jeg er som nevnt ikke på noen måte mot utenlandsopphold, men de studentene som melder om negative erfaringer (ja, for jeg jobber faktisk med det) er de som blindt og impulsivt hopper på noe de ikke har tenkt igjennom. Litt refleksjon skader ingen. Anonymkode: 906d2...a3c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg takker ja må jeg også si opp 3 jobber jeg nettopp har fått meg Hvor vanskelig var det å få disse jobbene? Hvor mange søkere var det til hver stilling? Er det mulig å søke permisjon, slik at du beholder stillingen? Hvor lett er det å få ny jobb innen bransjen når du er ferdig med studieoppholdet (tenk også på tid på året)? Anonymkode: c2a91...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 Jeg har enda ikke møtt noen som har angret på utveksling, selv ikke ELTE-studentene jeg har møtt angrer (psykologistudentene som gikk igjennom flere rettsaker for å få autorisasjonen og tapte). De aller fleste studiesteder har eget nettverk for utvekslingsstudenter, og det arrangeres mange aktiviteter. Det er 11 år siden jeg var på utveksling, jeg har fortsatt kontakt med flere jeg møtte, og det er helt klart en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Jeg syntes det var mye lettere bli kjent med nye mennesker på utveksling enn på høyskolen i Norge. Anonymkode: 0db5b...6c3 1
Naos Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 Jeg var på universitetsutvekskling til Sverige, og det var en kjempeopplevelse! Jeg var ikke så opptatt av det sosiale, egentlig, jeg var der for spennende fag, men det ble ganske sosialt med noen medstudenter i klassen. Vi ble en fin liten gjeng, og halvåret gikk alt for fort! ❤️ Anbefales!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Jeg tror ikke jeg hadde gjort det igjen, hvis jeg fikk sjansen. Mistrivdes veldig, men hadde ikke noe annet valg enn å stå i det. Var vel forsåvidt en lærerik opplevelse, så helt bortkastet var det ikke da. Anonymkode: ea34b...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå