Gå til innhold

Venninne sender altfor mye meldinger - kveler meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble kjent med ei venninne i samme studentby da vi studerte. Nå har jeg fått jobb i samme by, og hun har måtte flytte til en annen pga jobb der. Vi snakket jo om å holde kontakten osv, slik som man gjerne gjør. I grunn tenker jo jeg også det kunne vært hyggelig ... Men nå kveler det meg ... Jeg får opp til 20 meldinger daglig av hun og svarer jeg ikke ila noen timer, får jeg meldinger på andre formuer om hvorfor jeg ikke har svart på meldingene hennes. Jeg har ikke tid til å sitte å svare henne på alle disse meldingene. Har sagt til henne at jeg ikke er så mye på disse forumene lenger fordi tiden ikke strekker til med alle andre gjøremål, men likevel ... Har jo ikke lyst til å såre henne heller, men kjenner jeg begynner å bli mer og mer lei av henne for hver melding som tikker inn. Tips? 

Anonymkode: e4728...88c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble kjent med ei venninne i samme studentby da vi studerte. Nå har jeg fått jobb i samme by, og hun har måtte flytte til en annen pga jobb der. Vi snakket jo om å holde kontakten osv, slik som man gjerne gjør. I grunn tenker jo jeg også det kunne vært hyggelig ... Men nå kveler det meg ... Jeg får opp til 20 meldinger daglig av hun og svarer jeg ikke ila noen timer, får jeg meldinger på andre formuer om hvorfor jeg ikke har svart på meldingene hennes. Jeg har ikke tid til å sitte å svare henne på alle disse meldingene. Har sagt til henne at jeg ikke er så mye på disse forumene lenger fordi tiden ikke strekker til med alle andre gjøremål, men likevel ... Har jo ikke lyst til å såre henne heller, men kjenner jeg begynner å bli mer og mer lei av henne for hver melding som tikker inn. Tips? 

Anonymkode: e4728...88c

Link til denne tråden?

Anonymkode: 88e9e...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si som du gjør at: jeg ikke føler for å svare på meldinger mye av dagen. Men at jeg vanligvis gjerne vil svare en melding i løpet av dagen, eller neste dag. Dette håper jeg du har forståelse for for.

Dette har du rett i og er helt ok. Om hun ikke aksepterer det, er det synd for henne. Ikke noe du behøver å ta hensyn til, da du har grunn til å ta hensyn til deg selv også.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å sett grenser. Vent med å åpne, vent med å svare. Si du er på jobb, handler, ute å kjører, lever, eller hva enn grunn du har for å si nei. Hun har selvsagt ikke rett på noen grunn. Du har lov å bare ikke ville svare, men noen ganger trenger folk å få det inn med teskje at en ikke sitter hjemme og tvinner tommeltotter, men faktisk er på jobb osv. Så lenge hun ikke har grunn til å være bekymret for deg, så er det bare å vente med å svare, eller droppe å svare helt på alt hun sender. Fint med et svar i ny og ne om du ønsker å holde på kontakten da. 

Sett grenser, og vær tydelig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum? Er dere på eget forum? Er hun på forum uten deg, tenker ikke at du er på forum med henne? Folk er forskjellig skrudd sammen. Kanskje hun bare sender melding uten å tenke seg om, så du kan jo bare si til henne at dere kan ringes? Det tar hun på strak arm, sikkert. Folk flest er ikke så intrigante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å svare. Eller svar en gang i uken?

Anonymkode: f1c44...0fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere i utgangspunktet har ulik/rar kjemi, slik at det viser seg i det? Jeg er sånn som babler veldig mye med folk jeg ikke er så trygg på. Så hvis du har tatt kontakt med henne, og hun egentlig ikke ønsker så mye kontakt med deg, så blir det litt sånn? Jeg har sluttet med det for lenge siden, men det kan være noe i det! Det er noe i kommunikasjonen hun egentlig reagerer på, kan være det?

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke normalt å sende så mange meldinger, og så og mase om svar da... hvordan har hun i det hele tatt tid til å drive slik som voksen? Er hun singel og ensom? Kanskje du kan si til henne at det er koselig med meldinger, men du har ikke tid til å svare på alle (om du ikke allerede har sagt ifra)?

Jeg pleier å svare på ting som krever raskt svar, eller hvis jeg ikkke har pratet med en person  på en stund, eller hvis jeg har ekstra ledig tid akkurat da. Har jeg ikke tid til å svare så må personen bare vente. Du setter jo en forventning også da hvis du svarer med en gang, og vil du sette en annen forventning så må du svare tregere og bare ignorere at hun sender mange ulike steder.

Edit: en del av en setning ble ikke med av en eller annen grunn...

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det slik med en venninne, men hun var autist. Gav seg betraktelig da jeg sluttet å svare (etter å ha satt grenser i evigheter, som ikke fungerte). Vi har et mye bedre forhold nå, går heller tur sammen eller besøker hverandre. Orker ikke 50 sms/snapmeldinger om dagen. Fra noen.

Samme med svigersøster, sluttet å svare til slutt, og da gav hun seg. Hun er sikkert lynende fornærmet, men hvem sender snap hele dagen i slutten av 20-åra, og forventer svar på hvert bilde? Hun er ikke autist, men sliter dessverre psykisk. 

Anonymkode: 9e4cd...306

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ingen voksne mennesker med fulltidsjobb har tid til å svare 20 meldinger om dagen. 

Jeg hadde en ny bekjent som var student i 40-årene og som begynte å bombardere meg med ørten meldinger med rapporteringer om hennes ulike statuser; sykdom, når hun var hjemme og når hun dro til butikken osv. Kan ikke huske å ha mottatt slike meldinger da jeg var 14år en gang. 

Skrev til hun rett ut at jeg har ikke tid å sjekke alle meldinger fordi jeg jobber fulltid og anbefalte at hun skulle legge fra seg mobilen litt og se på en god film eller lese en god book fordi det er sunnere enn å sitte på mobilen hele tiden. Det hjalp. 

Fader, man er jo ikke voksen når man holder på sånn. 

Hun sender meg ikke meldinger lenger for å si det sånn og det passer meg fint. 

Endret av Btw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som bestemmer. Bruk alle "demp"-funksjoner for spesifikt henne på alle apper, sett grenser. Hun lærer etterhvert. Ikke irriter deg, folk uten sosiale antenner kommer til å krysse din vei mange ganger i løpet av livet. Man må bare vite hva man skal gjøre med dem. Det er ikke synd på henne om hun ikke får svar på alle disse meldingene, og heller ikke om hun får høre at du ikke har tid. Fortsetter du å svare, så bare "mater du beistet" og gjør det vanskelig for deg selv.

Anonymkode: a7ab4...0e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har hatt det slik med en venninne, men hun var autist. Gav seg betraktelig da jeg sluttet å svare (etter å ha satt grenser i evigheter, som ikke fungerte). Vi har et mye bedre forhold nå, går heller tur sammen eller besøker hverandre. Orker ikke 50 sms/snapmeldinger om dagen. Fra noen.

Samme med svigersøster, sluttet å svare til slutt, og da gav hun seg. Hun er sikkert lynende fornærmet, men hvem sender snap hele dagen i slutten av 20-åra, og forventer svar på hvert bilde? Hun er ikke autist, men sliter dessverre psykisk. 

Anonymkode: 9e4cd...306

Jeg er også autist, og blir helt kvalt av folk som sender masse meldinger hele tiden. Hadde en venninne som kunne sende 14 meldinger på rad om alt mulig (med tilfeldige bilder, linker til artikler og spørsmål om noe helt annet) og jeg ble kjempesliten av det.

Anonymkode: 33487...646

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder kontakt med venninner ved å skrive (email) en hilsen og oppdatering ca. hver helg. Så kan vi skravle om løst og fast neste gang vi ses.

Jeg har ikke kapasitet, på noen som helst måte, til evig-kjørende "samtaler" på meldinger i sytten forskjellige kanaler. Gidder ikke meningsløse utvekslinger av alt mulig tøys. Forstyrrer heller ikke min mann på jobb uten grunn. 

Hvis det ikke er tilstrekkelig.. har folk nok oppgitt meg for lenge siden. 

Anonymkode: dea27...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare være at det kjølige møter det varme, slik at kjemien blir ubalansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (6 timer siden):

Forum? Er dere på eget forum? Er hun på forum uten deg, tenker ikke at du er på forum med henne? Folk er forskjellig skrudd sammen. Kanskje hun bare sender melding uten å tenke seg om, så du kan jo bare si til henne at dere kan ringes? Det tar hun på strak arm, sikkert. Folk flest er ikke så intrigante. 

Er det noen som skjønner noe som helst av det hun skriver? Jeg klarer ikke hvertfall. 

Anonymkode: deb14...18a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også autist, og blir helt kvalt av folk som sender masse meldinger hele tiden. Hadde en venninne som kunne sende 14 meldinger på rad om alt mulig (med tilfeldige bilder, linker til artikler og spørsmål om noe helt annet) og jeg ble kjempesliten av det.

Anonymkode: 33487...646

Jeg er ikke autist, men blir også kvart av folk som sender meldinger hele tiden…. 

Anonymkode: 8bf87...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det noen som skjønner noe som helst av det hun skriver? Jeg klarer ikke hvertfall. 

Nei, overhodet ikke! 😅 TS skriver at venninnen tar kontakt på flere forum hvis hun ikke svarer med en gang. Da tolker jeg det som om at hun tar kontakt på snap, insta osv hvis TS ikke svarer på sms eller Messenger etc. Hva hun du siterer her tolker ut fra dette, er helt umulig å gjette… Høres ut som hun er på en annen planet 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er hyggelig at du har noen som liker å holde kontakten med deg og som liker deg masse.

Anonymkode: e6ff5...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, overhodet ikke! 😅 TS skriver at venninnen tar kontakt på flere forum hvis hun ikke svarer med en gang. Da tolker jeg det som om at hun tar kontakt på snap, insta osv hvis TS ikke svarer på sms eller Messenger etc. Hva hun du siterer her tolker ut fra dette, er helt umulig å gjette… Høres ut som hun er på en annen planet 😅

Sånn jeg også tolket det. Ja 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bare tenkte at det var rart at du sa du var på forum med venninne, det er jo litt rart. Var bare det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...