Gå til innhold

Korrekt antrekk til begravelse


@lfa

Anbefalte innlegg

Sånn, da var dette overstått.

Jeg valgte til slutt svarte støvletter, svarte strømper, svart knelangt skjørt og en gråblå kroppsnær genser med pusekant i halsen.

Ut i fra hva jeg kunne se, så var det ikke så mange som stilte i skjørt i dag. De fleste hadde bukser, men jeg foretrekker helst skjørt foran bukser ved anledninger som dette.

La også merke til en dame som hadde på seg en slags bunadsdrakt. Det var ikke bunad, men noe lignende. Hvit skjorte, sølje i halsen, stakk... Hun var fra Haugesund, vet ikke hva slags drakt det var, men den passet definitivt inn. Virket ikke iøyenfallende og var ikke like staselig som en bunad. Kjempestilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale
La også merke til en dame som hadde på seg en slags bunadsdrakt. Det var ikke bunad, men noe lignende. Hvit skjorte, sølje i halsen, stakk... Hun var fra Haugesund

Dette høres ut som en såkalt "Kvardags stakk". Den finnes også i andre regioner av landet, bla. i Telemark og Hardanger som jeg vet om. Det er rett og slett en enkel bunad til "hverdagsbruk".

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker - no hard feelings :)

Jeg føler veldig mye i farger, skjønner dere. :) Hvis noen døde etter lang tids sykeleie, ville jeg for eksempel føle at hvitt var mer "riktig", fordi det uttrykker sorg, samtidig som det symboliserer at den døde endelig har blitt kvitt lidelsene. Er det derimot snakk om et virkelig tragisk dødsfall, ville jeg følt det mer naturlig med sort.

Uansett, jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å gå i helhvitt i en begravelse. Selv om jeg kanskje føler at en situasjon "er" hvit, så ville jeg nok valgt sort eller grått likevel, fordi det er det som er tradisjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...