AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Har noen erfaring med varig vektnedgang til tross for traumerelatert trøstespising? Hvordan klarte du det? Jeg klarer å gå ned i vekt, men ikke å bli der. Og det gjør meg så sliten, sint og skamfull. Finnes det spesialister som kan mye om dette? Jeg går allerede til psykolog, men hun kan ikke noe om dette. Jeg har fått resept på wegowy, men kvier meg veldig for å starte på det fordi det er dyrt, har mange bivirkninger, hos enkelte kan forsterke depresjon og sannsynligvis vil være bare enda en quick fix om jeg ikke bruker det resten av livet… Anonymkode: cda2f...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Ja. Jeg innså at jeg bare hadde lært det jeg hadde blitt fortalt, oppsøkte bedre og korrekt informasjon, inn i men så raskt ut igjen av noen blindveier, lagde meg en matplan som passet mine behov, og nå har jeg vært på normalvekt i ti år, etter opp og ned (mest opp) i femogtjue. Mens jeg slet med vekt, vurderte jeg alt fra psykolog, hypnose, coach, kokk, ernæringsfysiolog, personlig trener. Ingenting av det var nødvendig. Anonymkode: c4af8...738 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja. Jeg innså at jeg bare hadde lært det jeg hadde blitt fortalt, oppsøkte bedre og korrekt informasjon, inn i men så raskt ut igjen av noen blindveier, lagde meg en matplan som passet mine behov, og nå har jeg vært på normalvekt i ti år, etter opp og ned (mest opp) i femogtjue. Mens jeg slet med vekt, vurderte jeg alt fra psykolog, hypnose, coach, kokk, ernæringsfysiolog, personlig trener. Ingenting av det var nødvendig. Anonymkode: c4af8...738 Du overspiste pga traumer og har holdt normalvekt kun ved å bruke matplan ? Anonymkode: cda2f...d7d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du overspiste pga traumer og har holdt normalvekt kun ved å bruke matplan ? Anonymkode: cda2f...d7d Ikke "kun". Jeg har jobbet mye med meg selv, lest om psykologi, også gått i behandling, dog ikke for spiseproblematikk. Men ingen ting kunne ha endret forholdet mitt til mat hvis jeg fremdeles hadde båret på tankegodset som er nedfelt i slankementaliteten. Anonymkode: c4af8...738 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Det at du går til psykolog er bra. Traumer må behandles. Det at du har valgt overspising som din mekaniske er bare et symptom. Andre velger rus eller andre mekanismer for selvmedisinering. Om psykologen sier at hun ikke "kan noe om dette" er veldig rart. Hva sier hun når du forteller at dette er din måte å håndtere vanskelige følelser på? Hun burde virkelig kjenne til selvdestruktiv adferd etter traumer. Anonymkode: 6da56...5a1 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det at du går til psykolog er bra. Traumer må behandles. Det at du har valgt overspising som din mekaniske er bare et symptom. Andre velger rus eller andre mekanismer for selvmedisinering. Om psykologen sier at hun ikke "kan noe om dette" er veldig rart. Hva sier hun når du forteller at dette er din måte å håndtere vanskelige følelser på? Hun burde virkelig kjenne til selvdestruktiv adferd etter traumer. Anonymkode: 6da56...5a1 Det virker som hun mener at det ikke er så viktig. Kanskje fordi min strategi ikke er umiddelbart farlig eller skadelig? Men den er like destruktiv, den øker skamfølelse og den gjør at jeg isolerer meg. Hun sier at jeg må snakke med fastlegen om akkurat den biten. Og da fikk jeg wegovy. Men jeg tror jeg trenger å lære meg andre måter å takle vanskelige følelser på, jeg bare vet ikke helt hvordan Anonymkode: cda2f...d7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Hun skal jo hjelpe deg nøste opp i hvilke følelser du spiser bort og skape rom for å tåle de uten å spise. Jeg spiste bort, ruset bort, drakk bort vonde følelser før. Nå har jeg bytta det til å scrolle de bort . Anonymkode: 9f339...4d9 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun skal jo hjelpe deg nøste opp i hvilke følelser du spiser bort og skape rom for å tåle de uten å spise. Jeg spiste bort, ruset bort, drakk bort vonde følelser før. Nå har jeg bytta det til å scrolle de bort . Anonymkode: 9f339...4d9 Er det det det handler om? At jeg ikke tåler følelsene mine og derfor spiser jeg? Da bør jeg vel tenke gjennom når disse følelsene kommer og hva de er? Anonymkode: cda2f...d7d
Bålkaffe Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det det det handler om? At jeg ikke tåler følelsene mine og derfor spiser jeg? Da bør jeg vel tenke gjennom når disse følelsene kommer og hva de er? Anonymkode: cda2f...d7d Du skriver jo at du sliter med traumerelatert trøstespising og da er spisingen relatert til traumene du bærer på, som igjen betyr at du forsøker å spise vekk følelsene dine. For å få bukt med den traumerelaterte spisinga, må du addressere det som ligger i bunn for det, nemlig traumene og følelsene. Det var det som hjalp meg for å få bukt med overspisinga mi relatert til traumer. At psykologen din sender deg til fastlegen for å "deale med det der", virker veldig rart, da hen skal være opplært til å identifisere en eventuell overspisingslidelse som brukes som en metode for å døyve følelser etter traumer. Og det ville jeg ha tatt opp med hen, for det er psykologen som skal kunne hjelpe deg med dette, ikke fastlegen og Wegovy. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Bålkaffe skrev (2 minutter siden): Du skriver jo at du sliter med traumerelatert trøstespising og da er spisingen relatert til traumene du bærer på, som igjen betyr at du forsøker å spise vekk følelsene dine. For å få bukt med den traumerelaterte spisinga, må du addressere det som ligger i bunn for det, nemlig traumene og følelsene. Det var det som hjalp meg for å få bukt med overspisinga mi relatert til traumer. At psykologen din sender deg til fastlegen for å "deale med det der", virker veldig rart, da hen skal være opplært til å identifisere en eventuell overspisingslidelse som brukes som en metode for å døyve følelser etter traumer. Og det ville jeg ha tatt opp med hen, for det er psykologen som skal kunne hjelpe deg med dette, ikke fastlegen og Wegovy. Ja jeg spiser når jeg blir redd. Som en måte å komme ut av frys-modus. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe meg gjennom dette alene, hvor starter jeg? Hva gjorde du? Anonymkode: cda2f...d7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Er det det det handler om? At jeg ikke tåler følelsene mine og derfor spiser jeg? Da bør jeg vel tenke gjennom når disse følelsene kommer og hva de er? Anonymkode: cda2f...d7d Ja, det er det det handler om. Prøv emosjonsfokusert terapi. Evt IFS. Psykologen din høres helt på bærtur, ut. Anonymkode: 9f339...4d9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er det det handler om. Prøv emosjonsfokusert terapi. Evt IFS. Psykologen din høres helt på bærtur, ut. Anonymkode: 9f339...4d9 Jeg tror bare hun ser på spising og traumer som to ulike ting. Kanskje jeg forklarer meg for dårlig. Anonymkode: cda2f...d7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 Har vært dær i mange år. Til slutt var det bare operasjon som klarte å holde vekta stabilt nede. Vet mange som har vært dær du er, det er veldig belastende for psyken. Ikke for å fremstille operasjon som noen mirakelkur, for det er ikke, men vet ikke om noen andre metoder som er like effektive. Ellers er det bli en av de gærne bloggerne som hele livet består av trening og kosthold. Anonymkode: 63469...bc8
Bålkaffe Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja jeg spiser når jeg blir redd. Som en måte å komme ut av frys-modus. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe meg gjennom dette alene, hvor starter jeg? Hva gjorde du? Anonymkode: cda2f...d7d Jeg fikk behandling hos DPS og psykolog for det underliggende som styrte overspisinga. Overspisinga var et symptom på at jeg hadde ubearbeida traumer og når de ble bearbeidet, så forsvant også overspisinga. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror bare hun ser på spising og traumer som to ulike ting. Kanskje jeg forklarer meg for dårlig. Anonymkode: cda2f...d7d Men det er jo ikke det. Hun tar feil. Anonymkode: 9f339...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 Bålkaffe skrev (37 minutter siden): Jeg fikk behandling hos DPS og psykolog for det underliggende som styrte overspisinga. Overspisinga var et symptom på at jeg hadde ubearbeida traumer og når de ble bearbeidet, så forsvant også overspisinga. Hvor lang tid tok det? Og hvordan bearbeida dere traumene? Jeg har gått til psykolog i litt over et år nå og er ikke bedre på noen måte. Venter på innleggelse på Modum, det er vel det siste håpet mitt. Anonymkode: cda2f...d7d
Bålkaffe Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lang tid tok det? Og hvordan bearbeida dere traumene? Jeg har gått til psykolog i litt over et år nå og er ikke bedre på noen måte. Venter på innleggelse på Modum, det er vel det siste håpet mitt. Anonymkode: cda2f...d7d Modum kan nok være en god hjelp, ihvertfall fra hva jeg har hørt fra andre som har vært der. Jeg gikk gjennom noe som heter EMDR-behandling som gjorde at jeg fikk lagd nye baner i hjernen, siden hjernen satt fast i traume-mønstre. Hadde en behandlingstime med det, og deretter tok vi pause for å se hva som skjedde etter den første timen og det fungerte så bra at jeg slapp flere timer av den typen. Jeg merka endringen allerede mens jeg satt der og fulgte lyset på lysbaren jeg så på, følelsene rundt traumene ble svakere og svakere, og til slutt ble de helt nøytrale.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 Meld deg på et livsstilsendring kurs via fastlegen. Man kan velge et for slankeoperasjon eller ett som er uten det som mål. Ta det uten slankeoperasjon. Da kommer du til et sykehus hvor det er samlet mange dyktige personer på et sted med spesialister. De vil kunne hjelpe deg å finne en måte å knekke koden på eller hvem du bør snakke med. Kurset er gratis men man spleiser på lunch. Du får sykemelding på kursdagene. Anonymkode: 396fa...fbe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 Du vil også få reiseutgifter dekket på Helfo. Anonymkode: 396fa...fbe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 Bålkaffe skrev (5 minutter siden): følelsene rundt traumene ble svakere og svakere, og til slutt ble de helt nøytrale. Det er interessant. Jeg opplever ikke å ha noen følelser knyttet til mine traumer, derfor Skjlnner jeg ikke sammenhengen med overspisingen. Anonymkode: cda2f...d7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå