Gå til innhold

Mangel på sosiale antenner under vennemiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er uhøflig å kun spise noe av maten (les det dyreste) og ikke tilbehøret som er ment å fylle opp. Hvis jeg blir invitert på lunsj kan jeg ikke kun spise pålegget og ingenting annet. Hvis du kun spiser pålegget så tar det lengre tid å bli mett og du spiser da opp det andre også skal ha for å ha et godt måltid

Det lavkarboopplegget er ikke bærekraftig altså.

Ref og historien med snittene #219, det er utrolig uhøflig.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirah skrev (46 minutter siden):

Tja, jeg skjønner faktisk TS jeg. Har opplevd noe lignende i et selskap.

Verten hadde kjøpt inn snitter og fått beskjed av cateringsselskapet om å beregne 3-4 snitter pr person. Verten kjøpte inn 4 pr person på mellomgrovt brød og lagde en potetsalat og en god salat ved siden av for å ha litt og gå på. Blant gjestene var det flere småspiste barn, så dette burde vært nok mat i massevis. Verten arrangerer disse selskapene med jevne mellomrom og sitter som regel igjen med masse snitter etterpå.

Den ene gjesten hadde akkurat begynt på lavkarbodiett og forsynte seg grovt av pålegget. Brødet ble lagt til siden. Personen valgte heller ikke det pålegget som kanskje mettet litt (som f.eks karbonader eller eggerøre), men valgte snittene med tynne kjøttskiver. Potetsalaten var det for mye karbo i og salat kunne hun ikke ha pga at hun ikke likte en av ingrediensene. 

12 snitter forsynte hun seg av pålegget på! 12! Og hun klaget på at det var for lite mat og at hun ikke ble mett selv om det lå et helt hav av brød ved siden av tallerkenen hennes. Jeg skal love at vi andre rundt bordet tenkte vårt. Heldigvis kunne vi andre forsyne oss av både salat og potetsalat så alle ble mette, men dette syntes jeg faktisk at var litt spesielt. Hadde hun gitt beskjed på forhånd om dietten hadde verten garantert lagt til rette for dette. Eventuelt går det ann å spise litt før man kommer. Gjesten var veldig klar over menyen da dette er «fast tradisjon». Det hadde også vært noe helt annet om det var snakk om en allergi eller en intoleranse, men da gir man som regel også beskjed til verten på forhånd.

Men dette er det jo ingen som har vanskelig for å tro på, og alle er vel enig i at dette er frekt. Forskjellen er at jeg ikke tror på at 1 person klarte å utkonkurrere 9 personer i rekepilling. Å vippe pålegg av en brødskive tar jo 2 sekunder. 

Anonymkode: a055c...5ee

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (3 minutter siden):

Det er uhøflig å kun spise noe av maten (les det dyreste) og ikke tilbehøret som er ment å fylle opp. Hvis jeg blir invitert på lunsj kan jeg ikke kun spise pålegget og ingenting annet. Hvis du kun spiser pålegget så tar det lengre tid å bli mett og du spiser da opp det andre også skal ha for å ha et godt måltid

Det lavkarboopplegget er ikke bærekraftig altså.

Ref og historien med snittene #219, det er utrolig uhøflig.

Jeg spiser ketogent og heller mot å spise canivore. Jeg ville ikke forsynt meg av pålegget slik det ble beskrevet i det innlegget, men heller drukket kaffe og sagt at jeg var mett eller ikke tåler brød så godt. Eventuelt ville jeg tatt et karbonadesmørbrød og spist karbonaden. I et rekemåltid ville jeg passet på hvor mye reker jeg spiste i forhold til andre. Å være uhøflig har ikke noe med kostholdet i seg selv å gjøre. (Jeg tror allikevel at her har ts hengt seg opp i måten hun ene spiste på og skapt seg et eget bilde som ikke helt stemmer med virkeligheten. At et menneske har spist så mye reker, avokado, majones,... som ts påstår er vanskelig å tro.)

Anonymkode: c4b8a...7bc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er glad for at mannen og jeg aldri blir invitert på rekeaften, for da hadde vi nok spist opp all maten.. Vi kjøper alltid 2 kg reker til oss to, for vi spiser svært lite loff og mengder med reker. 🙈😅

Anonymkode: 14ed0...9d7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 20.08):

Ingen snakket om mengder mat VI trodde HUN kom til å spise. Vi bestemte sammen i felles chattegruppe å bestille de kilo rekene vi bestilte. Men, under middagen, da ble det sent noen overraskende blikk rundt bordet ja

Anonymkode: 1d032...3a1

For en hyggelig gjeng dere er... :ironi:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (3 timer siden):

Hvis hun pillet og spiste så fort at de andre ikke ble mette, så må hun ha en imponerende pilleteknikk! Jeg skulle gjerne tatt et kurs hos henne.

Hun får jo fort et stort forsprang når hun spiser med fingrene, og de andre med bestikk, da. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 7.33):

Jeg har og en slik venninne.

