Gå til innhold

Hbor mye kan man trene ila uken før det går ut over restitusjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trener pdd 4 dager uken. Man, tir, ons, fre. 

Treningen er på crossfitsenter. En time, men den er delt opp i 15 minutter styrke (vektstang) og 15 minutter ulike øvelser amrap. Resten er av timen er oppvarming, tøying, osv. Så egentlig 30 minutter effektiv trening. 

Men jeg kjenner at jeg har blod på tann og klarer nesten ikke holde meg borte de resterende dagene jeg ikke trener. 

Hvor mye kan man trene (effektive 30 minutter) før det går ut over restitusjon og muskelbygging? 

Anonymkode: 88ba3...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke trener samme muskelgruppe daglig skal det mye til å overtrene.. 🙂

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det avhenger av mer enn bare hvor mange timer du trener. Faktorer som søvn, stress, kosthold og energibalanse spiller nok inn på hvor mye trening kroppen tåler. 

Anonymkode: 222c1...fdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Treningen er på crossfitsenter. En time, men den er delt opp i 15 minutter styrke (vektstang) og 15 minutter ulike øvelser amrap. Resten er av timen er oppvarming, tøying, osv. Så egentlig 30 minutter effektiv trening. 

Men jeg kjenner at jeg har blod på tann og klarer nesten ikke holde meg borte de resterende dagene jeg ikke trener. 

Hvor mye kan man trene (effektive 30 minutter) før det går ut over restitusjon og muskelbygging? 

Lett å få blod på tann med crossfit 😀 Enig med mange her om at det kommer an på et helhetsbilde med total belastning hvor søvn, kosthold og stress er en viktig del av helheten. I tillegg kommer alder og hvor godt trent du er inn. Forskjell på å være 19 og fra idrettsbakgrunn eller å være voksen og finne veien til bare til trening med høy intensitet.

Da jeg startet med crossfit i 30 årene, fikk jeg råd fra coach om maks 2 ganger i uken når man er ny. Nå kan jeg trene 4-6 ganger i uken, men jeg gir ikke alt på økter og minst en av dem er en rolig sone 1-2.

Programmering har også litt å si. Hos oss følger vi kriger box programming, og denne uka anser jeg de fleste øktene som såpass krevende at jeg bare går på 3 av timene, selv om minst 5 av den ser sykt morsomme ut 😅 Andre steder jeg har vært på drop in Har hatt mye mer inn hver time og gitt meg mindre overskudd for flere øker.

Viktig å huske at det å holde litt tilbake mest sannsynlig gir bedre krutt på trening og redusert risiko for skade. Mye bedre med 4 jevne dager i uka enn plutselig gå på en smell og ikke få trent på to uker fordi man gikk for hardt ut et par uker. 

Anonymkode: 4e3b5...e03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lett å få blod på tann med crossfit 😀 Enig med mange her om at det kommer an på et helhetsbilde med total belastning hvor søvn, kosthold og stress er en viktig del av helheten. I tillegg kommer alder og hvor godt trent du er inn. Forskjell på å være 19 og fra idrettsbakgrunn eller å være voksen og finne veien til bare til trening med høy intensitet.

Da jeg startet med crossfit i 30 årene, fikk jeg råd fra coach om maks 2 ganger i uken når man er ny. Nå kan jeg trene 4-6 ganger i uken, men jeg gir ikke alt på økter og minst en av dem er en rolig sone 1-2.

Programmering har også litt å si. Hos oss følger vi kriger box programming, og denne uka anser jeg de fleste øktene som såpass krevende at jeg bare går på 3 av timene, selv om minst 5 av den ser sykt morsomme ut 😅 Andre steder jeg har vært på drop in Har hatt mye mer inn hver time og gitt meg mindre overskudd for flere øker.

Viktig å huske at det å holde litt tilbake mest sannsynlig gir bedre krutt på trening og redusert risiko for skade. Mye bedre med 4 jevne dager i uka enn plutselig gå på en smell og ikke få trent på to uker fordi man gikk for hardt ut et par uker. 

Anonymkode: 4e3b5...e03

Støtter denne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 21.16):

Spør du meg så spør jeg deg?

si litt om deg selv 

- trenings historikk?

-  må du gjør mye husarbeid hjemme

- sover du 7-9 timer hver natt

- spis du i kcal overskudd, vedlikehold eller underskudd?

- har du lite stress i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på så mye: søvn, kosthold, treningsgrunnlag/erfaring, generelt hvordan du har det i livet (trivsel på jobb, sosiale,etc). Treningsmessig handler det mer om HVA du gjør enn hvor mye du gjør. Jeg trener hver dag, men med variert innhold (styrke, cardio, mobilitet) og variabel intensitet (rolig, middels, hardt). Dess mer du trener, jo viktigere er det å sørge for at noen av øktene er lette ogmutføres med overskudd.

hva med å terpe teknikk i noen av øvelsene? Dersom det er CrossFit kan du øve på teknikken i clean, jerk,og snatch med lave vekter. Øv på ferdigheter som å stå på hendene? Eller du kan ha en mobilitetsbasert styrkeøkt? Det gjør jeg selv flere ganger i uka, i forbindelse med annen trening, og det gir mye glede, mestring ogmikke minst er det relevant for skadeforebygging og prestasjon. Eller hold deg aktiv ved noe så enkelt som å gå eller sykle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du barn? Maser kjæringa mye med deg? Har du en lett eller tung jobb? Har du mye overskud?

Anonymkode: 9c296...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på totale belastning ila uken (har du hardt fysisk arbeid, eller er det harde psykologiske faktorer som påvirker deg), har du familieliv og barn, hvor mye næring til inntar, hvor mye søvn du får, hvilke typer trening du utsetter kroppen for (utholdenhet, eksplosiv trening etc). Er du ofte sår og sliten i kroppen, kan den ha godt av litt hvile. Skal de gå utover muskelbygging handler det i stor grad om hva slags styrketrening og at du går i overskudd mtp inntaket. Trener du for å bygge, vil det si at du trener tyngre med færre repitisjoner. Her er det nødvendig med færre økter, hvis ikke brytes fibrene ned fortere enn de klarer å bygge seg opp. Hvor mye vi kan trene er så relativt :) kjenn etter, hva sier kroppen din? Og hvordan responderer den på treningen og treningsmengden du har utsatt den for de siste ukene?

Endret av Marvels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent HVER eneste dag i de siste 5-6 årene(unntaket er kanskje fem dager i året som utgår pga reising til/fra utlandet om jeg har et tidlig fly å rekke, er ALDRI syk). Før der trente jeg «bare» 5-6 dager i uken. Så har trent relativt mye hele voksenlivet mitt(er 35 nå), og er aldri skadet eller syk. Har 2 legdays(90min styrke + 60 min på mølla), 2 overkropp(75 min styrke+ 15 min yoga/stretching+ 60 min mølle), og 2 cardio(da er det ofte ei mil på mølla eller ute eller en time i stepmill/stairmaster) fast i uken, den siste varierer etter hvilken vakt jeg har på jobb den dagen. 
Har både muskelvekst og stadig økning i styrke og stor progresjon i kondisen og fart på løping. Så selv med mange timer trening i uka har jeg aldri vært i nærheten av belastningsskader osv. Kroppen er frisk og rask.

Sover svært lite, rundt fem timer hver natt, får jeg seks er det ei knallgod natt. Men føler jeg restituerer resten av dagen da, for når jeg kommer hjem fra jobb og i helgene ligger jeg på sofaen hele dagen😅 Vet ikke hvorfor jeg ikke sover, legen finner heller ikke noe rart eller grunn til at jeg ikke skal sove. Så jeg er vel bare laget for lite søvn.

Anonymkode: 5573c...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...