Gå til innhold

Til menn: hva mener dere når dere sier at Vestlige kvinner har sluttet å være feminine i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Husmorrollen var en klassebundet kortvarig rolle i et historisk perspektiv. Vokste frem på 1900-talet hos borgerskapet, og er nå så og si borte igjen.

PS. Når bestefar dumpet bestemor på 50 talet da han hadde funnet seg en dame med mye penger, så var bestemor heldig at hun hadde jobbet hele sitt voksne liv, så hun raskt kunde omstille seg til å forsørge seg og sine to jenter selv. 

Ja, det var en periode der. Religionens rolle forsvant mer og mer, flere fikk materiell velstand og det å skille seg ble etter hvert mer vanlig. 

Det er jo ikke tilfeldig at kvinnekampen og likestillingen kom med dette, da kvinner på mange måter var mer likestilte i de gamle bondesamfunnene enn de var i første halvdel av 1900-tallet i byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor piggene er så ute når det kommer til dette med hjemmet. Selvfølgelig rydder man og vasker etter andre mennesker i en familie med barn, hvis man ønsker et velholdt hjem. Ønsket om å ta var på hjemmet er for meg en positiv feminin kvalitet. 

Å holde orden i hjemmet kalles fremdeles normal boevne. Det er ikke først og fremst en kjønnet kvalitet, men en kvalitet som det er forventet at voksne mennesker har tilegnet seg.

Anonymkode: 302e5...bc7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å gå inn i en eventuell livsvarig relasjon krever seøvfølgeig OGSÅ at man tenker over hva man får ut av det, altså om det gjør en lykkeligere, og gir noe til livet. Går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Anonymkode: 302e5...bc7

Nå er jo ikke det min påstand at dating er slik. Innlegget jeg siterte tolket jeg dithen at det var for mye av den tankegangen. 

Men ja, selvfølgelig må man ha to tanker i hodet når man vil finne en livsledsager. Men vil likevel si at det er lurt å uttrykke hva man selv kan bidra med i forholdet. For meg er det litt bedre å si "dette kan jeg bidra med" som en åpning til samtale. Fremfor å starte med "hva kan du gi meg?" 

Slik er dessverre samfunnet blitt. Mye fokus på hva man selv får ut av noe, fremfor å ha to tanker i hodet der og. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ser mange som kler seg sånn når dagen er åpen for det (Å jeg elsker å pynte meg) for det er jo situsjoner hvor spesielt høyhelte sko er veldig upraktisk. Men kommer for å si at, høyhelte sko og kjoler er ikke normalt for mennesker i den graden at mennesker har sluttet å forplante seg uten. Det er ikke noe kvinner er ment til å gå med, det er tred mennesker har skapt. Å høye sko ødelgger bena(Jeg bruker høye heler, men må være logisk her også) Det er synd om det skal sees på som ekstremt viktig at kvinner skal gå med sko som ødelegger for dem. 

Anonymkode: d44a3...fc9

Kjople og høye hæler er nok rett outfit i -20 og holkeføre, så gammeldagse menn i "arbeidsklær" og med værbitt "maskulint" ansikt skal få det de mener er riktig variant av femininitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når jeg møtte min kvinnelige kjæreste for endel år siden så var det at jeg skulle ta vare på henne et av de viktigste kravene hennes. Er hun infantil?

Anonymkode: b4a94...044

Det var et litt infatilt ønske, ja. En voksen trenger ikke å bli tatt vare på, et barn trenger det.

Anonymkode: 85197...8db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (51 minutter siden):

Wow, for en tråd…! 😂

Da har vi i hvert fall etablert en gang for alle at de aller fleste kvinner ikke engang vet hva femininitet er.

Spesifikt: Problemet er ikke at dagens vestlige kvinner ikke er feminine. Problemet er at de ikke hadde visst hva de skulle gjøre hvis de en dag skulle bestemme seg for å bli feminine.

Men OK, her er i hvert fall det korrekte svaret:

"Feminin" og "maskulin" er ikke ideologisk konstruerte begreper som på ett eller annet tidspunkt ble definerte til en eller annen vilkårlig betydning.

Kvinner og menn er forskjellige, fra naturens side, og har forskjellige spesialiteter de er best til. Disse forskjellene gjør at kvinner og menn utfyller hverandre, og er grunnlaget for at de tiltrekkes hverandre.

"Femininitet" henviser til det som gjør kvinner forskjellige fra menn. Og "maskulinitet" henviser til det som gjør menn forskjellige fra kvinner.

"Feminint" = kvinnetypisk, altså det som er spesielt ved kvinner til forskjell fra menn.

"Maskulint" = mannstypisk, altså det som er spesielt ved menn til forskjell fra kvinner.

Så utrolig enkelt. Og i motsetning til hva feminiztene og deres perverterte ideologi vil ha det til handler ikke femininitet om "svakhet".

Femininitet handler tvert imot om styrker som er spesifikke for kvinner. Som f.eks en formidabel evne til empatibasert omsorg, som langt overgår evnen menn jevnt over er utrustet med, og som er helt essensiell for spesielt små barns mentale utvikling.

Mor er viktig for små barn, fordi mor har helt spesielle egenskaper som små barn trenger.

Det er dette som er essensen av femininitet.

Og man må være temmelig sjuk for å prøve å forvrenge dette til å handle om "svakhet" og "underkastelse", bare for å skape konflikt der vi aller minst trenger det: I kjernefamilien.

Og nettopp derfor er du singel og barnløs, mens vi er samboere/gift og har barn. 

Anonymkode: ee314...e9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Norske menn lever i stor grad opp til kroppsidealet for menn. Eller det som er akseptabelt. 

Det samme kan ikke sies om kvinner. 

Tråden handler om kvinner. 

Økt vekt (innenfor rimelighetens grenser) , økt muskelmasse, økt størrelse. Vil ofte være synonymt med økt maskulinitet. Men på kvinner slår dette ekstra dårlig ut grunnet reduksjonen i femininitet og attraktivitet. 

Anonymkode: 88bef...f3a

Ingen blir maskulin av å være feit, og ingen blir mindre feminin av muskler. Det er en helt merkelig definisjon av disse begrepene. Om noe er det kanskje heller motsatt? Bare se til andre kulturer, hvor det å være overvektig betyr at man har overskudd til å bære frem barn.

Å holde kroppen i god stand er både feminint og maskulint på en gang, fordi det å ha en sunn kropp er en positiv egenskap for begge kjønn og noe de fleste som er bevisste på sin egen helse tar seg tid til.

(så må gjerne de menn som syns "gym-kvinner" er lite feminine være kronisk single og barnløse, med sånne vrangforestillinger fortjener de ei heller bedre. Det er jo bare vandrende røde flagg når man viser den type attitude)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og nettopp derfor er du singel og barnløs, mens vi er samboere/gift og har barn. 

Nettopp. Og hva femininitet er, har han åpenbart ikke peiling på. Det handler om hva som er gode egenskaper i en kvinne, og det har faktisk også stor overlapp med hva som er en god egenskap ved å være mann. Empati er også en maskulin kvalitet, fordi det er et pluss om en mann er empatisk. Å være empatisk samtidig som man er en tydelig og god leder er heller ikke motsetninger, følgelig er det å være en tydelig og god leder også feminint. Men bare kvinner kan amme og føde barn, så DET er eksempler på feminine trekk ved kvinner.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner slutter aldri å være feminine, men de kan nekte å være det. Det hjelper ikke mye. Det feminine bestemmes "in the eye of the beholder", og det er mannen som iakttar. Kvinner skjønner ikke at de er væpnet til tennene med femininitet, enten de vil eller ikke. Kvinner som anstrenger seg for å være noe annet er bare merkelige og komiske.

Anonymkode: 8a754...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Og hva femininitet er, har han åpenbart ikke peiling på. Det handler om hva som er gode egenskaper i en kvinne, og det har faktisk også stor overlapp med hva som er en god egenskap ved å være mann. Empati er også en maskulin kvalitet, fordi det er et pluss om en mann er empatisk. Å være empatisk samtidig som man er en tydelig og god leder er heller ikke motsetninger, følgelig er det å være en tydelig og god leder også feminint. Men bare kvinner kan amme og føde barn, så DET er eksempler på feminine trekk ved kvinner.

Det, det er eksempler på biologiske særtrekk ved kvinner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var et litt infatilt ønske, ja. En voksen trenger ikke å bli tatt vare på, et barn trenger det.

Anonymkode: 85197...8db

Alle trenger å bli tatt vare på. 

En av mine viktigste feminine sider er å ta vare på de rundt meg. Jeg tar vare på min kone. Det gjør jeg ved å vise omsorg å ta hensyn til henne og hennes behov. Slik hun tar vare på meg. Dermed tar vi vare på hverandre og ekteskapet vårt. 

Å ta vare på eller bli ivaretatt er ikke en negativ ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (Akkurat nå):

Alle trenger å bli tatt vare på. 

En av mine viktigste feminine sider er å ta vare på de rundt meg. Jeg tar vare på min kone. Det gjør jeg ved å vise omsorg å ta hensyn til henne og hennes behov. Slik hun tar vare på meg. Dermed tar vi vare på hverandre og ekteskapet vårt. 

Å ta vare på eller bli ivaretatt er ikke en negativ ting. 

Men det er ikke feminit, ei heller maskulint, å ta vare på andre. Det er naturlig og menneskelig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke i mine øyne, syns menn er noen slabbadasker med grisete klær alt for ofte. 

Anonymkode: d44a3...fc9

Jeg kan godt oute meg selv litt der - da jeg skjønte at kvinner som er flinke til å være rene, velstelte og flinke i klesveien også vil se etter disse tingene nødvendigvis vil være ekstra oppmerksom på de samme tingene hos menn, tok jeg noen grep der. Det hjalp umiddelbart. Menn og kvinner er ikke mer ulike enn det. Det sier seg jo egentlig selv at hvis en mann liker å se en kvinne som tar vare på sitt ytre, så bør man klare å skilte med det samme selv om man vil ha en rimelig sjans på disse damene.

Det er jo tragisk at disse feminin/maskulin-ideene til enkelte er basert på et premiss om at noe ikke kan være maskulint og feminint samtidig. Slik at det å ta godt vare på sitt ytre blir en feminin ting, må dermed det å være slaskete og careless være maskulint. Tjo-hei! Men bevares, kvinner velger jo bort dem som ser ut som de ikke er ved sine fulle fem.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Fjollefyr said:

Nå er jo ikke det min påstand at dating er slik. Innlegget jeg siterte tolket jeg dithen at det var for mye av den tankegangen. 

Men ja, selvfølgelig må man ha to tanker i hodet når man vil finne en livsledsager. Men vil likevel si at det er lurt å uttrykke hva man selv kan bidra med i forholdet. For meg er det litt bedre å si "dette kan jeg bidra med" som en åpning til samtale. Fremfor å starte med "hva kan du gi meg?" 

Slik er dessverre samfunnet blitt. Mye fokus på hva man selv får ut av noe, fremfor å ha to tanker i hodet der og. 

Samme her. Jeg liker utrolig godt menn som har det fokuset, syns det er fantastisk flott og fint. Det handler om for meg å bygge tillit, omsorg og respekt mellom hverandre. At han skal se meg som menneske, tenke at han har noe å tilby meg sånn at vi kan bygge noe sammen, istedenfor så har det blitt mye hva kan du gi meg? 

Anonymkode: 882d6...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew said:

Det, det er eksempler på biologiske særtrekk ved kvinner. 

Ja, og det er feminine trekk ved kvinner.

Hvis vi skal diskutere hva som er maskulint og feminint, må vi finne egenskaper som er objektivt negativt for det ene kjønnet (med en praktisk begrunnelse) og/eller objektivt positivt for det andre (med en praktisk begrunnelse). Problemet er jo at det egentlig ikke er så mange eksempler på dette. Alle de typiske "dette er feminint" og "dette er maskulint"-opplegget er jo ting man kan putte i boksen "dette er gode egenskaper for MENNESKER".

Det er neppe bra for samfunnet hvis gode egenskaper i mennesker skal være forbehold bare halvparten av befolkningen fordi folk har sære ideer om hva som er "maskulint" og "feminint". La nå kvinnene kjøre 200kg i knebøy om de vil det uten at vi skal gjøre et problem av det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det syns jeg ikke, samtidig så hvis man jager etter den attraktive, den deilige, den sexy baben på leting etter en kjæreste så.. vi blir alle gamle og ting skjer med kroppen. Man må lære seg å akseptere personen for den som den er. Utseendet er bare overfladisk.. på samme måte som høyde sier ingenting om en manns indre kvaliteter og om man har et fint samliv sammen. 

Jeg skriver mer om det generelle forfallet, så gjelder like mye menn som kvinner. 
Det er også et helsespørsmål når det kommer til overvekt. 
Handler ikke om å være en sexy babe. Man kan fint kle seg pent som voksen kvinne.

Mitt antrekk i dag: høye grå støvletter, sorte bukser og rød kashmir genser 
Men det viktigste er likevel å passe vekta og trene det man kan.

Hvorfor er det så mange som lar seg forfalle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. Syns samfunnet som fremstår i dag mangler empati og omsorg for andre. Når man f.eks skal date, så er det veldig mye fokus på hva jeg kan få, men det er veldig få som tenker på hva man kan tilby tilbake. 

Samtidig så ønsker ikke menn at kvinner skal vise sine feminine verdier på date. Regningen skal splittes, kvinnen skal gjerne reise for å treffe mannen, eventuelt invitere ham hjem og lage mat til ham ut fra matvarer hun har betalt for. De ønsker ikke å være maskuline i tradisjonell forstand, men forventer at kvinner er feminine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke feminit, ei heller maskulint, å ta vare på andre. Det er naturlig og menneskelig. 

Ja selvfølgelig er det det. Men i kulturforståelse, og kanskje sosiologi?, trenger vi begreper for å forklare og forstå. 

Feminine og maskuline verdier er parametere man kan måle. Man kan på forhånd definere hva de to innebærer, for så å spørre befolkningen hva de foretrekker. Norge ender opp med høy skore på feminine verdier. USA skorer høyt på maskuline verdier. Slik vil man kunne se ulikhetene i de to samfunnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når jeg møtte min kvinnelige kjæreste for endel år siden så var det at jeg skulle ta vare på henne et av de viktigste kravene hennes. Er hun infantil?

Anonymkode: b4a94...044

Selvfølgelig. Voksne mennesker bør klare å ta vare på seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor piggene er så ute når det kommer til dette med hjemmet. Selvfølgelig rydder man og vasker etter andre mennesker i en familie med barn, hvis man ønsker et velholdt hjem. Ønsket om å ta var på hjemmet er for meg en positiv feminin kvalitet. 

En ting er dommer, og nå er du litt nære vår tid. Det jeg refererte til var normene, ikke lovene. Religiøse normer gjorde at dd færreste skilte seg. Den perioden du sikter til er en brytningstid hvor religionens rolle hadde forsvunnet mer og mer, slik at man i større grad måtte beskytte folk med lovverket. Det er man fremdeles i dag, men som du sier er det mange menn som ikke vil gifte seg. Det henger nok sammen med at mange risikerer å tape mer på å gjøre det.

Ja, mange forble i ulykkelige ekteskap med vold, utroskap, alkohol, fravær av intimitet, psykisk mishandling mv. fordi de ikke hadde råd til å skilles.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...