AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Har en ungdom som sliter litt psykisk. Har vært i kontakt med helsestasjon for ungdom hos helsesykepleier med videreutdanning innen psykologi. Føler ikke at det hjelper. Har nå kontaktet privat psykolog, men det var 12 ukers ventetid. Finnes det noen tilbud hvor ungdom kan komme inn raskere? Det offentlige har vi ikke engang forsøkt, for tenker det er så vannvittig lange køer i utgangspunktet. Anonymkode: 710da...5ae
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Noen kommuner har prosjekter for rask psykologisk hjelp. Helsesykepleier og fastlege skal kjenne til mulighetene i deres kommune og kunne gi råd. Barne-og familietjenesten, BUP. Flere alternativer. Men ingen flommer over av ledige psykolog-timer nei. Anonymkode: dc22a...5c0
Pringle Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Sjekk om din kommune har "Rask psykisk helsehjelp". (Ja, det heter bare det 🙄) Vet ikke om de tar inn folk under 18, men så vet jeg ikke om din ungdom er under 18 heller.
Gs1721 Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Jeg kontakta kommunepsykologen og fikk time veldig raskt. Bor i en ganske liten kommune. Jeg ble positivt overraska over hvor fort jeg fikk hjelp, hadde regna med måneder med ventetid..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Du kan prøve online psykolog eller en coach istedenfor. Noen synes også psykomotorisk fysioterapeut hjelper. Anonymkode: 6e725...299 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Forsøk en annen privat? Ellers anbefales MKT Oslo, online. Anonymkode: 75d55...8f9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Selv om det offentlige har lang ventetid, så kan det være hjelp etterhvert. Ville fått fastlegen til å henvise til BUP (gjerne med støtte fra helsesykepleier på skole). Og imens dere venter de månedene dette tar, ville jeg sett etter strakstiltak i tillegg. Anonymkode: 84641...693 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 Dette blir altfor vagt til å komme med praktiske innspill. Hvor gammel er ungdommen? "Bare" sluter hen litt eller har de en diagnose. Hadde tatt grep selv - hadde tenkt i retning frivillig arbeid, terapidyr, meningsfylte aktiviteter som gjør at ungdommen opplever tilknytning, er del av et lokalsamfunn, må bidra med noe, og se hvor priviligerte de er. Hadde også tatt grep ut i fra hva problememe konkret er knyttet til (kropp, venner, mangel på retning, problemer med skole etc etc). Dersom hen yar en diagnose finnes det ulike organisasjoner og tilbud knyttet opp til det. Anonymkode: d8ccf...2a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Det finnes jo ett hav av private psykologer. De fleste har time på dagen/iløpet av første uke. Rask psykisk helsehjelp i kommunen BUP gikk jeg på i mine ungdomsår. Gikk kun hos psykolog. Anonymkode: 68cd0...76e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette blir altfor vagt til å komme med praktiske innspill. Hvor gammel er ungdommen? "Bare" sluter hen litt eller har de en diagnose. Hadde tatt grep selv - hadde tenkt i retning frivillig arbeid, terapidyr, meningsfylte aktiviteter som gjør at ungdommen opplever tilknytning, er del av et lokalsamfunn, må bidra med noe, og se hvor priviligerte de er. Hadde også tatt grep ut i fra hva problememe konkret er knyttet til (kropp, venner, mangel på retning, problemer med skole etc etc). Dersom hen yar en diagnose finnes det ulike organisasjoner og tilbud knyttet opp til det. Anonymkode: d8ccf...2a8 Dette. Man trenger mye mer informasjon for å kunne få gitt et ordentlig svar. Anonymkode: 92eaa...f6d
Pringle Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Man trenger mye mer informasjon for å kunne få gitt et ordentlig svar. Anonymkode: 92eaa...f6d Jeg tror mange tenker at det er et tegn på beskjedenhet å være tilbakeholden med opplysninger 🙃
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Mange private psykologer har også nett-tjeneste, så det er jo en mulighet hvis dere ikke bor ved de store byene. De beste psykologene jobber privat, i Oslo. Etter min erfaring. Ingen/kort ventetid som regel. Anonymkode: 2c456...09b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en ungdom som sliter litt psykisk. Har vært i kontakt med helsestasjon for ungdom hos helsesykepleier med videreutdanning innen psykologi. Føler ikke at det hjelper. Har nå kontaktet privat psykolog, men det var 12 ukers ventetid. Finnes det noen tilbud hvor ungdom kan komme inn raskere? Det offentlige har vi ikke engang forsøkt, for tenker det er så vannvittig lange køer i utgangspunktet. Anonymkode: 710da...5ae Sjekk ut flere private psykologer i akseptabel nærhet? Vi fikk time raskt, men det var i Osloområdet. Skjønner at det vil være annerledes andre steder i landet, men se hva som finnes i rimelig kjøreavstand. Be om henvisning til BUP uansett, og bruk privat alternativ i mellomtiden. Evt online. Anonymkode: bf756...4c6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Har du sjekket hva fastlegen kan hjelpe med? Anonymkode: ecfe1...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 De aller fleste ungdommer sliter psykisk i perioder, men de færreste trenger heldigvis hjelp fra psykolog. Det er ingen automatikk i at psykolog = bedring. Ofte er det tid, egenomsorg, familietid og meningsfulle aktiviteter som er det viktigste. Mange foreldre tenker at med en gang en ungdom sliter psykisk må de ha psykolog. Sånn er det heldigvis ikke. De aller fleste blir friske, helt uavhengig av om de besøker psykolog eller ei. Om dere har en flink fastlege kan man også gå dit for å prate. Tør å snakke med ungdommen, vis at dere bryr dere. Tilby aktiviteter som ikke krever noe særlig innsats, men som er hyggelig. For eksempel tur til byen for å kjøpe is eller kakao. En tur på gård. Baking sammen. Eventuelt andre ting ungdommen synes er gøy, men ikke energikrevende. Dersom ungdommen har alvorlig psykisk sykdom, burde dere så klart snakke med legen om henvisning til BUP. Men dersom det er "lettere" plager kan man få til mye selv. Dette kommer til å gå helt fint Anonymkode: cbb79...5a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå