Gå til innhold

Nekter å gi penger til svigersøster, nok er nok!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har en søster som alltid har snyltet på sine omgivelser, her snakker jeg både familie, venner, nav og velferdsstaten. Hun har 4 unger med 4 ulike fedre, kun 2 av 4 er bidragsdyktige. Det er alltid noe som må fikses, ordnes og tilrettelegges for henne. På de 10 årene jeg har vært sammen med mannen min har svigerforeldre hjulpet henne med sikkert 3-4 hundretusen kroner. Den ene gangen betalte de ned ett forbrukslån på nesten 200 000kr. Den andre gangen fikk hun og daværende samboer penger til å kjøpe leilighet, i tillegg til månedlige bidrag på 2000-3000kr, alltid en regning som må betales, briller til dattera, vintersko til henne. For tre år siden døde svigerfar og svigermor fikk brått veldig dårlig økonomi. Nå går det såvidt rundt for svigermor som har blitt enke. Og nå forventer svigerinna samme pengehjelp fra mannen min og meg.

Hun har ingen fullført utdanning, har alltid jobbet deltid, og sped på inntekten med enten bidrag fra nav, de gangene hun har hatt samboere med jobb har hun levd av dem, ellers har det gått i pengestøtte fra familien. Nå bor hun i en leiebolig, jobber 50-60%, men mye sykmeldt fra den jobben. Hun sier hun er deprimert, men likevel ovenpå nok til å feste alle helgene hun har barnefri. Mannen sier han er så redd for at hun skal få enda en unge hun ikke greier å forsørge. 2 av 4 unger har hun fått i datingfasen med fedrene. 

Utfordringen min er at hun stadig ber oss om pengehjelp. Det er greit for meg at hun kommer til dekket bord hver jul og 17.mai, også greit at hun låner mine foreldres hytte innimellom slik at barna hennes får ferie. Men det er kjipt å måtte betale regninger for henne, og fungere som en buffer hver gang en uventa regning dukker opp. Hun sier hun ikke har rom for å spare buffer selv, men ser ikke at hun lever over evne hver gang hun får litt penger. Hun fikk litt penger da svigerfar døde, og de svidde hun av på tull og tøys. Etter at svigerfar døde har mannen hjulpet henne med bortimot 12000-13000kr, dette er penger som jeg vet vi aldri får igjen, selvom hun bare har «lånt». Nå har jeg sagt klart i fra til mannen min at vi ikke kan gi henne noe mer penger. Vi har felles økonomi og disse utleggene går direkte utover oss begge, dette kan ikke fortsette, vi må tenke på barnet vårt også. Min mann var enig med meg da vi pratet om dette i desember, min mann hadde da «lånt» henne 2000kr til julegaver. I går fikk mannen melding igjen, nå var det noe med bilen hennes, det kostet 9000kr å reparere. Og hun trengte pengene  asap. Jeg ble ærlig talt skikkelig forbanna da mannen vurderte å hjelpe henne! Jeg er i utgangspunktet sjokkert over at hun i det hele tatt tar seg råd til bil. Hun bor i samme kommune som meg, jeg greier meg utmerket med busskort. Selvom både jeg og mannen min jobber har vi valgt å kun ha en bil, for å spare. Hun derimot mener hun MÅ ha bil for å kjøre unga til skole og yngstemann til barnehagen. Hennes eldste 3 går på skolen som er 1 km unna leiligheten deres, det er ingenting i veien med at de kan gå. Og hun greier å gå med 5 åringen til barnehagen 700meter unna. Hun kan fint ta bussen til jobb de få dagene hun jobber i uka. Jeg tar til sammenligning bussen daglig, henter og leverer i barnehagen uten bil, de gangene mannen starter tidlig. 

Mannen mener at jeg er urimelig her, fordi hun er tross alt alene med 4 unger. Og da kan man ikke greie seg uten bil. Jeg mener derimot at det er fullt mulig med litt planlegging. Bil er en luksus hun ikke har råd til akkurat nå. Mannen sa nei, etter at jeg satte foten ned. Men 20 min etter at han sendte meldinga ringte svigermor og skjelte han ut for å ha «svikta» søstera og de stakkars tantebarna. Nå driver mannen å overtaler meg til å hjelpe henne bare den ene gangen. Men det nekter jeg! Svigermor får si det hun vil. Mannens søster sier hun lover å betale tilbake så fort feriepengene kommer…

Jeg har en sterk magefølelse her som tilsier at de feriepengene kommer til å bli svidd av på noe annet tull, om de i det hele tatt kommer. Hva tenker dere om valget jeg har tatt? 

Anonymkode: a147e...61b

• Liker 19
  • Hjerte 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bye bye penger.

Anonymkode: dc9be...3d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerforeldrene dine har i beste mening hindret henne i å lære seg økonomistyring. Kanskje kan dere kan bidra med hjelp til å sette opp budsjett, eller peke henne i retning veiledning fra NAV.

Hun blir sikkert provosert, for hun ser neppe at situasjonen hennes er et resultat av en rekke økonomisk ukloke valg. I hennes øyne er hun et offer for uheldige omstendigheter, og alle dere nære som er så heldige å ha penger, har et ansvar for å hjelpe henne. 

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den/de som støtter henne med penger er medansvarlige for at denne damen aldri lærer seg økonomistyring, eller ta ansvar for eget liv, det er jo puteflaut at ingen i familien ser dette. 

Du gjør rett! 

Anonymkode: cfc28...1c3

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din svigerinne er elendig med penger. 

Men snart får du selv dårligere økonomi pga dårlige valg. Og det dårlige valget er felles økonomi med mannen din. 

Han kommer til å sløse vekk deres penger på søsteren sin. 

Du får ikke endret han, men du kan beskytte egne penger 

Anonymkode: 31b18...d59

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilby deg at ungene flytter inn hos dere, hvis hun er for ressurssvak til å klare seg selv. Osett heller av penger dere kan gi tantebarna når det blir behov for førerkort, egenkapital til bolig e.l.  Disse barna trenger kanskje gode rollemodeller og en håndsrekning senere i livet 

Anonymkode: 5ff02...61e

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør helt rett. Dette går ikke lengre. Bra du setter med foten! Andre får bare mene det de vil. Det er ikke deres som har ansvar for hennes økonomi. 

Hvis mannen din fremdeles vil gi sin søster penger så får du kreve delt økonomi. 

Anonymkode: 14bbd...640

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan tilby deg at ungene flytter inn hos dere, hvis hun er for ressurssvak til å klare seg selv. Osett heller av penger dere kan gi tantebarna når det blir behov for førerkort, egenkapital til bolig e.l.  Disse barna trenger kanskje gode rollemodeller og en håndsrekning senere i livet 

Anonymkode: 5ff02...61e

Nei, nei og atter NEI! Ikke f… om den dama skal flytte inn hos meg. Jeg orker ikke! Jeg har ikke noe imot ungene hennes, men å ta meg av 4 unger til på heltid har jeg ikke tid og krefter til. Og dessuten må hun greie seg selv, jeg har ikke tid eller penger til å ta meg av henne. Ungene trenger gode rollemodeller, men vi har ikke kapasitet til å gå å forsørge dem. 

• Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på deg her. Du blir den store stygge ulven, selv om det er du som er den som setter ned en fot som skulle vært satt ned for årevis siden. Selvfølgelig lærer hun aldri av at andre bare rydder opp for henne. 

Det er du som har rett her. Dere kan ikke være minibank for henne, og at foreldrene har vært dumsnille i årevis medfører ikke at dere kan overta ansvaret for å være det. Dama MÅ bli mer fornuftig, og det skjer ikke når andre bare fortsetter med å ordne opp for henne. Hun er voksen, og nei du er ikke slem i dette. Det er hun som svikter her, ikke dere. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt å bli skilt. 

Anonymkode: 9b642...5b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør helt rett og du skal bare holde på ditt. Mannen din er oppdratt til å hjelpe søsteren sin, han er en form for medavhengig. Det er selvsagt foreldrene deres som har gjort feil her, ved å ikke lære datteren at valg har konsekvenser.

Ikke gi deg TS, dere løser ingenting ved å baile henne ut nok en gang. Hvis hun er så i nød av bil, så får hun vente til feriepengene kommer og bruke av dem da.

Jeg synes likevel dere skal ta litt ekstra vare på barna hennes og gi dem fine gaver og oppmerksomhet, de trenger nok solide voksne rollemodeller.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen din og du har ikke noe økonomisk ansvar for denne søsteren. Kjenner jeg blir provosert over slike mennesker, som får det ene barnet etter det andre, men ikke klarer å forsørge dem og baserer seg på hjelp fra staten og mennesker rundt seg. 
Stakkars barn, som har en slik mor. 

Anonymkode: ffb73...8cf

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en akkurat lik svigersøster, hun manipulerer og gauler når hun ikke får viljen sin. Har ingen tips men hadde eksplodert om det gikk utover meg og barna og virkelig satt ned foten 

Anonymkode: cbff9...7ab

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja om mannen sin dår hjelpe får han bruke egne penger da

Anonymkode: 1f73f...e7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På tide hun blir voksen. Skal mannen din drive å gi penger til søsteren må dere ha adskilt økonomi der han først betaler sin halvpart inn på regningskonto, matkonto, klær til ungene konto osv, så får han bruke av sine lommepenger til henne. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff dere separat økonomi eller si at du vil ønske skilsmisse om han går bak ryggen din på dette. Han har sagt seg enig i deg tidligere, men er en tøffel når det kommer til stykket. Han bruker faktisk dine penger som du har selv på pekt og det er ikke greit. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrig??? Den som tjener mest skal betale betale mest.  Er du Frp?

Anonymkode: acf9b...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja om mannen sin dår hjelpe får han bruke egne penger da

Anonymkode: 1f73f...e7b

Han har ikke egne penger. Vi har bare våre penger, felles økonomi. Det vi tjener skal dekke boliglån, alle faste utgifter, mat og drikke, barnehage osv. Når alt er betalt så har vi ca 17000 kr igjen. Her setter vi av 2000kr til buffer, 5000kr til sparing, 3000kr til feriekonto og en 1000- lapp til barnets fond. Det lille som er igjen blir værende på konto og kommer godt med de månedene vi har ekstra utgifter i forbindelse med bursdager, høytider og andre markeringer. Vi «vasser» ikke i penger vi heller. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...