Gå til innhold

Familie som vurdere å flytte til en tilflytningskommune

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi ønsker en ny hverdag bort fra byen. Ønsker bedre betingelse for våre barn å vokse opp i, bedre jobber og bedre muligheter med naturen rundt oss. Vi har gode utdanninger innenfor helse og kan nærmest jobbe hvor som helst. Kanskje vi er litt naive, men har hørt om kommuner som har lokketilbud for å få innflyttere og spesielt barnefamilier. Ønsker også tips til spesifikke kommuner om noen vet av disse.

For oss vil det ha litt å si at vi faktisk er ønsket på disse stedene, og ettertraktet. At vi føler vi får et tilbud vi ønsker å takke ja til, for å ta med arbeidskraft til disse stedene. 

Tenker enten kjøpe eller bygge bolig, og kunne bosette oss over lengre tid om vi trives. 

Er det noen som har gode tips eller erfaringer å dele? Pros/cons?

Anonymkode: 855b1...400

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv innflytter til en kommune nær Gardermoen. Du får nok ingen lokketilbud ved å flytte hitover, men fordelen er at det er mange tilflyttende som gjør at det er lettere å skaffe seg et nettverk. Jobb er ingen utfordring. 

Jessheim, Eidsvoll og Nannestad er sånne kommuner. Nes med Neskollen kan også være aktuelt med tanke på nærhet til Oslo om det er ønskelig.  Jessheim satser veldig og har blitt litt dyrt å bo de siste årene. Nannestad og Eidsvoll er rimeligere. Jeg liker best Eidsvoll med tanke på toglinja, men byråkratisk har kommunen litt å jobbe med det. De har litt tungt for det, ting tar tid.  

Anonymkode: 066d9...658

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er selv innflytter til en kommune nær Gardermoen. Du får nok ingen lokketilbud ved å flytte hitover, men fordelen er at det er mange tilflyttende som gjør at det er lettere å skaffe seg et nettverk. Jobb er ingen utfordring. 

Jessheim, Eidsvoll og Nannestad er sånne kommuner. Nes med Neskollen kan også være aktuelt med tanke på nærhet til Oslo om det er ønskelig.  Jessheim satser veldig og har blitt litt dyrt å bo de siste årene. Nannestad og Eidsvoll er rimeligere. Jeg liker best Eidsvoll med tanke på toglinja, men byråkratisk har kommunen litt å jobbe med det. De har litt tungt for det, ting tar tid.  

Takk for svar.  Flytta du langt? Hva var grunnen til at du flyttet og ble det slik du hadde sett for deg? 
Har vurdert nærmer Oslo da vi har familie, men også sett for oss nordover i landet. Frister kanskje mer med tanke på å få gunstigere betingelser nordover. 
Samtidig er det helt klart en fordel at det ikke er så avsides så mange steder i Norge er, men så bor det jo folk der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar.  Flytta du langt? Hva var grunnen til at du flyttet og ble det slik du hadde sett for deg? 
Har vurdert nærmer Oslo da vi har familie, men også sett for oss nordover i landet. Frister kanskje mer med tanke på å få gunstigere betingelser nordover. 
Samtidig er det helt klart en fordel at det ikke er så avsides så mange steder i Norge er, men så bor det jo folk der også. 

Jeg flyttet ca 25 mil. Grunnen til at jeg flyttet var at jeg møtte en mann som bodde her. Jeg trives veldig godt og kommer aldri til å flytte tilbake. Jeg har vært veldig opptatt at, at selv om min mann kommer her i fra, skal jeg ha min egen omgangskrets, i tilfelle forholdet ikke varer. Siden det er så mange andre tilflyttere, har det gått veldig fint. 

Nordover er også spennende. Men krever jo litt mer. Jeg ville valgt et sted, hvor man slipper å sende barna av gårde for å gå på videregående og da er prisene neppe like gunstige i forhold til å bo. Helgelandskysten har jo mye å by på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at det viktigste her i livet er et nettverk.

Anonymkode: adc2d...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lokkepriser her, men er rimelige tomter og hus, og det er verdt mye for oss. Har hage vi koser oss i på sommeren, og ungene kan trygt løpe rundt til andre på feltet. Under en time til Gardermoen og en time til Oslo, Marka rett i nærheten, gangavstand til bademuligheter i innsjøen på sommeren, turistattraksjoner der vi kan ta med folk med unger som kommer på besøk, og generelt fin natur. Vi er veldig fornøyde. 

Anonymkode: 8d5df...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurest å google litt rundt. Kanskje spørre fagforeningen som jeg tipper dere er medlem i eller kollegaer som har jobbet andre steder.

I noen eller alle kommuner i Nord-Norge så reduserer de studielånet med inntil 20% eller opptil 30 000 kr/år. I tillegg til at det oftest er mye billigere å bo der. Bompenger har de heller ikke mange steder der. Noen sykehus i hele landet eier leiligheter/rekkehus som ansatte kan søke om å få bo i billigere enn leieprisene ellers i samme område. I Flekkefjord prøver de å lokke leger med 20 000 ekstra pr måned: https://sykepleien.no/2024/02/lokker-leger-til-flekkefjord-med-bostotte-pa-20-000-kroner-i-maneden

Anonymkode: 354b9...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere små kommuner på Helgelandskysten  hvor dere vil bli tatt imot med åpne armer, Lurøy feks. Naturen der er helt vill, det er deilig å være der. Hvis dere vil prøve å bo på en øy er det muligheter for det, ellers har fastlandet der mye å by på. Men klart, det er et stykke til nærmeste by, og man må være litt «på». Man må ta de mulighetene som byr seg, og være litt frampå, så får man venner for livet og er unikt samhold. 

Kan anbefale Aldersundet i Lurøy, bodde der en periode for et par år siden, det var flott! Det skjer mye der nå, flere unge som flytter hjem og lager liv 😃

Anonymkode: d9f5f...fbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tenker på fraflytningskommune, ikke tilflytningskommune.

Anonymkode: c9ce6...355

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lokketilbudene du snakker om gjelder noen ytterst få kraftkommuner med god råd. Bortsett fra gratis barnehage og skattefordeler i Finnmark da. 

Mrn generelt er disse kommunene fraflytningskommuner av en grunn. De har dårlig råd, dermed elendige tilbud. Betaler kommunale jobber dårlig osv. Men ja bolig er billig. Kommer selv opprinnelig fra en kommune i innlandet der det knapt fødes barn lenger, det er det en grunn til. 

Anonymkode: efcc1...988

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg flyttet ca 25 mil. Grunnen til at jeg flyttet var at jeg møtte en mann som bodde her. Jeg trives veldig godt og kommer aldri til å flytte tilbake. Jeg har vært veldig opptatt at, at selv om min mann kommer her i fra, skal jeg ha min egen omgangskrets, i tilfelle forholdet ikke varer. Siden det er så mange andre tilflyttere, har det gått veldig fint. 

Nordover er også spennende. Men krever jo litt mer. Jeg ville valgt et sted, hvor man slipper å sende barna av gårde for å gå på videregående og da er prisene neppe like gunstige i forhold til å bo. Helgelandskysten har jo mye å by på. 

Det har jo litt å si at man har eget nettverk, så bra at du fikk det. Tok det lang tid å få seg jobb? Har dere barn også? 
Har vurdert Helgelandskysten, men foreløpig er det litt uaktuelt, da vi kjenner flere som bor der. Men er tilbudene gode nok, så kan vi vurdere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Beiarn kommune!

Anonymkode: 7d0dc...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinje, Tokke eller Bykle kommune. Alle tri har meir eller mindre gratis tomter eller tilskot, Bykle er vel Norges rikaste kommune.. Var det tidligare iallfall😊

Anonymkode: 88c5d...61f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husk at det viktigste her i livet er et nettverk.

Anonymkode: adc2d...d6a

Nettverk kan man jo få hvor som helst, så er det jo ikke verre enn at man kan reise for å besøke familie og venner. Slik vi bor nå må vi uansett reise for å besøke familie, og flere og flere venner flytter ut av byen. Forstår de godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flere små kommuner på Helgelandskysten  hvor dere vil bli tatt imot med åpne armer, Lurøy feks. Naturen der er helt vill, det er deilig å være der. Hvis dere vil prøve å bo på en øy er det muligheter for det, ellers har fastlandet der mye å by på. Men klart, det er et stykke til nærmeste by, og man må være litt «på». Man må ta de mulighetene som byr seg, og være litt frampå, så får man venner for livet og er unikt samhold. 

Kan anbefale Aldersundet i Lurøy, bodde der en periode for et par år siden, det var flott! Det skjer mye der nå, flere unge som flytter hjem og lager liv 😃

Anonymkode: d9f5f...fbb

Har vokst opp med sommerne på ei lita øy i Nordland fra jeg var liten og veldig usikker på om øylivet er noe for oss. Mange fine finner, spesielt som turister, men er noe helt annet å skulle bo der. 

Hva gjorde at du flyttet fra Lurøy ettersom du trivdes så godt der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maskinfører skrev (3 timer siden):

Tønsberg ;) 

Tønsberg blir det neppe. Litt skremt av media de siste årene kan man si 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sjekk ut Beiarn kommune!

Anonymkode: 7d0dc...12e

Takk for tips. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vinje, Tokke eller Bykle kommune. Alle tri har meir eller mindre gratis tomter eller tilskot, Bykle er vel Norges rikaste kommune.. Var det tidligare iallfall😊

Anonymkode: 88c5d...61f

Har du erfaring med disse eller erfaring å dele? Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips. 

Bare koselig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...