Gå til innhold

Yoga, virker det bra for muskler og kropp, eller bare for stress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått anbefalt av leger og psykologer å prøve ut yoga pga mitt stress, og ja merker at der og da før jeg senker stresset en del. 
Jeg er svak, og utrent, er veldig klar for å trene å få litt mer muskler. Jeg må derimot ta det i er rolig tempo fordi jeg er syk. Virker yogaen på musklene også, eller er det kun stressmestring? Jeg som er svak synes noen øvelser er tunge, men vil det gi noe utbytte? :) 

Anonymkode: 074ac...ef6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja absolutt. Det er så mye forskjellige yoga øvelser og så mye yoga virker for.

F. eks ashtanga, vinyasa eller power yoga er de beste yoga formene for styrketrening 

Mens andre yoga øvelser er bra for kjernemuskulaturen:

Uansett øvelser er yoga godt for balanse, pust, smidighet, fleksibilitet osv. Selv enkle yoga øvelser hjelper muskulatur så det er ikke bare innvendig og stress og uro yoga kan være produktivt for😊

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (15 minutter siden):

Ja absolutt. Det er så mye forskjellige yoga øvelser og så mye yoga virker for.

F. eks ashtanga, vinyasa eller power yoga er de beste yoga formene for styrketrening 

Mens andre yoga øvelser er bra for kjernemuskulaturen:

Uansett øvelser er yoga godt for balanse, pust, smidighet, fleksibilitet osv. Selv enkle yoga øvelser hjelper muskulatur så det er ikke bare innvendig og stress og uro yoga kan være produktivt for😊

Fikk vondt i hele kroppen av å bare se filmen, jeg er nok bare på enkle øvelser enda. Fått yoga øvelser fra en yogainstruktør og vil tro de er rimelig enkle når jeg aldri har gjort det før. Om jeg kan bygge meg opp til å mestre dette så tror jeg det kan bli bra :) 

Fikk enda mer motivasjon av dette, og må si jeg blir imponert over hvor enkelt denne dama får det til å se ut 🤩

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk vondt i hele kroppen av å bare se filmen, jeg er nok bare på enkle øvelser enda. Fått yoga øvelser fra en yogainstruktør og vil tro de er rimelig enkle når jeg aldri har gjort det før. Om jeg kan bygge meg opp til å mestre dette så tror jeg det kan bli bra :) 

Fikk enda mer motivasjon av dette, og må si jeg blir imponert over hvor enkelt denne dama får det til å se ut 🤩

Viss det er yoga mot stress du har fått anbefalt av behandlarane dine, så ville eg fokusert på det. Her og no. Og så heller sjå om du kan utvide etterkvart til meir "styrke-yoga" seinare. 

Då eg starta å gjere yoga mot stress så gjekk eg automatisk ned i vekt (ganske drastisk) berre ved å gjere enkle øvelsar, slik du har fått. Grunnen til at eg skriv det, er ikkje for å skryte av vektnedgang, men for å poengtere kor godt kroppen kan ha det når den får det den treng. I mitt (og ditt!) tilfelle: stresset bort! Kroppen vart også sterkare og musklane meir markert sjølv om det var enkle øvelsar, som absolutt ikkje var som i videoen over. 
Legg ved ein deilig øvelse, viss du ynskjer å gjere litt forskjellige øvelsar: 

Anonymkode: bb230...e11

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Viss det er yoga mot stress du har fått anbefalt av behandlarane dine, så ville eg fokusert på det. Her og no. Og så heller sjå om du kan utvide etterkvart til meir "styrke-yoga" seinare. 

Då eg starta å gjere yoga mot stress så gjekk eg automatisk ned i vekt (ganske drastisk) berre ved å gjere enkle øvelsar, slik du har fått. Grunnen til at eg skriv det, er ikkje for å skryte av vektnedgang, men for å poengtere kor godt kroppen kan ha det når den får det den treng. I mitt (og ditt!) tilfelle: stresset bort! Kroppen vart også sterkare og musklane meir markert sjølv om det var enkle øvelsar, som absolutt ikkje var som i videoen over. 
Legg ved ein deilig øvelse, viss du ynskjer å gjere litt forskjellige øvelsar: 

Anonymkode: bb230...e11

Å det håper jeg skjer med meg også, jeg har startet denne uka og er en kort økt foreløpig. Veldig mye likt som i denne filmen her. Og jeg håper jo på et pluss med at jeg styrker kroppen min også. Så fint å lese innlegget ditt om at det har gjort dette, så kan jeg på sikt utvide etterhvert som jeg blir sterkere. Stress er viktigst nå, og det har fungert der og da. Kjenner at jeg ikke kan med barna der de. Der vist en stress moment merker jeg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så bra at du tar det som motivasjon🤩

Husk at vi har alle vært kalv en gang. Når jeg begynte med yoga etter oppfordring fra fysioterapeuten min så var jeg ekstremt ukordinert, klønete. Men etter tid og stunder... I dag elsker jeg yoga, og gjør øvelser jeg før så på som "Mount Everest umulig" som f.eks øvelser i denne videoen og mer avanserte. Men denne dama får det enda til å se så enkelt ut enn meg altså.. Men jeg tror de fleste må begynne på scratch, med enkle øvelser og bygge seg opp om en liker det. Men enkle øvelser er også supert for kroppen og har så mange positive sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yoga er fantastisk for hele kroppen. :) Personlig gjør jeg det mest for avspenning og stressregulering, men man får definitivt muskler av det også. Balansen blir også mye bedre, noe jeg tror mange undervurderer viktigheten av når man blir eldre.

Anonymkode: 7243c...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har begrenset effekt for muskelvekst og styrkeutvikling sammenlignet mot styrketrening. Veldig fra for mobilitet. 

Anonymkode: 298f1...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Så bra at du tar det som motivasjon🤩

Husk at vi har alle vært kalv en gang. Når jeg begynte med yoga etter oppfordring fra fysioterapeuten min så var jeg ekstremt ukordinert, klønete. Men etter tid og stunder... I dag elsker jeg yoga, og gjør øvelser jeg før så på som "Mount Everest umulig" som f.eks øvelser i denne videoen og mer avanserte. Men denne dama får det enda til å se så enkelt ut enn meg altså.. Men jeg tror de fleste må begynne på scratch, med enkle øvelser og bygge seg opp om en liker det. Men enkle øvelser er også supert for kroppen og har så mange positive sider

Merker godt at jeg ikke har koordinasjonen helt på plass, jeg var en gang en ganske så god turner. Alt har falt bort så det er som å begynne på nytt her, men har fått inn en liten økt hver dag denne uka og er veldig fornøyd med det. Etterhvert som jeg føler jeg mestrer den kan jeg legge til en og en øvelse som jeg kan mestre før jeg går videre. 
Veldig gøy å lese om at man har fått utbytte av dette fysisk også. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Yoga er fantastisk for hele kroppen. :) Personlig gjør jeg det mest for avspenning og stressregulering, men man får definitivt muskler av det også. Balansen blir også mye bedre, noe jeg tror mange undervurderer viktigheten av når man blir eldre.

Anonymkode: 7243c...b04

Balanse er super viktig og den er dårlig her, merker det godt på noen av de få øvelsene jeg har. Må virkelig fokusere for å klare å holde meg i posisjonene. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har begrenset effekt for muskelvekst og styrkeutvikling sammenlignet mot styrketrening. Veldig fra for mobilitet. 

Muskelvekst som i du er sterk fra før, vanskeligere å bli sterkere? Eller som meg som har svært lite styrke i kroppen og vil ikke kunne bli sterkere? 
Jeg var hos en fysioterapeut for ett år siden og han ble litt satt ut over hvor svak jeg var i beina mine. Jeg er uvanlig svak pga sykdom, så må prøve å få litt styrke i kroppen. Vekter ol er ikke kroppen min klar for enda. Kanskje etterhvert :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yoga er absolutt bra for muskler og kropp. Og det er ikke sant at det ikke bidrar til styrkeutvikling, da gjør ikke folk avanserte nok øvelser. Det er sant at du ikke får store muskler, men det har ikke sammenheng med styrkeutviklingen. Det har med repetisjoner å gjøre. 

Man skal heller ikke kimse av hva økt mobilitet og fleksibilitet gjør for kroppen. Ikke minst balanse som andre nevner her. Med tanke på smerter er også yoga en god treningsform. Den kan også bidra til bedre kroppsholdning, noe som motvirker skader og feilbruk av kroppen. 

Kos deg med yoga. Gjør samme økten igjen om en måned etter å ha gjort det litt regelmessig hver dag (eller så ofte du makter) og du vil se en stor fremgang bare på en måned. Det er deilig å se det! 

Anonymkode: 75f68...3f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Muskelvekst som i du er sterk fra før, vanskeligere å bli sterkere? Eller som meg som har svært lite styrke i kroppen og vil ikke kunne bli sterkere? 
Jeg var hos en fysioterapeut for ett år siden og han ble litt satt ut over hvor svak jeg var i beina mine. Jeg er uvanlig svak pga sykdom, så må prøve å få litt styrke i kroppen. Vekter ol er ikke kroppen min klar for enda. Kanskje etterhvert :) 

Ts

Som i at vanskelig å bli sterkere ja, når du begynner å nå et visst nivå. Det er et helt fint sted å begynne, men alle øvelser med kroppsvekt har begrenset effekt over tid fordi med styrketrening må belastningen økes. Men det kan jo være lenge til det er en problemstilling for deg, og den effekten du oppnår vil jo vedlikeholdes så lenge du trener. Så kommer helt an på hvor langt man vil strekke seg og hvilke mål man har med treningen? Alle trenger ikke ha det samme målet. 

Yoga er jo ypperlig å kombinere med tradisjonell styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Yoga er absolutt bra for muskler og kropp. Og det er ikke sant at det ikke bidrar til styrkeutvikling, da gjør ikke folk avanserte nok øvelser. Det er sant at du ikke får store muskler, men det har ikke sammenheng med styrkeutviklingen. Det har med repetisjoner å gjøre. 

Man skal heller ikke kimse av hva økt mobilitet og fleksibilitet gjør for kroppen. Ikke minst balanse som andre nevner her. Med tanke på smerter er også yoga en god treningsform. Den kan også bidra til bedre kroppsholdning, noe som motvirker skader og feilbruk av kroppen. 

Kos deg med yoga. Gjør samme økten igjen om en måned etter å ha gjort det litt regelmessig hver dag (eller så ofte du makter) og du vil se en stor fremgang bare på en måned. Det er deilig å se det! 

Muskelvekst og styrke henger sammen, jo. Ikke en lineær sammenheng, men øker muskelveksten øker også styrken. Skjønner ikke hva du mener med at det har med repetisjoner å gjøre, det høres ut som et gammelt tankesett som henger igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som i at vanskelig å bli sterkere ja, når du begynner å nå et visst nivå. Det er et helt fint sted å begynne, men alle øvelser med kroppsvekt har begrenset effekt over tid fordi med styrketrening må belastningen økes. Men det kan jo være lenge til det er en problemstilling for deg, og den effekten du oppnår vil jo vedlikeholdes så lenge du trener. Så kommer helt an på hvor langt man vil strekke seg og hvilke mål man har med treningen? Alle trenger ikke ha det samme målet. 

Yoga er jo ypperlig å kombinere med tradisjonell styrketrening. 

Det "visse" nivået er langt unna for de fleste. Det finnes stadig flere utfordringer. Men vil man løfte tungt (mer enn egen kroppsvekt) må man naturligvis løfte tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Muskelvekst og styrke henger sammen, jo. Ikke en lineær sammenheng, men øker muskelveksten øker også styrken. Skjønner ikke hva du mener med at det har med repetisjoner å gjøre, det høres ut som et gammelt tankesett som henger igjen. 

Det er også fullt mulig å øke styrken uten å øke muskelvolumet. Dette er fullstendig kjent. Hva jeg mener? Det er bare å se en enkel video som forklarer det. Å bygge muskler gjøres på en annen måte enn å bygge styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er også fullt mulig å øke styrken uten å øke muskelvolumet. Dette er fullstendig kjent. Hva jeg mener? Det er bare å se en enkel video som forklarer det. Å bygge muskler gjøres på en annen måte enn å bygge styrke. 

Uthevet blir vel litt feil å si. Å øke i muskelmasse er synonymt med økninger i styrke, og det å øke styrken vil i de aller, aller fleste tilfellene føle til økninger i muskelmasse.

De tilfellene der styrke økes uten at muskelmassen økes er egentlig ikke så veldig mange.

1. Økt aktivering av muskulaturen fra sentralnervesystemet som fører til at flere muskelfibre aktiveres
2. Bedre koordinasjon mellom muskler som gjør at antagonister ikke tar i unødvendig hardt
3. Forbedret/mer optimal teknikk i øvelsen for egen anatomi

Jeg kan egentlig ikke komme på flere på stående fot. Den første er jo noe som gjerne skjer helt i starten av en treningsreise for nybegynnere. Det går over ganske raskt og fortsetter ikke veldig langt inn i avansert treningsstatus. Det samme gjelder vel for nummer to, men her er det relevant å trene en gitt øvelse ofte, noe som kan gi marginal fremgang. Det å bli sterk i benkpress, typ råsterk, er ganske mye en teknikk og treningssak. Men det er absolutt helt 100 % en muskelvekstsak også. Det samme gjelder for nummer tre på listen.

Så er det mulig å gjøre noen grep for å prøve å optimalisere økninger i styrke i en gitt øvelse uten at man legger på seg for mye muskelmasse, men det går mest på teknikk og koordinasjon. Hadde jeg fått to nybegynnere der den ene vil bli veldig sterk og den andre vil få mye muskelmasse, uten at den første hadde sagt at det var ekstremt viktig å ikke legge på seg særlige mengder muskelmasse av en eller annen obskur grunn, så hadde jeg satt dem på samme type program (selvsagt med individuelle tilpasninger osv.).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...