Synes det er helt greit at hun ikke spiser loff. Men at hun da tar utrolige mengder av tilbehøret, synes ikke jeg er særlig dannet eller fint gjort.

Akkurat som en gang vi hadde hjortefilet, og hun tok mengder av de fine hjortefiletene uten særlig av tilbehøret. Det er jo ikke veldig fine manerer akkurat

Anonymkode: 3e041...557

Det er utrolig frekt!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (2 timer siden):

Hun får jo fort et stort forsprang når hun spiser med fingrene, og de andre med bestikk, da. 

Ts her

Det går ganske så mye fortere med fingrene ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jepp. Dere må se hva de andre gjør 🤣. Men det kan jo være at det bugner av reker. Da er det selvsagt innafor å tårne 🥳.

Det koster ikke mye å ta et lite overblikk. Hvis du ser at verten og vertinnen har mellomrom mellom rekene på brødskiva si, mens du har et tårn, så er det et lite hint om at de muligens har beregnet for lite. Sånnt som skjer. 

Anonymkode: 645c7...c3e

Det var sagt med et lite glimt i øyet 😉 Vi er en gjeng hvor alle fråtser når det er rekeaften og det skal ikke stå på mengden. Vi har mer enn nok og alle er på kniv og gaffel nivå. :P 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 7.33):

Jeg har og en slik venninne.

Synes det er helt greit at hun ikke spiser loff. Men at hun da tar utrolige mengder av tilbehøret, synes ikke jeg er særlig dannet eller fint gjort.

Akkurat som en gang vi hadde hjortefilet, og hun tok mengder av de fine hjortefiletene uten særlig av tilbehøret. Det er jo ikke veldig fine manerer akkurat

Anonymkode: 3e041...557

Enig. Men folkeskikk og manerer er det mindre og mindre av dessverre. 

Anonymkode: d3bf6...88c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (14 timer siden):

Jeg tenker det er litt sjarmerende, jeg. Men jeg er ikke så usikker av natur. Hvis en trenger sånt å fokusere på for å hevde seg selv, så står det dårlig til.

Hva er sjarmerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er sjarmerende?

At noen liker maten som serveres, jeg for min del tenker bare at det er en konkret middag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men alle har vel en eller annen gang vært på en middag der verten har vært uheldig og beregnet for lite mat. I slike tilfeller er det vanlig høflighet å beregne i hodet ca hvor mye mat det er pr person, og så ikke forsyne seg mer enn sin andel, først og fremst for å unngå at det skal bli pinlig for vertskapet. Så får man heller spise mer når man kommer hjem. Salatblad-damen brøt definitivt en uskrevet sosial norm i dette tilfellet. 

Anonymkode: 0fb54...ac8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var dumt av henne og det kreves mer mat neste gang.

Anonymkode: a17a5...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spiste dere med kniv og gaffel når dere så hvor for det gikk unna? De fleste jeg kjenner om ikke alle spiser med hendene om vanlig brødskiver, så det er jo mulig for dere å også spise fortere. Det blir jo stressende stemning da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor spiste dere med kniv og gaffel når dere så hvor for det gikk unna? De fleste jeg kjenner om ikke alle spiser med hendene om vanlig brødskiver, så det er jo mulig for dere å også spise fortere. Det blir jo stressende stemning da. 

Men skal alle sette opp farta bare fordi ETT menneske spiser dritfort?? 

Anonymkode: 8ccad...097

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ikke at dette er mitt problem, og jeg er ikke i den gruppen, bare at det er rart å bruke lang tid på det. Jeg oppfatter det litt tomt. Bare det. Et passende eksempel på et rart fokus begge veier? Det er ingen som går fra den middagen, med gode vibber. Så jeg tror nok at en med sosiale evner kanskje ville tenkt:  "Oj, du var sulten", og så ledd av det. Det er det samme som å fokusere på bruk av kniv og gaffel i sosiale lag, der det for de aller fleste er et møtepunkt for å møte mennesker, jeg betrakter vertinnen her ikke for å være den skarpeste kniven i skuffen, bare det.

Endret av Hoia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ts her

Her var alle enige om at dette holdt, og alle visste hvor mange kilo som var kjøpt inn. 

Ah, skjønner.. Da skjønner jeg deg💁‍♀️

Anonymkode: 2ffa3...b51

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, denne diskusjonen minnet meg om en gammel tråd på reddit. Legger den inn her i tilfelle noen vil ha mer mat-underholdning 😂

Anonymkode: 34b35...27c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forstår det er ikke problemet salatbladet men at hun forsynte seg veldig mye av de andre tingene (var vel regnet med at alle skulle spise loff og beregnet reker og tilbehør ut ifra det). Jeg for min del er ganske småspist men ser uansett an mengden i forhold til antall personer før jeg forsyner meg. Det burde hun også gjort 

Anonymkode: 5807f...490

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...