AnonymBruker Skrevet 1. februar #21 Del Skrevet 1. februar Jeg har bmi på 42 og var hos legen i dag. Alvorlig sykelig overvekt sammen med en arvelig hjertefeil som jeg får årlige kontroller på, gjorde at legen hoppet elegant over alt av prat om trening, blodprøver og kalorier og hele suppa og skrev ut resept på Wegovy for tre måneder før jeg rakk å spørre om det kunne være noe for meg. Nå er første dose satt, og så får vi se. Burde gå ned 50-60 kilo. Anonymkode: 2b0c8...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #22 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er jo faktisk blodhardt å få av de kiloene 😩 Anonymkode: 87e51...dbc Hvor lenge har du prøvd for å gå de ned, og hvilken innsats har du lagt i det? Men ja, det er hardt slanke seg. Du må passe på kostholdet, og du må bevege deg, og ikke minst være tolmodig. Det hjelper ikke med medisiner om du ikke har viljen til å endre livsstilen din. Anonymkode: ccc35...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #23 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har bmi 29,5 og fikk avslag 😭😭😭 er 167 og veier 85 kg.. vurderer å gå privat.. har slitt med disse er graviditet for 4 år siden.. vekten bare øker og øker… har kroniske smerter sp blir lite trening men spiser helt normalt.. er så ufattelig lei meg Anonymkode: d3357...215 Hva har du gjort selv for å prøve å gå ned? Anonymkode: 82079...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #24 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 23.54): Trodde BMI-krav kun var aktuelt dersom man skulle få dekket kostnadene for medisinen på blå resept? Anonymkode: 3ec76...159 Ingen får det dekket på blå resept. Anonymkode: e1d45...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #25 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 11.47): Jeg har bmi på 42 og var hos legen i dag. Alvorlig sykelig overvekt sammen med en arvelig hjertefeil som jeg får årlige kontroller på, gjorde at legen hoppet elegant over alt av prat om trening, blodprøver og kalorier og hele suppa og skrev ut resept på Wegovy for tre måneder før jeg rakk å spørre om det kunne være noe for meg. Nå er første dose satt, og så får vi se. Burde gå ned 50-60 kilo. Anonymkode: 2b0c8...b80 Men du fikk den ikke på blå resept? ... jeg skulle ønske jeg hadde hatt råd til å gå på Wegovy, jeg håper legen min har rett i at det skal være høring ift Wegovy nå på våren og at det kanskje kan bli en endring og at den blir satt på blå resept. Anonymkode: 4effa...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #26 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men du fikk den ikke på blå resept? ... jeg skulle ønske jeg hadde hatt råd til å gå på Wegovy, jeg håper legen min har rett i at det skal være høring ift Wegovy nå på våren og at det kanskje kan bli en endring og at den blir satt på blå resept. Anonymkode: 4effa...089 Nei, jeg må betale selv, men jeg har heldigvis råd til det. Hvis du har BMI over 50 og har fedmerelaterte sykdommer i tillegg, kan legen din søke legemiddelverket om Wegovy på blå resept for deg, men selv da er det få søknader som blir godkjent, så vidt jeg har forstått. Minst like vanskelig å få Wegovy på blå resept som å få innvilget fedmeoperasjon. Men, når det gjelder kostnader, har jeg sett flere fortelle på ulike forum at de har spist så mye mindre når de går på medisinen at de har spart inn mye av medisinprisen på matbudsjettet, så det har ikke blitt så dyrt allikevel. 50-100 kroner dagen(avhengig av dose) for denne medisinen er ikke så mye, egentlig. Det er jo bare en kaffe og et rundstykke på kafé. Begrunnelsen fra Legemiddelverket for at Wegovy ikke er på blå resept, er at den er for dyr i forhold til virkning/helseeffekt. Tviler på at de vil endre på den avgjørelsen med det første. Det er et nytt og mer effektivt medikament på vei, og det kan jo hende de vil vurdere et nytt medikament annerledes. Anonymkode: 2b0c8...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #27 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, jeg må betale selv, men jeg har heldigvis råd til det. Hvis du har BMI over 50 og har fedmerelaterte sykdommer i tillegg, kan legen din søke legemiddelverket om Wegovy på blå resept for deg, men selv da er det få søknader som blir godkjent, så vidt jeg har forstått. Minst like vanskelig å få Wegovy på blå resept som å få innvilget fedmeoperasjon. Men, når det gjelder kostnader, har jeg sett flere fortelle på ulike forum at de har spist så mye mindre når de går på medisinen at de har spart inn mye av medisinprisen på matbudsjettet, så det har ikke blitt så dyrt allikevel. 50-100 kroner dagen(avhengig av dose) for denne medisinen er ikke så mye, egentlig. Det er jo bare en kaffe og et rundstykke på kafé. Begrunnelsen fra Legemiddelverket for at Wegovy ikke er på blå resept, er at den er for dyr i forhold til virkning/helseeffekt. Tviler på at de vil endre på den avgjørelsen med det første. Det er et nytt og mer effektivt medikament på vei, og det kan jo hende de vil vurdere et nytt medikament annerledes. Anonymkode: 2b0c8...b80 Det er det jeg tenker også, at dersom jeg hadde hatt 3000 kroner en mnd så jeg kunne kjøpt så hadde jeg gjort det, men jeg har ikke så mye til overs hver mnd så jeg kan ikke. Jeg fikk resept på Mysimba, så jeg håper den kommer til å virke bra etterhvert. Den fikk jeg på blå resept så bare jeg kommer meg over grensa så kan jeg fortsette på det sålenge jeg trenger. Jeg håper legemiddelverket ser på regnestykket igjen og finner ut at de "regnet feil" og at det er billigere å ha Wegovy og Saxenda evt. på blå resept og at det kanskje er mer effektivt enn fedmerelaterte sykdommer som må behandles på sykehus. Hvilket annet medikament er på vei? Det må jeg sjekke, for det høres interessant ut. Anonymkode: 4effa...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 4. februar #28 Del Skrevet 4. februar (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilket annet medikament er på vei? Det må jeg sjekke, for det høres interessant ut. Anonymkode: 4effa...089 https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/ekspertsykehuset/ozempic-wegovy-og-snart-mounjaro---slutten-pa-de-mislykkede-slankekurene/ Endret 4. februar av aksase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #29 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 23.54): Trodde BMI-krav kun var aktuelt dersom man skulle få dekket kostnadene for medisinen på blå resept? Anonymkode: 3ec76...159 Ingen får dette dekket på blå resept. Leger må følge retningslinjene for bruk av medisinen. Denne har krav og overvekt/fedme. Normalvektige som ønsker å bli tynnere kan ikke få denne medisinen. Anonymkode: 7289b...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #30 Del Skrevet 4. februar aksase skrev (På 1.2.2024 den 7.53): Det er en åpning for å søke om å få Wegovy på blå resept dersom man har BMI på over 50 og har alvorlige fedmerelaterte sykdommer. Det er legen som må søke for deg, aller helst en spesiallege fra en overvektsklinikk på et sykehus eller liknende, men selv da er det få søknader som går i gjennom, så vidt jeg har oppfattet. TS har bmi på 25 og ønsker å gå ned etter nylig graviditet. Klarer ikke å se at hun er i nærheten av å komme innenfor kriterier for å få dette av legen, selv på hvit resept. Anonymkode: 7289b...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 4. februar #31 Del Skrevet 4. februar (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): TS har bmi på 25 og ønsker å gå ned etter nylig graviditet. Klarer ikke å se at hun er i nærheten av å komme innenfor kriterier for å få dette av legen, selv på hvit resept. Anonymkode: 7289b...d0e Det er riktig, og det har jeg skrevet om et stykke ned på førstesiden i denne tråden. 🙂 Endret 4. februar av aksase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå