Gå til innhold

Sitte på offentlig transport og snakke høyt på FaceTime uten høretelefoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia? Hvorfor tror man at det er fritt fram å plage andre med sine samtaler?

Jeg har i AirPods med en podkast med hører jo alt fra samtalen rett over meg for det om🙄

Anonymkode: 90675...704

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Her i byen var det en bussjåfør som kastet ut en dame av utenlands opprinnelse. Hu satt helt fremst i bussen og nærmest ropte i tlf sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig. 

Jævla (!!!) irriterende 

Anonymkode: 759c8...4f5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare på bussen, men på butikken også... 

Anonymkode: cfa3e...006

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør folk dette egentlig? Det er SÅ irriterende og jeg blir så fette sur 🤬 Og det er all slags folk som driver med dette, norske/innvandrere/unge folk/eldre folk +++. Jeg vil ikke høre om at jobben/kollegaen din er kjip (har hørt flere nevne ting de kanskje ikke burde si, navn på bedrift der de jobber/fullt navn på kolleger/kunder osv). Folk som legger ut om ligget sitt i helga og masse personlig shit. Det er uprofesjonelt, og jeg tviler på at sjefene til disse folka setter pris på alt som blir delt. 

Det var faktisk en dame som jeg snakket med om det her på t-banen forrige uke, vi ble fascinert over ei kjerring som kakla nonstop hele jævla veien fra Majorstuen til Bergkrystallen om Tinderdating/ligging etc. 0 filter. Ja det fins noise cancelling og man kan flytte seg, men litt vanskelig i rushen og går det ikke an å vise LITT folkeskikk? Hvis det ikke er en viktig beskjed, kan du vente til du kommer fram med å ta sånne samtaler? 

Hvorfor ha på høyttaler, vil folk briefe med sitt sexy datingliv eller hva er greia? 

Anonymkode: 15a75...8ff

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at dette er irriterende, samtidig som jeg tenker litt på hvorfor det er så irriterende. De som sitter og prater høyt i tlf. eller FT som i HI, så er det det samme som de f.eks skulle sittet ved siden av hverandre i bussen og pratet sammen. Man blir jo ikke irritert på noen som sitter ved siden av hverandre på bussen og prater. 

Anonymkode: 9f513...e34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye Norge dette. Jeg hører nesten ikke norske lenger, på gata. Norske utlendinger kakler veldig høyt, aner ikke hvorfor, det er sikkert bra for oss, mangfoldet du vet. Hører knapt nok norsk i butikken, kanskje vi skal heve stemmen, før vi blir i mindretall i eget land? Kjøpesenteret får meg til å tenke Bagdad. Hurra for 17.mai!

Anonymkode: 572fa...96e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo! Fordi de snakker HØYT. Det er veldig irriterende og helt unødvendig. 

Anonymkode: ed8e7...764

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig at dette er irriterende, samtidig som jeg tenker litt på hvorfor det er så irriterende. De som sitter og prater høyt i tlf. eller FT som i HI, så er det det samme som de f.eks skulle sittet ved siden av hverandre i bussen og pratet sammen. Man blir jo ikke irritert på noen som sitter ved siden av hverandre på bussen og prater. 

Fordi det handler om respekt for folk rundt deg. Ikke lag mer støy enn man absolutt må. De fleste som snakker sammen holder et lavt lydnivå. En samtale på høyttaler er ikke lav. Man får høre ting man absolutt ikke ønsker å høre og det ropes gjerne. 

Folk som prater sammen høylydt på kollektiv er like irriterende, men de fleste gjør ikke det.

Anonymkode: 0ec8b...9a4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det handler om respekt for folk rundt deg. Ikke lag mer støy enn man absolutt må. De fleste som snakker sammen holder et lavt lydnivå. En samtale på høyttaler er ikke lav. Man får høre ting man absolutt ikke ønsker å høre og det ropes gjerne. 

Folk som prater sammen høylydt på kollektiv er like irriterende, men de fleste gjør ikke det.

Anonymkode: 0ec8b...9a4

Er nettopp det, man blir ufrivillig dratt inn i det som ofte er ganske intime samtaler. Jeg reagerer ikke på folk som tar en vanlig samtale på offentlig transport, men når kaklehøns tar en samtale på facetime og prater sykt høyt så er det så unødvendig. "Hvordan gikk daten i helga, hadde han stor pikk?" "Nei den var liiiten ass! Kjente ingenting" midt i rushen på t-banen. Uten skam. Flere prøvde å se irritert bort på dama men hun ga fullstendig f.

Det er også irriterende med de som ser på Netflix eller youtube med lyd på, og de som lar drittungene sine se på barne-tv og sånn. Hva skjer med mangelen på respekt for andre? Ikke rart de fleste barn i dag blir ekle drittunger. 

Anonymkode: 15a75...8ff

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man blir jo ikke irritert på noen som sitter ved siden av hverandre på bussen og prater. 

Jo, hvis de prater så høyt at det er umulig for uskyldige ofre rundt å kople samtalen ut. Mennesker som velger å innvadere andres hoder/oppmerksomhet med støy ofrene ikke kan rømme fra (typisk, sitter i tog/buss/fly) er bøller.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er greia? Hvorfor tror man at det er fritt fram å plage andre med sine samtaler?

Jeg har i AirPods med en podkast med hører jo alt fra samtalen rett over meg for det om🙄

Årsaken er at de er bøller. De har ikke lært hjemme å ta hensyn til andre i det offentlige rom, sannsynligvis fordi foreldrene deres var like hensynsløse. Man kan ofte se at dårlig folkeskikk går i familier/arves.

Endret av Supermerry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er stor forskjell på dette. Det er helt andre lyder som kommer fra telefonen, kontra 2 som snakker med hverandre fysisk. I tillegg roper ofte de som snakker i telefonen. Andre ting som også irriterer meg ved dette, er de som spiller av videosnutter med full lyd. Er så drita lei. Bussen jeg tar til/fra jobb hver dag - i over 1 time hver vei - er det 3-4 stk som holder på sånn hver eneste dag til og fra. Kanskje tilfeldig, men de er alle av utenlansk opprinnelse og snakker ikke norsk, og mitt inntrykk er at det som oftest er dem som snakker høyt/spiller høy lyd av, da de har en annen kultur enn oss. Hun ene, og verste, snakker spansk. Prøvde å flytte meg foran i bussen en gang, men hørte henne like godt... Hun sitter bare og sier "Si, si, si, si, si...." Også er det en annen som ser på videosnutter av noe med midtøsten-musikk eller noe, som skjærer gjennom marg og ben. Når man bor sånn som meg som sitter på bussen hver dag i 1-1,5 timer hver vei, så er det slitsomt (det er stort sett de samme som tar bussen hver dag). 

Nå kan jeg bli irritert på de som sitter ved siden av hverandre også og snakker, men ikke sålenge de snakker i normalt toneleie. Noen snakker bare så høyt at det er skremmende. Jeg irriterer meg heller ikke over folk som snakker i telefon, sålenge de ikke skriker eller har lyden på full guffe. Litt må man jo tåle.

Anonymkode: 4a9ba...22b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nye Norge dette. Jeg hører nesten ikke norske lenger, på gata. Norske utlendinger kakler veldig høyt, aner ikke hvorfor, det er sikkert bra for oss, mangfoldet du vet. Hører knapt nok norsk i butikken, kanskje vi skal heve stemmen, før vi blir i mindretall i eget land? Kjøpesenteret får meg til å tenke Bagdad. Hurra for 17.mai!

Anonymkode: 572fa...96e

På bussen er det flertall av utenlandske der jeg bor. De fleste norske kjører bil til jobb, og tar ikke bussen (distriktet). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å, blir så irritert når folk har mobilen på så høyt at jeg ikke kan høre noe via air podsene mine engang.. Forstår ikke tankegangen. Ingen som har lært disse folkene som gjør dette å ta hensyn, hvertfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De som snakker på facetime snakker faktisk mye høyere, og lyden fra samtalepartneren er høyere. Og det må de vel hvis de skal oppfatte noe med tanke på støy rundt osv. Men da hører gjerne de fleste andre rundt i en radius på noen meter det aller meste.

Hvis man har normal hørsel og snakker fortrolig med sidemannen på kollektivtransport, skal det mye til for at noen andre hører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig hvis du er fra brunt land, og aldri har tatt hensyn til noen andre en familen din hele ditt liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ganske utrolig. Jeg er sånn at jeg faktisk gående ut i gangen og står der om jeg får en telefon. Og avslutter samtalen relativt raskt. På lengre turer har jeg med hodeklokker og til og med da passer jeg på at lyden er lav sånn at personen foran eller bak meg slipper å høre på musikken eller serien jeg ser. Opplever også at de fleste andre tar hensyn til de rundt. Det er stille og rolig i vogna. Så kommer det inn en sånn som driver fullstendig i andre. Prater i tlf på høytaler og når de endelig får lagt på er det tiktok eller annet på FULL GUFFE!!!

Anonymkode: e8109...49e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Tror noe av det som irriterer meg mest er den litt metalliske lyden som kommer fra telefonen. Det er som om stemmen fra skjermen blir forvrengt. I tillegg snakker jo den som holder tlf ofte veldig høyt. Utrolig forstyrrende. 

Synes det samme gjelder folk som ser på videoer eller hører på musikk rett fra mobilen. Hvorfor ikke bare bruke høretelefoner, liksom. Ingen som har lyst til å høre hva du driver med på telefonen. 

Anonymkode: 23e25...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er opplagt en solid krasj mellom kulturer, slik jeg oppfatter det. Med unntak av norske fjortisjenter, så er det i hovedsak folk av utenlandsk opprinnelse som er høylytte og har liten eller ingen fintfølelse for omgivelsene. Vi nordmenn (og nordisk folk generelt) er mer introverte av natur og opplever slik adferd som påtrengende, hensynsløs, dominerende og voldsomt irriterende. 

De gjør ikke seg selv en tjeneste ved å oppføre seg slik, dessverre. Summen av de små ting som krasjer med vår kultur kan fort bli ganske stor og motviljen deretter.

Anonymkode: e1cfd...94b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...