Gå til innhold

Båndtvang hele året?


Padmee

Synes du det skal være tvungen båndtvang hele året?  

  1. 1. Synes du det skal være tvungen båndtvang hele året?

    • Ja
      10
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

Siden Alines sykkeltråd ble "overfalt" av båndtvang hele året innlegg, tar jeg meg den friheten å lage en egen tråd på dette temaet.

Selv er jeg ikke for båndtvang hele året, det jeg er for er at hundeeieren skal ha kontroll over hunden hele året. Hvis dette bare kan gjennomføres hvis hunden er i bånd, så får det være sånn da. Har aldri hatt hund selv, men har vært "tur-pike" for flere hunder, noen har jeg hatt i bånd mens andre har jeg sluppet løs når jeg kom hjem på vår egen private vei. Dette var avgjørelser jeg tok på stedet alt etter hvor lydig akkurat den hunden hadde vært den dagen. Noen hunder slapp jeg aldri løs, og noen fikk gå løs noen ganger og andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA til båndtvang hele året, iallfall der hvor man er i "risiko" for å treffe andre mennesker.

Forøvrig så er det båndtvang hele året i tettbebygde strøk.... Og det må det jo fortsette å være!

Det er ikke alle som liker at den helvetes Boarder Collien kommer kutende mot deg uten eierens tilstedeværelse!

Jeg synes forsåvidt det er greit at folk slipper bikkja løs innpå gården hos seg eller noe hvis de er sikre på at bikkja ikke forlater området, eller hvis de har gjerder som bikkja ikke kan hoppe over.

Men skal du gå tur med bikkja på veien, for Guds skyld ha 'a i bånd! Det er faktisk en del av oss som er livredde løse bikkjer pga tidligere dårlige erfaringer med dem.. Det være seg om eieren er med eller ikke!!

Synes de eneste gangene folk skal få lov å slippe bikkja løs når de går tur med den er langt oppå gokke-fjellet, for der ferdes aldri jeg lell.... :lol:

Dette var min sterke mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hunder hjemme, og vi har bånd på dem på tur hele året. Rett og slett fordi vi stoler ikke på at de kommer når vi roper dersom de får øye på noe vilt eller mennesker. De er veldig glade i mennesker og er snille som bare fy, men våre hunder er store og når de kommer løpende mot en person som for alt vi vet kan være livredd hunder, så er det ikke noe hyggelig syn for dem med en diger bikkje som kommer rennende mot dem. Så jeg er ikke akkurat i mot båndtvang hele året.

En annen ting er at der i skogen hvor vi bor med hundene så er det mange hundeeiere som lar hundene gå fritt da det ikke er båndtvang. Jeg vet om mange som har opplevd at folk har sparket etter hundene sine når de har gått løs. Så det er litt for å beskytte våre egne hunder at vi har dem i bånd også.

En ting til er den du møter på stien eller hvor du enn går kan for hunden din virke truende (selv personen ikke er det), og hunden vil da beskytte seg selv og eieren og kan gå til angrep. Uff, det ble litt dumt forklart det der, men for å nevne et selvopplevd eksempel..... For noen år siden gikk jeg tur med hunden min, vi møtte på noen folk som jeg gikk i klasse med, de drev og tullet med at de skulle ta meg, men hunden jeg hadde med oppfattet jo ikke at dette var en spøk selvsagt og skulle beskytte meg og freste og hoppet og skulle ta dem. Jeg hadde bånd på hunden og kunne dermed avverge angrepet. Hadde jeg ikke hatt bånd på den, hadde det ikke hjelpt og rope på hunden da den har ganske sterke instinkter om å beskytte og angripe...............

Så uansett hvordan det er med båndtvang eller ikke båndtvang så har våre hunder bånd hele året der det er vanlig at folk flest ferdes. Hjemme har de en utebinge som er stor nok til at de får løpt litt "fritt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som dere har skjønt ikke for båndtvang hele året. Men synes det er helt greit med båndtvang den delen av året det er det.

men likevel er det mange som går med hund løs, hvor den virkelig bør gå i bånd. Mange går med løs hund langs en traffikert vei for eksempel. Det bør INGEN gjøre.

Det er heller ikke noe særlig å gå med løs hund på turstier hvor det er vanlig å møte folk.

Derimot synes jeg det er helt greit å gå med løs hund i skogen, såvidt du vet at du har kontroll på hunden. Og da på steder i skogen, hvor du vet at det ikke er mange mennesker.

Det er også en selvfølge mener jeg å sette hunden i bånd, ved møtende mennesker og dyr :)

Og litt sunn fornuft kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan reglene er for båndtvang i boligfelt?

Her hos oss har våre to nærmeste naboer hver sin setter, som tydeligvis har lov til å løpe fritt hvor og når de vil, enten det er på plenen vår eller inni garasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hva som er best jeg.

Slipper ofte hunden når vi går tur på litt øde veier og i skogen. Men når det er folk i nærheten har vi henne i bånd. Så for vi skimter et menneske skal båndet på og dette har hunden skjønt.

Jeg synes at de burde lage flere "løpegårder" for hunder jeg. Hundene vil jo gjerne leke og hilse på hverandre og det er nesten håpløst med bånd på. Det finnes noen få steder i Oslo der hundene kan løpe på inngjerdede områder, men det er langt mellom disse.

Det finnes masse fotballbaner f.eks som er inngjerdet. Disse kan fint brukes om vinteren til hundegårder.

Hunder som ikke får lov til å være løs og å hilse på andre hunder kan fort bli litt redde/skeptiske/sinte på hunder de møter, så dette er til alles beste.

Det er ikke gøy å møte en løs hund ute av kontroll, men det er heller ikke gøy å måtte ha hunden i bånd hele tiden. Hunder trenger å få løpe og farten er ganske stor, så det er ikke mulig for oss å holde følge med dem.

Mitt forslag/ønske er områder der hundene kan løpe løs. Da trenger ikke de som er redd hunder eller har små barn å oppholde seg i nærheten. Samtidig slipper vi hundeeiere å engste oss for at hunden vår skal hoppe eller stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at flertallet av hundeeierene er opptatt av å beskytte hunden sin mot "løse"mennesker og vice versa beskytte medmenneskene og beitedyr mot løse hunder helt i tråd med loven. Hvis alle tar dette hensynet og har kontoll på hundene sine så spiller det ingen rolle enten det er båndtvang hele året eller ikke, det vil jo aldri oppstå noen problemstilling Det er derimot den ene hundeeieren i nabolaget som hverken følger loven eller tar hensyn overfor medmennesker/hund som ødelegger. Er det ikke alltid slik; ett råttent eple i kurven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan reglene er for båndtvang i boligfelt?

Det er båndtvang hele året i tettbebygde strøk, og boligfelt regnes som tettbegbygd strøk såvidt jeg har forstått. Jeg har nemlig vært i kontakt tidligere med politiet pga at vi var plaget med mange løshunder like ved en barnehage jeg jobbet i, og barnehagen lå i et boligfelt.

Sjekk opp med politiet, de vet regler for den slags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også for båndtvang hele året. Vi har en park rett utafor barnehagen der jeg jobber. Der løper det en masse løse hunder rundt stort sett hele dagen. Hver torsdag har vi i barneh. turdag, og da går som regel turen til denne parken.

Jeg må si jeg gruer meg for dette hver gang. Hva om en av disse løse hundene flyr på en av ungene??

Ja til båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha båndtvang hele året.

I gata der vi bor, er det en stor sort bikkje som stadig står og lusker utenfor huset der den tydelig hører hjemme. Det er ikke inngjerdet der og den tusler stadig ut på gata og vandrer litt bortover. En dag var den like utenfor huset der vi bor og jeg skulle haste avgårde til optikern i byen. Det er ikke lange turen ned til sentrum fra oss, men jeg måtte likevel ta en annen vei som er endel lenger. Jeg TURTE rett og slett ikke å gå den vanlige veien da bikkja stod med tunga ut av kjeften og stirret på meg. Stod frosset et par sekunder før jeg sakte og nonchalant begynte å gå motsatt vei. Dette gjør meg full av f... Dårlig gjort. Bikkja kan nok være snill og grei den, men det vet ikke JEG!!!! Med tanke på alle hunde-episodene som har vært den siste tida, blir jeg skremt. Folk kan i hvertfall ha dyret inne i hagene sine, ikke utenfor døra uten tilsyn når den bare kan vandre hvor den vil i nabolaget. Det er dessuten mange barnefamlier og eldre her og en skole like borti gata. Har vel sett det dyret 5 ganger uten tilsyn i området her! Greit nok at eieren påstår at "den er ikke farlig", men det er ikke så godt å vite for andre + at hunden kan skifte lynne fortere enn svint og by på overraskelser.... :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes ikke det gjør noe om hunder går løse, synes det er koselig å at hunder løper til meg for å hilse når jeg går tur :)

men når jeg har vært sammen med en bekjent av meg på tur og jeg ser hvordan hun reagerer. Hun stivner bare hun ser ei bikkje. Uansett hvor det er. Hun tør aldri å gå på tur alene noe sted av frykt for å møte hunder. Så vegne av alle de som har det sånn så synes jeg hunder burde gå i bånd, men så synes jeg jo samtidig synd på hunder som må være fanget på den måten. å jeg vet faktisk ikke om jeg er for eller imot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Olivia sier...... jeg har også ei venninne. Når jeg også ser hvordan hun fryser og blikket fylles av frykt, da ønsker jeg alle hunder i bånd, helst langt bort, lol.

Jeg er selv ikke redd, hverken store eller små hunder og det gjøre MEG ikke noe om dem er i bånd eller ikke.

Men jeg ser hvor redd det går an å bli. Så ja, fordi enkelte er livredd, paniske, for å treffe løstgående hunder, burde alle hunder være i bånd, alle steder, hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for båndtvang overalt hele året, for det er jo båndtvang i tettbygde og bymessige områder.

Hensynsløse og udisiplinerte hundeeiere finnes desverre, og de ødelegger mye både for ansvarlige hundeeiere og for folk som er redde for hunder.

I tillegg får vi masse dritt etter disse unasvarlige eieres hunder.

Hundelufteparker i byer hadde ikke vært dumt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Olivia sier...... jeg har også ei venninne. Når jeg også ser hvordan hun fryser og blikket fylles av frykt, da ønsker jeg alle hunder i bånd, helst langt bort, lol.

Jeg er selv ikke redd, hverken store eller små hunder og det gjøre MEG ikke noe om dem er i bånd eller ikke.

Men jeg ser hvor redd det går an å bli. Så ja, fordi enkelte er livredd, paniske, for å treffe løstgående hunder, burde alle hunder være i bånd, alle steder, hele året.

Var det en smule ironi her eller ?

Livredd og panisk,-jaja. Jeg vil heller si at det føles ubehaglelig når det står en ukjent bikkje og flekker tenner foran MITT eget bosted!!!!! Skulle ikke forekommet! JEG kan ikke noe for at jeg er litt redd. Dette bør være HUNDEEIERS ansvar uansett. Jeg gir beng i at bikkjene blir sluppet løs i skog og mark, så lenge de ikke skremmer eller biter barn eller andre smådyr. Bare hundeeieren har KONTROLL,- og det er ikke alltid faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en gang angrepet av en pitbull, amstaff eller hva det var (en sånn gris med onde øyne som låser kjeven rundt byttet) - den hadde passert meg, men snudde og hogg seg rett i kneet mitt. Jeg kom nemlig på rollerblades, og det er noe mange bikkjer reagerer på. En gang hang en puddel seg nesten i båndet sitt, i desperat forsøk på å løpe etter meg.

Hvordan det gikk? Eieren skal være overlykkelig for at jeg hadde hardplast knebeskyttere på meg, ellers hadde han vært rimelig blakk nå. Og jeg hadde hatt et kjipt kne.

Og jeg tenker - hva om det hadde vært et barn? Nei, barn på rollerblades i Oslo, det er det ikke mnage av, eller...?

Jeg er ikke mot hunder, men mot veldig mange eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart ute og går!

Man skal være skeptisk til hunder og deres eiere. Det burde vært en eller annen form for sertifikat for å skaffe seg hund faktisk.

Ingen eiere kan ha 100% kontroll på sin hund. De KAN stikke av og holder seg neppe på plass hvis de enser en annen interessant hund.

Jeg vet at hunden min stikker rett til naboen, og ikke lenger, hvis døra står åpen og hun VIL stikke av. Jeg vet også at hun holder seg sammen med oss når vi går tur uten bånd, men dersom hun ser noe morsomt så løper hun.

Når vi passerer noen på fortauet (med bånd altså) VET jeg at hun vil prøve å hilse på vedkommende. Og det hjelper ikke om hun er verdens snilleste og bare vil hilse, det vet nemlig ikke de vi møter på gata.

Det finnes også de som reagerer med å slå etter hunder når de næremer seg. Eller som har denne fine vanen å løpe i motsatt retning. Skjønner godt reaksjonen jeg, men det gjør neppe en hund. De har en IQ på ca 28 og føler seg enten truet eller vil leke.

Og det finnes drøssevis med eiere aldri burde hatt hund. De er stort sett verdensmestere og trenger ikke noen som helst type kurs. Kjennetegent ved disse er stort sett at de er tøffe menn (min erfaring).

Det er også forskjell på hunder da.. men en liten hund angriper ofte fortere enn en stor hund (også min erfaring). Hvis en stor hun (evt. sterk hund) først angriper, så vil den mest sannsynlig gjøre mer skade enn en lite hund. Helt logisk.

Jeg stoler aldri på hunden min i nærheten av barn. Jeg stoler heller ikke på barn i nærheten av hunden. Et lite hopp på et barn kan gjøre stor skade (hunden trenger ikke nødvendigvis på bite). Et barn tar ikke 5 øre for å kaste en tomflaske i hodet på en hund og jeg hadde ikke funnet meg i den behandlingen. Heldigvis har jeg et språk og skjønner at barn er barn. Hunden min skjønner ikke sånt og det kan jeg jo ikke kreve heller.

Så hvis vi alle tar vårt ansvar og får egen steder der vi kan løpe og leke, så tror jeg at det vil bli bra. Det finnes folk som lar hunden sin gå løs ute og DET er jeg imot. Da får de i såfall skaffe seg et gjerde, slik at hunden ikke plasger naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Båndtvang eller ikke, vi skal uansett ha kontroll over hunden! For egen del har vi hunden i bånd der det ferdes mye folk, og lar den løpe fritt der vi sjelden møter noen. (Den er blottet for jaktinnstinkt og syns sauer er skumle...) Er veldig rause med godbiter ved innkalling, derfor velger hun oss fremfor de vi eventuelt møter- dem får hun jo ingen godbiter av... Har følelsen av at dette fungerer for alle parter.

Hunder som løper løs over alt, innpå andres tomter etc. hører ingen steder hjemme, enten det er båndtvang eller ikke er nå min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Båndtvang hele året???

Nei.

Fordi en hund som er i bånd hele tiden blir en aggressiv hund.

Desverre så finnes d mange uvettige hundeeiere som skaper flere hundehatere m sitt hundehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...