AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har alltid hatt utfordringer med søvn, men etter at jeg fikk barn har dette blitt enda verre. Jeg har ikke hatt mer enn cirka 5 timer sammenhengende søvn siden barnet ble født sommeren 2022. Typ at jeg sovner fra 23 - 4 (eller 22 - 3), våkner, og enten sover eller halvsover kanskje 2 timer etter det. Vi samsover, men søvnmønsteret er likt uavhengig av om jeg sover med barnet eller har en natt alene (har vært bortreist et par ganger, og da har jeg også sovet maks 4-5 timer sammenhengende for så å kanskje sove 1-2 timer igjen etter 1 oppvåkning). Jeg er selvsagt ofte trøtt, men har i det siste begynt å merke at jeg slurver med ord, har dårligere hukommelse, og er tidvis veldig irritabel. Tenker at på den ene siden så er det slik småbarnslivet er. På den andre siden lurer jeg på om dette faktisk er normalt og om det kan være "farlig" i lengden? Anonymkode: 8e9d0...b75
minister-mio Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 5 timer sammenhengende er jo bra. Jeg tror ikke det er skadelig, men du er jo åpenbart sliten.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Jo det er skadelig og disponerer for en rekke livsttilssykdommer etterhvert. Man får blant annet for mye stresshormoner i kroppen, og for lite hormoner som fornyer celler. Så man vil eldes raskere også. Men småbarnsperioder er unntakstilstand og noe de fleste går igjennom. Så lenge du kommer back on track etterhvert så går det nok helt fint 😊 5 timer + 2 timer lett søvn er absolutt ikke galt. Da er du nesten innefor normalen. Anonymkode: 45587...22c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Jeg tror det er totalen som teller, ikke hvor mye søvn du får sammenhengende. https://www.forskning.no/arbeid-uit-norges-arktiske-universitet-sovn/sovn-for-delte-vi-natta-i-to/588310 Anonymkode: df863...80a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har alltid hatt utfordringer med søvn, men etter at jeg fikk barn har dette blitt enda verre. Jeg har ikke hatt mer enn cirka 5 timer sammenhengende søvn siden barnet ble født sommeren 2022. Typ at jeg sovner fra 23 - 4 (eller 22 - 3), våkner, og enten sover eller halvsover kanskje 2 timer etter det. Vi samsover, men søvnmønsteret er likt uavhengig av om jeg sover med barnet eller har en natt alene (har vært bortreist et par ganger, og da har jeg også sovet maks 4-5 timer sammenhengende for så å kanskje sove 1-2 timer igjen etter 1 oppvåkning). Jeg er selvsagt ofte trøtt, men har i det siste begynt å merke at jeg slurver med ord, har dårligere hukommelse, og er tidvis veldig irritabel. Tenker at på den ene siden så er det slik småbarnslivet er. På den andre siden lurer jeg på om dette faktisk er normalt og om det kan være "farlig" i lengden? Anonymkode: 8e9d0...b75 5 timer søvn kan være for lite for noen, men når man snakker om for lite søvn så snakker man om mindre enn 5 timer Og hvis det har blitt verre etter du fikk barn hva kvalifiserte du som for lite søvn før det? Selv har jeg søvn diagnoser og hadde jeg fått 5 timer søvn hadde jeg vært i himmelen Anonymkode: e57af...638
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 For meg er under 4 timer for lite, da fungerer jeg dårlig og har det ikke godt. Jeg har ikke barn, men i perioder hvor jeg jobber mye sover jeg et sted mellom 5-6 timer. Tror ikke det er spesielt skadelig, selv om jeg helst sover 7,5 når jeg har fri. Anonymkode: 803a0...4af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Under fire timer er for lite. Og den beste søvnen får du fra 22-02. Anonymkode: 9217c...c28 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 Det er individuellt. Jeg reagerer ikke på å gå en stund uten mat og kan skippe et måltid uten å bli "hangry" på noen måter. Verken jeg eller omgivelser merker stort om jeg har gått en lang stund uten mat. Men jeg kan ikke gå en natt uten 7-8 timer søvn uten å få hele dagen min fullstendig ødelagt. Jeg blir sur, ukonsentrert, henger ikke med og er trøtt og lei. Så jeg prøver å få 8 timer hver natt, noe mindre ødelegger livskvaliteten aldeles så vi er forskjellige rett og slett. Anonymkode: a0e62...53b 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 Jeg ville nok tatt noen grep. Ikke hør på de som sier at den søvnen du får «hadde vært mer enn nok for meg» i ymse varianter.. Det høres ut som om DIN kropp gir ganske tydelig beskjed om at DU får for lite. Det som er litt «skummelt» med en sånn søvnmangel det du forsåvidt sover en god del, er at konsekvensene kommer litt snikende. Døgner du en natt og to, så merker du store ting i løpet av timer. I småbarnsfasen har vi heldigvis hormoner som hjelper oss med å tåle mindre søvn i en lengre periode. Men for lite over lang tid er på ingen måte bra. Jeg har ingen «faglig belegg» eller linker ift det jeg sier. Bare egen erfaring og at legen min mener det samme. Jeg hadde det slik, og det var flere ting rundt meg som påvirket søvnen negativt. Men man takler jo litt lite søvn? Man går jo på jobb uansett? Joda. Men det er en veldig utydelig grense her..jeg innså ikke det før det var for sent. Hjernen min «kortslutta»..utbrent.. Langstidssykmelding og AAP. Store konsekvenser. Veldig store. Så ta på alvor, før det er for sent… Anonymkode: 979df...ab3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Under fire timer er for lite. Og den beste søvnen får du fra 22-02. Anonymkode: 9217c...c28 Tøys! Det gjelder ikke for alle. Noen får den beste søvnen mot morgenen. Anonymkode: 64841...333
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tøys! Det gjelder ikke for alle. Noen får den beste søvnen mot morgenen. Anonymkode: 64841...333 Vel... Hvis man ikke sovner før morgenen så vil man naturligvis få den beste søvnen om morgenen... Blir det tøys om det ikke gjelder for alle? Det blir for useriøst å påstå. Det finnes som kjent unntak fra enhver regel, det er så selvfølgelig at man behøver ikke si det, men disse unntakene er da heller ikke relevant for de aller fleste. Da kan man ikke si noe om noen ting hvis det må gjelde for alle for å ikke være tøys. 🙄 Anonymkode: 803a0...4af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 Å sove 5 timer pluss 1-2 timer med dårlig søvn er ikke farlig eller spesielt lite. Jeg har søvnproblemer. Jeg går lange perioder på 0-4 timers søvn. Blir aggresiv, irrasjonell, glemsk og sutrete. Får og hodepine, dårlig fordøyelse, influensa-følelse og prikking inne i kroppen Anonymkode: 04720...b7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå