Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer å studere grunnskolelærer 1-7, men jeg lurer på hvilke andre muligheter som finnes med den utdanningen? Kan man jobbe som noe annet, ta videreutdanning eller noe sånt? 
Egentlig er dette en plan B, dersom jeg ikke kommer inn på psykolog utdanningen, som er det jeg helst vil. Jeg tror jeg ville trivdes som lærer, men jeg har inntrykk av at det gir så få muligheter annet enn å kun være «vanlig» lærer.

Skrevet
Solsikke112 skrev (2 minutter siden):

jeg lurer på hvilke andre muligheter som finnes med den utdanningen?

Ingenting. 

Anonymkode: b3d89...8be

Skrevet

Administrative stillingar innan utdanning. Arbeid innan HR. ...

Skrevet

Har hørt noe om at hvis man tar spes ped som masterfag på lærerutdanningen kan man få jobb innen PPT, stemmer det?

Skrevet
Solsikke112 skrev (35 minutter siden):

Har hørt noe om at hvis man tar spes ped som masterfag på lærerutdanningen kan man få jobb innen PPT, stemmer det?

Ja, det stemmer!

Skrevet

Man kan jo studerte videre, men det er mange jobber som lærere kan ha. Alt fra å holde foredrag, jobbe innen spes.ped, konsulent innenfor ulike firma osv.

Jeg jobbet selv i 12 år innen IT og finans grunnet mine utdanninger. :)

Skrevet

Det er mange dører som åpner seg med master! De fleste jeg kjenner med lærerutdanning, jobber med noe heelt annet.

Anonymkode: defec...b84

Skrevet

Du kan ta master i spesped, og jobbe for eksempel i PPT eller Statped. Tar du klinisk pedagogikk som videreutdanning etter master, kan du jobbe som klinisk pedagog i BUP eller DPS. Så finnes mange muligheter 😊

Anonymkode: d0860...a03

Skrevet

De aller fleste jeg kjenner som har tatt lærerutdanning, og som er yngre enn 40, har skiftet til andre yrker i  løpet av kort tid. Det er vel et signal om at hvis du allerede før søking tenker å ikke bruke utdanningen, er det kanskje ikke noe for deg?

Anonymkode: 9a6e7...9b2

Skrevet

Ville anbefale deg og faktisk prøve og jobbe på skole som eks vikar før du begynner på en lærerutdanning. Selv kastet jeg bort 3 år på den utdanningen før jeg fant ut at læreryrket er noe av det værste som finnes i 2024. Læreryrket er ikke slik det en gang var. Selv drømte jeg om å bli lærer fra jeg gikk på barneskolen, men 1 år som vikarlærer var mer en nok. Ble heller sykepleier å det sier kanskje sitt så mye syting man hører om det yrket (beste valget jeg noen gang tok foresten)

Skrevet

Jeg jobber i bolig og her har det hvertfall vært lærere opp gjennom årene :) Kjenner også flere lærerutdannede som jobber i universitetssektoren (f. eks som studiekonsulenter), HR, NAV etc. Så kommer det jo litt an på fagkretsen din da, kjenner for eksempel en (lektor vel å merke) med mastergrad i nordisk som jobber på bibliotek. Vet også av noen som jobber i kommunens IT-tjeneste, men hun har vært ansatt der i sikkert 15 år så jeg vet ikke om hun ville fått den jobben i dag (det er stort sett dataingeniører som ansettes på det kontoret i dag)😅

Anonymkode: 84584...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...