Hoia Skrevet 7. februar #41 Del Skrevet 7. februar (endret) Jeg hadde blitt glad på andres vegne om de hadde vunnet masse penger, selv om jeg ikke er rik selv. Jeg liker å høre om folk som "lykkes", nysgjerrig på hvordan andre lykkes i livene sine på hver sin måte, så tar jeg til meg noe av det, men ikke alt, kun det som passer for meg. Endret 7. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #42 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nyanser. Wilhelmsen har rett i at om det er ren sjalusi, så er det frigjøring å kvitte seg med de tankene. Men det finnes mange lignende problemstillinger med misunnelse som har andre problemstillinger i seg: Jeg har en fetter som åpenlyst forteller storfamilien at han årlig soper inn 5 - 600 000 ekstra i året på svart arbeid + airbnb som ikke oppgis til skattemyndighetene. Jeg er misunnelig på huset og hytta han har (som han aldri hadde kunne kjøpt uten de ekstra pengene inn). I dette ligger det en urettferdighet. Å føle misunnelse på grunn av urettferdighet, er noe annet enn å følge misunnelse fordi noen har mer av andre årsaker. Anonymkode: f9328...0de Er du virkelig misunnelig på det? Da kan du jo velge å gjøre det samme selv! Prisen du må betale er å gå rundt med en kronisk angst for å bli tatt og havne i fengsel. Er det verdt det? Anonymkode: ec9da...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 7. februar #43 Del Skrevet 7. februar (endret) Jeg tror ikke man blir spesielt lykkelig av å vinne ekstremt masse penger eller materielle goder, Hadde jeg vunnet litt, hadde jeg vært fornøyd. Max 5-10 millioner, det hadde vært supert å vinne, men de store premiene som var for litt siden, er for mye å vinne, da kommer det et kjempe-ansvar og masse tid til å forvalte det. Endret 7. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #44 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok ingen som liker det nei. Å se andre lykkes i alt. Er ingen tror jeg som blir glad på andres vegne at de vinner millioner og millarder og slipper å slite en dritt mer i livet for ting. Bare et eksempel. Anonymkode: 68215...f94 Jeg unner andre å ha det bra, ha god familie, ha det de trenger, være lykkelige. Så jo, det er ganske normalt å unne andre å ha det bra og også være glad på andres vegne, som jeg skrev over her også. Det sagt er det noen ytterst få personer jeg vet som som jeg ikke unner å vinne millioner, rett og slett fordi de ikke behandler andre bra, og fordi de ville brukt en formue på å bli enda mer råtne mot andre. Jeg unner imidlertid også disse få å ha det bra, for jeg tror at hvis de hadde hatt det bra med seg selv så hadde de ikke behandlet andre dårlig. Anonymkode: 8cf9a...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #45 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg unner andre å ha det bra, ha god familie, ha det de trenger, være lykkelige. Så jo, det er ganske normalt å unne andre å ha det bra og også være glad på andres vegne, som jeg skrev over her også. Det sagt er det noen ytterst få personer jeg vet som som jeg ikke unner å vinne millioner, rett og slett fordi de ikke behandler andre bra, og fordi de ville brukt en formue på å bli enda mer råtne mot andre. Jeg unner imidlertid også disse få å ha det bra, for jeg tror at hvis de hadde hatt det bra med seg selv så hadde de ikke behandlet andre dårlig. Anonymkode: 8cf9a...7a6 Snakk om å vri rundt på det jeg skrev. Det jeg vil frem til er at om en vilt fremmed vinner millioner, så sitter ikke andre og gleder seg over at den du ikke kjenner og ikke vet noe om, vinner istedet for deg selv. Er menneskelig. Anonymkode: 68215...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #46 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Der sa du noe. Som jeg kan vri på 😶 Misunnelse kommer NETTOPP av følelsen av urettferdighet. Mennesker som sjelden er misunnelige, føler seg sjelden urettferdig behandlet. De tar ting mer som de kommer. En lignende diskusjon er om hvordan man definerer fattigdom, absolutt og relativ fattigdom. Man kan ikke bare se på inntekter, man må se på hvordan inntekten forvaltes. Prioriterer man godt, kan man få mye ut av lite. Men det hele kommer an på innstilling. Er man indre eller ytre motivert? Har man et rigid eller fleksibelt tankesett? growth mindset – Store norske leksikon (snl.no) Anonymkode: adaad...ea6 Helt enig med deg. For meg er det også en stor link mellom misunnelse og følelsen av urettferdighet, og slik jeg ser det finnes det ingen eksempler som ikke bunner i noe man kan kalle urettferdig. Da jeg sluttet å misunne, sluttet jeg også å tenke så mye på rettferdig het, livet er urettferdig og ferdig med den saken. Når man generelt bruker tiden sin på å fokusere på eget liv og å forbedre det, så glemmer man sammenligningen, og glemmer urettferdighet. Anonymkode: 372d5...035 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #47 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Misunnelse er en naturlig følelse. Når den kommer sigende prøver jeg å minne meg selv på at verden ikke skylder meg noe. Og at alt kan kokes ned til «urettferdig» om man virkelig går inn for det. Gjør det beste ut av det du har, og grip de mulighetene som dukker opp. Kun du er ansvarlig for eget liv. De andre har nok med seg selv. Anonymkode: 545ae...1fc Det at verden ikke skylder meg noe er en stor del av mitt tankesett også for tiden, og har det mye bedre med det. Før hadde jeg uendelig med tanker om hvordan folk og verden burde være. Leste en bok som beskrev hvordan nesten all lidelse kom fra at vi krangler med virkeligheten. Vi har uendelige med tanker om hvordan ting burde være, og det gir oss lidelse, for det er ikke sånn. Anonymkode: 372d5...035 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 8. februar #48 Del Skrevet 8. februar (endret) Jeg prøver å skille mellom de aktive følelsene og de passive følelsene. Sinne, irritasjon, det å være lei seg er irriterende i øyeblikket, men det frigjør energi på sikt. Misunnelse, sjalusi, underliggende misnøye går bare utover seg selv, en flytter fokuset over på andre, og ikke seg selv. Jeg kan kjenne korte stikk, men i neste øyeblikk kommer jeg på meg selv, og at det er det jeg er i, som er relevant for meg, da kan jeg agere konstruktivt. De få gangene jeg har observert at noen agerer på sjalusi og misunnelse, så har jeg ofte tenkt at de ikke har de vanlige grensene vanlig fungerende mennesker har, og noen tilfeller som grenser til psykopati også, uten at jeg kan noe om det. Typisk mennesker som splitter andre mennesker, hindrer andre mennesker, basert på mindreverdighetskomplekser, sjalusi og misunnelse, tenker jeg er til fare for andre, men mest av alt er det veldig synd på dem. De har alltid folk "etter seg". Endret 8. februar av Hoia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå