AnonymBruker Skrevet 3. februar #21 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.54): Hva tenkte og følte du, da du knelte foran presten og lovet Gud å ikke skilles? Personlig, som agnostiker, hadde jeg ikke klart å ta det seriøst. Blir som et skuespill Anonymkode: a77fb...44e Selvfølgelig er det et skuespill. Akkurat som med julenissen. Anonymkode: a2aa4...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #22 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.54): Hva tenkte og følte du, da du knelte foran presten og lovet Gud å ikke skilles? Personlig, som agnostiker, hadde jeg ikke klart å ta det seriøst. Blir som et skuespill Anonymkode: a77fb...44e Ifølge Den norske kirkes vigselsliturgi lover man ikke Gud noe som helst. Løftene gir man til hverandre med Gud og forlovere som vitner. Anonymkode: a1968...d38 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #23 Del Skrevet 4. februar Sofakona skrev (På 2.2.2024 den 20.59): Glede og sommerfugler i magen at jeg giftet meg med mannen i mitt liv med familien og venner til stedet. Kirken for oss var et sted/ hus...for oss var ikke dette noe kristen eller noe med Gud å gjøre. Men det finnes jo andre hus/steder? Hvorfor ville dere gifte dere i et religiøst hus når det finnes andre alternativer uten tilknytning til en religion? Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dere tenker. Anonymkode: 5be18...ccf 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #24 Del Skrevet 4. februar Blir litt samme greia som å konfirmere seg i kirka. (Konfirmere seg generelt om man ikke er kristen). Skjønner at man ikke vil havne utenfor, og gjerne vil ha en feiring. Men hvorfor gjøre det i kirka? Hvorfor kalle det en konfirmasjon? Anonymkode: 51de5...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #25 Del Skrevet 4. februar 6 hours ago, AnonymBruker said: Det går da fint an å være en god kristen selv om man har to barn og et stabilt samliv. Anonymkode: b28fa...c27 Nei. Sex utenfor ekteskap er horeri. Et av de ti bud. En 'god kristen' driver selvklart ikke med den slags. Kanskje du tenker på dobbeltmoralske kristne som velger og vraker hvilke regler som gjelder for dem, mens de peker fingre av alle andre.. Anonymkode: 21fd4...0ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #26 Del Skrevet 4. februar Hvorfor skal kristne ha enerett på disse praktbyggene som hele befolkningen har vært med på å betale for i mange århundreder? Anonymkode: bf2f8...0cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #27 Del Skrevet 4. februar Så lenge Kirken mottar skattepenger så må de også holde dørene oppe for alle. Anonymkode: 76659...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #28 Del Skrevet 4. februar Vi døper barna av respekt for noen av barnas beste- og oldeforeldre. Jeg syns ikke det er blasfemisk en gang. Anonymkode: 088a9...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #29 Del Skrevet 4. februar Fnis. Om ikke allmenheten skal få tilgang til kirkene - hvorfor skal da allmenheten betale for driften av kirkene? Du skal være glad for at kultur og tradisjon er en viktig del av nordmenns hverdagsliv - det holder liv i kirken din. Anonymkode: 32939...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #30 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal kristne ha enerett på disse praktbyggene som hele befolkningen har vært med på å betale for i mange århundreder? Anonymkode: bf2f8...0cb Nettopp – man bruker de instutisjonene og byggene man har. Anonymkode: 0dfb6...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #31 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Sex utenfor ekteskap er horeri. Et av de ti bud. En 'god kristen' driver selvklart ikke med den slags. Kanskje du tenker på dobbeltmoralske kristne som velger og vraker hvilke regler som gjelder for dem, mens de peker fingre av alle andre.. Anonymkode: 21fd4...0ec Hvilket av de ti bud er det da? Anonymkode: 5ee3c...751 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #32 Del Skrevet 4. februar Jeg giftet meg i kirken uten å være kristen. Var ung og hadde lyst å glede mor og mormor. Angrer den dag idag. Presten spurte på samtale om vi gikk i kirka og hvorfor ikke. Anbefaler det ikke til noen, å gifte seg i kirka om man ikke har religiøs tilknytning Anonymkode: 0e85d...dea 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #33 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Sex utenfor ekteskap er horeri. Et av de ti bud. En 'god kristen' driver selvklart ikke med den slags. Kanskje du tenker på dobbeltmoralske kristne som velger og vraker hvilke regler som gjelder for dem, mens de peker fingre av alle andre.. Anonymkode: 21fd4...0ec Ikke ett av de ti bud, nei. Anonymkode: b28fa...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 4. februar #34 Del Skrevet 4. februar Her er kun mannen kristen. Jeg er ikke religiøs. Jeg visste at å gifte seg i kirken, døpe barnet og andre aktiviteter i kirken er noe han setter pris på. Var helt greit for meg. Det st jeg ikke er troende betyr ikke at jeg ikke klarer å forestille meg at for noen er religion noe som hjelper dem i hverdagen. Så lenge den ikke tvinges på meg så bryr jeg meg lite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #35 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.28): Hykleriske, og folk som følger strømmen. Gjør det tradisjonelle som alle andre gjør. Mangler egne meninger Anonymkode: a77fb...44e Feil! Gjør det rette, det gode. Anonymkode: 3d743...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #36 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke ett av de ti bud, nei. Anonymkode: b28fa...c27 Oj, har du ikke hørt at du ikke skal "bryte ekteskapet" (dvs ha sex utenfor ekteskap)? Anonymkode: 3d743...118 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #37 Del Skrevet 4. februar Vi giftet oss ikke i kirken, og har heller ingen planer om å døpe barna våre. Npr det er sagt, har jeg vært tvangsinnmeldt der fra jeg var under året og til jeg ble gammel nok til å få velge selv. Kirken har nok tjent en god del penger på denne praksisen, samt at kirkene er bygget og vedlikeholdt av skattebetalerne. Da skulle jeg ønske at de kunne åpne kirkerommet også for borgerlig vigsel. Vi ateister liker jo å gifte oss i flotte rom selv om vi ikke har noe forhold til Jesus. Anonymkode: 2aae4...7b2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #38 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Sex utenfor ekteskap er horeri. Et av de ti bud. En 'god kristen' driver selvklart ikke med den slags. Kanskje du tenker på dobbeltmoralske kristne som velger og vraker hvilke regler som gjelder for dem, mens de peker fingre av alle andre.. Anonymkode: 21fd4...0ec Du har misforstått ganske kraftig hvis du tror at det er påkrevd å følge alle regler i Bibelen for en kristen. Du kan jo begynne med å reflektere litt over den norske kirkes utvikling i spørsmål som kvinnelige prester eller homofili. Dette er en god og lettfattelig oppsummering av dette poblemet: Anonymkode: b28fa...c27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #39 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oj, har du ikke hørt at du ikke skal "bryte ekteskapet" (dvs ha sex utenfor ekteskap)? Anonymkode: 3d743...118 Det tolker jeg som at man ikke skal være utro, enten man er gift selv, eller med en som er gift, og et forbud mot skilsmisse. Å bruke det i vårt eksempel, som var et par i stabilt samliv med to barn velger å gifte seg, er bare helt på trynet dumt. Anonymkode: b28fa...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 4. februar #40 Del Skrevet 4. februar Jeg har alltid reagert svært kraftig på slike ting, fra jeg var barn og nektet å avlegge speiderløftene fordi jeg syntes det ville vært respektløst av meg å love diverse kristne ting når jeg ikke hadde noe som helst intensjon om å holde det. Speiderlederen (som er meget religiøs) hadde ikke tenkt over dette før, og ba folk rekke opp hånda om de trodde på gud. Nesten ingen rakk opp handa, selv om alle andre hadde avlagt løftene. Han endret løftene etter det. Som konfirmant, ble jeg kraftig irritert på de som ikke var kristne, men konfirmerte seg kristlig for å "få mer penger av bestemor" og sånt. I ungdomstiden gikk jeg fra eksen fordi han sa ja til å være gudfar uten at hverken han eller foreldrene til barnet var kristent - han måtte da stå i kirka og love å bidra til at barnet ble oppdratt i kristen tro, og love å vise barnet guds vei eller noe slikt. Jeg sa at jeg mistet all respekt for ham om han gjorde det uten å følge det, og at han enten måtte si nei, eller snakke med foreldrene (søsteren hans) og presten om en mulig omformulering, eller at han faktisk måtte gjøre det han lovte. Han gjorde ingen av delene, og jeg har ikke snakket med ham siden. Jeg har aldri møtt noen som reagerer like kraftig som meg, men det nærmeste er mine egne foreldre, mannen min og sønnen min. Jeg synes rett og slett det er fryktelig respektløst å stå i kirka og love i hellige seremonier en masse ting som man vet man ikke har tenkt å holde. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå