Gå til innhold

Er noen andre stressa nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt redd for vind etter en ganske traumatisk hendelse for et par år siden. Jeg er kjempestressa nå, kast på 26 m/s. Jeg prøver å se på humor og høre på musikk men jeg får panikk bare jeg hører et kast. Jeg bor i gammelt femtitalls hus så jeg hører litt ekstra at det knirker i huset. Jeg har hester og må ta dem inn men jeg tør simpelthen ikke. Et par takstein falt på isen og knuste og jeg fikk helt hetta, tør ikke se ut engang. Jeg bor over 700 m.o.h så jeg vet ikke om det er bra eller dårlig? Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre nå, trenger noe beroligene. Det er et veldig rotete innlegg men jeg klarer ikke fokusere så mye akkurat nå. 

Anonymkode: ac80e...ddc

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hva du er redd for. Du høres litt mentalt ustabil ut...

Anonymkode: a24a2...354

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ekstremt redd for vind etter en ganske traumatisk hendelse for et par år siden. Jeg er kjempestressa nå, kast på 26 m/s. Jeg prøver å se på humor og høre på musikk men jeg får panikk bare jeg hører et kast. Jeg bor i gammelt femtitalls hus så jeg hører litt ekstra at det knirker i huset. Jeg har hester og må ta dem inn men jeg tør simpelthen ikke. Et par takstein falt på isen og knuste og jeg fikk helt hetta, tør ikke se ut engang. Jeg bor over 700 m.o.h så jeg vet ikke om det er bra eller dårlig? Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre nå, trenger noe beroligene. Det er et veldig rotete innlegg men jeg klarer ikke fokusere så mye akkurat nå. 

Sett på deg lue og få dyra i hus.

Anonymkode: f99b4...eeb

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Ts, du KAN IKKE la hesten dine stå ute nå!

Om du ikke greier å ta dem inn selv, da må du faktisk få tak i noen andre til å gjøre det!

Ved forrige storm her hadde vi vindkast på 30 m/s, det gikk helt fint. Vært oppunder dette i dag også, men det går helt fint.

Men nå MÅ du gå ut og ta inn hestene dine, eller du må få noen til å ta dem inn for deg NÅ!

Anonymkode: bd253...79c

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hva du er redd for. Du høres litt mentalt ustabil ut...

Anonymkode: a24a2...354

Som sagt, traumatisk opplevelse. Jeg ble lagt inn på sykehus fordi jeg holdt på å dø etter det og alt var pga vind. Jeg har fått hjelp men det er skummelt fortsatt. Jeg er mental ustabil og jeg er redd for å bli skadet så hardt som jeg ble den gangen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du ikke greier å ta dem inn selv, da må du faktisk få tak i noen andre til å gjøre det!

Ved forrige storm her hadde vi vindkast på 30 m/s, det gikk helt fint. Vært oppunder dette i dag også, men det går helt fint.

Men nå MÅ du gå ut og ta inn hestene dine, eller du må få noen til å ta dem inn for deg NÅ!

Tok meg sammen og tok dem inn etter at jeg skreiv. De står inne og har mat og lys på så jeg tror det går bra med dem

• Liker 7
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tok meg sammen og tok dem inn etter at jeg skreiv. De står inne og har mat og lys på så jeg tror det går bra med dem

Bra!

Anonymkode: b4901...97a

• Liker 2
Skrevet

Superbra at du fikk ordna med hestene. Foreslår at du gjør ting så koselig som mulig rundt deg nå, distraherer deg så mye du kan, også "står du han av".

Anonymkode: f9078...345

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tok på deg klær, gikk ut og tok inn flere hester og ga dem mat og gikk inn igjen og skrev dette svare til meg på 12 minutter?

Jeg håper det du skriver stemmer, men det høres ikke helt sannsynlig ut.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tok på deg klær, gikk ut og tok inn flere hester og ga dem mat og gikk inn igjen og skrev dette svare til meg på 12 minutter?

Det tar ca 30 sekunder å gå ned i stallen, åpna porten i paddocken (hadde allereda lagt inn fôr og møkka) så gikk de inn selv, jeg lukka boksdøra og løp inn igjen. Ja det stemmer, det er dumt hvis du ikke tror meg og stresser med det

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

For hestene kunne du ikke ta inn før stormen kom? Du viste den kom og at du kom til å bli redd.

Anonymkode: 756d0...ba6

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette. Stakkars dyr. Du må søke hjelp, TS.

Anonymkode: 91057...c39

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hester er dyr, ikke idioter. De vil selv oppsøke ly og forsøke komme inn når det er uvær. Ts måtte trolig bare åpne en port/dør og resten gjorde nok hestene med iver og glede. (Hen sier heller ikke hen har «gitt» dem mat nå, men at de *har* mat.)

Ts: bare hold deg inne, så går det fint. Om vindkast krysser 35 m/s ville jeg søkt bort fra store vinduer, ellers kan du ta det med ro. Om det hjelper kan du lage en oversikt over hvem du ringer om det går galt - det er ofte mer beroligende å faktisk forberede seg enn å nekte hjernen tenke «worst case». Tanker vi ikke lar oss selv tenke vokser seg mer mektige enn tanker vi lar oss tenke - selv om de er grufulle.

Anonymkode: bd6d8...49d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For hestene kunne du ikke ta inn før stormen kom? Du viste den kom og at du kom til å bli redd.

Anonymkode: 756d0...ba6

Det var ikke meldt så mye vind tidligere idag så jeg tenkte de klarte seg i 15 m/s men det endra deg til 26. Jeg kan ikke kontrollere været og vite alt. Jeg har også klart å ta inn hestene før så jeg tenkte jeg klarte det men jeg fikk panikk

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skulle til å skrive det samme.

Anonymkode: 02f75...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle til å skrive det samme.

Anonymkode: 02f75...67b

Skjønner ikke at det er så umulig at to hester går inn i boksen der de allerede hadde mat på tolv minutter? De er ikke dumme dyr, det er en rutine jeg har hver kveld som ofte tar rundt fem minutter. Det må da gå an å skjønne? Er det så vanskelig?

• Nyttig 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, traumatisk opplevelse. Jeg ble lagt inn på sykehus fordi jeg holdt på å dø etter det og alt var pga vind. Jeg har fått hjelp men det er skummelt fortsatt. Jeg er mental ustabil og jeg er redd for å bli skadet så hardt som jeg ble den gangen

Hva skjedde? 😮 

Anonymkode: 8219a...3cf

• Hjerte 2
Skrevet

TS: Sett deg i et rom i huset hvor vinden ikke treffer rett på, så føles det mindre brutalt. Vind er sjelden farlig, men du var uheldig en gang, høres det ut som. 

• Hjerte 2
Skrevet

Uff, kjære deg, dette høres ikke noe godt ut. 

Jeg er ikke stressa nå, selv om jeg kjenner det river godt i huset. Tror nok du er inne på noe, at det har med den traumatiske hendelsen du opplevde. 

Skulle til å skrive at du måtte ringe noen å hjelpe deg få inn hestene, men ser du har gjort det. Stolt av deg, bra jobba! Det er ikke barebare når man har vonde erfaringer, og en irrasjonell frykt. 

Kan du gjøre noen beroligende øvelser, regulere nervesystemet ditt, har du noe som pleier å roe deg ned? Se på en koselig serie, ta på de mest behagelige klærne, drikke noe varmt. 

Håper det går bra med deg, det er over etter i morgen. ❤️ 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjedde? 😮 

Var på hyttetur langt oppi fjellet (uten mobildata eller nett) og noen av de jeg var med ville være en dag lenger enn det vi skulle. Når vi våkna var det rundt 40 m/s der og vi måtte ned fordi det kom til å bli verre. Vi gikk ned en bakke, der var det et fjell så vi trodde vi ville få ly. Nei, der gikk det ras rett etter at vi kom bort dit. De andre jeg var med kom seg unna men jeg hadde blitt tatt av vinden og sklei nedover mot et stup så raset tok meg ned til en liten klippe rett utenfor stupet. Jeg klamra meg fast og de jeg var med løp ned til der det var dekning og ringte ambulanse men de kunne ikke komme pga vind. Det var en som bodde i nærheten som hjalp oss med å dra meg opp. Jeg knakk armen og hadde hjernerystelse. Jeg var besvimt når de dro meg opp så jeg husker ingenting utenom at jeg havna på sjukehus i fem dager. Det var som du sikkert skjønner traumatisk.

Endret av AnonymBruker0812
Skrivefeil
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...