Gå til innhold

Late som om vi har giftet oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, dette er muligens et veldig merkelig spørsmål, men jeg ønsker innspill likevel. Jeg og samboer har et barn sammen som har begge våre etternavn som etternavn (med bindestrek imellom). Vi har den siste tiden snakket om at vi begge skulle ønske at vi hadde samme etternavn alle sammen og da samme etternavn som barnet. Jeg har vært gift en gang før og ønsker ikke å gifte meg igjen av ulike grunner, mens min mann ikke ønsker å bare bytte navn uten å gifte seg.

Vi har kommet frem til at et slags kompromiss kan være at vi kjøper ringer og fremstår som om vi har giftet oss, men at vi aldri gjennomfører noen seremoni eller sender inn papirer, men da kun endrer navn. Jeg synes likevel det er litt ubehagelig for hvis noen spør hvor vi giftet oss blir vi faktisk nødt til å lyve å si «rådhuset i Oslo» eller noe liknende. Er det noen som har tanker rundt dette så setter jeg pris på innspill! 

Anonymkode: f8c92...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg heller bare byttet navn, så får mannen ha det navnet han har alene.

Rimelig spesielt å lyve om ekteskap!

Anonymkode: 3d3d7...432

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, dette er muligens et veldig merkelig spørsmål, men jeg ønsker innspill likevel. Jeg og samboer har et barn sammen som har begge våre etternavn som etternavn (med bindestrek imellom). Vi har den siste tiden snakket om at vi begge skulle ønske at vi hadde samme etternavn alle sammen og da samme etternavn som barnet. Jeg har vært gift en gang før og ønsker ikke å gifte meg igjen av ulike grunner, mens min mann ikke ønsker å bare bytte navn uten å gifte seg.

Vi har kommet frem til at et slags kompromiss kan være at vi kjøper ringer og fremstår som om vi har giftet oss, men at vi aldri gjennomfører noen seremoni eller sender inn papirer, men da kun endrer navn. Jeg synes likevel det er litt ubehagelig for hvis noen spør hvor vi giftet oss blir vi faktisk nødt til å lyve å si «rådhuset i Oslo» eller noe liknende. Er det noen som har tanker rundt dette så setter jeg pris på innspill! 

Anonymkode: f8c92...995

Hvorfor vil du ikke gifte deg med samboeren din (som du av en eller annen merkelig grunn kaller "min mann") og far til barnet ditt? Hva er det som er så skummelt?

Anonymkode: 53c9c...191

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre et slikt falskspill overfor venner og familie er veldig dårlig gjort, og jeg hadde begynt å lure på hva annet dere kunne finne/funnet på å lyve om. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt teit.

Anonymkode: 53c64...95a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lyve om dette vil være både teit og unødvendig. Si at dere har byttet navn for at dere alle skal ha samme etternavn. Dere måtte etterhvert innlemmet barnet i løgnen eller løyet for barnet.. Helt unødvendig 

Anonymkode: f3dc1...8da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får være forlovet da. Synes du det er flaut å gifte seg en gang til eller er du redd for å være juridisk bundet til han?

Anonymkode: ace19...e7a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det blir for dumt å late som man har giftet seg og å bygge en slags løgn omkring dette. Ekteskap er ikke bare en romantisk kjærlighetshandling, men også en juridisk og formell sak. Uten at jeg klarer å komme på noen eksempler på stående fot, kan det godt hende at det er både korttenkt og dumt å la folk tro at dere er gift når dere ikke er det. 

På meg høres det ut som at mannen din (for han ER jo det, selv om dere ikke er gift) enten:

a) har et intenst ønske om å gifte seg, 
eller 
b) har en intens motstand mot å bytte navn, og at det er der problemet egentlig ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gift tidligere og har eksen sitt etternavn fordi det er det de barna jeg har med han har. Nå har jeg ny samboer, men absolutt ikke noe ønske om å gifte meg igjen, men fordi vi har barn sammen som har hans etternavn så har jeg fått satt inn samboeren sitt etternavn som mellomnavn slik at jeg også har samme navn som vårt felles barn.

Anonymkode: 5d7ed...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fjorten år? Altså alvorlig talt. Enten gifter man seg og bytter navn om man vil det eller så lar man være.

Ønsker ikke å gifte deg «av ulike grunner»? Voks opp.

Anonymkode: 86f84...aaf

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gifte deg for å bytte navn.

At du bytter så du heter det samme som barna, reagerer ingen på.

Anonymkode: b4927...6eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ingenting av. Dere må ikke gifte dere for å ta hverandres etternavn - det er bare å gjøre det. Trenger ikke å gifte dere eller lyve om at dere har giftet dere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift, men ingen av oss har byttet etternavn, hva er egentlig poenget med å gjøre det? Det er jo noe fra gammelt av, da kun mannen kunne føre slekta videre (siden kvinnenes pikenavn ble borte etter giftemål). Dere har gitt barna begge sitt etternavn. Hva er poenget med å gifte seg eller late som dere gifter dere? Jeg ser ikke hva det har med navneendring å gjøre i 2024

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (38 minutter siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. Dere må ikke gifte dere for å ta hverandres etternavn - det er bare å gjøre det. Trenger ikke å gifte dere eller lyve om at dere har giftet dere.

Men mannen vil jo ikke bytte navn uten å gifte seg :P

Uten at jeg helt skjønner hvorfor det er bedre for ham å lyve om å gifte seg, om det er giftermålet han vil ha. 

Anonymkode: 55837...5e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (34 minutter siden):

Jeg er gift, men ingen av oss har byttet etternavn, hva er egentlig poenget med å gjøre det? Det er jo noe fra gammelt av, da kun mannen kunne føre slekta videre (siden kvinnenes pikenavn ble borte etter giftemål). Dere har gitt barna begge sitt etternavn. Hva er poenget med å gifte seg eller late som dere gifter dere? Jeg ser ikke hva det har med navneendring å gjøre i 2024

Det morsomme er at dette heller ikke er gammelt. Stort sett bare 1900- tallet kvinner nyttet etternavn. Man tok gårdsnavnet, uavhengig av om det var hans eller hennes gård.

Anonymkode: 986e7...695

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har valgt å få barn med en mann? Den ultimate forpliktelsen, men vil ikke gifte deg med ham. Selv om du kaller han mannen din? 

Anonymkode: bcc17...529

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde trodd at ett av barna mine hadde giftet seg så hadde jeg ordnet gave (samme hva paret sa), informert slekta og kanskje arrangert et lite selskap som markering. Det hadde vært faen så respektløst av deg å lyve om noe sånt og jeg hadde følt meg som en idiot når det kom for dagen at det bare var tull og jeg dermed godtroende hadde bidratt til at andre sendte gratulasjoner og gaver og ellers gjorde stas på dere.

Noen ganger lurer jeg på hva det feiler folk.

Anonymkode: 2405c...268

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er helt ok å bli skilt, dessverre går det ikke alltid, ikke straff din nye make pga du og din eks feiler og mangler

Anonymkode: df9e1...03c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva problemet med å gifte seg er. Visse årsaker kan nok fikses. Om det er økonomiske årsaker med særeieavtale. Mentale årsaker, vel at han ønsker det bør vel veie like tungt? Han skal aldri få gifte seg fordi du har vært gift tidligere virker ikke helt rimelig for min del. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...