AnonymBruker Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Hvis noen jeg kjenner er svensk statsborger, og har selvfølgelig en bil som er registrert i Sverige. Hvis de kommer på besøk til Norge, kan jeg som norsk statsborger låne bilen deres da? Eller kan man ikke kjøre med bil registrert i utlandet her, så lenge man har norsk førerkort? Anonymkode: cf846...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eller kan man ikke kjøre med bil registrert i utlandet her, så lenge man har norsk førerkort? Dette. Anonymkode: a02bb...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette. Anonymkode: a02bb...974 Hæ? Så man kan ikke leie seg bil på ferie i utlandet heller? 😄 Anonymkode: 2e362...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis noen jeg kjenner er svensk statsborger, og har selvfølgelig en bil som er registrert i Sverige. Hvis de kommer på besøk til Norge, kan jeg som norsk statsborger låne bilen deres da? Eller kan man ikke kjøre med bil registrert i utlandet her, så lenge man har norsk førerkort? Anonymkode: cf846...188 Du kan ikke selv kjøre med en svenskregistrert bil som står på deg, du må omregistrere, men kan ikke se en eneste grunn til at du ikke kan låne en bil ifra noen som er på besøk. Anonymkode: 2e362...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Klart du kan kjøre svenskregistrert bil i norge må antagelig bare betale toll/moms/importavgifter på bilen om du blir stoppet av onkel blå. Anonymkode: abaf6...255 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Ja du har lov til å kjøre utenlandsregistrert bil så lenge eieren er med. § 5. Midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn for personer med fast oppholdssted i Norge. Vilkår. a.Sammen med berettiget person. Person med fast oppholdssted i Norge kan midlertidig bruke utenlandsregistrert motorvogn dersom berettiget person selv er med i vognen. Med berettiget person menes person som har gyldig førerkort og som er berettiget til midlertidig bruk i henhold til denne forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-06-20-381 Anonymkode: 8e2a1...e4c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Har vel vært eksempler på folk (Nordmenn) som har leid svensk leiebil, kjørt denne til norge, med det resultat at bilen har måtte fortolles her i Norge. M.a.o. ekstremt strenge greier, ville ikke tatt sjansen med mindre du er helt sikker på at det er lov. Ikke hør på folk som sier «selvfølgelig er det lov». Mange lover er ulogiske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan ikke selv kjøre med en svenskregistrert bil som står på deg, du må omregistrere, men kan ikke se en eneste grunn til at du ikke kan låne en bil ifra noen som er på besøk. Anonymkode: 2e362...d7c Fordi det ikke er lov. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hæ? Så man kan ikke leie seg bil på ferie i utlandet heller? 😄 Anonymkode: 2e362...d7c Jo, men du kan ikke uten videre kjøre den i Norge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar Det er som sagt over kun lov hvis eieren av bilen er med, og vedkommende er folkeregistrert i Sverige. Jeg har selv blitt stoppet av politiet i min svenskregistrerte bil, og fått ganske mange spørsmål, fordi jeg er norsk statsborger som snakker norsk. Men på det tidspunktet var jeg folkeregistrert i Sverige, og kjørte dermed lovlig. Anonymkode: e8f58...35c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som sagt over kun lov hvis eieren av bilen er med, og vedkommende er folkeregistrert i Sverige. Jeg har selv blitt stoppet av politiet i min svenskregistrerte bil, og fått ganske mange spørsmål, fordi jeg er norsk statsborger som snakker norsk. Men på det tidspunktet var jeg folkeregistrert i Sverige, og kjørte dermed lovlig. Anonymkode: e8f58...35c Dette! I tillegg kan du, om personen er nær familie, sende inn skjema til skatte-etaten og bruke bilen i inntil 3 uker i året, hvis f.eks din egen er på reparasjon eller lignende. Men det forutsetter at du eier egen bil i Norge og har gode grunner for å bruke den svenske i en kort periode. Anonymkode: 52999...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 26. februar #11 Del Skrevet 26. februar On 2/24/2024 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Hvis noen jeg kjenner er svensk statsborger, og har selvfølgelig en bil som er registrert i Sverige. Hvis de kommer på besøk til Norge, kan jeg som norsk statsborger låne bilen deres da? Eller kan man ikke kjøre med bil registrert i utlandet her, så lenge man har norsk førerkort? Anonymkode: cf846...188 Ja, du kan låne den. Men det kan koste bileier noen hundretusen kroner i fortolling. Nordmenn skal bruke norske biler i Norge. Alternativet hadde vært at de fleste av oss hadde kjøpt bil i Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Del Skrevet 26. februar newman01 skrev (1 minutt siden): Ja, du kan låne den. Men det kan koste bileier noen hundretusen kroner i fortolling. Nordmenn skal bruke norske biler i Norge. Alternativet hadde vært at de fleste av oss hadde kjøpt bil i Sverige. Nei, du kan ikke låne den. Fordi, den er registrert i Sverige må svensk eier sitte på. Da er det feil å si at man kan låne den. Anonymkode: 50541...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Del Skrevet 26. februar Kan tro det ble morro i tollen den gang jeg kom i polskregistrert bil, og snakket norsk og var norsk statsborger. Jeg var folkeregistrert som utflytta og kunne lovlig kjøre polsk bil i Norge. Men det tok litt tid før de klarte å forstå dette. Eneste grunnen til at vi ble stoppet var nok at vi kom i en polsk Volvo. Anonymkode: 3715d...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 27. februar #14 Del Skrevet 27. februar Ok. Pussig tråd. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, du kan ikke låne den. Fordi, den er registrert i Sverige må svensk eier sitte på. Da er det feil å si at man kan låne den. Anonymkode: 50541...cfd Om jeg ta fly til Tyskland, låner meg en bobil i 2 måneder og kjører den til Tromsø og tilbake, så har jeg ikke lov til det, med mindre eier til utleieselskapet er med? Det er ikke uvanlig å finne spanske turister som kjører svenske biler i Norge. Dette er Europa. Og det er lov. Fører må ha lappen fra Europa og bilen må ha EU godkjenning. Men bilen med utenlandske skilt må ut av landet igjen og skal ikke brukes varig i Norge. Om Ts låner en svenskregistrert bil fra en bekjent på besøk og kjører den i Norge gitt at vedkommende har lappen og bilen er i forsvarlig stand, så er dette innenfor. Selv om bileier ikke er med. Off av meg! Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #15 Del Skrevet 27. februar Schmuhu skrev (42 minutter siden): Ok. Pussig tråd. Om jeg ta fly til Tyskland, låner meg en bobil i 2 måneder og kjører den til Tromsø og tilbake, så har jeg ikke lov til det, med mindre eier til utleieselskapet er med? Det er ikke uvanlig å finne spanske turister som kjører svenske biler i Norge. Dette er Europa. Og det er lov. Fører må ha lappen fra Europa og bilen må ha EU godkjenning. Men bilen med utenlandske skilt må ut av landet igjen og skal ikke brukes varig i Norge. Om Ts låner en svenskregistrert bil fra en bekjent på besøk og kjører den i Norge gitt at vedkommende har lappen og bilen er i forsvarlig stand, så er dette innenfor. Selv om bileier ikke er med. Off av meg! Schmuhu Så lenge Norge er ditt faste bosted, så nei, du har ikke lov å kjøre et utenlandsk registrert kjøretøy i Norge! Anonymkode: 50541...cfd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. februar #16 Del Skrevet 27. februar 1 hour ago, Schmuhu said: Ok. Pussig tråd. Om jeg ta fly til Tyskland, låner meg en bobil i 2 måneder og kjører den til Tromsø og tilbake, så har jeg ikke lov til det, med mindre eier til utleieselskapet er med? Det er ikke uvanlig å finne spanske turister som kjører svenske biler i Norge. Dette er Europa. Og det er lov. Fører må ha lappen fra Europa og bilen må ha EU godkjenning. Men bilen med utenlandske skilt må ut av landet igjen og skal ikke brukes varig i Norge. Om Ts låner en svenskregistrert bil fra en bekjent på besøk og kjører den i Norge gitt at vedkommende har lappen og bilen er i forsvarlig stand, så er dette innenfor. Selv om bileier ikke er med. Off av meg! Schmuhu Ja, du kan leie en tysk bobil og kjøre til Tromsø. Du må bare sørge for å levere bilen tilbake innen 42 dager. OG du må huske å søke Skatteetaten om tillatelse før du innfører bilen til Norge. Du kan også låne en svenskregistrert bil inntil 25 dager, men må huske å melde fra til Skatteetaten før du bruker den. Bruke utenlandsregistrert bil i Norge - Skatteetaten Fiffig mange regler. Du kan også bruke en utenlands bil ved bistandsarbeid ved større naturkatastrofer. I slike tilfeller slipper du å søke Skatteetaten før bruk Når det gjelder spanjoler og svenske biler er det relativt irrelevant, siden dette er utlendinger og utenlandske biler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 27. februar #17 Del Skrevet 27. februar newman01 skrev (2 timer siden): Ja, du kan leie en tysk bobil og kjøre til Tromsø. Du må bare sørge for å levere bilen tilbake innen 42 dager. OG du må huske å søke Skatteetaten om tillatelse før du innfører bilen til Norge. Du kan også låne en svenskregistrert bil inntil 25 dager, men må huske å melde fra til Skatteetaten før du bruker den. Bruke utenlandsregistrert bil i Norge - Skatteetaten Fiffig mange regler. Du kan også bruke en utenlands bil ved bistandsarbeid ved større naturkatastrofer. I slike tilfeller slipper du å søke Skatteetaten før bruk Når det gjelder spanjoler og svenske biler er det relativt irrelevant, siden dette er utlendinger og utenlandske biler. Takker for lenke i saken. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå