Gå til innhold

Er invitert til hytta - vil ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Så utrolig fine råd jeg har fått, tusen takk. Nettsiden har vært litt kranglete i går kveld, så fikk ikke kommet inn på tråden og lest ..

Du som svarer at det ikke er lett å være ærlig med slike foreldre, det er som å lese om mine. De er ganske dobbeltmoralske. Jeg ber feks veldig sjelden om hjelp til ting, men når jeg gjør det, så er det fordi jeg må. Jeg ba om hjelp til noe løfting her om dagen, og faren min kom med mye om og men, og da sa jeg at vi utsetter det (for jeg skal spørre eksmannen istede). Da ropte han til meg i telefonen. 

Moren min har feks sagt flere ganger til eldste barnet at hun skal bli med på hytta, men så avlyser de eller "fader bort" og de drar alene. De gir veldig mange forslag uten å følge opp. Min mor har feks fri på mandager og hun har sagt at da kan yngste være hos henne en gang i blant og ikke fulltid i barnehagen - det har ikke skjedd. Pga de ikke følger opp, spør jeg ikke heller for det blir mye om og men og bortforklaringer. Jeg gidder ikke høre på dette, så jeg tenker om det ikke er nødvendig, gidder jeg ikke. 

Jeg og barnefar har veldig godt samarbeid, men vi prøver å få forholde til å fungere igjen. Han sier selv han ikke hadde giddet om han ikke ville være med meg - forståelig nok.. 😅 

Vi har allerede vært på den hytta er par ganger, og det er ikke heftig moro heller, kun når vi er ute. De kan være ute her og 😊 

Anonymkode: f1ef5...c10

Da hadde jeg ikke tatt noe for å si;

"Sist du tilbød hyttetur så dro dere alene, og xx var veldig skuffet. Jeg vil ikke denne påsken skal bli slik for henne. Vi får prøve igjen en vanlig helg". Og ikke innledet noen diskusjon ut over det.

Og tilsvarende når det kommer kommentarer om at slik får du klare når du er alene. "Greit, da drar jeg hjem, for da er jeg i alle fall helt alene uten den vonde følelsen av at det er folk rundt meg som kunne bidratt"

Jeg støtter ikke forslag om å bare vri seg unna, skylde på sykdom, og så videre. La dem bli sint. For bak det ligger skuffelse, så kommer det mulig en anerkjennelse av at de kan tape mye tid med dere hvis de fortsetter slik (jeg snakker av erfaring). 

For nå får de pose og sekk. De kan være vrange og vanskelige, og får samtidig styre når de ser dere, og mye tid med barna. 

(og barnefar sier han ikke vil ha tid med egne barn, med mindre det er håp om å bli sammen igjen? Du traff ikke gull der heller, dessverre..) 

Anonymkode: fc597...e5f

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om barna har lyst til å dra på hytta? Så spørsmålet er om du skal tenke mest på dem, eller om du skal bruke de dagene til å hvile ut hjemme, siden far kan ta barna. Jeg hadde ikke tenkt på hva foreldrene dine syns og mener. Kun hva som er best for barna og deg. Har du noen andre hyggelige planer sammen med barna dine i nær fremtid? Det er jo koselig for dem og deg at dere har noe annet enn hverdager sammen.

Ser at det jeg skriver kan virke kritisk, men det var ikke ment sånn 🙂. Mener bare at du skal ta hensyn til deg og barna, ikke foreldrene dine.

Anonymkode: 0492f...169

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan du ikke si at det ikke passer? Hva så om de blir sure? Du liker jo åpenbart ikke de så godt heller..

Anonymkode: e44f1...043

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Hyttetur er koselig så det bør du si ja takk  til hilsen en som ikke har vært på hyttetur på 20 år ;) 

Leste du bare overskriften? Det er direkte stygt mot ts å svare sånn. Skam deg.

Anonymkode: 69093...ff8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Går det ikke an å si noe sånt som at «Jeg er syk (for det er du jo). Enten kan barna komme alene eller så blir de værende hos faren sin». Så blir det opp til foreldrene dine.

Anonymkode: 28ead...ff1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva mener du her? At han ikke hadde giddet å ha ungene ekstra hvis det ikke var fordi han ville bli sammen med deg igjen??

Anonymkode: e1d46...ba2

Nei, han hadde alltid stilt opp for barna uansett, - men hjulpet meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor gamle er barna? Går det ikke an å si noe sånt som at «Jeg er syk (for det er du jo). Enten kan barna komme alene eller så blir de værende hos faren sin». Så blir det opp til foreldrene dine.

Anonymkode: 28ead...ff1

Ja, kan kanskje si det slik. Eller at de ville bli en natt ekstra, så da drar jo bare foreldrene mine de venter ikke 😊

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det høres ut som om barna har lyst til å dra på hytta? Så spørsmålet er om du skal tenke mest på dem, eller om du skal bruke de dagene til å hvile ut hjemme, siden far kan ta barna. Jeg hadde ikke tenkt på hva foreldrene dine syns og mener. Kun hva som er best for barna og deg. Har du noen andre hyggelige planer sammen med barna dine i nær fremtid? Det er jo koselig for dem og deg at dere har noe annet enn hverdager sammen.

Ser at det jeg skriver kan virke kritisk, men det var ikke ment sånn 🙂. Mener bare at du skal ta hensyn til deg og barna, ikke foreldrene dine.

Anonymkode: 0492f...169

Neida, ikke kritisk 😅 om barna er kun her hjemme med meg, så hadde vi nok funnet på en del kos som jeg vet de liker, og det blir en del greier fremover 😊  tenker barna ikke får noe annet utbytte enn vinteraktiviteter, - og det kan de gjøre her også.. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da hadde jeg ikke tatt noe for å si;

"Sist du tilbød hyttetur så dro dere alene, og xx var veldig skuffet. Jeg vil ikke denne påsken skal bli slik for henne. Vi får prøve igjen en vanlig helg". Og ikke innledet noen diskusjon ut over det.

Og tilsvarende når det kommer kommentarer om at slik får du klare når du er alene. "Greit, da drar jeg hjem, for da er jeg i alle fall helt alene uten den vonde følelsen av at det er folk rundt meg som kunne bidratt"

Jeg støtter ikke forslag om å bare vri seg unna, skylde på sykdom, og så videre. La dem bli sint. For bak det ligger skuffelse, så kommer det mulig en anerkjennelse av at de kan tape mye tid med dere hvis de fortsetter slik (jeg snakker av erfaring). 

For nå får de pose og sekk. De kan være vrange og vanskelige, og får samtidig styre når de ser dere, og mye tid med barna. 

(og barnefar sier han ikke vil ha tid med egne barn, med mindre det er håp om å bli sammen igjen? Du traff ikke gull der heller, dessverre..) 

Ja du har jo egentlig rett. Alltid best å være ærlig. Jeg må kanskje vente til jeg blir bedre med å være ærlig med dem, for det krever veldig mye av meg å snakke slik til dem - for det har de aldri taklet særlig bra. Jeg har aldri kunnet vært ærlig med dem, uten å få kjeft og surmuling - og de lar det gå utover barna ved at moren min prøver å få datteren min til å motsette seg det jeg sier (et eksempel at hun ikke må gå på en fritidsaktivitet om hun ikke vil, hun har prøvd litt forskjellig men ingenting har falt i smak og jeg har sagt at det ikke er så farlig, det kommer kanskje en interesse for noe etterhvert), men det tåler ikke moren min og hun vil at dattera mi skal gå på det samme som naboen deres som er helt fantastiske..

