Gå til innhold

Drikke grapefrukt, drikke vin...


Gjest Isabellas

Anbefalte innlegg

Gjest Isabellas

Hva skal man innta for å lettere bli gravid?

Her har jeg lest om grapefruktjuice og rødvin, folat-tilskudd... Er det noe annet som også kan hjelpe?

Og hva med mannen, for å øke sjansene/bedre kvalitet der? Har kosten til han noe å si? Har hørt om de som spiser masse fisk, egg og nøtter mens de prøver. Har det noe for seg?

:rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader ikke aa spise saa sunt som mulig, men jeg tror nok ikke en bestemt matvare gjoer en gravid...Men livsstil (kosthold, stress osv) kan ha noe aa si.

Det finnes masse litteratur om hvordan man kan forberede seg saa godt som mulig paa aa bli gravid og hvordan man kan oeke sjansene for aa bli det, bl.a. Zita Wests bok "Fertility and Conception." Anbefaler denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har noen sammenhegn, men den siste mnden har jeg spist grapefrukt jevnlig, skjært de i båter å spist. Og i går etter 10 mnds prøving testet jeg positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin skal du i alle fall ikke drikke, og helst ikke mannen heller. Alkohol generelt kan gjøre det vanskeligere for dere å bli gravid. Dessuten er det helt i begynnelsen av svangerskapet at alkohol gjør mest skade, og eksepertene anbefaler totalavhold hele svangerskapet gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin skal du i alle fall ikke drikke, og helst ikke mannen heller. Alkohol generelt kan gjøre det vanskeligere for dere å bli gravid. Dessuten er det helt i begynnelsen av svangerskapet at alkohol gjør mest skade, og eksepertene anbefaler totalavhold hele svangerskapet gjennom.

Se på en av de andre trådene her inne, så ser du at nettopp det er diskutabelt. De første ukene man er gravid har ikke fosteret noen tilgang til mors blodsystem, og blir derfor ikke påvirket av alkohol eller andre ting mor får i seg. Så lenge man finner ut at man er gravid rundt/like etter IKM så er det ikke farlig å ta seg et glass i ny og ne mens man prøver. Flatfyll erselvsagt noe helt annet. Det setter ned sjangsen til å bli gravid med 40% så vidt jeg husker.

At mannen ikke skal drikke er forsåvidt sant, en skikkelig fyllekule kan gjøre han steril i flere mnd, men om man drikker bare litt så tror jeg neppe det har så alt for mye å si.

Personlig har jeg ikke drukket mer enn tre glass vin siden vi begynte prøvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folat er ikke for å bedre sjansen til å bli gravid. Det er for å minske faren for ryggmargsbrokk hos babyen. Det anbefales å ta tilskudd av dette en måned før prøvingen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er ikke for å bedre sjansen til å bli gravid. Det er for å minske faren for ryggmargsbrokk hos babyen. Det anbefales å ta tilskudd av dette en måned før prøvingen starter.

Jeg har faatt vite 3 mnd foer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mannen ikke skal drikke er forsåvidt sant, en skikkelig fyllekule kan gjøre han steril i flere mnd, men om man drikker bare litt så tror jeg neppe det har så alt for mye å si.

Er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapefruktjuice er et kjerringråd, men det finnes ingen studier på dette. Det er heller ingen medisinsk forklaring som tilsier at grapefruktjuice har noen virkning. På den annen side er det jo ikke skadelig (i motsetning til vin), så det gjør jo ikke noe å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det jo ikke skadelig (i motsetning til vin), så det gjør jo ikke noe å prøve.

Vin(i fornuftige mengder) er heller ikke skadelig for voksne kvinner!!!

I svangeskapet bør man være avholdende (evt 1/2 glass eller så), men før man blir gravid? Hva skulle være poenget med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vin(i fornuftige mengder) er heller ikke skadelig for voksne kvinner!!!

I svangeskapet bør man være avholdende (evt 1/2 glass eller så), men før man blir gravid? Hva skulle være poenget med det?

Jeg skulle poengtert at vin kan være skadelig for sjansene for å bli gravid, ikke for kvinner. Poenget med å være avholdende vil da altså være å øke/ikke redusere sjansene for å bli gravid.

Følgende sitat er hentet fra legetidsskriftet bmj.com:

Conclusion: A woman's alcohol intake is associated with decreased fecundability even among women with a weekly alcohol intake corresponding to five or fewer drinks. This finding needs further corroboration, but it seems reasonable to encourage women to avoid intake of alcohol when they are trying to become pregnant.

Fecundability = the probability of a woman conceiving within a given periode.

(Og i svangerskapet er total-avhold den anbefalte linjen nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapefrukt inneholder et stoff (mener det er et svakt hormonstimulerende stoff?) som påvirker produksjonen av EL sekret, noe som gjør forholdene for sædcellene bedre. Skal ikke drikkes etter EL pga at det visstnok kan svekke livmorslimhinnen.

Alkohol øker ikke sjansen for graviditet, og kan forårsake misdannelser i sædcellene. (Men om noen mannfolk har rotet seg inn her, ikke tro at en månedlig fyllekule gjør at dere kan droppe kondom ;))

Nøtter og annen sinkrik mat kan gi en bedring i sædcellekvaliteten.

Folat tas så lenge du er i fruktbar alder, "uhell" kan alltid skje. Ufarlig, og senker den allerede lave % av barn som blir født med ryggmargsbrokk og enkelte andre skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende sitat er hentet fra legetidsskriftet bmj.com:

Fecundability = the probability of a woman conceiving within a given periode.

Det nekter jeg da ikke for.... Det jeg protesterete på var påstanden om at alkohol var skadelig .. (det stod ikke presisert at det var "skadelig for sjangsene til å bli gravid".. der jeg også mener orde "skadelig" er en uheldig formulering.. "reduserende" ville være et bedre ord)

(Og i svangerskapet er total-avhold den anbefalte linjen nå.)

Akkurat som det er anbefalt å ha en BMI på max 25, trene ukentlig, ikke spise for mye salt osv osv osv..

De fleste av oss lever som "vanlige mennsker" og bruker sunn fornuft. ;)

Jeg har en BMI på 28, trener et ca 3 ganger i måneden når jeg er flink, spiser popcorn hver fredag og tar et glass vin nå og da...

Så da synes du kanskje at eg ikke burde få barn??

Jeg antar at jeg ikke kommer til å drikke alkohol i svangerskapet selv (dersom jeg er så heldig å bli gravid), men jeg får fullstendig fnatt av denne totalitære dokterinen som ikke klarer å se nyansene.. Noen få spiseskjeer vin i et shotglass er ikke mer enn at man kunne kjørt.. Så det ville jeg på ingen måte ha dårlig samvittighet for å ta meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da voldsomt så personlig vi tok dette da?

Som jeg poengterte i det forrige innlegget: ja, jeg skulle nyansert det første innlegget litt mer.

Jeg har ingen formeninger om du burde få barn eller ei. Det eneste jeg gjorde var å korrigere deg på dette med anbefalt mengde alkohol under svangerskapet. Nå anbefaler man 100% avhold under svangerskapet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=274430

Måtehold eller et glass vin i ny og ne er ikke lenger holdbare råd. Det er anbefalingen fra en ekspertgruppe som har vurdert forebygging av alkoholskader i svangerskapet. Konklusjonen i rapporten er klinkende klar: "Alkohol kan skade fosteret i alle faser av svangerskapet, og skadevirkningene er livsvarige".

http://www.aftenposten.no/helse/article1021757.ece

- Så lenge det ikke finnes noen sikker nedre grense for alkoholinntak i svangerskapet, bør kvinner unngå alkohol. Det er derfor heller ikke holdbart at leger anbefaler måtehold eller et glass vin i ny og ne, sier avdelingsdirektør Jens Guslund i Sosial- og helsedirektoratet.

At du selv eventuelt velger å drikke er helt opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...