AnonymBruker Skrevet 23. februar #41 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du kan ta det opp med dem. Men jeg tror at svarene dine er veldig farget av å ikke tro du får det du håper som resultat , noe jeg også ikke tror. Men jeg skjønner deg godt. For jeg har stått i det samme selv , tatt konfrontasjon. Det gikk ikke som håpet, mer som forventet. Men for min del har det vært godt å sagt det. Min far var alkoholiker og ikke så hyggelig i fylla. Så når han begynte å bli ufin , så sa jeg fra at hvis han hadde slike dårlige tanker om meg, så kan du holde dem for deg selv, jeg har ikke noe behov for å sitte her å høre på det. Så da går jeg. Så jeg gikk, ofte 5 minutter etter jeg kom. Sa det samme hver gang. Men han fikk ikke mange sjanser, før jeg sa at jeg ikke kom til å komme mer, hvis han kun holder i 5 minutter før faenskapen er i gang. Det hjalp litt en stund. Så var han igang igjen. Da var jeg ikke på besøk hos han på 3 år. Han ringte meg et par ganger og var ufin, da sa jeg dette gidder jeg ikke høre på og la på. Når jeg da kom på besøk, lot han som at de tre årene ikke hadde vært. Men han oppførte seg mye bedre. Men jeg var hos han max en til av og til 2 timer. Det finnes faktisk en grense for hvor lenge han klarer å holde seg. Jeg følte meg ikke helt fri, før han gikk bort. Men det hjalp iallefall mye på min selvtilitt å ta kontroll over situasjonen og komme meg vekk. En annen person har jeg sagt fra til mange ganger, som da har kuttet meg ut et års tid hver gang. Men jeg valgte å skrive melding. En lang melding. Da gikk det bedre. Men desverre så blir det aldri noe varig. Sååå jeg tenker noe iht å si fra litt og markere deg på tingene med en gang. Kan være like så greit. Å gi de for mye kan også bidra til at de også blir værre også. Min erfaring at å si fra skjeldet endrer noe som helst, men å markere virker bedre. Men alt i alt er de som de er og du får ikke oppratt dem. Så jeg har kuttet de ut selv. Men føls helt ok ut det også iht at jeg har iallefall prøvd.også ble prossesn å si fra det som ga meg sjelefred iht valget mitt. Person nr 2 er jeg nå helt låst på. Og kommer ikke til å ha kontakt resten av mitt liv iallefall. Har fått alt for mange sjanser for såpass graverende ting, at jeg har ingen grunn til å stole på denne personen igjen. Ren gift Anonymkode: 681e6...30b ❤️ Takk for at du deler. Det høres ut som litt av en prosess du har hatt med din far. Glad for å høre at det å si fra var godt for deg, selv om det ikke fikk et godt utfall. Jeg er veldig håpefull, og ikke bestemt på at det kommer til å gå dårlig. Hadde et godt møte i dag og det var overraskende lett. For min del handler det i stor grad om at jeg selv også har vært vanskelig å ha med å gjøre, så jeg har et stort håp i det at siden jeg har endret meg at andre kan oppleve meg annerledes. Jeg tar med meg videre at i fremtiden vil jeg si fra om dårlig oppførsel med en gang (markere) i stedet for å håpe at det var en glipp og la det skje 50 ganger. For det er jo alle gjør glipper, og hvis noen hadde sagt til meg "jeg liker ikke x" som jeg gjorde hadde jeg jo sagt unnskyld med en gang og gjort bedre neste gang. Og i gode relasjoner tror jeg man ønsker det fra og for hverandre. Jeg må også ta inn det du sier at konsekvensene mine må faktisk følges. Om jeg sier "jeg går hvis du hever stemmen" så må jeg faktisk gå da. Takk for tipsene 🙏🏻 TS Anonymkode: b6c55...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #42 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skjønner at du ønsker å gjøre det du vil. Det var jo det jeg gjorde også. Men jeg bare råder deg litt til å tenke igjennom det først for jeg også tenkte som deg: at jeg ville prøve slik at det ikke sto på meg. Og også tenke litt igjennom om du "glorifiserer" situasjonen litt med å si at da er det en vinn-vinn situasjon. Det ble det ihvertfall ikke for meg. Da når jeg prøvde og ikke nådde igjennom til noen så ble det/er det veldig tungt å bære. For da er jo jeg den tapende part, jeg viste meg sårbar, at jeg ønsket relasjon og da å få en kald skulder var ihvertfall tøft for meg fordi jeg trodde ikke folk var så nonsjalante og likegyldige til meg som menneske. Bare for å gi deg et par små eksempler da for å illustrer så spurte jeg en som jeg trodde var en venninne om vi kunne ordne det slik at vi kunne ses mer fordi jeg savnet henne, da fikk jeg beskjed om at hun kunne ikke legge opp kalenderen etter meg og jeg måtte bare godta at hun hadde tid til meg når hun ikke hadde noe annet, ble såklart en ex-venn etter dette. Det andre eksempelet var at jeg ønsket mer kontakt med et tantebarn, jeg spurte om vi kunne ordne litt på familiesituasjonen slik at vi fikk til dette og da fikk jeg bare til svar at jeg var ikke den de prioriterte, hadde behov for eller så på som viktig for de hadde andre interesser enn familie så det eneste de (foreldrene til tantebarn) kunne gi meg var at jeg kunne fortsette å komme på bursdager og ses i jula. Det ble da spikeren på den kisten og jeg har nå ikke sett tantebarnet mitt på mange år for jeg går jo selvfølgelig ikke i en bursdag der jeg har blitt fortalt direkte i ansiktet at jeg er alt det ovenfor. Men du må som sagt gjøre det du føler for, men det er en hard verden der ute blitt og folk du håper på at skal høre på deg, se deg osv kan ende med en stor skuffelse slik det gjorde for meg. Jeg hadde jo aldri i min villeste fantasi trodd at fordi jeg feks ville seg tantebarnet mitt oftere få vite at jeg var ikke den de gadd å prioritere, hadde behov for eller så på som viktig så det satt en støkk i meg og jeg skjønner ikke at folk kan være så slemme. Men lykke til med valget ditt, du er den eneste som vet hva som er riktig for deg. Håper for din skyld at hvis du gjør det så ender det anderledes for deg enn for meg og at du virkelig har tenkt igjennom at du kan få slike tilbakemeldinger som jeg fikk og alikevel tenke at: "jaja, da har jeg prøvd og det ble en vinn-vinn for meg". Lykke til Anonymkode: 02104...187 Takk for lykke til, og at du hjelper meg å tenke litt gjennom at det kan gå dårlig også! Veldig leit at det endte slik for deg. Håper du får det du trenger for å bygge nye relasjoner som er oppbyggelig for deg. 💪❤️ TS Anonymkode: b6c55...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #43 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): ❤️ Takk for at du deler. Det høres ut som litt av en prosess du har hatt med din far. Glad for å høre at det å si fra var godt for deg, selv om det ikke fikk et godt utfall. Jeg er veldig håpefull, og ikke bestemt på at det kommer til å gå dårlig. Hadde et godt møte i dag og det var overraskende lett. For min del handler det i stor grad om at jeg selv også har vært vanskelig å ha med å gjøre, så jeg har et stort håp i det at siden jeg har endret meg at andre kan oppleve meg annerledes. Jeg tar med meg videre at i fremtiden vil jeg si fra om dårlig oppførsel med en gang (markere) i stedet for å håpe at det var en glipp og la det skje 50 ganger. For det er jo alle gjør glipper, og hvis noen hadde sagt til meg "jeg liker ikke x" som jeg gjorde hadde jeg jo sagt unnskyld med en gang og gjort bedre neste gang. Og i gode relasjoner tror jeg man ønsker det fra og for hverandre. Jeg må også ta inn det du sier at konsekvensene mine må faktisk følges. Om jeg sier "jeg går hvis du hever stemmen" så må jeg faktisk gå da. Takk for tipsene 🙏🏻 TS Anonymkode: b6c55...452 Hvis du også får til å være litt humoristisk på deres bekostning er det egen mest effektivt. Da setter du de litt i en situasjon de får en back clash på som blir vanskelig å reagere negativt på, samtidig som du får fremmet poenget at de er litt dumme. Hadde en kollega, som var fenomenal på det der iht vanskelige kunder. Fasinerende å se. Lærte mye av han. Og folk tar til seg humor litt bedre enn voksen prat. Da iht situasjoner der de er litt nedlatende og du skal ta de med en gang. Pass på å kun bruke det akkurat kun til selvmarkering isåfall. Det handler mye om tone og letthet du beruker når du sier det. Eks : "det der klarer ikke du" , "hvorfor skulle jeg ikke det?" " hæ j3g har da ikke blitt like invalid som deg" osv men med mye spøk i tonen. Anonymkode: 681e6...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #44 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du også får til å være litt humoristisk på deres bekostning er det egen mest effektivt. Da setter du de litt i en situasjon de får en back clash på som blir vanskelig å reagere negativt på, samtidig som du får fremmet poenget at de er litt dumme. Hadde en kollega, som var fenomenal på det der iht vanskelige kunder. Fasinerende å se. Lærte mye av han. Og folk tar til seg humor litt bedre enn voksen prat. Da iht situasjoner der de er litt nedlatende og du skal ta de med en gang. Pass på å kun bruke det akkurat kun til selvmarkering isåfall. Det handler mye om tone og letthet du beruker når du sier det. Eks : "det der klarer ikke du" , "hvorfor skulle jeg ikke det?" " hæ j3g har da ikke blitt like invalid som deg" osv men med mye spøk i tonen. Anonymkode: 681e6...30b Haha! Vet ikke om jeg tør meg ut på det. 😅 Kanskje med tiden, men skal prøve kanskje på de jeg er tryggest på. Kjenner jeg meg selv rett vil det gå skikkelig skeis og så fremstår jeg bare som en frekk tulling 🥴😅 TS Anonymkode: b6c55...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #45 Del Skrevet 23. februar 8 hours ago, AnonymBruker said: Vi får være uenig. Jeg vet at gode relasjoner har rom til at man tar opp ting. Kan de ikke tåle at man sier fra, mildt, så er det ikke verdt det. TS Anonymkode: b6c55...452 Jeg skjønner ikke helt hva du sier deg uenig i, men kanskje det er et spørsmål om semantikk. Jeg mener det er (eller tilsvarer) «å si fra, mildt» når man «utfordrer» hva noen har sagt med et lite «dytt» i den riktige retningen. Som eksempelet jeg ga, å svare «...skal vi vedde?» eller «Så negativ du er!» til når noen sier at det greier man aldri. Jeg mener faktisk det er mye bedre relasjonspleie enn å vente til man er full av oppspart irritasjon og plutselig (for motparten) krever drastiske endringer. Altså litt som å styre et skip; man kan ikke plutselig flå i roret og lage slalomsving, for så krenger man over og synker. Man må passe roret og justere kursen gradvis. Mangel på respons, som i at man ikke sier fra om irritasjonsmomenter underveis, er også kommunikasjon. Anonymkode: 2e6a6...a5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå