Gå til innhold

Ikke-kristne som bare SKAL gifte seg i kirka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det er jo tradisjon !

men dåp det er kvalmt det

hvorfor vil du velsignes av gud om du syns det er teit?

Anonymkode: 474e2...16b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det holder jo for kirka at kun ene i paret er medlem, så tror ikke de synes det er så nøye altså. 

Anonymkode: 05f94...d7c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er ille å ønske gifte seg i kirken.  Det er en tradisjon mange setter pris på.

Det jeg reagerer på er når brudeparet vil bruke kirken som en rekvisitt, som den perfekte rammen, ved å kreve at alt av liturgi/kristendom blir holdt utenfor seremonien. 

Anonymkode: 9be60...452

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt mindre enn 40 % av ekteskapsinngåelse skjer i kirka. Jeg antar at disse 40% er de samme som velger barnedåp. 

Anonymkode: dffb0...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hykleriske, og folk som følger strømmen. Gjør det tradisjonelle som alle andre gjør. Mangler egne meninger 

Anonymkode: a77fb...44e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet oss i kirken , vi er ikke kristne og ingen av barna er døpt. Det var veldige flott bryllup 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel først og fremst pga det seremonielle at folk som ikke er kristne gifter seg i kirka. Bruden har vel en romantisk pikedrøm om å gå opp midtgangen i stor, hvit brudekjole akkompagnert av orgelmusikk. Å møte opp hos sorenskriveren uten musikk og med forlovere til stede er nok ikke like stas.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sofakona said:

Giftet oss i kirken , vi er ikke kristne og ingen av barna er døpt. Det var veldige flott bryllup 

Hva tenkte og følte du, da du knelte foran presten og lovet Gud å ikke skilles? Personlig, som agnostiker, hadde jeg ikke klart å ta det seriøst. Blir som et skuespill

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tenkte og følte du, da du knelte foran presten og lovet Gud å ikke skilles? Personlig, som agnostiker, hadde jeg ikke klart å ta det seriøst. Blir som et skuespill

Glede og sommerfugler i magen at jeg giftet meg med mannen i mitt liv med familien og venner til stedet. Kirken for oss var et sted/ hus...for oss var ikke dette noe kristen eller noe med Gud å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (30 minutter siden):

Blasfemisk

Anonymkode: e9e32...9be

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok bli dett på som ikke kristne. Vi er ikke faste kirkegjengere, og har heller ikke fått med oss disse barne sermoniene med bøker osv. Men bpde jeg og mannen er oppdratt i den kristne tro, med jule evangeliet og bibel eventyr. Mannen gikk fast på søndagsskole som barn. Vi er kristne, men ikke så troende at kirken blir besøkt hver søndag. Datteren vår synger i kirkekor, så noen besøk blir det jo.

Anonymkode: 131a1...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blasfemisk

Anonymkode: e9e32...9be

Så mennesker som ikke er kristne skal ikke få gifte seg i kirken..hva er farlig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sofakona said:

Så mennesker som ikke er kristne skal ikke få gifte seg i kirken..hva er farlig med det?

Er ikke farlig, men en integritetsbrist hos dem som gjør det 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For det er jo tradisjon !

men dåp det er kvalmt det

hvorfor vil du velsignes av gud om du syns det er teit?

Anonymkode: 474e2...16b

Veldig mange gifter seg utenfor kirka, men de som gjør det er ikke nødvendigvis de som vanligvis renner ned kirkedørene. Kanskje har man et snev av en barnetro som henger igjen, eller den ene parten er kristen.
Så er det jo noen som gjør det kun for tradisjonens skyld. Det tenker jeg er helt greit. Det er tross alt to voksne mennesker som er enige om at det er det de vil. Ingen tar skade av det. 

Dåp, eller rettere sagt dåp av spedbarn, synes jeg derimot er en merkelig skikk, egentlig uavhengig om foreldrene er kristne eller ikke. Da er det snakk om et menneske og individ som ikke har den fjerneste anelse om hva en kirke eller religion er. Man «påfører» barnet en religion helt uten at vedkommende har noe å si. Vent heller til de har noen år på baken og har lært seg litt om hvordan verden ser ut. Bestemmer de seg for en kristen konfirmasjon, kunne dåpen vært en innledende seremoni til konfirmasjonsforberedelsene, for eksempel. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg er _mer_ Ok med folk som bare innrømmer de liker kirken som et pent sted å gifte seg, enn folk som påberoper seg å være kristne og ter seg overlegent, men likevel har to barn og ti års samliv utenfor ekteskap bak seg før de gifter seg.   :spy:

Anonymkode: 21fd4...0ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ærlig talt, jeg er _mer_ Ok med folk som bare innrømmer de liker kirken som et pent sted å gifte seg, enn folk som påberoper seg å være kristne og ter seg overlegent, men likevel har to barn og ti års samliv utenfor ekteskap bak seg før de gifter seg.   :spy:

Det fins da mange andre pene steder å gifte seg, så hvorfor må det være en kirke om man ikke legger mer i det enn pen arkitektur? Mange ekteskap ryker, men de med to barn og ti års samliv har i hvert fall holdt sammen en god stund, da vil jeg si de har en bra grunnlag for å gifte seg.

Anonymkode: 3fbc7...6a3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 2.2.2024 den 20.59):

Glede og sommerfugler i magen at jeg giftet meg med mannen i mitt liv med familien og venner til stedet. Kirken for oss var et sted/ hus...for oss var ikke dette noe kristen eller noe med Gud å gjøre. 

kunne dere ikke bare funnet et annet hus da? et som ikke innebærer en total mangel på respekt for noe som er hellig for andre?

Anonymkode: b28fa...c27

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går da fint an å være en god kristen selv om man har to barn og et stabilt samliv. 

Anonymkode: b28fa...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.27):

Langt mindre enn 40 % av ekteskapsinngåelse skjer i kirka. Jeg antar at disse 40% er de samme som velger barnedåp. 

Anonymkode: dffb0...bf0

Giftet meg borgerlig, døpt i kirken.

I bunn og grunn fikk jeg ikke noe valg om jeg skulle døpes eller ikke 😆

Mitt barn er døpt av fremtidssosiale årsaker. Derfra så har hun selvsagt fått velge sin egen vei. Troen er ikke der hos henne, men hun velger å gå følge strømmen når det kommer til borgerlig eller kristelig konfirmasjon. Igjen av sosiale årsaker.

Kristendommen er så innbakt i Norge at det er fort gjort og havne utenfor om man ikke følger tradisjoner.

Personlig er jeg fortsatt medlem av kirken, men kun som støttemedlem. Jeg har ikke noen tro i det hele tatt annet enn at jeg ønsker at landet skal fortsette å bygge på de gode prinsippene det ble bygget på. Som er hentet fra Kristendommen. 

Anonymkode: 2d4ad...ca4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...