Gå til innhold

Vektnedgang etter spiseforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men jeg er såpass overvektig at jeg burde gå ned i vekt. Jeg bare vil vite hvordan uten å risikere å bli syk igjen.

Anonymkode: 974bd...7e9

Oppsøk profesjonell hjelp hos ernæringsfysiolog og evt psykolog som kan følge deg opp i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vært noe problem for min del, men jeg vet at jeg ikke kan ta varianter ala Grete Roede med svært nøye telling, og jeg unngår også dietter som har veldig tydelig ja/nei og alt/ingenting. Det fordi det trigger rigiditeten min. 

Skal sies at jeg gikk på trynet noen ganger før jeg lærte meg dette da.

Anonymkode: 14512...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo det er lett hvis du virkelig har bestemt deg. Hvis du gjør det for ytre årsaker så er det jævlig vanskelig. Selv helse er ofte en dårlig motivasjon for svært mange. Har du en spiseforstyrrelse, så er det vanskelig. Så lenge du virkelig vil, så er det lett. 

Anonymkode: d606c...81a

Hadde det vært lett hadde alle gjort det. Ikke sett deg på en høy hest og tenk at alt går med indre motivasjon. Da hadde vi hadd lite helseproblemer, gitt. Det er ikke enkelt på papiret heller med kalorier inn/ut, det er så mange faktorer som hormoner/insunlinrespons/stoffskifte/stress +++++ som påvirker dette. Kroppen har mange mekanismer for å hindre vektnedgang, selv om man egentlig burde gå ned, faktisk. Du ser jo ut som en som kan diskutere på dette i hele kveld, men det blir ikke mer sant av den grunn. Det kommer vel en dag du innser at din tydelige vilje ikke kan rokke alt :) 

Anonymkode: 14512...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du får ikke nødvendigvis hjelp fra det offentlige om du er normal/overvektig

Anonymkode: bce1e...520

Vil tro man får hjelp når man har hatt spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 7429c...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du får ikke nødvendigvis hjelp fra det offentlige om du er normal/overvektig

Anonymkode: bce1e...520

Nei, det er nettopp det som er problemet.

- TS

Anonymkode: 974bd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vil tro man får hjelp når man har hatt spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 7429c...2fc

Den var morsom.

Hvorfor tror du anoreksi er en av de mest dødelige psykisk sykdommene vi har? Jo fordi det ikke er noe hjelp å få, og spesielt av psykolog/DPS. Du kan få veiledning av ernæringsfysiolog, men 99,8% av jobben må du gjøre helt selv uten noen form for offentlig hjelp. 

De eneste som faktisk får hjelp, er barn. Er du voksen over 25 år, så får du ikke. 

NRK har skrevet om det, ser hun her frisk ut? Nei. Fikk hun hjelp? Nei, og det er ikke et ukjent fenomen. Det er så å si allmennpraksis i psykriatrien. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446

TS har ikke spiseforstyrrelse, og da blir hun ikke prioritert hos DPS. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...