Gå til innhold

Er det vanskelig å ri på hest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig for en voksen å lære seg og ri? Jeg vil fra på rideferie, men har aldri ridd før. Hvor mange ridetimer trenger man for å kunne styre en hest?

Anonymkode: de84f...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle kan lære, hvis man ikke er for tung. Antall timer kommer an på, noen er mer atletiske/balanserte/modige enn andre.

Anonymkode: e3269...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig lett å sitte på en hest (særlig med sal). 

Anonymkode: fe9ec...fc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er bare å holde seg fast det

Anonymkode: 994a4...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig for en voksen å lære seg og ri? Jeg vil fra på rideferie, men har aldri ridd før. Hvor mange ridetimer trenger man for å kunne styre en hest?

Anonymkode: de84f...4fc

Det er litt som å spørre hvor lang tid det tar å lære seg fotball - mener man da å kunne kose seg ute med ungene, spille på bedriftslag, kunne reglene prikkfritt, eller være proff?

Er litt sånn med ridning også - å kunne sitte på en hest i skritt som går på rekke etter andre hester tar ikke så mange ridetimer. Å være trygg nok til å bli sittende på og roe hesten hvis den løper ut tar nok lengre tid, og hvertfall hvis turen skal innebære trav/gallopp og hvis man ikke er så mange (altså at man faktisk trenger å kunne styre hesten helt selv). Så det avhenger av typen rideferie. Vær også obs på at du kommer til å bli enormt støl hvis du ikke rir jevnlig, og så plutselig rir flere timer hver dag.

Så kommer det an på instruksjonen du velger - privattimer vil trolig være mye mer effektivt enn rideskoletimer, en kombinasjon er trolig best (så får du litt mengdetrening også, for handler også om å vende seg til å holde balansen på hesteryggen og å føle seg trygg der).

Og så lærer jo alle i forskjellig hastighet, så umulig å si hvor lang tid du trenger. De fleste barn/ungdom må gå mange år ukentlig på rideskole før rideskolen tar de med ut i terrenget, men det har jo også med ansvar å gjøre også, mange kunne sikkert vært klare på mye kortere tid, særlig med privattimer.

For litt motivasjon: Søk opp "det store spranget" for å se hvor fort noen veldig motiverte fedre lærte å bli ordentlig gode ryttere av døtrene sine på utrolig kort tid, det er mulig, men krever både motivasjon og målrettet instruksjon.

Anonymkode: fbfa7...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kreves ikke så veldig mye hvis hesten er enkel å ha med og gjøre og du rir inne i en hall, men selv den enkleste hest er jo fortsatt et stort dyr på mange hundre kilo som man kan skade seg alvorlig med hvis dyret for eksempel blir skremt og man faller av og i verste fall blir tråkket på.

Jeg har stort sett bare ridd utfordrende hester hele livet, og som barn var jeg fryktløs på hesteryggen og ridde inn hester ingen andre turte å hanskes med, men i voksen alder kjenner jeg at jeg blir veldig redd når jeg sitter på en hest som plutselig blir skremt og kaster seg rundt 180 grader og løper motsatt vei inn i bushen eller noe slikt. 

Anonymkode: 8d915...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanskelig om hesten er grei, men det blir veldig fort kjedelig å sitte på en hest i flere timer. Jeg og ungene hadde kjedet oss ihjel på en slik type ferie, damen hadde elsket det. 

Blir selvsagt noe helt annet om det er litt mer fartsfylt enn å bare gå på rekke med 4-5 andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært livredd hest hele livet. Prøvde å ri når jeg var typ 10 år på en fjording som var helt gal. Han kastet meg av fordi han heller ville rusle i havreåkeren 😂 

Svigersøstera mi driver med hest og fikk meg til å prøve. Det var skummelt, fordi det er en helt uvant følelse og man er sikker på at man detter av bare den skritter over en stein på bakken 🙈 men man må stole på hesten og lære seg å bevege hofter osv riktig. Jeg turte å ri en hel runde på hestegården hennes (kanskje rundt 3 km lang runde) og mot slutten følte jeg meg overraskende trygg

Men jeg var helt utslitt etterpå da siden jeg ikke var vant til å ri. Var vel et syn når jeg skulle av hesten og var helt stiv i beina 😅

Anonymkode: b6eba...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer jo helt ann på hva du skal 😊 Å ri som i å styre hesten tar litt tid å lære ja. Å reise på en tur med trente, rolige turhestee som går i følge og du nesten kun skal holde deg i salen - det mestrer de fleste som regel. Dersom du klarer å «humpe» i takt med hesten blir ferden mye mer behagelig, men hvis du er uvant må du være forberedt på å bli litt støl i baken 😅

Anonymkode: 67dfe...374

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lærte å ri så tidlig at jeg vet ikke om det er vanskelig. Men det grunnleggende får man vel inn temmelig raskt vil jeg tro. Det å bli god er noe annet, for utlært blir man aldri.

Noen tips:
Aldri hold deg fast i tøylene. Trenger du å holde deg fast så ha et tau rundt halsen på hesten, eller hold i manen. Om du trekker for hardt i tøylene får  hesten selvsagt vondt, og i tillegg kan den skremmes ekstra av smerten om den blir nervøs for noe.

En tabbe folk gjerne gjør med en hest som plutselig hopper til fordi den skvetter, er å klamre seg til tøylene. Det bør man ikke gjøre, man bør heller gi hesten rom til å hoppe bort fra det den er redd for. Som regel løper den bare noen steg før den snur seg for å se på det den ble redd for. Om man på den tiden det tar for hesten å summe seg, begynner å hale og dra i tøyler og selv frike ut, så kan situasjonen eskalere, og hesten kan også bli reddere neste gang.

Ikke ha for korte tøyler. Man får forferdelig dårlig balanse av å klamre seg fast i altfor korte tøyler. Om man gir lengre tøyler og heller fokuserer på å sitte godt ned i salen så får man bedre balanse og bedre kontroll.

Om du kan, ri mye barbak. Dette gir den aller beste balansen. Ri også barbak uten tøyler. Om du kan få noen til å longere hesten mens du bare konsentrerer deg om å sitte på den bare ryggen dens, så utvikler du en utrolig balanse. Selv lærte jeg å ri barbak på en uninnridd hest, og jeg sitter ganske godt som et resultat av det, selv om jeg aldri har ridd spesielt mye.

Hopp av og lei hesten om den blir så urolig at du ikke vet om du klarer å holde deg på. Øv på å hoppe av raskt i slike situasjoner. Det å leie hesten er et undervurdert sikkerhetstiltak og en god måte å bli kjent med hesten på. 

Snakk til hesten. Det å høre stemmen din gjør også at hesten blir mer kjent med deg, og det å bygge et godt forhold, er det aller beste sikkerhetstiltaket som finnes i hesteverdenen.

Når alt dette er sagt er det jo rolige hester som blir brukt til nybegynnere, så mye her er vel uaktuelt med de hestene.

Lykke til!

Anonymkode: b92e3...fef

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Det er veldig lett, ingen fare. Bare å begynne. 

Anonymkode: 86d05...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn! Kjempefin hobby. Tar selvfølgelig litt tid å få inn grunnrytme og balanse, men hvis du tar ett eller to semester på rideskole bør det grunnleggende sitte - altså vil du klare å sale opp, leie hesten, komme deg opp og styre den uten hjelp i skritt og trav. 

Neste steg er å styre hesten i skritt og trav og begynne med galopp ute på firkantsporet på en ridebane. Kanskje også på store volter. 

Deretter begynner man å lære seg å påvirke hesten, altså ikke at bare rytter skal holde seg på, men at man rir på en måte som er bra for hesten og som gjør den sterkere og mer smidig. Man begynner å smake på øvelser som versader og sjenkelvikninger og man begynner å jobbe med rideveier i galopp også. 

Fra der blir det veldig teknisk og plutselig er man på et nivå hvor tradisjonelle ridekurs kanskje ikke lenger gir en så mye mer enn mengdetrening. 

Det er litt andre ferdigheter som kreves ute på tur, hvis man har en snill hest som dilter etter hesten foran er det bare balanse og en stabil hånd som kreves, skal man alene ut i terrenget og hoppe over bekker og galoppere over jorder kreves det mer.

Anonymkode: 2663c...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å sitte på en hest som går rundt en bane vs.fri gallopp og hopping over hindere, bekker osv. Bare å starte, så lærer du underveis 😊👌Man kan bli skikkelig stiv og støl i sete-og lårmuskulatur, fin trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å ri er mye mer enn å sitte oppå en hest og styre den, og det er stor forskjell på å ri på bane vs ute i terrenget. Så selv om man har tatt et nybegynnerkurs og fikser det grunnleggende er man ikke nødvendigvis klar for rideferie.

Jeg var ivrig rytter i oppveksten, startet på ridekurs da jeg var 7-8 år gammel og holdt på til ca midt på videregående. Har ridd noen ganger i voksen alder og å ri er som å sykle; har man først lært det kommer det ganske fort tilbake når man setter seg i salen igjen. Når det er sagt ville jeg ikke begitt meg ut på rideferie uten å ri regelmessig en periode i forkant, for man bruker mange muskler man ikke bruker ellers og jeg har blitt forferdelig støl i etterkant av de sporadiske rideturene de siste årene. Hadde ikke klart 5-7 dager i strekk med flere timers ridning uten å trene meg opp til det i forkant.

Det finnes rideferier tilpasset nybegynnere, f.eks. her: https://venabu.no/rideferier/

Anonymkode: 013e4...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig gøy å ri, vil absolutt anbefale deg å prøve det. Det er ganske fysisk, så du vil nok oppleve å bli veldig støl i rygg og lår de første gangene. Men det går seg til. 

Stemmer for et voksenkurs eller privattimer før du drar på en rideferie. 

Anonymkode: 01176...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...