AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Går hos psykolog, hun mener jeh er deprimert, ønsker jeg skal starte på antidepressiva. Jeg er forsåvidt enig i det, føler meg trist/ nedfor hele tiden, ekstremt sliten/ trøtt. Har ikke lyst/ ork til noe. Nå er jeg og samboer bedt I bryllup til broren hans, i august. Var hos svigers i dag, når de begynte å snakke om det kjente jeg at jeg ble kvalm og får nesten panikk når jeg tenker på det.. at jeg skal dit og smile og le med masse folk, når jeg helst vil være hjemme.. Har jo startet behandling for å bli bedre, men aner ikke tidsperspektivet. En del av grunnen til at jeg er deprimert er for stor belastning over tid, og lav selvfølelse generelt. Noen som har vært i samme situasjon? Når begynte du å føle deg bedre? Anonymkode: 219fa...345
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 En depresjon varer sjelden så lenge som et halvt år, så uansett behandling eller ei så vil du kjenne deg mye bedre i august. Anonymkode: 504a7...781 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 JA det kan du så absolutt! ser du går til psykolog, men gjør du noen andre grep. Trening (selv små turer hver dag), kosthold etc har ekstremt stor virkning på depresjoner - og hjalp meg veldig! Anonymkode: 9ff2c...39a 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går hos psykolog, hun mener jeh er deprimert, ønsker jeg skal starte på antidepressiva. Jeg er forsåvidt enig i det, føler meg trist/ nedfor hele tiden, ekstremt sliten/ trøtt. Har ikke lyst/ ork til noe. Nå er jeg og samboer bedt I bryllup til broren hans, i august. Var hos svigers i dag, når de begynte å snakke om det kjente jeg at jeg ble kvalm og får nesten panikk når jeg tenker på det.. at jeg skal dit og smile og le med masse folk, når jeg helst vil være hjemme.. Har jo startet behandling for å bli bedre, men aner ikke tidsperspektivet. En del av grunnen til at jeg er deprimert er for stor belastning over tid, og lav selvfølelse generelt. Noen som har vært i samme situasjon? Når begynte du å føle deg bedre? Anonymkode: 219fa...345 Prøv å skyv slike ting foran deg. Det er lenge til, og OL du takker ja nå så trenger du ikke ta stilling til dette før i aug. depresjon har jeg aldri hatt, men har vært nedstemt. Det går over. Nå er du i gang med psykolog, og medisin vil hjelpe deg godt. selv om du føler ting er et ork. Så tving deg selv til små ting hver dag. Gå en kort tur, møt en venn, husarbeid, jobb osv. det er slike ting som hjelper deg tilbake. Å bli liggende under dyna er det som frister mest, og det som frister mest tror vi at vi trenger. Prøv ikke tenk så mye på at du er deprimert, og katastrofetenke. Ta dag for dag, og ikke tenk så langt frem som neste uke. Når man er deppa har man ofte negative tanker, som er med på å opprettholde depresjon. Anonymkode: dc45e...638
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv å skyv slike ting foran deg. Det er lenge til, og OL du takker ja nå så trenger du ikke ta stilling til dette før i aug. depresjon har jeg aldri hatt, men har vært nedstemt. Det går over. Nå er du i gang med psykolog, og medisin vil hjelpe deg godt. selv om du føler ting er et ork. Så tving deg selv til små ting hver dag. Gå en kort tur, møt en venn, husarbeid, jobb osv. det er slike ting som hjelper deg tilbake. Å bli liggende under dyna er det som frister mest, og det som frister mest tror vi at vi trenger. Prøv ikke tenk så mye på at du er deprimert, og katastrofetenke. Ta dag for dag, og ikke tenk så langt frem som neste uke. Når man er deppa har man ofte negative tanker, som er med på å opprettholde depresjon. Anonymkode: dc45e...638 Depresjon og nedstemthet er helt forskjellige ting. Anonymkode: 1c566...455 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): JA det kan du så absolutt! ser du går til psykolog, men gjør du noen andre grep. Trening (selv små turer hver dag), kosthold etc har ekstremt stor virkning på depresjoner - og hjalp meg veldig! Anonymkode: 9ff2c...39a Jeg prøver komme meg ut på tur noen dager i uka, og tenke over hva jeg spiser. Begrense sukker hvertfall, og spise mer sunt. Anonymkode: 219fa...345
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv å skyv slike ting foran deg. Det er lenge til, og OL du takker ja nå så trenger du ikke ta stilling til dette før i aug. depresjon har jeg aldri hatt, men har vært nedstemt. Det går over. Nå er du i gang med psykolog, og medisin vil hjelpe deg godt. selv om du føler ting er et ork. Så tving deg selv til små ting hver dag. Gå en kort tur, møt en venn, husarbeid, jobb osv. det er slike ting som hjelper deg tilbake. Å bli liggende under dyna er det som frister mest, og det som frister mest tror vi at vi trenger. Prøv ikke tenk så mye på at du er deprimert, og katastrofetenke. Ta dag for dag, og ikke tenk så langt frem som neste uke. Når man er deppa har man ofte negative tanker, som er med på å opprettholde depresjon. Anonymkode: dc45e...638 Prøver ikke tenke så mye på det enda, men ble liksom oppmerksom på det når vi snakket om det i dag. Skal prøve ta en dag om gangen, det er sant at det er lenge til, skal bare konsentrere meg om å bli bedre, i første omgang Anonymkode: 219fa...345
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Tar du antidepressiva så vil det nok hjelpe deg en del her og nå, ihvertfall. Det hjalp mot min sosiale angst. Men jeg kjenner meg igjen i det å grue seg til ulike arrangementer man ikke føler seg komfortabel med. Jeg velger å delta på noe men ikke på alt som skjer. Å reise på tur med jobben er en stor belastning for meg. Jeg stresser hele uken før og er utslitt uken etter. Jeg må derfor vurdere om det er verdt det. Ikke alle kan være like eller delta på alt. For meg blir det en for stor belastning og jeg er ikke villig til å kjempe med det, lenger. Anonymkode: 9da41...672
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tar du antidepressiva så vil det nok hjelpe deg en del her og nå, ihvertfall. Det hjalp mot min sosiale angst. Men jeg kjenner meg igjen i det å grue seg til ulike arrangementer man ikke føler seg komfortabel med. Jeg velger å delta på noe men ikke på alt som skjer. Å reise på tur med jobben er en stor belastning for meg. Jeg stresser hele uken før og er utslitt uken etter. Jeg må derfor vurdere om det er verdt det. Ikke alle kan være like eller delta på alt. For meg blir det en for stor belastning og jeg er ikke villig til å kjempe med det, lenger. Anonymkode: 9da41...672 Jeg skal begynne på antidepressiva. Jeg pleier ikke grue meg til sånne ting, men jeg bare føler meg så tom for energi, alt.. og føler liksom ingen glede. Derfor jeg ser litt mørkt på det akkurat nå.. Anonymkode: 219fa...345
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Ja, det kan man absolutt. Hvis medisiner og terapi fungerer, så kommer du til å bli mye bedre i løpet av noen måneder. Men det varierer selvsagt også. Av og til trenger man tid på seg til å finne riktig medisin og hva som er gode ting å gjøre for å bli bedre. Men du, jeg vil gi et råd fra meg som jeg håper du klarer å ta til deg. Jeg gikk gjennom noe lignende selv, og jeg ble også stresset av ting som lå langt frem i tid. Hvis du klarer: Ikke legg press på deg selv. Dette må bare ta den tiden det tar, FOR DEG. Det er mye viktigere at du blir bedre, enn at du klarer å gå i et bryllup. Jeg måtte faktisk droppe et bryllup selv, det var leit, men verden gikk videre. Tro meg, jeg forstår deg godt. Alt føles tomt, større, tyngre, mer dramatisk osv når man har det sånn. Du trenger ro og tid. Og du, om et halvt år kan livet ditt og psyken din være så mye bedre enn det er nå! Og da kan du gå i det bryllupet og ha det veldig fint. Ønsker deg alt godt. God bedring! Anonymkode: c4bd1...649
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det kan man absolutt. Hvis medisiner og terapi fungerer, så kommer du til å bli mye bedre i løpet av noen måneder. Men det varierer selvsagt også. Av og til trenger man tid på seg til å finne riktig medisin og hva som er gode ting å gjøre for å bli bedre. Men du, jeg vil gi et råd fra meg som jeg håper du klarer å ta til deg. Jeg gikk gjennom noe lignende selv, og jeg ble også stresset av ting som lå langt frem i tid. Hvis du klarer: Ikke legg press på deg selv. Dette må bare ta den tiden det tar, FOR DEG. Det er mye viktigere at du blir bedre, enn at du klarer å gå i et bryllup. Jeg måtte faktisk droppe et bryllup selv, det var leit, men verden gikk videre. Tro meg, jeg forstår deg godt. Alt føles tomt, større, tyngre, mer dramatisk osv når man har det sånn. Du trenger ro og tid. Og du, om et halvt år kan livet ditt og psyken din være så mye bedre enn det er nå! Og da kan du gå i det bryllupet og ha det veldig fint. Ønsker deg alt godt. God bedring! Anonymkode: c4bd1...649 Tusen takk for hyggelig melding ❤️det føles vanskelig nå, håper det vil føles lettere etterhvert. Skal prøve ikke tenke så mye på det som ligger foran meg, bare ta en dag av gangen. Satser på ting ser annerledes ut om et halvt år 🙂 ts Anonymkode: 219fa...345
Helene1982 Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Går hos psykolog, hun mener jeh er deprimert, ønsker jeg skal starte på antidepressiva. Jeg er forsåvidt enig i det, føler meg trist/ nedfor hele tiden, ekstremt sliten/ trøtt. Har ikke lyst/ ork til noe. Nå er jeg og samboer bedt I bryllup til broren hans, i august. Var hos svigers i dag, når de begynte å snakke om det kjente jeg at jeg ble kvalm og får nesten panikk når jeg tenker på det.. at jeg skal dit og smile og le med masse folk, når jeg helst vil være hjemme.. Har jo startet behandling for å bli bedre, men aner ikke tidsperspektivet. En del av grunnen til at jeg er deprimert er for stor belastning over tid, og lav selvfølelse generelt. Noen som har vært i samme situasjon? Når begynte du å føle deg bedre? Anonymkode: 219fa...345 Du har det åpenbart ikke bra akkurat nå. Ta imot hjelpen du blir tilbudt. Det aller tydeligste symptomet på psykisk lidelse er ofte at man blir så utslitt av seg selv og egne tanker at man ikke ser hele bildet. I akkurat denne situasjonen er det en invitasjon til bryllup som får deg til å overtenke. Friske folk ville slappet av frem til august, og muligens fått influensa eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Selv kronisk depresjon bruker å bli bedre om sommeren. Bare sørg for å få nok sol på kroppen i mai, juni og juli, så blir august og bryllup en berusende lykkeopplevelse.👍 Sola produserer mange forskjellige molekyler i huden ved hjelp av UV-strållingen, når vi soler oss uten solkrem. Problemet er at sola står for lavt til at all strålingen som trengs greier å trenge gjennom atmosfæren mellom september og april. Da kan kroppen visstnok få problemer med å omdanne tryptofan til serotonin. Denne artikkelen forklarer hvordan mekanismen med omdanning av tryptofan til serotonin fungerer: https://faseb.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1096/fj.13-246546 Artikkelen er skrevet av leger som forsker på autisme og beskriver hvordan mangel på produksjon av serotonin påvirker utviklingen av autisme. Samme mekanisme har betydning for utvikling av blant annet depresjon. Psykologer tror selvsagt noe på at årsaken til depresjon ligger inne i cellene som kroppen er bygget opp av. De er mer opptatt av følelsene du opplever når cellebiologien ikke fungerer som den skal og omdanningen av tryptofan til serotonin er hemmet. Psykologen skal snakke deg ut av de vonde følelsene. Som regel lykkes psykologer hver eneste gang, fordi depresjoner som regel går over helt av seg selv når sommeren kommer. Og like ofte vender tilbake neste vinter, når sola igjen forsvinner og fotosyntesen av molekyler i huden stopper opp. Da står psykologen selvsagt klar med nye samtaler til tusenvis av kroner. Og psykiaterne står trippende med resepptblokka, for å skrive ut legemidler til tusenvis av kroner, hvis du synes at psykologen bruker for lang tid. Enn om alt du trenger for å bli frisk fra depresjonen er et par uker på Gran Canaria? Kilde: https://www.researchgate.net/figure/Vitamin-D-prevents-the-onset-of-depression-by-activating-a-number-of-processes-that-are_fig2_313776051 Anonymkode: bbaaa...6d2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Har du sjekket deg for D-vitaminmangel. Det kan forverre depresjon betraktelig. Anonymkode: 1c566...455
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du sjekket deg for D-vitaminmangel. Det kan forverre depresjon betraktelig. Anonymkode: 1c566...455 Når du sjekker deg for D-vitaminmangel, sjekker legen om D-vitaminnivået er høyt nok til å forebygge beinskjørhet (minst 50). Hvor høyt D-vitaminnivå som trengs for å sikre oss mot depresjon, er det faktisk ingen som har brydd seg om å finne ut. Anonymkode: bbaaa...6d2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 De fleste depresjoner går over i løpet av 3-6 måneder. Anonymkode: f5e4b...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå