Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboers barn lyver så. Sier ting som ikke stemmer om meg og andre. Faren blir litt mellom barken og veden. Men synes det ødelegger så. Hun vil ikke bli konfrontert og vil ikke snakke om ting. Vet ikke om samboer skjønner at hun lyver og er «slu» vanskelig tenåring. Hva skal jeg gjøre? 

Noen som har hatt det slik? 

Anonymkode: 6229f...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Min samboers barn lyver så. Sier ting som ikke stemmer om meg og andre. Faren blir litt mellom barken og veden. Men synes det ødelegger så. Hun vil ikke bli konfrontert og vil ikke snakke om ting. Vet ikke om samboer skjønner at hun lyver og er «slu» vanskelig tenåring. Hva skal jeg gjøre? 

Noen som har hatt det slik? 

Anonymkode: 6229f...f20

Fostersøskenet mitt er slik, ufattelig irriterende med lyginga. Men hen har ein diagnose pga omsorgssvikt. Er nok alltid ein grunn til lyginga. Om det er ille burde ho få ein utredning, men godt mulig ho berre trenger nokon å prate med, at det er noko som gjer ho utrygg, som kanskje kan fiksast:)

• Liker 2
Skrevet

Er alltid en grunn, så prøv heller å bare å være en trygg voksen for henne. Du konkurrerer jo om faren hennes, og det er nok mange vanskelige følelser for henne. 

Anonymkode: 24405...eaa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Lyver om hva? Kanskje hun ikke lyver... 

• Liker 1
Skrevet

Ikke lurt å fokusere på det som løgn. Enten det er det eller ei. Unge tenåringer husker ofte ting feil/glemmer/sier overdrevne ting. Det er også ikke uvanlig at de misforstår ting, siden det er mye de ennå ikke vet om hvordan verden fungerer pluss er omgitt av mange dramatiske folk (=andre tenåringer). 

Hvis ungdommen sier ting om deg som du tror ikke stemmer, fortell hva du oppfatter som rett og jobb med faren hennes med det å skape trygghet og samarbeid i hjemmet. Feks gjøre hyggelige ting sammen som familie. Vis at du er den voksne og tåler at det stormer litt. 

Anonymkode: fbea9...da6

• Liker 3
Skrevet

Vel, nå er jo du en voksen, så vær en voksen. Du skal være den trygge her, men jeg får litt følelsen av at du senker deg ned på tenåringens nivå. Er det løgner om deg, så vet du at de ikke er sann og kan dermed trygt avfeie de.

Anonymkode: aebba...c54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Som andre skriver, så er det gjerne en grunn til overdreven lyging. Når det er sagt, så lyver vi alle sammen. Og kan det tenkes at mye av det du mener er løgn, egentlig er sant ut fra hennes opplevelse?

Anonymkode: 54859...83a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det tilfeldige ting eller prøver hun å få sympati på en slags måte? Kanske det lønner seg å lære henne verdien av å være en person som er ærlig og har integritet. Snakk med henne om hva slags egenskaper hun ser opp til i andre og hvordan hun selv ønsker å være. Og å ta eierskap i sin rolle. Feks det å være en datter. Hva slags måte påvirker hun andre med sin oppførsel og hvordan vil hun egentlig være som person? På den måten blir hun mer formet og tar eierskap i det mennesket hun vil være. Det er en god følelse å være en god person. Men om hun liker å være uærlig og lyve for å få goder så burde hun i det minste være ærlig om det og ta ansvar. Sånn er det å være voksen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som andre skriver, så er det gjerne en grunn til overdreven lyging. Når det er sagt, så lyver vi alle sammen. Og kan det tenkes at mye av det du mener er løgn, egentlig er sant ut fra hennes opplevelse?

Alle lyver? 😳 Å lyve og å være uærlig er vel ikke så vanlig håper jeg. 

Skrevet
lillevill skrev (3 minutter siden):

Alle lyver? 😳 Å lyve og å være uærlig er vel ikke så vanlig håper jeg. 

Om du her påstår at du aldri lyver, så lyver du iallfall.. Enten det er direkte løgn, underdrivelse, overdrivelse, lagt på litt ekstra på en historie osv.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du her påstår at du aldri lyver, så lyver du iallfall.. Enten det er direkte løgn, underdrivelse, overdrivelse, lagt på litt ekstra på en historie osv.

Tja eg vil påstå at eg aldri lyger med vilje i alle fall. Eg lar også være å sei alt eg tenker, men eg vil ikkje kalle det å lyge. Dersom eg lar vær å sei at eg syns ein genser er stygg for eksempel. Det er også mange måtar å formulere seg høflig på utan å lyge.

Anonymkode: 7eff7...830

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan vet du at du snakker sant nå da? 

• Nyttig 1
Skrevet

Alle lyver tre ganger om dagen🥹

Anonymkode: f4f21...40b

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle lyver tre ganger om dagen🥹

Anonymkode: f4f21...40b

Kjem jo an på kva man definerer som løgn😁 eg vil ikkje kalle det å la vær å sei ein ufin tanke for ei dårleg løgn i så fall😅 

Anonymkode: 7eff7...830

• Liker 1
Skrevet

Min stemor tenkte som deg, at jeg løy og var vanskelig. Men pappa så sanheten etterhvert og kastet henne på dør. 

Anonymkode: 3109b...29c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...