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du har jo egentlig rett. Alltid best å være ærlig. Jeg må kanskje vente til jeg blir bedre med å være ærlig med dem, for det krever veldig mye av meg å snakke slik til dem - for det har de aldri taklet særlig bra. Jeg har aldri kunnet vært ærlig med dem, uten å få kjeft og surmuling - og de lar det gå utover barna ved at moren min prøver å få datteren min til å motsette seg det jeg sier (et eksempel at hun ikke må gå på en fritidsaktivitet om hun ikke vil, hun har prøvd litt forskjellig men ingenting har falt i smak og jeg har sagt at det ikke er så farlig, det kommer kanskje en interesse for noe etterhvert), men det tåler ikke moren min og hun vil at dattera mi skal gå på det samme som naboen deres som er helt fantastiske..

Ikke gi dem anledning til å kjefte, eller manipulere datter.

Du fjerner deg fra dem i det situasjonen oppstår, og holder avstand en stund. "Dette er ikke konstruktivt" - legger på telefonen. "Dette har vi snakket om" - tar med datter og drar hjem. Ordbruk fra dem - stillhet fra deg. Jeg dro til slutt "vi tar en måneds pause fra dette tullet", og det fungerte. Sårt for dem å miste kontakt, flaut ovenfor naboen også i ditt tilfelle. 

Det handler egentlig om å vise at du også har makt. Nå høres det ut som om de styrer hele showet, og kan være så ufine de vil, fordi du lar dem gjøre det ved å fortsatt ta kontakt, akseptere besøk. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Moren min har feks sagt flere ganger til eldste barnet at hun skal bli med på hytta, men så avlyser de eller "fader bort" og de drar alene. 

Man skal beskytte barn mot folk som lover en masse ting som aldri blir til noe. Så du må enten be moren din slutte å snakke om hytteturer, eller du må begrense hvor ofte barna omgås besteforeldrene. I det hele tatt høres det ut som du trenger å skape litt avstand. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

(...) skal vi egentlig reise på hytta til mine foreldre, altså deres besteforeldre. 

Hvem har egentlig bestemt det? Hvem har fortalt det til barna? Er det du som «styrer» eller er det foreldrene dine?

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan komme meg unna uten at de blir sure. 😕

Hvis de blir sure fordi du ikke makker rett og dukker opp på hytte som befalt, og du er redd for at de skal bli sure, har dere en veldig usunn relasjon. De bruker psykisk vold mot deg for å kontrollere deg. Du må frigjøre deg fra det forholdet og begynne å bestemme over ditt eget liv. 

Anonymkode: 57e97...13e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Leste du bare overskriften? Det er direkte stygt mot ts å svare sånn. Skam deg.

Du bør skamme deg for å være oppsnasen mot andre og da spesielt under AnonymBruker funksjon 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt å få barn, da går barnas behov forran dine. de trives hos besteforeldrene og ser frem til hyttetur, da blir det hytte tur så får du heller legge egne ønsker på hylle for en stund. halve verdenen har jo angst og depresjon for tiden, du får ta deg sammen og lære deg at ungenes behov går langt forran dine!

Anonymkode: bcf82...e84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du være på hytta så lenge da. Kan du ikke bli bare ett døgn.  Da blir det ikke lengre tid enn duvselb kan takle,  og ungene får opplevelsen.

Anonymkode: 9679b...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har valgt å få barn, da går barnas behov forran dine. de trives hos besteforeldrene og ser frem til hyttetur, da blir det hytte tur så får du heller legge egne ønsker på hylle for en stund. halve verdenen har jo angst og depresjon for tiden, du får ta deg sammen og lære deg at ungenes behov går langt forran dine!

Anonymkode: bcf82...e84

Barnas behov har alltid gått foran mine, men nå har livet tatt en vending og legen har diagnostisert og medisinert og jeg må bli flinkere til å sette grenser. Barna lider ingen nød om de ikke drar på hytta èn gang. For min datter, er det viktig at hun har en mor som står stødig i egne valg - som ikke har gjort det tidligere. Jeg vil at hun skal se at det er helt ok å ta valg på egenhånd. Sist hyttetur var jeg borte fra jobb en hel uke for å komme meg og det var da jeg dro til legen. 

Og ja, jeg har valgt å få barn, men det betyr ikke at man skal utslette seg selv, koste hva det koste vil. Det handler om at man er voksen nok til å vite når man skal holde maska og ikke det er nødvendig og sette grenser for seg selv og andre.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Må du være på hytta så lenge da. Kan du ikke bli bare ett døgn.  Da blir det ikke lengre tid enn duvselb kan takle,  og ungene får opplevelsen.

Anonymkode: 9679b...7f3

Jah, fordi vi sitter på med foreldrene mine. Vurderer eventuelt å kjøre selv og dra en dag tidligere.

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Du bør skamme deg for å være oppsnasen mot andre og da spesielt under AnonymBruker funksjon 

Det var du som valgte å undergrave ts og hennes situasjon. Da må du tåle å få svar. Skam deg. Ingen har vært oppsnasen mot deg, bare fordi noen tar deg fått når du er tankeløs trenger du ikke sette deg på krenkekrakken.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! Det er vinterferie nå, og barna skal være hos pappaen sin noen dager og jeg skal jobbe. Dagen etter de kommer hjem skal vi egentlig reise på hytta til mine foreldre, altså deres besteforeldre. 

Hytta er stor, med badstue og flere soverom og ekstra tv stue, det er veldig komfortabelt der og jeg får ikke hytte følelse, som i mitt tilfelle er et stort pluss. Det er også masse snø der, så barna kommer til å storkose seg. Eldste barnet mitt liker å stå på ski og ake og sånt, så det kommer til å bli fint.

Nå til problemet. Jeg har ikke lyst. Jeg er ganske ukomfortabel i relasjonen med foreldrene mine og vi har ikke lenger samme kjemi som før. Pappa har sagt en del sårende ting og moren min har tydelig merket seg hva jeg kan fortelle henne og ikke. 

De er engasjerte besteforeldre og barna mine elsker dem og det er vel eneste grunnen til at vi har hyppige sammenkomster. 

Det er av egoistiske grunner jeg ikke vil dra dit. Jeg kan selvsagt ikke sende barna med besteforeldrene alene fordi de er ikke typen til å være barnevakt med mindre det er ekstremt nødvendig som foreldremøte. De sier "sånn er det når du er alene". 

Jeg har hatt en tøff periode og sliter med depresjon og angst. Jeg har gått på antidepressiva en stund nå, som de selvfølgelig ikke vet og føler det hjelper, og selvom jeg er litt flat nå, tror jeg ikke at besøket ikke kommer til å påvirke meg heller.. 

Pappaen deres sier han kan ha barna ekstra og friste dem til å heller være der, så jeg kan si at det ikke passer likevel.. 

Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan komme meg unna uten at de blir sure. 😕

Hadde tatt imot tilbudet fra barnefar og hvis du har råd kjøpt noe godt som takk, god vin, øl, eller annet han liker

Anonymkode: 146c5...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde tatt imot tilbudet fra barnefar og hvis du har råd kjøpt noe godt som takk, god vin, øl, eller annet han liker

Anonymkode: 146c5...5b8

Han drikker ikke alkohol, han er bare glad for å stille opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er TYDELIG at noen ikke vet hva vanskelige foreldre er! Og heldige er dere, men ikke døm noe dere ikke kjenner til. 

Og det er TYDELIG at noen ikke vet hva det er å være deprimert. Jeg kjenner jeg blir rasende når noen skriver; ta deg sammen. Ta deg sammen selv di hufse!🤬

Anonymkode: 9ed8f...031

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts ta tilbudet til exen din og ta noen dager for deg selv! Det gjør underverker!🙌🏼 Jeg drar inn til Oslo i morgen for å ta et døgn på hotell helt alene, det er helt nydelig og lader mine batteri♥️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han drikker ikke alkohol, han er bare glad for å stille opp..

Glad for å stille opp? Dette er jo bare et spill for å få deg tilbake, du skjønner det? 

Anonymkode: 229bc...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glad for å stille opp? Dette er jo bare et spill for å få deg tilbake, du skjønner det? 

Anonymkode: 229bc...28e

Hadde de ikke snakket om å prøve igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...