Gå til innhold

Mine amerikanske gjester ler seg ihjel av alle som snakker amerikansk i annethvert ord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor ler de seg ihjel? Jeg synes det er sjarmerende å høre på når noen snakker hindi. Jeg forstår annen hvert ord fordi det er engelsk. 

Anonymkode: 9d3bf...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da noe å bli flau over. Våre, nå voksne barn, har snakket sånn siden de begynte å lære seg engelsk ( de snakker norsk og engelsk om hverandre, i en og samme setning). Pluss at de kommuniserer på engelsk med andre når de spiller dataspill med andre og når de er med venner. Og til og med jeg og pappaen deres snakker på samme måte. Og vi er over 40....

Poenget er at ungdommene nå til dags, snakker ungdommens språk som er en blanding av norsk og engelsk. De både leser, ser videoer og spiller på engelsk, så det er ikke rart at de bruker dette språket når de snakker. Vi er omringet av det engelske språket 24/7 pga streaming, youtube, tiktok, instagram m.m. Og det er ikke amerikansk de snakker, det er engelsk. 

Amerikanere har mye mer å være flau over, enn å le seg ihjel pga norske ungdommer som snakker engelsk. De kan iallefall snakke minst 2 språk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig pinlig å høre på ja. Norskkunnskapene vil nok stupe når dette er blitt så vanlig 

Anonymkode: 62f91...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 3.37):

Jeg har på besøk noen fjerne amerikanske slektninger, og vi har vært rundt i Oslo og sett på severdigheter, vært i utikker og litt kafeér.

Overalt høres fjortisser og unge voksne som bruker engelske ord og uttrykk, uttalt med amerikansk aksént.

Mine gjester er overrasket over denne bruken av amerikanske ord som skal høres ut som man kommer fra California, og ler seg halvt ihjel sier de.

Jeg synes det er flaut at folk holder på sånn, og de burde blitt filmet så de oppdaget så teit det er at de snakker amerikansk hele tiden, eller tror de snakker amerikansk.

Vi var inne på et kjent bakeri og foran oss i køen stod to milliardær arvinger som prøvde å høres ut som om de kom fra California.

De snakket om hva de skulle kjøpe, hvilke bakst som tok seg best ut på bilde på Instagram og hva de skulle drikke, og de snakket 70 % amerikansk.

Ja de har nok vært mye på ferie i engelskspråklige land, men de er født i Norge av norske foreldre, oppvokst her i landet og gått på skole her i 13 år.

Jeg blir flau 🙈

Anonymkode: 5c55f...d03

Amerikanere gjør jo det samme selv hver gang de snakker på et annet språk 🥵

Anonymkode: 7655f...a95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De får nå bare holde på, men for meg går grensen ved dem som synes det er «kult» å late som de har glemt helt dagligdagse norske ord. 

Blir sånn som dem fra min ungdom som hadde «glemt» masse norske ord etter en treukers språkreise til Brighton. Man fremstår jo heller som mindre begavet.😆

Anonymkode: d5494...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 18.45):

Hvis du ser hva mange influensere legger ut så snakker de 50% amerikansk til kamera med california-aksent, sikkert på grunn av Kardashians.

Uansett hva du mener så er det helt merkelig.

Lurer på om tenåringer/unge voksne i andre land som Tyskland, Spania eller Finland fletter amerikanske gloser inn i språket sitt?

Anonymkode: 5c55f...d03

Ja det gjør de. 

Til og med arabiske ord og uttrykksmåter dukker opp i vårt språk, og jeg har sett at flere har begynt med fransk/arabisk måte å hilse/klemme hverandre på, med kyss i luften, på siden av kinnet. 

Vi lever i en mer internasjonalisert verden, og det vil påvirke både språk og vaner. Dette er godt i gang, og vil nok bare eskalere. Det er ikke noe å være flau over, det er en naturlig prosess som bestandig har foregått når kulturer møttes. Nå møtes kulturer betydelig mer enn tidligere, og dette påvirker slikt kjappere. 

Er det flaut at engelsk inneholder en del ord de fikk fra vikingene? Det er vel mer interessant, og viser tydelig hvordan dette alltid har skjedd. 

Norsk har også blitt påvirket slik bestandig. En gang snakket vi likt i Norge og på Island. Island har vært mer isolert enn Norge, og har beholdt mer av det opprinnelige språket vårt. Synes du vi prater likt nå? Hvorfor prater vi ikke likt nå tror du? 

Om noen tusen års tid vil språket vårt ha utviklet seg slik at det ikke lenger er det vi prater, og det er en naturlig utvikling. Har alltid vært det, men ikke usannsynlig at dette går fortere og fortere, på grunn av at vi blandes mer, reiser mer og forholder oss mer til andre språk og kulturer på alle måter, hver dag. (Internett, tv, podkaster, reiser og så videre. ) Det er også naturlig at de språk flest mennesker i verden snakker påvirker språket mest. Lille Norge og norsk påvirker lite, men blir veldig påvirket. 

Anonymkode: 90dc1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er griseharry. Jeg snakker garantert bedre engelsk enn disse, men blander naturligvis ikke. De som blander er alltid ekstremt dårlige i norsk.

Anonymkode: 23317...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde min samboers sønn her en stund for noen år siden, han var 25 og født og oppvokst i Norge og hadde som mål å bli ufør så han kunne game på heltid, han var nesten umulig å føre en samtale med fordi han brukte mange engelske ord, da hans mor ba han snakke norsk så var det mange ganger han ikke visste hva det het på norsk.

Anonymkode: 4b012...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven

Annehvert ord er litt for mye ja, men ofte kan en del ting beskrives bedre med engelske ord enn Norske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte svært ofte amerikanske ord (ikke britiske) i oppveksten og ble rettet på, eller ledd av, av andre. Nå bryr jo ingen seg fordi det er så vanlig. 
Jeg kan forstå det når folk har bodd i statene, er amerikaner, har amerikansk statsborgerskap, er barn av en amerikaner… men ikke ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...