Gå til innhold

Trenger en pause... men hvordan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på en utmattelse. Jeg kjenner det går utover min egen helse, psyke og familien min. Jeg er sliten, gråter lett, høy puls og stresser enormt fort. Det medfører at jeg er sur, grinete og blir fort sint. Jeg er generelt en dårlig mamma. Jeg har ingen tålmodighet og blir veldig fort sint på barna. Jeg har flere symptomer og kjenner at jeg må ha en pause. Ta vare på meg selv. Har vel aldri gjort det..jeg har en høy arbeidsmoral og altfor dårlig samvittighet. Jeg kjenner nå at jeg må ta tak for at jeg ikke skal bli en dårlig versjon av meg selv. Jeg vil ha noen å snakke med, men har ikke råd til psykolog. Samtidig synes jeg det er flaut å snakke høyt om at jeg sliter. Jeg er ikke en sånn person. Nå har jeg tatt steget og bestilt meg en legetime. Vil sykemelde meg for en periode  men vet ikke hvordan formulere det for legen, for jeg er jo ikke synlig syk. Andre er jo mer syke enn meg! Synes det er vanskelig å være meg for tiden, og redd for å bli meldt barnevern hvis jeg nevner at jeg er dårlig mor. Vet ikke hvordan gå frem....

Anonymkode: 5575a...e2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare være helt ærlig, selv om det føles pinlig. Vit at legen har viktigere ting å drive med enn å sitte og dømme slitne mødre. Det med barnevernet kan du glemme, at mor oppsøker hjelp er ikke tegn på omsorgssvikt.

Anonymkode: bc886...7ef

AnonymBruker
Skrevet

«Jeg har bestilt denne timen og kommet idag fordi jeg er helt på felgen. Jeg er sliten, gråter lett for små ting og klarer ikke fokusere lenger. Jeg tror jeg trenger en pause noen dager og noen å snakke med også». Også tar du det derfra. 

Anonymkode: d868e...daa

Skrevet

Du MÅ ta dette på alvor! Om du ikke gjør det kan det hende du "møter veggen" kraftig og det kan ta mange år å komme seg etter noe sånt. Innlegget over meg uttrykker godt hva du kan si til legen.

:klem3:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen for det samme forrige uke. 

Legen så på meg som hun ikke trodde på meg. Nektet å sykmelde meg, da hun sa at det jeg følte var helt vanlig. bare å brette opp ermene sa hun

Anonymkode: 2ce36...3b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner på en utmattelse. Jeg kjenner det går utover min egen helse, psyke og familien min. Jeg er sliten, gråter lett, høy puls og stresser enormt fort. Det medfører at jeg er sur, grinete og blir fort sint. Jeg er generelt en dårlig mamma. Jeg har ingen tålmodighet og blir veldig fort sint på barna. Jeg har flere symptomer og kjenner at jeg må ha en pause. Ta vare på meg selv. Har vel aldri gjort det..jeg har en høy arbeidsmoral og altfor dårlig samvittighet. Jeg kjenner nå at jeg må ta tak for at jeg ikke skal bli en dårlig versjon av meg selv. Jeg vil ha noen å snakke med, men har ikke råd til psykolog. Samtidig synes jeg det er flaut å snakke høyt om at jeg sliter. Jeg er ikke en sånn person. Nå har jeg tatt steget og bestilt meg en legetime. Vil sykemelde meg for en periode  men vet ikke hvordan formulere det for legen, for jeg er jo ikke synlig syk. Andre er jo mer syke enn meg! Synes det er vanskelig å være meg for tiden, og redd for å bli meldt barnevern hvis jeg nevner at jeg er dårlig mor. Vet ikke hvordan gå frem....

Husk at det er legen din som sykmelder deg du kan ikke sykemelde deg selv. Så med andre ord kan du ta opp utfordringene i hverdagen med fastlegen,men det er det fastlegen som bestemmer hvilke slags tiltak som skal settes inn :) 

Anonymkode: b1180...1f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at det er legen din som sykmelder deg du kan ikke sykemelde deg selv. Så med andre ord kan du ta opp utfordringene i hverdagen med fastlegen,men det er det fastlegen som bestemmer hvilke slags tiltak som skal settes inn :) 

Går det ikke an å møte folk på en annen måte enn den drittsetningen der; " det er legen som sykemelder, ikke du" Det er så demotiverende og irriterende, samt veeeeldig forutsigbart ; NOEN kommer alltid med den der. Huff! Og så setter man et smilefjes bak og tror alt er ok 😮 

Ikke ts.. 

Anonymkode: 4e752...bf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det ikke an å møte folk på en annen måte enn den drittsetningen der; " det er legen som sykemelder, ikke du" Det er så demotiverende og irriterende, samt veeeeldig forutsigbart ; NOEN kommer alltid med den der. Huff! Og så setter man et smilefjes bak og tror alt er ok 😮 

Ikke ts.. 

oi så sinna,men  sannheten er at man ikke kan sykemelde seg selv. Og ellers er den utrolig dårlig egenskap og ilegge andre mennesker en intensjon de selv ikke hadde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

oi så sinna,men  sannheten er at man ikke kan sykemelde seg selv. Og ellers er den utrolig dårlig egenskap og ilegge andre mennesker en intensjon de selv ikke hadde.

Ja, vi vet det, men du hjelper ikke ts med slike utsagn. Det er mest som ovenfraogned-utsagn som typiske KG-bøller driver med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortalt legen alt det du sier her, enkelt og greit. Sykmelder hen deg ikke da må du rett og slett ta ut egenmeldinger. Husk at man ikke trenger å være synlig syk for å trenge sykmelding, utmattelse og psykisk syk er å være like syk som ting man ser fysisk!  Ikke tenk at andre er mer syk enn deg, slutt å sammenligne deg med andre det har ikke no å si for din situasjon! God bedring og masse lykke til! 🤗

Anonymkode: e7b05...95a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bestillt meg en time hos den kommunale psykisk helsetjenesten jeg, for dette er mer deres domene. Og så kan de kanskje hjelpe deg og de forstår ofte bedre slik utmattelse og overveldelse . Jeg har prøvd det samme og da skrev den de en anbefaling til fastlegen og jeg fikk sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt en dårlig mamma

Det er du ikke, ts ❤️

Start med å gå til legen, og hvis du får "brett opp ermene" som en over her, så går du til en annen lege. Trenger du en pause, så trenger du en pause. Ingenting å skamme seg over.

Anonymkode: c0440...f5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er legen som sykmelder ja, men jeg har nå en så fin lege at jeg kan si om jeg trenger en sykmelding så får jeg det. Og det er noe de fleste leger vil gjøre velger jeg å tro, Mulig ts kun trenger noen uker på sidelinjen så hun får hentet seg inn, og at det ikke er mer som skal til, ute at legen setter inn noe tiltak. Fastlegen kjenner nok såpass til ts at hun kommer ikke for sykmelding om hun virkelig ikke trenger det .

Ts er ikke en dårllig mor, alle kan bli utbrent og føle de møter veggen, ingen skam å få hjelp til å komme seg

Anonymkode: 3f74b...408

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke ts.. 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er legen som sykmelder ja, men jeg har nå en så fin lege at jeg kan si om jeg trenger en sykmelding så får jeg det. Og det er noe de fleste leger vil gjøre velger jeg å tro, Mulig ts kun trenger noen uker på sidelinjen så hun får hentet seg inn, og at det ikke er mer som skal til, ute at legen setter inn noe tiltak. Fastlegen kjenner nok såpass til ts at hun kommer ikke for sykmelding om hun virkelig ikke trenger det .

Ts er ikke en dårllig mor, alle kan bli utbrent og føle de møter veggen, ingen skam å få hjelp til å komme seg

Anonymkode: 3f74b...408

Og dessuten- i verste tilfelle kan man ta egenmelding for å få en kort pause. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen så på meg som hun ikke trodde på meg. Nektet å sykmelde meg, da hun sa at det jeg følte var helt vanlig. bare å brette opp ermene sa hun

Da burde du bytte fastlege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du hatt det sånn? 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hun var kanskje sjølv på randen av utbrennthet 

Anonymkode: 2b50d...62e

AnonymBruker
Skrevet

Fortell legen hvordan du HAR DET. Symptomer. Dersom du har mange symptomer på feks depresjon og angst er det enklere å sette en diagnose/sykmelde enn "det er litt mye på hjemmebane og jeg er veldig trøtt nå on dagen". Det blir difust og kan være vanskelig for en lite nysgjerrig lege å skjønne hva hen skal bruke til. Kommuniser så godt du kan. Kanskje sykmelding er best, kanskje noe annet. Leger har ofte gode ideer 

Anonymkode: de818...14b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da burde du bytte fastlege. 

Faktisk burde hen det ja. Legen jan naturligvis være (faglig begrunnet) uenig i hva som er beste tiltak, men å direkte ikke TRO på pasienten funker jo ikke.

Anonymkode: de818...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...