Gå til innhold

Jeg bestemmer ingenting over meg selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sier ikke det for å få folk til å synes synd i meg, eller synes at min samboer er en drittsekk, men jeg trenger råd. Og vær så snill å se det fra mitt perspektiv. For det er ikke så lett å bare dra når man ikke har noen andre.

Jeg er 24 år gammel, og har samboer. Han kontrollerer alt jeg spiser, hvor lenge jeg sitter på universitet, hvor lenge jeg er på trening og jeg blir utmattet. Jeg har ikke noe i mot han spør hvor jeg er, eller hvor jeg har vært, men jeg blir sliten av at jeg må spise i henhold til hans regler. Og til dere som tror at dette løser seg med å ha separert økonomi, så vil jeg bare si at det ikke hjelper. Fordi ting jeg kjøper med egne penger, er også ting han henger seg opp i. Det er litt forhistorie her som gjør hans reaksjon «legitim». Jeg er 170 høy, og jeg veide 50 kilo da jeg ble sammen med han pga at han startet på ADHD medisiner, som var direkte årsak til at jeg mistet matlysten min. Jeg hadde ofte migrene pga underernæring, sov dårlig og manglet masse vitaminer og mineraler som gjorde enkelte ting vanskelig. Jeg var 19. 

Nå har jeg det mye bedre, og er normalvektig, trener, sover og spiser. Men etter disse tingene så har han blitt helt koko. Han TVINGER meg til å drikke proteinshake på morningen hver dag, han kontrollerer hva jeg spiser på skolen (spør om hvorfor jeg ikle har kjøtt i maten min) hvis jeg for eksempel spiser en salat. Han tvinger meg til å trene etter et bestemt program, og hele utviklingen min på trening er dårlig fordi jeg ikke har fått synlige muskler. Dette er problemet, fordi han tar denne holdningen med andre steder. Han kommanderer hele tiden, og hvis noe er skittent et sted, så kan han finne på sende meg bilde av det for å vise at jeg må vakse det. Dagen min på 24 timer ser ikke ut som de andre sin. Og jeg er sliten og nedbrutt ❤️. Jeg blir vurdert hjemme hele tiden. Altså i mitt samboerskap. Og en ting er det å bli sammenlignet, men jeg føler ikke at jeg har noe verdighet eller integritet akkurat nå

Anonymkode: d5a63...bfc

Herregud stakkars menneske😔

Dere har ikke barn?

Enda lettere isåfall å DRA. Du må bort fra han..psykisk vold!!!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du familie? Venner? Studiekolleger? Eller har han klart å isolere deg?

Snakk med noen. Fastlege, krisesenter.

Jeg syns han høres farlig ut for å være helt ærlig.

Anonymkode: 59dc4...f6f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg sier ikke det for å få folk til å synes synd i meg, eller synes at min samboer er en drittsekk, men jeg trenger råd. Og vær så snill å se det fra mitt perspektiv. For det er ikke så lett å bare dra når man ikke har noen andre.

Jeg er 24 år gammel, og har samboer. Han kontrollerer alt jeg spiser, hvor lenge jeg sitter på universitet, hvor lenge jeg er på trening og jeg blir utmattet. Jeg har ikke noe i mot han spør hvor jeg er, eller hvor jeg har vært, men jeg blir sliten av at jeg må spise i henhold til hans regler. Og til dere som tror at dette løser seg med å ha separert økonomi, så vil jeg bare si at det ikke hjelper. Fordi ting jeg kjøper med egne penger, er også ting han henger seg opp i. Det er litt forhistorie her som gjør hans reaksjon «legitim». Jeg er 170 høy, og jeg veide 50 kilo da jeg ble sammen med han pga at han startet på ADHD medisiner, som var direkte årsak til at jeg mistet matlysten min. Jeg hadde ofte migrene pga underernæring, sov dårlig og manglet masse vitaminer og mineraler som gjorde enkelte ting vanskelig. Jeg var 19. 

Nå har jeg det mye bedre, og er normalvektig, trener, sover og spiser. Men etter disse tingene så har han blitt helt koko. Han TVINGER meg til å drikke proteinshake på morningen hver dag, han kontrollerer hva jeg spiser på skolen (spør om hvorfor jeg ikle har kjøtt i maten min) hvis jeg for eksempel spiser en salat. Han tvinger meg til å trene etter et bestemt program, og hele utviklingen min på trening er dårlig fordi jeg ikke har fått synlige muskler. Dette er problemet, fordi han tar denne holdningen med andre steder. Han kommanderer hele tiden, og hvis noe er skittent et sted, så kan han finne på sende meg bilde av det for å vise at jeg må vakse det. Dagen min på 24 timer ser ikke ut som de andre sin. Og jeg er sliten og nedbrutt ❤️. Jeg blir vurdert hjemme hele tiden. Altså i mitt samboerskap. Og en ting er det å bli sammenlignet, men jeg føler ikke at jeg har noe verdighet eller integritet akkurat nå

Hvorfor er du sammen med denne fyren ? Gjør han i det hele tatt noe positivt for deg? 

Dette høres ut som et ekstremt dårlig forhold som du bør komme deg ut av ASAP!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, hvor i landet studerer du? Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg. Har du noen venner eller familie du kan betro deg til som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: 395c3...ad7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få barn med han. Han vil bruke det som pressmiddel.

Anonymkode: 9cd58...046

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg kan love deg, så er det at dette kun blir verre! Han mishandler deg psykisk og det er INGEN ting som rettferdiggjør at han skal kontrollere trening, hvor du er eller hva du spiser! Han er kjæresten din, IKKE en foresatt til et barn.. 

Du er ung, ikke kast bort livet ditt på en som tror han eier deg! 

Anonymkode: 9d408...b0d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krisesenter, nå. 

Anonymkode: c680d...4a7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du må dra før du blir gravid med han. Du må spare på alt av meldinger for tror ikke han kommer til å takle det bra. Noter også hvis han "tilfeldigvis dukker opp" ta bilde av feks bilen som bevis.  Virker nesten som du er i  et BDSM forhold 24/7 der han bestemmer alt, uten at du ville det.

Får du barn med han vil han sannsynligvis kreve omsorgen ved et brudd. Familien din har nok sett hvordan du har det, man merker når noen er redd for samboeren sin. 

Dra nå, du er ung og du har muligheten til å få et godt liv.

Anonymkode: 9cd58...046

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres horribelt ut. Kom deg ut av dette forholdet er mitt råd. Du er ung, vil du ha det sånn i ditt liv? Det er valg du må ta, å skape ditt liv. 

Anonymkode: 6f3ea...8ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter alle som sier at du burde forlate denne relasjonen. Om det kanskje begynte som en "bra" ting, med at du trengte hjelp til struktur på mat/trening/hverdag, så har det nok kommet litt ut av kontroll. Dette er blitt dynamikken mellom dere, og den kan være vanskelig å endre. 

Han har fått deg til å tvile på deg selv - at du tenker "kanskje er det jeg som er dum?". Les litt om Gaslighting. 

Anonymkode: aacf2...42f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk. Hvis din beste venninne sa dette til deg, hva hadde du svart?

Endret av Violetta
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære TS, hvor i landet studerer du? Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg. Har du noen venner eller familie du kan betro deg til som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: 395c3...ad7

Jeg bor på Sørlandet. Jeg vet ikke. Jeg prøvde å fortelle det til en venninne men hun tok meg ikke seriøst

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er vanskelig når du føler du ikke har noen andre. Du er ikke alene, det mange kvinner i din situasjon og du trenger å få vite om dem. 

Universitetet har garantert hjelpetelefon/helsetjeneste for studenter, søk opp på nett og ta kontakt.

Alternativt kontakt krisesenteret. Du tenker kanskje det ikke er stor nok "krise"? Legg vekk den tanken, ingen der tenker sånn. For oss utenforstående høres disse eksemplene du kommer med helt horrible ut og er krise nok til å oppsøke strakshjelp.

Det er tråder her inne som beskriver hvor mye noen angrer på at de kastet bort yngre år med menn som dette. Du blir sakte men sikkert brutt helt ned. 

Søk hjelp nå mens du ennå er i stand til å kunne bygge deg opp igjen. 

Det blir hardt, men jeg er sikker på du klarer det. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en mann som potensielt blir farlig. Reis hjem til foreldrene dine en stund. Ha noen med deg når du sier at du skal flytte fra han og når du henter tingene dine. Ta kontakt med et krisesenter for råd.

Anonymkode: d6500...1fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort, jeg vet, men du bør absolutt gå fra han. Dette er både usunt og skadelig for deg og du fortjener ikke å ha det sånn! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har noen du kan få hjelp av, så tenker jeg krisesenter. Du syns kanskje det høres voldsomt ut, men dette er ille nok for å søke hjelp på et krisesenter. Dette er absolutt ikke bra. Håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: 0b83f...91f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært sammen med han i fem år, og jeg tror på et vis at det kommer fra et godt sted. Kanskje jeg er dum? Synes det er vanskelig å tenke så rasjonelt nå. Jeg er så lei meg, men jeg blir verre om jeg blir i forholdet. Er klar over det. 

Ingen som ønsker å spise sin mat etter at alle har lagt seg pga at jeg ikke kan spise det på dagen. Tro meg jeg vil ikke ha det slik. 

Hva er hans alder egentlig? 

Anonymkode: 9a312...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du er helt overbevist om at hans handlinger kommer av godhet så vil jeg anbefale at dere søker hjelp hos terapeut. Så dere begge kan få råd og synspunkter fra en nøytral 3.part, for dynamikken dere har i forholdet nå er skadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

1. det blir så dårlig stemning  at jeg ikke klarer å være hjemme. 

2. Silent treatment i mange dager. Selv under samme tak

3. han svarer mer personangeep. Kommentarer på min kropp 

Denne fyren elsker deg ikke. Han liker deg ikke engang. Han aksepterer deg ikke en gang. Han kommer til å bli været og værre jo eldre du blir, for du kommer til å endre deg mer. Hva om du blir syk og må på medisiner? Hva om du blir gravid og legger på deg? 

dette er faktisk rent psykisk misbruk. Få hjelp! 

«Psykisk vold er når noen bruker stemme, kroppsspråk og ord på en måte som krenker, skader, truer og kontrollerer andre. Den som utsettes for psykisk vold føler ofte på skyld, skam, frykt, utrygghet, tristhet og mindreverd.

Psykisk vold etterlater ikke fysiske spor slik fysisk vold kan gjøre. Derfor kan den være vanskelig å kjenne igjen og sette ord på.»

Kjennetegn på psykisk vold: 

• Du føler deg tvunget til å gjøre noe mot din vilje.
  • Du føler deg tvunget til å tenke mer på hvordan den andre vil reagere enn på deg selv.
  • Du føler deg manipulert.
  • Du føler deg presset til å ta ansvar for det som går galt, unnskylder den andre og bortforklarer og bagatelliserer vanskelige hendelser.
  • Du beskyldes for å vise mer interesse for andre eller for å være utro.
  • Den andre er likegyldig til, avviser, overser eller ekskluderer deg.
  • Den andre ydmyker, latterliggjør, kritiserer og nedvurderer deg jevnlig. De kan for eksempel si «du er ikke verdt noe» eller «du er så stygg og feit at ingen kan være glad i deg»
  • Den andre kontrollerer deg.

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/

På dinveiut.no er det linker til hjelpestasjoner i ditt område hvor du kan snakke med noen og få hjelp og støtte. Håper du tar imot hjelp og kommer deg ut før det eskalerer mer. 

Endret av mlifjeld
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...