Gå til innhold

Veier 120kg, er protein noe vits i å tenke på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i en stor livsstilsendring og har gått fra 165kg til 120. Det er mange grunner til det, jeg har latt mat få mindre plass i livet mitt, jeg spiser mye renere råvarer og har lært meg å lage mat, jeg har jobbet med det mentale og har det bedre med meg selv og unner meg selv å leve livet. 

Men i tillegg til dette har jeg begynt å trene. En kropp som har kranglet mye før får det stadig litt bedre, med mer og mer tur, og i tillegg litt lett styrketrening 1-2 dager i uken. Jeg er klar over at kosthold er kg og trening er gram, men for meg er det viktigste følelsen det gir meg. Trening har blitt helt vesentlig. Og jeg drømmer om lange fjellturer til sommeren. 

Så forsøker jeg lære om kosthold, da. Og proteiner nevnes ofte som viktig for å holde og bygge muskulatur. Hvor viktig er det for meg som er så alvorlig overvektig enda? Jeg må jo ja enorme mengder protein for å få i meg det «anbefalte» og sliter litt med å se hvordan det skal gå samtidig som jeg ikke skal spise altfor mange kalorier. Samtidig er det viktig for meg nå å jobbe videre med hvordan jeg hver dag skal føle meg sterkere, friskere og bedre. Å sulte meg til vektnedgang er altså heller ikke målet.

Anonymkode: 3cb1a...56b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Protein er vel noe av det viktigste når du skal ned i vekt og ikke tape muskelmasse. Det og trening. Protein er også viktig for å få resultater av trening. Så ja, du bør absolutt prioriterte det. I tillegg gir jo protein mer metthetsfølelse og ikke minst gir det mindre effektive kalorier enn f eks fett og karbohydrater. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker rene råvarer; kjøtt/fisk/bønner, potet/ris/pasta og rundt halve tallerkenen grønt til middag og lunsj så får du mest sannsynlig i deg det du trenger av proteiner. Drikk gjerne melk, spis ost, lag en linsesuppe til kvelds. Små grep, mer protein 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får gode svar her etterhvert, jeg har ikke så mye greie på det du lurer på. Jeg måtte bare inn og si at jeg er skikkelig imponert. Gratulerer med så bra resultat! :applaus:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Protein er viktige byggesteiner for å bytte ut fett med muskler. Kroppen produserer ikke det proteinet selv. 

Protein er også en viktig faktor for metthetsfølelse av et måltid er min erfaring. Jeg crawer ofte protein etter en hard treningsøkt og da er det eneste proteiner og fett som duger.

Anonymkode: ceed3...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Topsi said:

Protein er vel noe av det viktigste når du skal ned i vekt og ikke tape muskelmasse. Det og trening. Protein er også viktig for å få resultater av trening. Så ja, du bør absolutt prioriterte det. I tillegg gir jo protein mer metthetsfølelse og ikke minst gir det mindre effektive kalorier enn f eks fett og karbohydrater. 

Tusen takk! Jeg synes det snakkes så lite om protein der hvor det snakkes om vektnedgang, at det er vanskelig å sile. Dvs først når jeg leser MYE dukker det opp litt her og der. 

1 minutt siden, Summeer said:

Hvis du bruker rene råvarer; kjøtt/fisk/bønner, potet/ris/pasta og rundt halve tallerkenen grønt til middag og lunsj så får du mest sannsynlig i deg det du trenger av proteiner. Drikk gjerne melk, spis ost, lag en linsesuppe til kvelds. Små grep, mer protein 😉

Tusen takk! Her var det mye jeg ikke spiser, haha 😂 Øve øve!

1 minutt siden, Polly Ester said:

Jeg håper du får gode svar her etterhvert, jeg har ikke så mye greie på det du lurer på. Jeg måtte bare inn og si at jeg er skikkelig imponert. Gratulerer med så bra resultat! :applaus:

Tusen takk for at du tok det tid :) Jeg er stolt og glad over å endelig ha klart å prioritere meg selv i livet, det var på tide!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Protein er viktige byggesteiner for å bytte ut fett med muskler. Kroppen produserer ikke det proteinet selv. 

Protein er også en viktig faktor for metthetsfølelse av et måltid er min erfaring. Jeg crawer ofte protein etter en hard treningsøkt og da er det eneste proteiner og fett som duger.

Takk! Jeg sliter lite med sultfølelse nå, har kommer litt over kneika, men merker det godt etter trening. Aldri tenkt på at protein etterpå kan hjelpe (sikkert helt logisk for alle andre). Vil du forklare nærmere det med å «bytte ut fett med muskler»? Det hørtes jo fristende ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle selvsagt åpnet med å si: Bra jobba! 

Hold deg motivert og ikke la maten ødelegge gleden du får av en livsstilsendring. Det har lett for å ta for mye fokus og sette en demper for motivasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk! Jeg synes det snakkes så lite om protein der hvor det snakkes om vektnedgang, at det er vanskelig å sile. Dvs først når jeg leser MYE dukker det opp litt her og der. 

Tusen takk! Her var det mye jeg ikke spiser, haha 😂 Øve øve!

Tusen takk for at du tok det tid :) Jeg er stolt og glad over å endelig ha klart å prioritere meg selv i livet, det var på tide!

Jeg er på startstreken selv og håper jeg klarer bare halvparten av det du har klart. Godt jobba! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste måltidsrutiner er utrolig viktig men kan lett skli ut. Synes det meste av jobben ligger her. Sliter selv veldig med akkurat dette mye pga. dårlig døgnrytme/for lite søvn. Synes protein er oppskrytt i slankefasen men kan være et poeng å passe på for kvinner. Spiser du litt egg er du nok på trygg grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle selvsagt åpnet med å si: Bra jobba! 

Hold deg motivert og ikke la maten ødelegge gleden du får av en livsstilsendring. Det har lett for å ta for mye fokus og sette en demper for motivasjonen. 

Tusen takk! Det er en vanskelig balansegang det der: jeg vokste opp på pølse og ostesnitzler og hadde knapt spist rene råvarer før i voksen alder. Så jeg har jo rett og slett lært å spise mat de siste årene. Så føler jeg, i perioder med overskudd, at det er riktig å være litt nysgjerrig på hva kroppen min trenger for å ha mer overskudd og så jeg kan bygge dette stein for stein helt til jeg har så mange verktøy i verktøykassa at jeg kan leve et sunt, aktivt liv. Så kommer samtidig proteiner ikke til å ta over, men akkurat nå spiser jeg litt lite og sliter litt med å finne motivasjon til å spise mer, så da tenkte jeg lære litt om næringsstoffer og forsøke se hva jeg kan finne motivasjon til å spise fordi det vil gi mer energi videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Proteiner er jo det du må ha mens de andre kan varieres. 

Du vet vel hva proteiner er?

Anonymkode: e64a4...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Polly Ester said:

Jeg er på startstreken selv og håper jeg klarer bare halvparten av det du har klart. Godt jobba! 

Lykke til, om jeg klarer det klarer alle det tror jeg 😂 Vær snill med deg selv i prosessen!

1 minutt siden, ThereGoesBob said:

Faste måltidsrutiner er utrolig viktig men kan lett skli ut. Synes det meste av jobben ligger her. Sliter selv veldig med akkurat dette mye pga. dårlig døgnrytme/for lite søvn. Synes protein er oppskrytt i slankefasen men kan være et poeng å passe på for kvinner. Spiser du litt egg er du nok på trygg grunn. 

Jeg er helt enig i at det er viktig og det er faktisk noe av det jeg føler jeg har «øvd» mest på. Lage meg noen sunne rutiner så jeg slipper bruke mye hjernekapasitet på å tenke på feks hva jeg skal spise. Så er jeg heldig med en pinlig nøyaktig døgnrytme 😅 Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Proteiner er jo det du må ha mens de andre kan varieres. 

Du vet vel hva proteiner er?

Anonymkode: e64a4...099

Ja, beklager - jeg spurte bare for gøy…..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er rå! Det er trist å lese at du er oppvokst med et dårlig kosthold, skulle ønske at flere foreldre skjønte hvor store konsekvenser et slikt kosthold har for barna resten av livet. Utrolig bra at du har tatt grep og er så godt i gang. 

Når det gjelder trening så er det beste å tenke balansert. Rundt 40-50% karbo, 20% proteiner og 25-40% fett. 

Det som er så bra for din situasjon at du i motsetning til normalvektige som begynner å trene kan bygge muskler på kaloriunderskudd. Kroppen din i seg selv gir mye god næring til musklene dine når du trener. Det er det restlageret av fett er ment til. Kroppen nyttiggjør dette i trening. 

Lykke til videre 🙌

Anonymkode: ccafe...d1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lifesum appen hjalp meg til å handle bedre mat og tellee kalorier.

Anonymkode: d4d2e...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er rå! Det er trist å lese at du er oppvokst med et dårlig kosthold, skulle ønske at flere foreldre skjønte hvor store konsekvenser et slikt kosthold har for barna resten av livet. Utrolig bra at du har tatt grep og er så godt i gang. 

Når det gjelder trening så er det beste å tenke balansert. Rundt 40-50% karbo, 20% proteiner og 25-40% fett. 

Det som er så bra for din situasjon at du i motsetning til normalvektige som begynner å trene kan bygge muskler på kaloriunderskudd. Kroppen din i seg selv gir mye god næring til musklene dine når du trener. Det er det restlageret av fett er ment til. Kroppen nyttiggjør dette i trening. 

Lykke til videre 🙌

Tusen takk for gode ord, det setter jeg veldig pris på (det er jo litt ensomt dette, samtidig er det viktig for meg at jeg gjør det for meg). 

Om du har tid: 

1. Altså, for meg høres det jo helt fjernt ut å fordele mat i prosent sånn. Hvordan kan jeg lære mer om hvordan balansere måltid sånn? 

2. Dette med at restlageret av fett gir kroppen noe er vel en annen over her inne på også, hva vil det si, kan jeg lese noe om det? Det er jo unektelig en tilfredsstillende tanke at denne kroppen har noe positivt å gi tilbake (siden det er lett å tenkte fryktelig negativt om kroppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Lifesum appen hjalp meg til å handle bedre mat og tellee kalorier.

Anonymkode: d4d2e...d8c

Hei :) jeg lurer på proteiner, ikke hvordan jeg skal spise riktig antall kalorier. Så bra det har hjulpet deg, lykke til videre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når de anbefaler proteininntak på f.eks. 1,6 g x kroppsvekt, så er det basert på normalvekt og ikke den vekten du har nå. Hvis du er normalvektig på 70 kg, så skal du spise 1,6 x 70 = 112 g per dag, ikke 192. Det stemmer jo også fot matinntaket ditt ellers. Du spiser ikke for vedlikehold.

Det varierer litt hvor mye folk anbefaler, men det er lurt å spise ekstra med proteiner når man går ned i vekt fordi det metter godt og bidrar til at du mister mindre muskelmasse.

Anonymkode: dc79f...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for gode ord, det setter jeg veldig pris på (det er jo litt ensomt dette, samtidig er det viktig for meg at jeg gjør det for meg). 

Om du har tid: 

1. Altså, for meg høres det jo helt fjernt ut å fordele mat i prosent sånn. Hvordan kan jeg lære mer om hvordan balansere måltid sånn? 

2. Dette med at restlageret av fett gir kroppen noe er vel en annen over her inne på også, hva vil det si, kan jeg lese noe om det? Det er jo unektelig en tilfredsstillende tanke at denne kroppen har noe positivt å gi tilbake (siden det er lett å tenkte fryktelig negativt om kroppen)

Ikke gjør det så komplisert. Du spiser allerede rene råvarer. Pass på å få i deg protein gjennom fisk, kjøtt og egg. Fortsett som du gjør. 

Nr. 2: Kroppen bruker fett til energiforbruk. Først fra glykogenlagre i leveren som kroppen umiddelbart henter ut rask energi fra, så fra fettreservene i kroppen. Med fedme så har du masse god energi å hente fra når du trener. Her er en grundig forskningsartikkel som forklarer fordelene med aktivitet i overvekt og fedme

Det du likevel bør være obs på er å ikke gå ut for hardt nå i starten. Belastningsskader er en reell fare. Unngå for mye hopp som belaster ledd, men kjør på med styrketrening. For kardio er rolige gåturer med stigning eller sykling det beste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...