AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Del Skrevet 21. februar Jeg har hele mitt voksne liv vært nøye med hygiene, at ting skal være rent etc. Det ble slik i slutten av tenårene (jeg er 42 nå) at jeg mistet matlysten om vi hadde besøk hjemme som skulle spise frokost sammen med oss f.eks. At noen andre enn mamma og søsken tok på osten gjorde at jeg selv ikke ville spise av osten etterpå, om noen tok på brødskiven (unntatt mamma og søsken) ville jeg diskre ikke spise den og bytte den ut med en "ren" brødskive. Nå i voksen alder er det kun barna mine og kjæresten jeg synes ikke er ekle på denne måten. Altså, jeg er i full jobb og har høyere utdanning, og er normalt sosial på jobb med kolleger etc. Jeg ville jo aldri sagt til noen at jeg synes det er ekkelt og at jeg mister appettiten om de tar på maten jeg skal spise. Er det andre som føler det sånn? Går det over? I fjor var kjæresten og jeg på en slags gruppeferie, altså var det fellesmåltider. Frokosten var spesielt utfordrende for meg. Jeg liker godt å spise ost til frokost, men dessverre var det slik der at ikke var osteskiver, men ost du skulle bruke ostehøvel på. Da var det jo helt utelukket for meg å spise ost på turen, siden så mange ekle hender tok på både ostehøvelen og osten. Når jeg ser på andre folk spise også, synes jeg det er litt ekkelt, kun når barna mine og kjæresten spiser sammen med meg er det ikke ekkelt. Skal på seminar med jobben i mars, og jeg håper frokosten der blir hygienisk nok. Anonymkode: 54b78...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 21. februar #2 Del Skrevet 21. februar Høres ut som om du burde søke profesjonell hjelp. Høres ikke normalt ut. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Del Skrevet 21. februar Denne ocd'en hørtes sykt slitsom ut! Anonymkode: 510e7...952 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Del Skrevet 21. februar Du burde søke hjelp, før barna i verste fall begynner å ta etter deg. Anonymkode: 4198a...64c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #5 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du burde søke hjelp, før barna i verste fall begynner å ta etter deg. Anonymkode: 4198a...64c Ja, dette høres så logisk ut! Dessverre så merker jeg at sønnen min er blitt litt som meg, men jeg har ikke fortalt han at jeg synes det er ekkelt å spise noe andre har tatt på. Men, han merker at jeg liker at ting skal være rent, og at jeg ikke vil håndhilse på folk f.eks. Håper han ikke blir like sær som meg. Anonymkode: 54b78...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 21. februar #6 Del Skrevet 21. februar Du har OCD. Søk behandling. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, dette høres så logisk ut! Dessverre så merker jeg at sønnen min er blitt litt som meg, men jeg har ikke fortalt han at jeg synes det er ekkelt å spise noe andre har tatt på. Men, han merker at jeg liker at ting skal være rent, og at jeg ikke vil håndhilse på folk f.eks. Håper han ikke blir like sær som meg. Anonymkode: 54b78...dc9 Hvis du ikke er muslim er det veldig uhøflig å ikke håndhilse. Det er også sunne/ gode bakterier vi trenger for å ikke bli syke. Vaker du hender ofte? Snakk med legen din. Det er greit å være nøye på hygiene. Vaske hender før man lager og spiser mat er også vanlig. Det er derimot svært sært å se på andre som ekle… Anonymkode: e056b...70d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, dette høres så logisk ut! Dessverre så merker jeg at sønnen min er blitt litt som meg, men jeg har ikke fortalt han at jeg synes det er ekkelt å spise noe andre har tatt på. Men, han merker at jeg liker at ting skal være rent, og at jeg ikke vil håndhilse på folk f.eks. Håper han ikke blir like sær som meg. Anonymkode: 54b78...dc9 Han ser det på kroppsspråket ditt. Barn senser mer enn du tror, de kan bli syke av din ocd Anonymkode: e056b...70d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Del Skrevet 21. februar Bakteriefobi kan behandles. Søk terapi. Anonymkode: c7fe5...8c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 21. februar #10 Del Skrevet 21. februar Har ikke hatt det så ekstremt, men tror også det har variert sammen med andre mentale greier. Men jeg har hatt perioder der jeg helst ikke vil se personen som har tilberedt maten, eller selve tilberedningen. For min del kommer det nok mye av folk jeg har bodd og spist sammen med for eksempel hvordan de bruker smøret eller høvler osten. Og hvilke klær, hvordan håret er.. mor hadde ofte stor ullgenser med store nupper osv når hu laget mat. Har vel bare opplevd noe direkte ekkelt med maten jeg har fått, men det er mange ting som kan skape en uro eller frykt. OCD eller frykt for bakterier har ingenting med saken å gjøre for min del. Bare for å nevne det. Agorafobi, sosial angst, kanskje generell angst, men alt etter hvor bra/dårlig det går vil nok det nok også merkes på andre måter. Noe av det kan bedres ved eksponering. Bli mer vant med det som er utfordrende. Har ikke akkurat utfordret meg på dette med mat, men det er vel blitt en naturlig eksponering ettersom jeg generelt har blitt bedre, og da har det å bruke kantine mer naturlig. Eksponering og antidepressiva har hjulpet meg med mye av angsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Del Skrevet 21. februar svartkatt skrev (47 minutter siden): Har ikke hatt det så ekstremt, men tror også det har variert sammen med andre mentale greier. Men jeg har hatt perioder der jeg helst ikke vil se personen som har tilberedt maten, eller selve tilberedningen. For min del kommer det nok mye av folk jeg har bodd og spist sammen med for eksempel hvordan de bruker smøret eller høvler osten. Og hvilke klær, hvordan håret er.. mor hadde ofte stor ullgenser med store nupper osv når hu laget mat. Har vel bare opplevd noe direkte ekkelt med maten jeg har fått, men det er mange ting som kan skape en uro eller frykt. OCD eller frykt for bakterier har ingenting med saken å gjøre for min del. Bare for å nevne det. Agorafobi, sosial angst, kanskje generell angst, men alt etter hvor bra/dårlig det går vil nok det nok også merkes på andre måter. Noe av det kan bedres ved eksponering. Bli mer vant med det som er utfordrende. Har ikke akkurat utfordret meg på dette med mat, men det er vel blitt en naturlig eksponering ettersom jeg generelt har blitt bedre, og da har det å bruke kantine mer naturlig. Eksponering og antidepressiva har hjulpet meg med mye av angsten. Åh, kjenner meg igjen her. Jeg vil heller ikke se personen som tilbereder maten, om det er andre enn barna eller kjæresten. Da vil jeg slite med å spise den etterpå. Vi var på ferie i sommer, og skulle bestille mat fra et hamburgersted. Jeg fikk dessverre et glimt av kjøkkenet der, og så at ingen av de ansatte brukte hansker. Jeg klarte ikke spise maten, følte meg kvalm. Sa til barna og kjæresten at det var varmen som gjorde at jeg ikke var sulten nok. Kantina på jobben klarer jeg bare av og til å spise fra. Kan bare kjøpe mat der som allerede er tilberedt. Har hendt at det jeg ville ha var utsolgt, og fått spørsmål om de skulle lage mer (til meg). Men siden de ikke bruker hansker, har jeg alltid takket nei til det. Jeg skjønner ikke hvorfor noen som lager mat til til andre ikke bruker hansker, det er helt ekkelt å tenke på. Ja, eksponering er det vel noe i ja. Jeg går ikke på noe medisiner, har ingen sosial angst eller lignende, så er ikke noe konkret som "feiler" meg sånn sett. Anonymkode: 54b78...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hele mitt voksne liv vært nøye med hygiene, at ting skal være rent etc. Det ble slik i slutten av tenårene (jeg er 42 nå) at jeg mistet matlysten om vi hadde besøk hjemme som skulle spise frokost sammen med oss f.eks. At noen andre enn mamma og søsken tok på osten gjorde at jeg selv ikke ville spise av osten etterpå, om noen tok på brødskiven (unntatt mamma og søsken) ville jeg diskre ikke spise den og bytte den ut med en "ren" brødskive. Nå i voksen alder er det kun barna mine og kjæresten jeg synes ikke er ekle på denne måten. Altså, jeg er i full jobb og har høyere utdanning, og er normalt sosial på jobb med kolleger etc. Jeg ville jo aldri sagt til noen at jeg synes det er ekkelt og at jeg mister appettiten om de tar på maten jeg skal spise. Er det andre som føler det sånn? Går det over? I fjor var kjæresten og jeg på en slags gruppeferie, altså var det fellesmåltider. Frokosten var spesielt utfordrende for meg. Jeg liker godt å spise ost til frokost, men dessverre var det slik der at ikke var osteskiver, men ost du skulle bruke ostehøvel på. Da var det jo helt utelukket for meg å spise ost på turen, siden så mange ekle hender tok på både ostehøvelen og osten. Når jeg ser på andre folk spise også, synes jeg det er litt ekkelt, kun når barna mine og kjæresten spiser sammen med meg er det ikke ekkelt. Skal på seminar med jobben i mars, og jeg håper frokosten der blir hygienisk nok. Anonymkode: 54b78...dc9 Jeg er lik som deg og jeg fikk nylig ocd/tvangstanker på papiret av psykologspesialist. Såååå jeg skjønner deg godt men du burde nok også få litt hjelp. Jeg synes også folk flest er nasty Anonymkode: 59a09...483 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Del Skrevet 21. februar Høres ut som du har ODC, det tror jeg at jeg har også. Jeg syns det er ekkelt å spise og drikke på besøk hos andre, og bruke bestikk som andre har tatt på (f eks tatt ut av oppvaskmaskin eller dekket på bordet.) Må alltid skylle glasset før jeg drikker i tilfelle det er støv eller noe i det. Dørhåndtak, penger, knapper på buss osv er jo megaekkelt. Det tar jeg ikke i ned ildtang en gang😂 Vasker isåfall hendene nøye så snart jeg får mulighet. Vasker også mobilen ofte med fuktig klut. De som ikke gjør det er et annet nivå av ekkel spør du meg. Tenk all dritt, fingermerker og bakterier som havner på mobilen. Litt slitsomt og kanskje litt unormalt å være så nøye som meg, men samtidig syns jeg andre som ikke bryr seg er utrolig ekle.. Anonymkode: a3ce1...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå