Gå til innhold

Kan jeg begynne med Wegovy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 1,82 høy og veier 82 kg(kvinne). Dette er 12 kg for mye for min del. Jeg har født for ikke lenge siden og sliter med å miste vekten. Er jeg i kategorien for å få wegovy? 

Anonymkode: 87e51...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke.

Anonymkode: f8a9b...31e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du få lov til av legen. Bytt lege hvis den du har nå ikke er positiv. 

Anonymkode: 3ad6a...46d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det burde du få lov til av legen. Bytt lege hvis den du har nå ikke er positiv. 

Hvordan går jeg frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan går jeg frem? 

Gråt, si at de 10 kiloene ekstra ødelegger livet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo faktisk blodhardt å få av de kiloene 😩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er 1,82 høy og veier 82 kg(kvinne). Dette er 12 kg for mye for min del. Jeg har født for ikke lenge siden og sliter med å miste vekten. Er jeg i kategorien for å få wegovy? 

I følge BMI er du ikke overvektig en gang, så svaret er nei. Kravet er BMI på 30 hvis du ikke har livsstilssykdommer, i så tilfelle er den 27.

Anonymkode: bb840...7e2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har fått uten å oppfylle bmi-kravet? 
Jeg er 66-67 og 161 cm. Mistenker jeg har noe høyt blodtrykk og hadde svangerskapsdiabetes, er det sjans for meg? 

Anonymkode: 3db0f...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 66-67 og 161 cm. Mistenker jeg har noe høyt blodtrykk og hadde svangerskapsdiabetes, er det sjans for meg? 

Altså, leger kan skrive det ut uten indikasjon, men det legger et større ansvar på legen, og hvis du da får alvorlige bivirkninger så står legen ansvarlig fordi de ikke fulgte retningslinjene 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

..og damer lurer på hvorfor de blir tatt mindre seriøst i helsevesenet. 🙄

Anonymkode: d3df7...650

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trodde BMI-krav kun var aktuelt dersom man skulle få dekket kostnadene for medisinen på blå resept?  

Anonymkode: 3ec76...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo normalvektig? Hvorfor ikke trene bort de kiloene, samt passe på hva du spiser?

Anonymkode: 3d4dc...276

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trodde BMI-krav kun var aktuelt dersom man skulle få dekket kostnadene for medisinen på blå resept?  

Nei, medisiner kan ha bivirkninger så leger skriver de ikke ut om man ikke møter indikasjon for medisinen - eller har andre fysiske komplikasjoner av vekten  å ta hensyn til, som blodsukker, kolesterol, blodtrykk mm. 

Anonymkode: c0ebe...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Wegovy er ikke på blå respept i det hele tatt. 

Anonymkode: 4effa...089

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med de målene har du KMI(BMI) på 25. Wegovy skal normalt ikke skrives ut av legen før man har en KMI på 30 eller mer. Dvs. at du må over 100kg før du kvalifiserer i følge veiledningen i Felleskatalogen.

Legen din kan gjøre andre vurderinger, men det er dette som gjelder i følge legemiddelverkets godkjenning av Wegovy.

Endret av aksase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wegovy er ikke på blå respept i det hele tatt. 

Anonymkode: 4effa...089

Det er en åpning for å søke om å få Wegovy på blå resept dersom man har BMI på over 50 og har alvorlige fedmerelaterte sykdommer. Det er legen som må søke for deg, aller helst en spesiallege fra en overvektsklinikk på et sykehus eller liknende, men selv da er det få søknader som går i gjennom, så vidt jeg har oppfattet.

Endret av aksase
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det syns jeg rett og slett hadde vært misbruk av medikamenter. Du har nettopp født, og det kan godt hende de 10 kg er borte om et år. Kan anbefale lange, daglige trilleturer 🙂. Gratis, og sunt.

Anonymkode: 0e463...761

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som at jeg på 62 kg skal gå til legen å be om Wegovy for å gå ned til 50. De "pyntekiloene" må du (og jeg) rett og slett jobbe ræva av oss for å ta av selv. Vær heller glad du ikke har 20-30-40+ kilo overvekt du må ned. Det er for disse denne medisinen bør gis til. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi 29,5 og fikk avslag 😭😭😭 er 167 og veier 85 kg.. vurderer å gå privat.. har slitt med disse er graviditet for 4 år siden.. vekten bare øker og øker… har kroniske smerter sp blir lite trening men spiser helt normalt.. er så ufattelig lei meg

Anonymkode: d3357...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...