AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Del Skrevet 8. februar 2024 Når jeg er på besøk hos slekt som har passert 60, så må de alltid severe kaker eller annet usunt. Og de maser om at du må spise mer og man blir jo nesten tvangsforet. Hvorfor er det så viktig for eldre mennesker å proppe i gjester søtsaker? Anonymkode: 3627b...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Del Skrevet 8. februar 2024 Det er en pussig dynamikk, som også er dypt menneskelig. De vet at du VIL ha kaker, men synes du IKKE KAN. Jo mer du forteller deg selv at det er usunt (uansett mengde), ser de det som sin jobb å overtale deg til det du innerst inne vil. Akkurat som de som selger ting, deres mål er ikke å gi deg lyst til å kjøpe, men å få deg til å miste motforestillingene mot å kjøpe. Hvor ofte har du ikke kommet ut fra en butikk med noe du ikke hadde tenkt å kjøpe? De som ikke vil ha, takker bare nei, eller lar være å kjøpe. Anonymkode: 7198c...306 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Del Skrevet 8. februar 2024 Da de var yngre var kaker en luxus som man aldri takket nei til ettersom det ga sårt tiltrengte kalorier. I moderne tider kan man velge og velge bort alt man vil uten at det koster noe. Vi må huske at de har vokst opp under helt annen virkelighet enn vår. Anonymkode: 949ea...196 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Del Skrevet 8. februar 2024 Ikke vær så fanatisk. Et kakestykke dør du ikke av. Anonymkode: 2e265...379 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 8. februar 2024 #5 Del Skrevet 8. februar 2024 Tenker også at de har kommet i en alder der de nyter resten av livet...og kansje ikke ser at en på 20-40 år ikke vil spise masse kake..for når man blir 50+ begynner kroppen å legge på seg letter...folk blir mindre bevegelig og inntar kansje samme maten de har spist de siste 30-40 årene uten at de har gått opp i vekt Tror ikke det er så mange 60+ som tenker på å ha en slank og fin kropp lenger. De spiser og koser seg og ser ikke den tiden de var 20 pr 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Del Skrevet 8. februar 2024 Fordi de er mer opptatt av at de selv føler seg bra enn at du gjør det. Det vil føle at de hadde noe å tilby, og hvis du spiser det føler de seg gode nok. De blir ukomfortable hvis det de tilbyr ikke er av interesse. Jeg har selv opplevd å bli "tvunget" til å drikke kaffi da jeg var gravid, selv om jeg syns det smakte pyton i graviditeten. Spilte ingen rolle at jeg ikke likte det, så lenge han følte han hadde noe å servere... Anonymkode: 9d519...ebe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Del Skrevet 8. februar 2024 Fordi de er vant til det, og syns det er hyggelig å servere gjester noe når de er på besøk. Anonymkode: 2d874...ed1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Del Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da de var yngre var kaker en luxus som man aldri takket nei til ettersom det ga sårt tiltrengte kalorier. I moderne tider kan man velge og velge bort alt man vil uten at det koster noe. Vi må huske at de har vokst opp under helt annen virkelighet enn vår. Anonymkode: 949ea...196 Altså, mine foreldre er i midten av 70-årene, og de manglet aldri mat i oppveksten sin på 50- og 60-tallet, men samtidig var det jo ikke tilbud om søtsaker og bakevarer på hvert gatehjørne, som nå. For dem og deres generasjon handler det nok mye om at de er opplært til at gjester skal trakteres etter beste evne - man byr på den lekreste hjemmebaksten, og det er fornærmende om noen takker nei. Mine besteforeldre derimot, som ville vært i 90-årene om de fremdeles hadde levd, DE opplevde matmangel og nød under andre verdenskrig, og det preget dem hele livet. De var jo selv tenåringer da og drev ikke egne husholdninger, men alle bekymringene de voksne hadde angående dette smittet selvfølgelig over. Og det var jo ingen selvfølge at du fikk for eksempel kake til fødselsdagen din, for hva skulle den bakes av når det var rasjonering og knapphet på varer som typisk brukes i baking, som sukker, hvetemel, fløte, mandler og egg? Ble det kake så var det vel en såkalt krisekake hvor halve deigen bestod av kokt, most potet og kremen til pynt var laget av "juksefløte"/"jøssingkrem" (skummetmelk kokt inn og jevnet med mel). Det er absolutt ikke rart at det å hive innpå av skikkelige kaker var/er en glede for denne generasjonen! Anonymkode: 13c14...18a 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Januar2 Skrevet 8. februar 2024 #9 Del Skrevet 8. februar 2024 Kanskje det ikke er så usunt, spørr en 90-åring eller 100-åring om hvordan vedkommende har nådd så høy alder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Del Skrevet 8. februar 2024 Er så lei det evige maset. Det er nesten umulig å besøke besteforeldre med ungene våre, for det serveres noe søtsaker hver eneste gang. De klarer bare ikke la være, selv om vi har tatt en ordentlig samtale med de flere ganger. Anonymkode: 4f420...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Del Skrevet 8. februar 2024 Mine svigerforeldre i slutten av 60-årene er svært glad i kake og serverer gjerne kaker og kaffe når vi er på besøk. Fordi det er hyggelig. Fordi svigermor er glad i å bake. Fordi det er ansett som høflig for mange å by frem noe. Så enkelt som det! (Til gjengjeld spiser de ETT stykke, og spiser ellers ikke godteri eller drikker brus. Kanskje en konfektbit i jula. De er svært aktive, sykler og går på ski, er slanke og spreke begge to. Det handler mye om kultur og hva en selv er oppvokst med.) Anonymkode: ab160...42e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 8. februar 2024 #12 Del Skrevet 8. februar 2024 Her jeg bor på bygda. Blir det servert kake altid når en kommer til noen på kaffe. Men ingen som masser at du spiser eller ikke. Ser nå heler ikke noe problem med at det blir servert. Ser og det at mange eldre ønsker en kake bit til kaffen en gang løpet av dagen. Svigers har fast ved 17 tiden på eftan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #13 Del Skrevet 8. februar 2024 Sist gang jeg spiste kake slet jeg med ekstrem kvalme og diare flere dager i etterkant, så jeg greier det ikke uansett hvor mye mas det blir😬🫣Sånn er livet med mage-tarm sykdom. Men det stopper ikke maset😐Har nesten sluttet å gå på besøk pga dette. Anonymkode: 1e1f6...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Del Skrevet 8. februar 2024 Her i huset er det kake til kaffen hver dag, og har vært det i de 40 årene vi har vært gift. Det samme hos min far. Vi spiser også dessert hver dag. Vi tilbyr alle som kommer innom kaffe/te og en kakebit, men aksepterer selvsagt et nei. Når det er sagt, ingen her i huset er eller har vært overvektige. Dessert er en måte å spise mer frukt og bær, og sånn drøye middagen. Kakebiten smaker godt utpå kvelden. Men vi spiser ikke chips eller godteri. Vi drikker ikke brus eller kaffedrikker med mye sukker. Vi spiser heller ikke store middagsporsjoner, og halvparten er grønnsaker. Anonymkode: 6523e...f25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Del Skrevet 9. februar 2024 For min del var dette heller stikk motsatt! De over seksti år var som oftest de aller mest hissige etter å kommentere hvor mye kake noen andre spiste. Eller dersom noen ønsket å forsyne seg en gang til når vi skulle spise middag. Da kan man banne på at det kom noen syrlige stikk, for å si det mildt. Anonymkode: e2a96...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. februar 2024 #16 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er så lei det evige maset. Det er nesten umulig å besøke besteforeldre med ungene våre, for det serveres noe søtsaker hver eneste gang. De klarer bare ikke la være, selv om vi har tatt en ordentlig samtale med de flere ganger. Anonymkode: 4f420...e84 Det som er morsomt og ironisk er at generasjonen som prøver å tvangsfore neste generasjon med bakervarer, var betydelig slankere enn generasjonen som er livredd sukker men sliter med fedme. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Del Skrevet 9. februar 2024 Det er helt normalt å ha kake til kaffen om man er 17 eller 70 år. Anonymkode: 14758...f87 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Del Skrevet 9. februar 2024 Serverer alltid kake om vi har invitert noen på kaffe. Men tvinger ikke noen til å spise. Selv har jeg diabetes, og spiser ikke noe med sukker i. Kake hører liksom til en kaffeinvitasjon. Anonymkode: 1d597...588 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sist gang jeg spiste kake slet jeg med ekstrem kvalme og diare flere dager i etterkant, så jeg greier det ikke uansett hvor mye mas det blir😬🫣Sånn er livet med mage-tarm sykdom. Men det stopper ikke maset😐Har nesten sluttet å gå på besøk pga dette. Anonymkode: 1e1f6...dbd Jaaa sant, jeg og, fordi eks svigermor sverget på å bruke en slags fløterkrem som hun frøs ned i fryseren i 6 mnd,(??) og det er normalt, så det måtte alle tåle. Minst to familiemedlemmer måtte løpe inn på bensern hver gang på tur hjem.. Anonymkode: d8118...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #20 Del Skrevet 9. februar 2024 Det er nok fordi vertskapet har brukt av si tid til å lage noko godt til akkurat deg, gjesten ❤️ Anonymkode: d6ba6...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå